Reprezentanții Primăriei Sibiu, împreună cu cei ai asocierii SC Metroul SA - SC Traffix GmbH prezintă în această dimineață cele 31 de proiecte propuse în cadrul Planului de mobilitate urbană a Sibiului.
Prezentarea proiectelor și o primă dezbatere a acestora are loc la Teatrul Gong, de la ora 11:00. În urma prezentării acestor proiecte, cei care au realizat acest plan așteaptă eventuale observații și sugestii cu privire până în data de 15 decembrie 2016, pe adresa [email protected]. Totodată, acestea mai pot fi depuse la Centrul de Informații pentru Cetățeni din sediul Primăriei Sibiu sau transmise prin poștă pe adresa Primăriei Municipiului Sibiu, strada Samuel Brukenthal nr. 2, 550178 Sibiu, mai arată reprezentanții administrației locale.
La ora 11:00, în sala Teatrului Gong sunt foarte puțini sibieni, numărul acestora fiind sub 30. Cei mai mulți dintre cei prezenți sunt reprezentanți ai instituțiilor publice.
Ora 11:07: a început consultarea publică, Geanina Suditu, manager de proiect, (Metroul SA), fiind cea care prezintă principalele idei ale Planului de mobilitate urbană. Lista proiectelor propuse prin acest plan tocmai a fost făcut publică și poate fi consultată aici lista și aici fise.
11:10. Astrid Fodor: ”Perioada de acoperire a Planului este până în 2030. Avem proiecte cu termen de realizare scurt, mediu sau lung. Unele proiecte ar putea să nu fie realizate niciodată. Principalul scop este îmbunătățirea substanțială a mobilității în municipiul Sibiu, dar și localitățile învecinate. Un alt scop este accesarea de fonduri europene. Planul se adresează tuturor formelor de deplasare prin Sibiu, atât cu autobuzul, cât și cu bicicleta, mașina sau pe jos”.
11:12: Geanina Suditu: ”Am primit peste 250 de propuneri. 100 de sibieni au fost foarte activi în prezentarea unor propuneri și idei”.
11:13 Echipa care a realizat planul a analizat proiectele atât din punct de vedere economic, cât și urbanistic, al infrastructurii existente.
11:17. Începe prezentarea proiectelor. Geanina Suditu: ”Este un plan strategic. Toate proiectele vor fi în detaliu dezbătute din nou în faza de studii de fezabilitate”.
Proiectele sunt grupate în șase tipuri, printre care intervenții pe rețea, parcări, transport public, managementul mobiilității.
Pentru centrul istoric sunt propuse reorganizarea traficului pentru câteva străzi și piațete. Valoarea acestor proiecte este estimată la 7,6 milioane de euro. Spre exemplu, este propusă, pe termen scurt, intervenția pe Strada Turnului, Strada Ocnei, Strada Faurului, Piața Schiller și Strada Arhivelor, Piata Aurarilor, strada Centumvirilor, Strada Tribunei și Strada Gheorghe Lazăr. Pe aceste străzi intervențiile vizează în curajarea deplasării nemotorizate.
Actualizare 11:25. Pe bulevardul Andrei Șaguna este prevăzută intervenția la pasaje, astfel încât acestea să fie accesibile și persoanelor cu handicap și bicicliștilor. Se propune eliminarea parapetelor de beton și înlocuirea acestora cu un spațiu verde. Tot pentru această zonă sunt propuse elemente de ”calmare a traficului”.
Pentru întreg orașul este propus un sistem de bike-sharing, cu 300 de biciclete și 13 puncte de închiriere. ”Acest sistem poate fi extins foarte ușor în funcție de cum reacționează sibienii”, spune Geanina Suditu.
De altfel, rețeaua de piste de biciclete este propusă a fi reorganizată, cu accent pe siguranța celor care utilizează aceste piste: semafoare pentru biciliștii, spații de stocare pentru bicicliști în intersecții și separatoare fizice a pistei față de traficul auto.
”Se poate merge spre 80 de km de piste cu dublu sens în Sibiu”, spune Geanina Suditu, referitor la extinderea pistei de biciclete. ”S-a identificat o nevoie de conexiune a cartierelor Valea Aurie și Gușterița, pentru bicicliști. Am identificat cel mai sigur traseu: pornește de la Grădina Zoologică - Theodor Aman, - Avrig - Cristianului - Maramureșului”, mai spune Geanina Suditu. Acest traseu de ”pistă sigură” între Valea Aurie și Gușterița ar mai include traseul râului Cibin. Conectivitatea cu Gușterița s-ar mai realiza prin traseul Str. Viitorului (intersecție cu str. Rusciorului) – str. Sergiu Celibidache – Str. Piotr Ilici Ceaikovski – str. Maior Octavian Niță – Str. Smârdan – Str. Podului.
11:30 Râul Cibin este prevăzut a deveni zonă pietonală pe o lungime de 2 km în zona centrală, într-o primă fază. ”De asemenea, este foarte importantă Valea Săpunului, care reprezintă o barieră naturală în acest moment”, spune Geanina Suditu, care vorbește de piste de biciclete și alei pietonale și pentru această zonă.
11:35. Este propusă reintroducerea tramvaiului în Sibiu, pe o lungime de 16,8 km, cu achiziția a șase tramvaie (patru în primă fază). Calea Șurii Mici (unde ar trebui amenajat depoul) - DN7 H – Soseaua Alba Iulia – Str. Andrei Șaguna – Calea Dumbrăvii – Blv. Mihai Viteazul – Str. Rahovei – Calea Cisnădiei/ DJ 106C ar fi primul traseu propus pentru acest tramvai, urmat de - în etapa a II-a - Bulevardul Corneliu Coposu – Gara Sibiu.
Acest tramvai ar urma să fie conectat la un viitor tren urban, care să aibă același depou și să utilizeze calea ferată existentă plus prelungirea liniei pân la depou.
11:40. Este propusă achiziția a zece miniautobuze electrice, care să opereze pe traseul Piața Gării - Magheru - Constitutiei - Coposu - Piata Unirii - Tribunei – Mitropoliei - Odobescu - Masarilor - Piata Cibin - Malului - Turnului - Faurului - Ocnei - Teclu - Regele Ferdinand – Piața Gării).
În rețeaua de transport public existentă, există 213 stații care au nevoie de modernizări. De la spații acoperite, la locuri de odihnă.
11:46 Managementul traficului ia în considerare două trasee din Sibiu: Est-vest și cel Circular. Pe aceste trasee ar urma ”implementarea fizică în intersecții a echipamentelor de comandă, control al semafoarelor, precum și a echipamentelor de contorizare a traficului atat rutier, cât și pietonal”. Aceste sisteme ar urma să asigure prioritate în trafic transportului public și mașinilor de intervenție.
Traseul Est-Vest are 10,2 km, și șase intersecții: Șos. Alba Iulia – str. Turda, Șos. Alba Iulia – Cal. Turnișorului, Str. Dealului – Str. Bastionului, Cal. Dumbrăvii – Bd. General Vasile Milea, Bd General Vasile Milea – Str. Nicolae Iorga, DN1-str. Doamna Stanca (Șelimbăr).
Traseu Circular, de11.2 km, cu intersecții:Bd. General Vasile Milea – Str. Rahovei, Str. Ștefan cel Mare – Str. Semaforului, Str. Ștefan cel Mare – Str. Bâlea – Str. Moldoveanu – Str. Eftimie Murgu, Bd. Corneliu Coposu – Str. Hermann Oberth, Str. Târgul Fânului – Str. Viitorului – Str. Cibinului – Str. Rusciorului – Str. Râului, Pța. Cibin: Str. Reconstrucției – Str. Cibinului, Șos. Alba Iulia – Str. Autogării – Str. Maramureșului – Str. Malului, Cal. Dumbrăvii – Str. Argeșului, Bd Mihai Viteazul – Str. Rahovei.
11:50 Sunt propuse două parcări subterane, una la Piața Cibin (sub parcarea de la PIM) și una în Piața Gării (cu două niveluri subterane). O altă parcare subterană este propusă pentru Piața Unirii. ”Sunt propuse două niveluri subterane, prin studiul de fezabilitate ar putea rezulta mai multe niveluri”, spune Geanina Suditu. Aceasta vorbește și de amenajarea unei parcări supraterane pentru zona străzii Ocnei, în zona fostei fabrici Independența.
11:55. Centura Sud a Sibiului este un proiect ”pe termen lung” și ar urma un traseu cu următoarele proporții: 60% teritoriul administrativ Sibiu, 25 % teritoriul administrativ Șelimbăr, 10% teritoriul administrativ Cristian și 5% teritoriul administrativ Cisnădie. Altfel spus, traseul este propus pe următoarele coordonate: DN1 (Cristian) – capăt Zăvoi -Calea Poplacii- str. Ludoș – Calea Dumbrăvii – Şcoala de Câini- Cimitir- Calea Cisnădiei pînă la DN1/ Dedeman-zona Mall (Şelimbăr-Promenada). Lungimea acestei centuri ar fi de aproximativ 12 km, iar numărul benzilor propus pentru fiecare sens de mers este de două. Valoarea estimată a acestui proiect este de 16 milioane de euro.
12:00. Sunt propuse și străzi noi, cu o lungime totală de aproximativ 70 de km. Zonele țintă pentru aceste noi străzi sunt Lacul lui Binder, Turnișor, Cartier Lazaret – Balanța, Câmpșor, Zona industrială Independența, Zona Spital nr. 3 - str. Viitorului, Centrul Economic Est, Zona industrială Vest, între Șoseaua Alba Iulia și Calea Șurii Mici și, respectiv, Viile Sibiului. Valoarea lucrărilor pentru aceste noi străzi depășește 35 de milioane de euro, potrivit estimărilor.
12:05 Este propusă construirea a două noi poduri peste râul Cibin: refacerea podului dublu de cale ferata peste râul Cibin din zona Cartier Reșița - Spital nr.3 - str. Viitorului și construirea unuia între strada Autogării - Strada Maramureșului (Zona Alba Iulia). Primul ar avea nevoie de un efort investițional de trei milioane de euro, cel de-al doilea fiind estimat la o valoare de un milion de euro.
”Toate proiectele totalizează investiții de peste 280 de milioane de euro. Acest plan răspunde cerințelor de dezvoltare, inclusiv a zonei limitrofe Sibiului”, arată, la finalul prezentării, Geanina Suditu.
12:17 Este dat cuvântul celor din sală. O doamnă care spune că locuiește în Cartierul Arhitecților cere lămuriri asupra soluțiilor propuse pentru această zonă. ”Acum este un calvar”. Reprezentanții Metroul SA spun că soluția finală este centura de sud propusă pe termen lung, coroborat cu managementul traficului. Cei de la Metroul SA vorbesc și de noua arteră propusă pentru zona din spatele Dedeman, doar că aceasta nu ține de Primăria Sibiu. ”Din păcate, planificarea acestei artere este propusă pe teritoriul localităților Șelimbăr și Cisnădie, deci Sibiul nu are nicio legătură. Deja este un dezastru în acea zonă, iar traficul va fi și mai aglomerat când se va construi și pe restul terenurilor libere”, spun cei de la Metroul SA.
12:25. ”Vă rugăm să asigurați mai multă transparență. Aceasta nu este o dezbatere publică, ci o informare publică. Trebuia să avem proiectele înainte, pentru a putea discuta pe larg aici. Iar faptul că trebuie să venim cu propuneri într-o săptămână e foarte puțin”, intervine Mihai Proca, președintele Tură în Natură. Acesta critică faptul că proiectele propuse nu sunt duse până la capăt. ”Am văzut că propuneți achiziția de autobuze electrice. Bun, ideea este generoasă, dar aceste autobuze vor rămâne blocate în trafic, dacă nu se aduc și alte măsuri complementare”, exemplifică Proca. El dă exemplul Norvegiei, unde șoferii autobuzelor au un buton de control al semafoarelor, astfel încât transportul public să aibă întotdeauna prioritate față de transportul cu mașina proprie.
12:34 Maria Cuzic, proiectant, arată faptul că pentru zona Turnișor nu sunt propuse niciun fel de soluții, deși străzile din acest cartier au fost reabilitate și ar putea prelua din trafic.
12:37 Alexandru Găvozdea, cel care conduce Ordinul Arhitecților din România filiala Sibiu - Vîlcea, readuce în discuție tema relațiilor dintre unitățile teritorial-administrative ale Sibiului, Șelimbărului și Cisnădiei. ”Este o problemă politică, politicul trebuie să o rezolve. Se construiește atât de dens și haotic în Șelimbăr, Cisnădie, Cristian, Șura Mică, pentru că acolo se poate. Iar oamenii din cartierele construite acolo «consumă» școli, grădinițe, trafic și așa mai departe în Sibiu. Dar plătesc impozite și taxe în Șelimbăr sau Cisnădie, nu în Sibiu. Ceea ce nu este echitabil. Este problema tuturor: cei care se mută într-un cartier nou trebuie să se întrebe dacă pot cumpăra o pâine de aproape sau trebuie să folosească mașina pentru orice astfel de lucru”, explică Alenxadru Găvozdea.
Primarul Astrid Fodor întărește cele spuse de arhitectul Alexandru Găvozdea. ”Noi ne-am dezvoltat cu cap. Din păcate, cele două localități s-au dezvoltat ca în vestul sălbatic și toată lumea se uită către Primăria Sibiu pentru rezolvare. Chiar dacă realizăm zona metropolitană Sibiu nu se va schimba nimic, deoarece la nivelul Șelimbărului și Cisnădiei nu se dorește să se pună ordine în modul în care se construiește. Trebuie însă să apreciez că noul primar din Șelimbăr este deschis discuțiilor și dorește să găsim soluții, Dar, la Cisnădie, este deja târziu și nu știu ce se poate face cu cei de acolo”, spune Astrid Fodor.
12:47 ”Cine a venit cu bicicleta la această întâlnire?”, este o întrebare ridicată în sală. Deși îse aud râsete, sunt ridicate câteva mâini. ”Deci cei care au venit aici cu bicicletele trebuie întrebați despre calitatea pistelor. Spre exemplu, cea de agrement către Rășinari este o aberație: nu este loc de două biciclete care să circule în sensuri opuse”, spune cel care a adresat întrebarea. Tot el propune ca, o lună pe an, reprezentanții Primăriei, dar și cei ai Poliției, să vină la serviciu cu transportul în comun.
Planul de mobilitate include și o componentă de comunicare, astfel încât la realizarea studiilor de fezabilitate să existe o platformă de informare și comunicare reală, promit reprezentanții Metroul SA.
12:54 Arhitectul Mihai Țucă cere mai multe detalii despre soluțiile gândite pentru ”zona zero a traficului din Sibiu”, adică Piața Unirii, în contextul pregătirii unui nou sediu de teatru și a unui centru de conferințe și expoziții. Reprezentanții Metroul SA arată că, deocamdată, pentru această zonă este propusă doar ”accesibilizarea” celor două pasaje subterane. Primarul Astrid Fodor spune că în bugetul de anul viitor vor fi alocați bani pentru reproiectarea celor două pasaje subterane.
13:01 ”A vorbi în 2017 că primarul Cisnădiei nu vrea să vorbească cu Sibiul pentru a rezolva problema Cartierului Arhitecților îmi arată că nu s-au folosit toate gloanțele”, este o replică din sală.
13:09 ”Haideți să facem odată ceva. Vorbiți de parcaje subterane. Bune, dar să se înceapă odată. În Craiova se construiesc parcaje subterane lângă Teatrul național. Deci se poate face în România. Haideți să facem și la Sibiu odată”, se mai spune din sală.
13:20 Se cere insistent prelungirea termenului de depunere a observațiilor pe marginea proiectelor propuse, termen stabilit acum pentru ziua de 15 decembrie 2016. ”Suntem în afara termenului contractual inițial, am cerut voie BERD-ului să prelungim acest termen. Vom vedea dacă mai putem prelungi încă o dată termenul. Eu cred că da”, răspunde primarul Astrid Fodor. Ea vorbește de o prelungire cu zece zile a termenului de depunere a proiectelor.
13:26 ”Soluția de a veni cu mașina la serviciu, iar de aici, apoi, la magazin și apoi va ține de trecut. Transportul public va fi viitorul, de aceea mă mir că nu se discută deloc despre tramvai, de exemplu”, remarcă un membru al asocierii care a lucrat la Planul de mobilitate urbană.
13:37 Marius Gîrdea, directorul Aeroportului Internațional Sibiu, aduce în discuție problema relocării celor trei autogări din Sibiu în zone limitrofe ale orașului. În plus, el propune discuții cu reprezentanții Guvernului pentru relocarea Gării CFR și - astfel - eliminarea traseului de cale ferată care traversează orașul în aproape de centrul orașului.
13:43 Este criticat faptul că administrația locală încurajează circulația cu autoturismele înspre centrul istoric, prin prețurile mici prevăzute pentru locurile de parcare și prin eliminarea trotuarelor pentru a face locuri de parcare.
13:55 ”Putem face ceva pentru traficul dinspre Cisnădie mâine, peste o săptămână sau peste șase luni? Căci dacă vorbim doar de centura de sud, care va fi gata când copiii noștri vor fi majori este departe”, este una din întrebările din sală. ”Ideea de a merge în Sibiu la nesfârșit cu mașina personală nu funcționează. Trebuie să se treacă la dezvoltarea transportului public, de la Sibiu către periurban și construirea unor parcări de transfer la marginea orașului. Când vor fi făcute aceste proiecte, nu pot să vă spun”, este răspunsul din partea consultanților. Aceștia promit că urmează să realizeze o prioritizare a proiectelor propuse prin Planul de mobilitate urbană.
14:12 Sunt exprimate felicitări Primăriei și consultanților pentru ”planul vizionar” prezentat. Dar sunt aduse critici pentru ziua și, mai ales, ora aleasă pentru dezbatere.
14:25 O dată la cinci ani, acest plan trebuie actualizat cu noi date, spun consultanții. Și reprezentanții Primăriei spun că planul de mobilitate va fi actualizat în funție de modificările care apar în timp.
14:30 ”Este nerealist să considerăm că toate aceste proiecte se pot realiza până în 2030. Dar măcar știm ceea ce trebuie făcut”, spun consultanții.
14:31 Sesiunea de consultare publică s-a încheiat.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Theodor Aman , Mihai Viteazul , Hermann Oberth , Strada Faurului , trafic , Calea Şurii Mici , Piaţa Gării , Teatrul Gong , Astrid Fodor , Grădina Zoologică , Valea Aurie , Alba Iulia , Primăria Sibiu , Calea Dumbrăvii , gara sibiu , Teatrului Gong , sura mica , Piaţa Regele Ferdinand , Andrei Șaguna , Viile Sibiului , Alexandru Găvozdea , Primăriei Municipiului Sibiu , Calea Cisnadiei , Valea Săpunului , Cartierul Arhitecților , Piaţa Cibin , Râul Cibin , Strada Tribunei , Ordinul Arhitecţilor , Primăriei Sibiu , dezbatere publica , Piotr Ilici Ceaikovski , Nicolae Iorga , Reprezentanții Primăriei Sibiu , Strada Turnului , strada Maramuresului , Piaţa Schiller , Târgul Fânului , proiecte , Sergiu Celibidache , Șoseaua Alba Iulia , Piaţa Aurarilor , Mihai Proca , Marius Gîrdea , Calea Poplăcii , Corneliu Coposu , Samuel Brukenthal , Pentru Sibiu , plan de mobilitate urbana , Cartier Lazaret , Cartierului Arhitecților , Centură Sud , Doamna Stanca , Piaţa Unirii , Strada Arhivelor , Primarul Astrid Fodor , Pe Bulevardul Corneliu Coposu , Eftimie Murgu , General Vasile Milea , Maior Octavian Niță , Centrul Economic Est , Strada Ocnei , Strada Gheorghe Lazăr , cartier Reșița , Traffix Gmb , Geanina Suditu , Traseul Est , Bd Mihai Viteazul , Traseu Circular , Zona Spital , Zona Alba Iulia , Reprezentanții Metroul , Alenxadru Găvozdea , Maria Cuzic , Arhitectul Mihai Țucă , În Craiova
Vizualizari: 7926
Ultimele comentarii
Acum 20 ore
Noi noi
Acum 20 ore
Noi noi
Acum 20 ore
Unul
Acum 21 ore
Unul
Acum 21 ore
Omul invizibil