Duminică,
09.05.2021
Partial Noros
Acum
4°C

Șantierul autostrăzii închise, părăsit pentru a doua oară

Șantierul autostrăzii închise, părăsit pentru a doua oară

După ce italienii de la Salini – Impregilo SpA au săpat 200 de metri din terasamentul autostrăzii Săliște – Cunța, părăsind șantierul - ceea ce a dus la rezilierea contractului -, a venit rândul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România să facă exact același lucru.

La ora aceasta nici măcar cele câteva utilaje închiriate de CNADNR pentru a executa ”în regie proprie” lucrările de refacere a autostrăzii în vederea deschiderii circulației nu mai există pe șantier. Iar șantierul este părăsit nu de ieri de azi, ci de la mijlocul lunii trecute: utilajele au fost scoase din șantier, iar porțiunea de 200 de metri a fost înconjurată pe ici-pe colo cu o bandă de plastic alb-roșie.

Au dat de apă

Răspunsul oficialilor Companiei referitor de lipsa de capacitate în a reconstrui 200 de metri de autostradă este, de asemenea, halucinant: au găsit apă. ”Urmare a săpăturilor realizate, pentru a se ajunge la cota de fundare și a perioadei de timp în care terenul de fundare a rămas supus intemperiilor, s-a constat prezența apei subterane în fundația corpului autostrăzii, astfel că în acest moment, se realizează studii de teren și întocmire documentație tehnică pentru eliminarea apei subterane și îmbunătățirea capacității portante a terenului de fundare”, se arată în răspunsul CNADNR referitor la stadiul lucrărilor. Stadiu care, în realitate, este foarte apropiat de cel al zilei de 28 aprilie 2016. În acea zi, în prezența ministrului Transporturilor, Dan Costescu, reprezentanții CNADNR au demarat oficial lucrările de refacere a celor 200 de metri demolați de italieni în septembrie 2015. Demolarea acestei porțiuni a fost propusă tot de italienii de la Salini Impregilo Spa, care au considerat că altfel nu pot repara o fisură lungă de aproximativ 50 de metri. Fisura a apărut pe banda 1 a sensului de mers Sebeș – Sibiu, cu aproximativ doi kilometri înainte de viaductul de la Aciliu.

Hop și ”găselnița”: încă o licitație

În aprilie 2016, în fața ministrului Transporturilor, reprezentanții CNADNR se jurau că totul este pregătit și achiziționat pentru a lucra la foc continuu pentru redeschiderea circulației pe cei 22 de km de autostradă, închiși de anul trecut pentru porțiunea de 200 de metri în discuție.

autostrada parasita de CNADNR 1 Acum, cei de la CNADNR arată că, de fapt, achizițiile de aproximativ 3,5 milioane de lei efectuate în regim de urgență în primăvară, reprezintă – de fapt – doar faza 1. ”La această dată se realizează lucrări de terasamente la nivelul fundației corpului autostrăzii și de eliminare a apelor subterane din fundația acesteia, aferente Fazei 1, urmând ca în Faza 2 (fază care are deschiderea ofertelor în 8 iulie) să se liciteze restul de lucrări rămase de executat, și anume refacerea rambleului autostrăzii, a sistemului rutier și dispozitivelor de colectare și evacuare ale apelor pluviale”, se mai arată într-un răspuns al CNADNR.

autostrada parasita de CNADNR 4

Contractul la care se face referire în răspunsul CNADNR a ”scos la licitație” prin intermediul Serviciului electronic pentru achiziții publice la finele lunii mai pentru ”furnizare materiale de construcții și servicii de închiriere utilaje necesare pentru refacere corp autostrada A1 km 60+545 – km 60+770. Valoarea lui este estimată la 9,6 milioane de lei, fără TVA, bani din care se vor achiziționa piatră concasată, pietriș, precum și alte materiale de construcții specifice autostrăzilor. Totodată, reprezentanții CNADNR vor să închirieze prin intermediul acestui contract și instalațiile autospecialele necesare unei astfel de lucrări (stații de preparat mixtură asfaltică, balast stabilizat, autogreder, repartizator finisor, buldozere etc). Potrivit fișei de date a achiziției, contractul respectiv ar urma să se deruleze pe perioada a două luni, sursa finanțării fiind reprezentată de garanția executată de la italienii Salini-Impregilo Spa.

Ilustrarea expresiei ”a minți în față”

Cu toate că lucrările la cei 200 de metri de terasament demolat au avansat foarte puțin, reprezentanții CNADNR susțin că tot septembrie 2016 este termenul asumat pentru finalizarea lucrărilor. Și nu doar a lucrărilor din zona celor 200 de metri de terasament demolat, ci a tuturor lucrărilor de pe întreg lotul de 22 de km. ”Pentru toate lucrările rămase de executat, nu numai refacerea corpului autostrăzii de la km 60+545-60+770, estimăm luna septembrie 2016”, se arată în răspunsul CNADNR.

autostrada parasita de CNADNR 2 Or, este de domeniul evidenței faptul că dacă reprezentanții CNADNR nu au fost capabili să se mobilizeze pentru refacerea a 200 de metri de terasament, nu vor fi capabili să realizeze mare lucru nici – de exemplu – în imensul debleu de la Aciliu. Acolo unde alunecările de teren aduc în fiecare zi valuri de pământ tot mai aproape de calea de rulare. Iar aceste alunecări au rupt și firavul sistem de evacuare a apelor pluviale, executat prost și incomplet vara trecută de către italienii de la Salini Impregilo Spa.

autostrada parasita de CNADNR Alunecări de teren în debleul de la Aciliu. Sursă foto: utilizatorul adiarc al forum.peundemerg.ro

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

emi

Acum 4 ani

Când desființați cnadr-ul odata. Chiar trebuie tinusa ciuma asta?
Raspunde

emi

Acum 4 ani

Autostrada poate fi construita pe oriunde. Sa facut si pe mlastini si pe argile ai chiar pe mare.... Problema e ca se fura din calitate ca sa aibă bani de apagi. Toata zona fuge dar viaductul mu are si nu va avea probleme 100 de ani . La betoane atât e garantia in rest nu e răspundere in Romania. Nube nicio problema ca fuge terenul deoarece exista silutii tehnice. Dar de unde bani ca s-au dus pe spagi. Vreti sa vina ce care i-au luat cu ei de acasa....???
Raspunde

Hans-Reinhardt Benning

Acum 4 ani

Stimate domnule Deleanu, fostul presedinte al CJ Sibiu, domnul Martin Bottesch (dar si multi alti politicieni), va poate explica de ce "specialistii" din Romania (dar si din Europa Occidentala) nu au reusit si nu vor reusi sa construiasca aeroporturi, autostrazi, etc, etc... Presupun ca raspunsul va fi: Deoarece acesti "specialisti" (in ghilimele) nu sunt inca specialisti specializati, iar de acea scoala de MANAGEMENT IN CONSTRUCTII, propusa de cativa ani de un orarecare Benning nu avem nevoie, deoarece pagubele oricum vor fi suportate de platitorii de impozite.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus