Vineri,
18.09.2020
Innorat
Acum
22°C

Fără teme acasă. Cum arată o zi pentru elevii școlilor Finlandeză și Germană

28 Octombrie 2016 20:19

Fără teme acasă. Cum arată o zi pentru elevii școlilor Finlandeză și Germană

Școala Finlandeză și prima Școală Germană din Sibiu-Charlotte Dietrich Schule reprezintă alternativele învățământului de stat din Sibiu. Turnul Sfatului vă prezintă cum arată o zi la aceste două unități de învățământ, care sunt diferențele, câți copii urmează aceste sisteme paralele și care este părerea lor despre școală.

Pe strada Smârdan, nr. 5, se află prima Școală Germană din Sibiu – Charlotte DietrichSchule, unde sunt înscriși 19 elevi în clasele I-II-III. Orele încep la 8.15, iar în prima parte a zile elevii fac materiile cele mai importante. În fiecare zi, există o pauză de 20 de minute în care elevii consumă un fruct. După care urmează alte două ore de cursuri, durata fiind de 45 de minute. La 11.40 servesc masa, urmând să continue cu alte două ore. Cei care rămân la program prelungit, până la ora 17.00, au timp pentru teme, iar apoi desfășoară diferite activități, se joacă și se relaxează.

De la 8:15

“Elevii vin la școală la ora 8:15. Intră cu profesorii pe aceeași ușă, nu prin spate. Orele încep cu un cerc de dimineață, după care încep să studieze materiile principale. De exemplu, la clasa a III-a cei trei băieți învață cu propriul profesor până la ora 11 și după aceea merg în clasa II-a și învață materiile secundare. Fac cursuri de înot, teatru, artă și muzică. Vinerea are loc prezentarea și închiderea școlii. Fiecare copil trebuie să învețe să vorbească liber și prezintă ceva, despre un animal sau pe diferite subiecte. Copiii pot să rămână până la ora 17. În această perioadă, pentru că vremea ne permite, mergem mult afară și facem jocuri de echipă. Noi mai mult îi supraveghem, dirijăm activitățile”, spune Rafael Mahl, directorul primei Școli Germane din Sibiu.

scoala-germana-3

Copiii care învață la Școala Germană nu vin cu ghiozdan în care trebuie să își pună cărțile pentru materiile din ziua respectivă. Toate materialele rămân la școală, fiecare elev are un loc special în care are cărțile, toate cu numele său, iar la fiecare oră merge și ia cele necesare. În plus, modul în care aceștia sunt așezați în bănci este puțin diferit. Ordinea se schimbă în fiecare zi, mesele au forma unui trapez, iar copilul poate să aleagă cu cine stă în bancă sau unde. Există și un colț de lectură în care cei care se simt obosiți pot răsfoi o carte.

“În clasa I sunt nouă copii, în clasa a II-a, șapte copii, iar în clasa a III-a sunt numai trei băieți, fiind o clasă gândită doar pentru acest an. Copiii se vor întoare cu părinții înapoi în Germania. Îi pregătim pentru reintegrarea în sistemul educațional de acolo. Fiind mai puțini copii, cadrul didactic poate să îl ajute pe fiecare în parte mai mult. Nu este nevoie doar de un profesor care să stea acolo, în fața elevilor și să le predea. Toți trebuie să aibă aceeași viteză de a învăța. La 30 de copii viteza e foarte diferită, poate cinci au același ritm, zece se plictisesc și zece rămân în urmă și tot așa. Noi aveam aici posibilitatea de a lucra altfel”, punctează Rafael Mahl.

Fără teme acasă

Copiii sunt foarte relaxați, veseli și foarte comunicativi. Spun că le place sportul, dar nu uită nici de materiile de bază. Sunt fericiți că atunci când merg acasă nu mai au teme și nu trebuie să scrie după dictare. Copiii sunt evaluați periodic, dau teste, dar care nu sunt anunțate în acest mod, nu o percep ca pe o evaluare.

“Mie, cel mai mult la școală îmi place engleza, pentru că mă descurc mai bine. Avem și o oră specială în care ne facem temele, eu stau la școală până la ora 17. Dar e mai bine când plec mai devreme. E foarte bine că atunci când merg acasă nu am teme, sunt liber. I-am povestit unei prietene că noi nu avem dictări și nici teste și nu i-a venit să creadă”, spune Tudor, elev în clasa a II-a.

Dacă un elev nu poate să țină pasul cu ceea ce se predă, dacă nu se poate concentra în acel moment, are posibilitatea să își ia o carte și să meargă în colțul de lectură pentru câteva minute, iar apoi să revină. “Materia mea preferată este româna pentru că e cea mai ușoară. Iar ziua mea preferată este lunea pentru că facem două ore de română, iar după aceea ne jucăm. Cu colegii mă înțeleg foarte bine, ne jucăm afară. Avem și un loc unde stăm și ne odihnim, un colț de lectură”, spune Victor.

scoala-germana-2

Materialele după care elevii învață sunt aduse din Germania, de la o școală parteneră. Iar programa școlară este preluată din Landul Baden-Württemberg. “Până în clasa a II-a nu există note în cifre, la sfârșitul primului semestru are loc o evaluare, în care profesorii scriu despre competențele copilului. Cât a evoluat, cât de bine știe să citească, ce progrese a făcut sau nu, unde mai are de lucrat. Copiii nu primesc note când fac un test. Ei știu că trebuie să lucreze singuri și nu au voie să vorbească cu altcineva. Asta îi ajută pe profesori să vadă în ce stadiu este copilul”, adaugă directorul școlii.

”Nu încurajăm competiția”

La școala româno-finlandeză, o alternativă la școala primară de stat, sunt înscriși 17 elevi, 12 în clasa pregătitoare și cinci în clasa I. Cursurile încep la ora opt, iar pornind de la curriculum românesc, cei mici accesează obiectivele de învățare prin metode practice, învățare experimentală și centrată pe aptitudinile fiecărui elev în parte.

“Planul de învățământ pe care îl urmăm este cel autorizat de minister. O oră de clasă decurge normal, ca oricare alta, iar diferența o face numărul redus de copii. Se lucrează mai mult pe plan individual, respectând ritmul și particularitățile fiecărui copil. Încercăm să adaptăm ora după toate stilurile de învățare ale copiilor și să oferim acei stimuli ca să reușim să acoperim tot ce înseamnă atenția lor și capacitatea de a reține informația din clasă. Copiii rețin foarte bine ce se lucrează la oră și, deocamdată, nu este nevoie de teme. Întotdeauna ne adaptăm la clasă, la grupul de copii și modul în care ei evoluează”, spune Daniela Pitariu, manager de proiect în cadrul Școlii Finlandeze.

scoala-finlandeza-4

Sistemul de notare este cel care se aplică peste tot, dar cu mici diferențe. Se dau evaluări, note, dar copiii nu știu, nu este încurajată competiția. “Vrem ca ei să nu aibă nicio grijă - eu cât am luat, cât a luat vecinul. Nu încurajăm competiția de niciun fel și considerăm că nu poate fi decât dăunătoare, indiferent de sistemul educațional sau de muncă. Atmosfera este alterată și evoluția este încurcată de competiție. Ei nu cunosc aceste note, părinții le primesc săptămânal. Elevii nu știu când sunt evaluați. Nu se anunță testările pentru a elimina acea parte de emoție care ar putea să împiedice copiii să dea tot ceea ce au mai bun”, spune Daniela Pitariu.

Programul clasei pregătitoare

Orarul este maleabil, învățătoarelor având libertatea de a aduce modificări în ordinea orelor. Dacă observă la copii o anumită dorință de a studia ceva sau când observă că nu se pot concentra pe matematică, de exemplu, fac altceva și apoi revin, când sunt și ei în starea necesară.

“Ziua de școală începe la ora 8 cu sosirea copiilor și prezența care este un pic altfel decât strigarea catalogului. Vedem care cum se simte în dimineața respectivă, cât de veseli, cât de adormiți sunt. Ne uităm peste orar, completăm calendarul naturii și ne începem activitățile. La clasa pregătitoare, o oră durează mai puțin decât în mod obișnuit, și anume 30 de minute, după care urmează un timp de joacă de 15 minute. Sunt pauze în care preferă să se așeze și să răsfoiască o carte sau să facă altceva, își scriu scrisorele, email-uri. Urmează a treia oră, apoi pauza de fruct. Urmează a patra oră, iar apoi pauza de masa. După pauza de masa avem ora de club, în care facem diverse activități: pictură, colaje de grup, film. Depinde de tematică și ce vor ei să facă”, spune Andra Andrei, învățătoare la clasa pregătitoare.

scoala-finlandeza-3

Încurajați să se descurce singuri

Cei mici iau masa la școală, fiind și ei implicați în servirea acesteia. În fiecare zi câte un elev de la fiecare clasă este “de serviciu” și pregătește tacâmurile și tot ceea ce este necesar pentru servirea mesei. Toți se spală pe mâini, la terminarea mesei își strâng bolurile și își așează frumos scăunelele. Copiii sunt încurajați cât mai mult să se descurce singuri.

Ziua se termină cu ora de club în care se desfășoară activități alese de profesor pentru a încheia ziua într-o notă foarte veselă și optimistă. La ora două se încheie programul obișnuit, iar cei care optează pentru programul prelungit pot rămâne până la ora 18. În perioada aceea, de bază este supravegherea și socializarea și activitățile pe bază de joacă. Nici copiii care învață la Școala Finlandeză nu au ghiozdan, vin de acasă doar cu o sticlă de apă. Primesc vinerea un portofoliu cu ceea ce au lucrat în timpul săptămânii.

Comentarii

5 comentarii

////

Acum 3 ani

Toate bune și frumoase, dar taxa, taxa cât costă? Poate și învățământul de stat ar fi altfel dacă într-o clasa ar fi max 15 elevi. Dar la noi nr de elevi dintr-o clasă e dublu. Dacă s-ar mai construi școli, cu mai multe săli de clasă ca să nu se mai facă ore după-amiaza, dacă s-ar angaja mai mulți profesori ca să fie clase cu un efectiv mai mic... Vedeți că totul se învârte în jurul banilor?
Raspunde

gigea

Acum 3 ani

pai daca gasesti tu inv competenti pe lb germana, daca maresti tu nr alocat de clase.... vezi... nu poti face nimic!
Raspunde

Un observator

Acum 3 ani

Stimată Elena Andrei, în calitate de autor de articole, cred că se impune cunoașterea regulilor gramaticii limbii române! Formulări de genul: ”Nici copii care învață la Școala Finlandeză nu au ghiozdan...”, ”....copii nu știu, nu este încurajată competiți....a” etc. fac și COPIII din clasa a II-a (de la o școală românescă) să roșească!
Raspunde

alt observator...

Acum 3 ani

Poate ne spune și pe cine "servesc" copii cu fructe și cu mese... Asta pentru a vedea în toată splendoarea competențele, pregătirea și calitatea "jurnaliștilor"... Despre limba română ce să mai spunem...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus