Miercuri,
30.11.2022
Innorat
Acum
-4°C

BRAXIT? Operatorii de la Brantner cer majorarea de cinci ori a tarifelor pentru sortarea deșeurilor. Altfel pleacă

BRAXIT? Operatorii de la Brantner cer majorarea de cinci ori a tarifelor pentru sortarea deșeurilor. Altfel pleacă

Reprezentanții companiei Brantner au transmis o notificare autorităților județene prin care arată că, în cazul în care nu le va fi aprobată creșterea tarifelor de cinci ori, vor rezilia contractul.

Semnat anul trecut, în mai, pe o perioadă de zece ani, contractul pentru delegarea gestiunii stațiilor de sortare și compost de la Șura Mică și Cisnădie este pus zilele acestea sub semnul întrebării. Contractul a fost atribuit, în urma unei proceduri de achiziție publică ce s-a întins pe o perioadă de 11 luni, asocierii formată din Brantner Environment SRL, Schuster & Co Ecologic SRL și, respectiv, Brantner Servicii Ecologice SRL (aceasta fiind filiala din Cluj Napoca a Brantner România). La cinci luni, însă, de la demararea propriu-zisă a proiectului colectării selective, cei de la Brantner și-au făcut calculele și arată că tarifele cu care au participat la licitație nu mai pot fi susținute din cauza cantităților de deșeuri reciclabile pe care le au de sortat, cantități mult mai mici decât cele estimate prin caietul de sarcini pregătit de autorități.

De la 156 la 850 de lei

Documentațiile pregătite pentru proiectul colectării selective prevedeau că, în stația de sortare de la Șura Mică (alături de care a fost construită și una de compost) ar fi trebuit aduse lunar peste 1.600 de tone de deșeuri reciclabile (hârtie, carton, sticlă, metal și plastic). În realitate, au calculat cei de la Brantner, în stația de sortare ajung aproximativ zece la sută din cantitățile estimate. În aceste condiții, tariful de 156 de lei/tonă de deșeu reciclabil sortat cu care Brantner a participat la licitație nu este lucrativ, susțin reprezentanții companiei. Care apreciază că un tarif care să le permită continuarea contractului ar fi de 850 de lei/tona de deșeu reciclat.

Conducerea Brantner speră că varianta rezilierii contractului nu va fi cea finală. „Nu ascundem faptul că sunt unele probleme, însă avem convingerea că vor fi depășite prin comunicare și prin implicarea părților contractuale. Ne dorim ca proiectul să funcționeze conform așteptărilor. Sibiul merită să fie în top, pe harta colectării selective“, declară David Zeininger, CEO Brantner România, pentru Turnul Sfatului.

Autoritățile așteaptă justificări

Notificarea referitoare la aceste calcule a fost transmisă Asociației de dezvoltare intracomunitară (ADI) Eco Sibiu, autoritatea responsabilă de implementarea colectării selective a deșeurilor. Din asociație fac parte, ca membri cu drept de vot, reprezentanții tuturor celor 22 de unități teritorial administrative unde a fost demarată colectarea selectivă (Sibiu, Cisnădie, Ocna Sibiului, Șelimbăr și alte 18 comune învecinate). „Au trimis o solicitare de restabilire a echilibrului contractual. Au solicitat, într-adevăr, o majorare de tarif. Dar nu este anexată și o fișă de fundamentare pentru ceea ce solicită. Noi am cerut justificarea acestui tarif, pentru a putea analiza, documentat, soluția propusă“, arată Claudia Iordănescu, directoarea executivă a ADI Eco Sibiu. Ea preferă deocamdată să nu comenteze intențiile celor de la Brantner. „Nu știu ce să vă spun la acest moment, atâta timp cât nu ne-a fost trimisă și o justificare efectivă a solicitărilor, pentru a vedea dacă sunt pertinente sau nu“, arată Claudia Iordănescu.

Cum funcționează sistemul?

În cadrul asocierii dintre Brantner și Schuster&Co Ecologic, primii au preluat operarea stațiilor de sortare și compost construite la Șura Mică, în timp ce sibienii de la Schuster au preluat operarea stației de sortare de la Cisnădie (unde sunt aduse doar deșeurile colectate din orașul Cisnădie). Deșeurile reciclabile sunt colectate de operatorul Soma, care le transportă la stațiile de sortare. În funcție de modul în care sibienii au precolectat deșeurile transportate mai apoi de Soma, cei de la Brantner pot refuza preluarea unor transporturi, pe motiv că precolectarea nu a fost efectuată corespunzător. Deșeurile refuzate trebuie depozitate la groapa de gunoi de la Cristian de cei de la Soma . Cele acceptate intră pe liniile de sortare, unde sunt împărțite pe categorii, iar resturile reziduale sunt transportate la groapa de la Cristian. Operatorii stațiilor de sortare caută mai apoi să valorifice deșeurile reciclabile sortate, iar banii astfel încasați sunt virați, la final de lună, în conturile primăriilor de pe raza cărora au fost ridicate deșeurile de cei de la Soma. Tot la final de lună și tot către primării, aceiași operatori ai stațiilor facturează cantitățile de deșeuri intrate pe banda de sortare cu suma de 156 de lei/tonă, fără TVA.

Creșterea tarifelor nu ar trebui să afecteze taxa de salubrizare

Implementarea colectării selective în județul Sibiu a fost realizată în urma unui proiect finanțat din fonduri europene. Prin urmare, orice modificare în derularea proiectului are nevoie de aprobarea autorității de management din cadrul Ministerului Mediului. În cazul modificării tarifelor, însă, Claudia Iordănescu arată că acest lucru poate fi hotărât la nivel local. „Nu este nevoie de aviz de la autoritatea de management, va fi nevoie de o hotărâre a Adunării generale a asociaților, dar asta ulterior documentării și motivării solicitării dumnealor“, spune directoarea ADI Eco.

În varianta în care autoritățile vor aproba majorarea de tarife solicitată de operatori, acest lucru nu ar trebui să se reflecte în taxa de salubrizare pe care primăriile o încasează de la cetățeni. „Chiar dacă, să zicem, s-ar ajunge la o creștere a tarifelor operatorilor de salubrizare asta nu trebuie să se reflecte și nu se va reflecta în taxa cetățeanului. Pentru că taxele sunt dimensionate la anumite cantități și la anumiți indici de generare“, susține Claudia Iordănescu.

Scenariile „Braxitului“

În cazul în care negocierile dintre ADI Eco Sibiu și Brantner nu vor avea rezultate acceptate de ambele părți, rezilierea contractului nu ar întrerupe imediat sortarea deșeurilor. Cei de la Brantner susțin că, prin contract, sunt obligați să mai mențină funcționarea stației timp de trei luni, pe când autoritățile susțin că acest termen nu este cel real. „Sunt obligați să mențină activitatea în stația de sortare până la desemnarea unui nou operator. Dar știm cu toții că, uneori, obligațiile sunt una, ceea ce se întâmplă este alta. Noi sperăm să nu se ajungă acolo. Și chiar dacă, prin absurd, cei de la Brantner nu își va respecta această obligație, ADI Eco Sibiu are dreptul de a opera stațiile pe perioadă temporară prin intermediul unui alt operator. Nu se va ajunge ca sistemul de management integrat al deșeurilor să fie pus în pericol atât de mult”, mai declară Claudia Iordănescu. Și ea speră ca negocierile cu cei de la Brantner să nu ducă la întreruperea contractului.

Avertismente cu repetiție

Diferențele enorme între cantitățile estimate în caietele de sarcini și cele colectate în realitate de la sibieni au dus la cereri de renegociere a tarifelor și de către cei de la Soma. Cantitățile de deșeuri ridicate de mașinile acestora (atât reciclabile, biodegradabile, cât și reziduale) sunt cu mai bine de o treime mai mici decât estimările în baza cărora cei de la Soma și-au dimensionat operațiunile și tarifele. „Deși am mărit frecvența de colectare, am lucrat chiar și în zilele de duminică, cantitățile colectate în primele trei luni sunt de doar 63% din cele prognozate a fi colectate și transportate. Din acest motiv, activitatea de colectare și transport se desfășoară pe tarife rău fundamentate. În momentul în care tragi linie și găsești doar 63% din cantitatea estimată rezultă că tariful de 165 de lei pe tonă este subdimensionat”, declara în cursul lunii februarie Narcis Doru, directorul general al SC Soma SRL.

Citește și

 

http://www.turnulsfatului.ro/2017/02/07/colectarea-selectiva-sta-pe-un-butoi-cu-pulbere/

 

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

ra

Acum 5 ani

sa inteleg ca primaria platea gunoi imaginar? cum sa soliciti o cantitate ce nu exista??? doar daca anii trecuti sau facut niste invarteli enorme
Raspunde

silviu

Acum 5 ani

Nu primaria platea gunoi imaginar. Noi il plateam. Intotdeauna s-a platit dupa numarul de persoane si nu dupa cantitate. Eu scot gunoiul o data la doua sau chiar trei saptamani dar de platit il platesc si pentru cand nu au ce ridica de la mine. Afacere "curata".
Raspunde

garbage man

Acum 5 ani

Naiv mai ești !!! Întotdeauna s-a plătit mai mult. Tot timpul Schuster supraestima la populație și subestima la depozit (să plătească mai puțin!) Nu numai Schuster. Toți operatorii făceau așa. De aceea cantitățile estimate în orice caiet de sarcini sunt foarte relative! Pentru că sistemul a fost păcălit de mult, iar nimeni nu știe ce cantități să ia de bune!
Raspunde

da

Acum 5 ani

deci nu producem destule gunoaie?
Raspunde

Calin

Acum 5 ani

E simpla rezolvarea problemei QED: citat ""cantități mult mai mici decât cele estimate prin caietul de sarcini pregătit de autorități."" AUTORITATI:) ce va zice acest cuvant din afirmatia de mai sus? Cine a facut caietul de sarcini?? Nu se colecteaza acuma, dar la 850 ron pe tona...
Raspunde

garbage man

Acum 5 ani

Autoritățile nu au estimat nimic... Deșteapta aia de Iordănescu și cu super specialiștii din proiect la care se adaugă cloaca din ADI. Ăștia au estimat. Au vrut cu orice preț să iasă sibienii lor, dar nu le-a mers.... De aceea au supraestimat. SCHUSTER, BRANTNER știau clar cum stau treburile cu cantitățile generate...
Raspunde

s

Acum 5 ani

la mine la bloc nici nu s-au sinchisit să pună tomberoane galbene, negre etc. Mă duc cu plasticul pus în pungă separată și-l pun tot cu restul!
Raspunde

mosu

Acum 5 ani

Magarie din partea primariei, care nu s-a implicat, fiindca vorba ceea prostul , adica cetateanul plateste . Pregatirea proiectului a fost jenanta, iar dupa cum se vede si implementarea asisderea. Nu vom plati mai mult , sa fie clar ! Sa-si faca treaba si dl viceprimar, daca tot nu-si inchipuia cat e de greu, sa vada acum.
Raspunde

dancp2

Acum 5 ani

bani furati de bunica,pop si raluca turcan/KILL BILL/ baietii sa plece, drum bun cale batuta!!!!!!!!!!
Raspunde

Che

Acum 5 ani

Nu a estimat nimeni nimic ,chiar nu se pricepe ca ADI Eco sunt niste habarnisti iar în colaborare cu Prefectura Sibiu au făcut cacatu praf pardon gunoi..iar SOMA au crezut că în Sibiu lumea e mai civilizată si arunca selectiv...țeapa . Acum sa vedem ce se va întâmpla caci si mașinile de gunoi sunt mici si nu rentează (fac prea multe drumuri la rampă ..alta țeapă) În final o să mărească tariful pam pam. iar de data asta o furăm noi contribuabilii.
Raspunde

e-manuela

Acum 5 ani

Buna! Nenea, este inevitabil! "Drobu de sare" o sa cada!...Vai, vai, vai, ce necaz pe capu' nost'!...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus