Mașini lovite în parcare după care autorul a fugit, mașini oprite pe prima bandă ”pe avarii”, treceri de pietoni îngrădite de mașini parcate și un clasament al celor mai periculoase străzi din Sibiu - în funcție de numărul de accidente din ultima vreme, acestea sunt doar câteva dintre aspectele pe care le-am discutat cu Ionuț Natea, agent în cadrul Serviciului Rutier din Biroul Drumuri Naționale și Europene al Inspectoratului Județean de Poliție Sibiu.
Rep.: De la începutul anului, în Sibiu, ca de altfel în toată țara, se înregistrează o creștere masivă a înmatriculărilor de mașini second-hand. Se simte asta în munca de zi cu zi a polițiștilor rutieri? A crescut traficul și numărul contravențiilor înregistrate?
Ag. I. N.: Poliţia Rutieră Sibiu nu deţine date statistice referitoare la numărul de înmatriculări second-hand în Sibiu, instituţia în măsură a va comunica aceste date este Prefectura Sibiu prin Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. În ceea ce priveşte munca poliţiştilor rutieri va pot spune că indiferent de numărul autovehiculelor aflate în trafic noi desfăşurăm aceleaşi activităţi specifice de îndrumare, supraveghere şi control al traficului rutier în vederea fluidizării circulaţiei rutiere şi creşterii gradul de siguranţă.
Rep.: De asemenea, de câteva luni în Sibiu s-a reluat ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. Observați o îmbunătățire în trafic, sunt mai atenți sibienii unde opresc sau lasă mașinile?
Ag. I. N.: Măsura de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar, luată la nivelul Primăriei Sibiu în temeiul unei Hotărâri de Consiliu Local, o apreciem că fiind una utilă întrucât prin aceasta se înlătură obstacolele din partea carosabilă care stânjenesc sau blochează traficul, ori cele care obstrucţionează vizibilitatea în zonele cu risc accidentogen, precum treceri de pietoni, intersecţii și așa mai departe.
Rep.: Din primăvara aceasta s-au refăcut marcajele premergătoare sensurilor giratorii. Observați o îmbunătățire a modului în care se circulă în giratorii?
Ag. I. N.: Cu siguranţă da, în sensul că se realizează o mai bună preselecţie a benzilor corespunzătoare direcţiei de mers dorite, ceea ce favorizează reducerea accidentelor rutiere produse în sensurile giratorii.
Rep.: Care sunt cele mai des întâlnite contravenții și infracțiuni în oraș și ce măsuri luați?
Ag. I. N.: Poliţia Rutieră acţionează permanent pentru prevenirea accidentelor rutiere, desfăşurând atât activităţi cu caracter informativ-preventiv, cât şi coercitiv prin aplicarea fermă a sancţiunilor corespunzătoare abaterilor constatate în funcţie de situaţia operativă şi evoluţia fenomenului desprins din analizele periodice întocmite pe linia producerii accidentelor rutiere. Contravenţiile cele mai des întâlnite în municipiul Sibiu sunt cele aplicate conducătorilor auto pentru opriri neregulamentare, neportul centurii de siguranţă, viteză, urmate de cele generatoare de accidente, respectiv neacordare de prioritate pietoni, neacordare prioritate vehicule şi cele aplicate pietonilor pentru traversări neregulamentare. Toate aceste măsuri întreprinse de lucrătorii Poliţiei Rutiere au ca scop responsabilizarea participanţilor la traficul rutier şi reducerea numărului accidentelor rutiere.
Rep.: La nivel declarativ, fără a avea cifre concrete, am observat o creștere în ultimul an a numărului de mașini lovite în parcare, după care autorul a fugit. Datele dumneavoastră susțin în vreun fel această afirmație sau e doar o impresie?
Ag. I. N.: Cuantificarea exactă de către poliţie a evenimentelor rutiere soldate doar cu pagube materiale ca urmare a maşinilor lovite de către un autor necunoscut nu este posibilă datorită opţiunii conducătorilor auto de a nu se adresa poliţiei sau de a-şi soluţiona evenimentul prin asigurarea facultativă de tip ”CASCO”. La nivelul Poliţiei Municipiului Sibiu, în cursul anului 2017, au fost înregistrate în primul semestru 206 de astfel de sesizări, număr în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016 când s-au înregistrat 103 evenimente. Doresc pe această cale să informez conducătorii auto despre obligatile ce le revin în situaţia în care sunt implicaţi într-un accident de circulaţie în urma căruia a rezultat numai avarierea vehiculelor şi alte pagube materiale. Ei trebuie să scoată vehiculele în afară părţii carosabile, ori, dacă starea vehiculelor nu permite acest lucru să le deplaseze cât mai aproape de bordură sau acostament, semnalizându-le prezenţa. Apoi să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare. Neprezentarea la unitatea de poliţie se sancționează cu amendă contravenţională şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 zile. De asemenea recomandăm celor care iau parte în calitate de martor sau au cunoştinţă de producerea unor astfel de evenimente, să dea dovadă de conştiinţă civică şi în spiritul respectării valorilor morale, din dorinţa comună de creştere a siguranţei rutiere, să transmită informaţiile deţinute poliţiştilor rutieri, fie prezentându-se la sediul Biroului Rutier, fie prin e-mail-ul instituţiei poliţ[email protected] sau la numărul de telefon 0269.208.209.
Rep.: Cat de disciplinați în trafic ați aprecia că sunt sibienii? Mă refer la opriri pe avarii pe banda de circulație, neacordare de prioritate la trecerile de pietoni, întoarceri peste linia continua etc. Se dau amenzi pentru astfel de cazuri?
Ag. I. N.: Poliţiştii rutieri apreciază că şoferii sibieni sunt disciplinaţi, demonstrând acest lucru printr-o scădere a numărului de sancţiuni constatate pe această linie şi a numărului accidentelor rutiere produse. De asemenea, în susţinerea acestei opinii aş dori să amintesc şi participarea în număr mare şi implicarea de care au dat dovadă participanţii la traficul rutier sibian, la campaniile de sensibilizare şi conştientizare desfăşurate şi organizate în parteneriat cu diferite instituţii şi asociaţii de către Poliţia Rutieră în cursul acestui an. Pot să amintesc unele dintre ele: Concursul de desene ”Prevenţie prin Artă”, acţiunile de 1 şi 8 martie, deschiderea sezonului MOTO, parada Retromobil Club România, campania organizată cu ocazia zilei internaţionale a sportului ”Pedalam, nu butonăm, ne mişcăm şi ajutăm”, concursul Educaţie Rutieră-Educaţie pentru viaţă, activităţile organizate în cadrul proiectului naţional Şcoala Altfel, activităţile de educare rutieră a micilor pietoni şi a părinţilor acestora în cadrul campaniei ”Alege Viaţă”. Totodată au demostrat gradul de pregătire și educaţie corespunzător unui trafic disciplinat şi la diferitele activităţi cultural artistice organizate de comunitatea sibiană la care Poliţia Rutieră a asigurat măsuri de ordine fără a înregistra evenimente deosebite. Fireşte că există şi excepţii de la această categorie de participanţi responsabili la traficul rutier şi suntem obligaţi să acţionăm ferm faţă de cei care încalcă regulile de circulaţie, ori de câte ori constatăm acest lucru, pentru ai ajută să conştientizeze importantă cunoaşterii şi respectării normelor rutiere, precum şi a riscurilor la care se expun.
Rep.: Vă pot da oricând mai multe exemple de străzi din Sibiu unde locurile de parcare sunt marcate până la un metru sau chiar lipite de trecerile de pietoni. De ce nu se iau masuri, întrucât este clar că vizibilitatea șoferilor este mult îngrădită?
Ag. I. N.: Orice neajuns în ce privește semnalizarea sau sistematizarea rutieră constatat ori sesizat face obiectul informării administratorului de drum și urmărim corectarea acestuia.
Rep.: Cât de strânsă e legătura pe care o aveți cu primăria și Consiliul Județean? Ajung unde trebuie problemele semnalizate?
Ag. I. N.: Din câte știu eu săptămânal există o întrevedere a reprezentanților Inspectoratului de Poliție, de specialitate Poliție Rutieră, cu reprezentanții administrațiilor locale. Pe lângă această întâlnire periodică, ori de câte ori se impune deplasarea pentru reglementarea unei probleme din punct de vedere al sistematizării, avem lucrători responsabili pe această linie care merg efectiv la sediul instituției.
Rep.: Deci există niște oameni care se plimbă prin oraș, observă ce probleme sunt și le raportează imediat?
Ag. I. N.: Fiecare lucrător de la Poliție Rutieră are în responsabilitate acest lucru. Fiecare răspunde de o zonă din municipiul Sibiu sau din alte localități ale județului. Periodic ele sunt verificate din punct de vedere al sistematizării și apoi comunicate mai departe.
Rep.: Înțeleg că dacă mai văd probleme prin oraș nu sunt pentru că nu s-ar ști de ele, ci pentru că lucrurile se mișcă mai greu într-o parte sau alta.
Ag. I. N.: Aici nu mă pot pronunța.
Rep.: Atunci, în aceeași idee, vă rog să-mi dați câteva exemple din Sibiu, de străzi sau intersecții unde se produc mai des accidente? Spuneți-mi unde ar trebui să fiu mai atent decât de obicei dacă ajung cu mașina.
Ag. I. N.: Respectarea normelor de legislație rutieră este obligatorie pe fiecare arteră din Sibiu. Însă din experiența anului 2016, aș putea preciza ca o zonă pe care o considerăm punct negru este strada Măgheranului, ce a fost recent reamenajată. Din nefericire, anul trecut aici s-au produs două evenimente rutiere soldate cu decesul persoanelor implicate, fie că vorbim de conducător auto sau pieton care traversa strada neregulamentar. În acest nefericit clasament ar urma strada Rusciorului, unde s-au înregistrat foarte multe evenimente pe fondul traversărilor neregulamentare. Pe locul trei aș plasa Calea Dumbrăvii, din aceleași motive, adică străzi cu trafic rutier intens. Iar ca și artere ce ar putea prezenta o dificultate în viitor pentru noi, din punct de vedere al fluidizării traficului și al evenimentelor neplăcute, aș enumera cele trei străzi care asigură accesul către zone aflate în construcție, mai exact Calea Cisnădiei, intrarea în Sibiu dinspre Șelimbăr și, mai nou, Calea Gușteriței, unde constatăm în ultima perioadă o creștere a fluxului de trafic, probabil din cauza construcțiilor noi.
Rep.: Ca o concluzie, cum vi se pare că evoluează circulația în Sibiu și la ce ar trebui să ne așteptăm în anii următori ?
Ag. I. N.: Ca urmare a elaborării la nivel naţional a planului de acţiune a Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016-2020 pot să vă spun că unul dintre obiectivele noastre majore îl reprezintă creşterea siguranţei rutiere şi reducerea la jumătate a numărului de decese din accidente rutiere până în anul 2020 faţă de anul 2010. La nivelul judeţului Sibiu ne propunem să acţionăm în continuare pe de o parte în direcţia educării şi formării factorului uman în domeniul siguranţei rutiere prin acţiuni care îi vizează pe toţi participanţii la trafic – şoferi, pietoni, biciclişti, motociclişti – în vederea identificării solutilor de reducere a numărului de accidente rutiere şi a respectării legislaţiei în vigoare, iar pe de altă parte vom acţiona în domeniul siguranţei infrastructurii rutiere, care în cazul judeţului nostru este în continuă dezvoltare, prin strânsă colaborare cu factorii principali de răspundere, respectiv administratorul drumului, Consiliul Judeţean şi primăriile. Aş putea concluziona că direcţia în care ne deplasăm din punct de vedere a circulaţiei rutiere la Sibiu este una bună, în care climatul de siguranţă este în creştere şi reducerea gradului de victimizare în conformitate cu directivele europene în materie.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Serviciului Rutier Sibiu , Poliția Rutieră Sibiu , Biroul Drumuri Naţionale , Consiliu Local , Poliției Rutiere , Calea Dumbrăvii , Biroului Rutier Sibiu , Poliția Rutieră , Poliției Municipiului Sibiu , Alege Viața , Calea Cisnadiei , Şcoala Altfel , Consiliul Județean , Primăriei Sibiu , Poliţie Rutieră , Retromobil Club România , Siguranța Rutieră , Prefectura Sibiu , Ionuţ Natea , Poliție Sibiu , educatie rutiera , Inspectoratului Judeţean , Calea Guşteriţei , Strategiei Naţionale
Vizualizari: 8973
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Sibianul
Acum 1 oră
Ger
Acum 1 oră
D.M.
Acum 1 oră
B
Acum 1 oră
Da!