Luni,
12.04.2021
Innorat
Acum
8°C

Schimbarea la față a Sibiului. Ce are în plus Calea Dumbrăvii față de celelalte artere „modificate“ prin PUG?

Schimbarea la față a Sibiului. Ce are în plus Calea Dumbrăvii față de celelalte artere „modificate“ prin PUG?

Prin Planul urbanistic general al Sibiului, adoptat în 2011, administrația locală a decis să permită creșterea regimului de înălțime pe patru din principalele artere de acces în Sibiu: str. Ștefan cel Mare, bulevardul Vasile Milea, Calea Dumbrăvii și Calea Turnișorului. Noul PUG, cu alte cuvinte, permite demolarea caselor existente și înlocuirea acestora cu blocuri care să aibă patru niveluri supraterane, plus un al cincilea, retras. La șase ani de la modificarea PUG-ului, singura arteră unde are loc reconversia imobiliară este Calea Dumbrăvii.

De acum trei ani, prin birourile Primăriei Sibiu au început să circule tot mai multe documentații urbanistice pentru construirea unor noi clădiri în virtutea prevederilor noului PUG pentru arterele mai sus amintite. De la stadiul de documentație, la cel de șantier, au ajuns însă în special proiectele care vizau Calea Dumbrăvii, unde în prezent se lucrează la patru noi blocuri cu locuințe și parter comercial. Pentru bd. Vasile Milea doar Tiberiu Țânț, fostul șef al DPC, a reușit să treacă proiectul unui nou hotel vizavi de Premier, în timp ce pe Ștefan cel Mare, la fel, numărul proiectelor imobiliare care să profite de noul PUG au fost extrem de reduse ca și număr.

Parcul și vecinii

Arhitectul Alexandru Găvozdea, președintele Ordinului Arhitecților din România, filiala Sibiu – Vâlcea, arată că interesul pentru Calea Dumbrăvii exista înainte de modificarea PUG-ului. „Pe Calea Dumbrăvii a existat o presiune pentru o dezvoltare în acest sens, cu sediul Sobis, clădirea Prima și alte clădiri de birouri. Deci și înainte de noul PUG existau precedente. Iar asta cred că a atras atenția dezvoltatorilor“, alege Alexandru Găvozdea din mai multele explicații care ar putea exista.

El mai aduce în discuție și caracteristicile zonei, atât insula verde din apropiere, cât și calitatea locuitorilor din zonă. „Pe de altă parte, cu siguranță în ecuație intră și proximitatea parcului, zona având un statut mai bun, o calitate a vieții mai bună decât cea pe Ștefan cel Mare, o reprezentare mai bună la nivel de oraș. Casele din cartierele dintre Ștefan cel Mare și Vasile Milea au fost construite nu tocmai pentru oameni foarte înstăriți, pe când în zona Căii Dumbrăvii avem de-a face cu o dezvoltare mai generoasă. Poate contează și apropierea de Centrul de afaceri, de birouri și alte funcțiuni apropiate din zona Victoriei – Zaharia Boiu“, apreciază arhitectul. El mai arată că și apropierea de o ieșire din Sibiu către alte zone liniștite (Cisnădioara, Pădurea Dumbrava, Păltiniș) este un factor care ridică nivelul Căii Dumbrăvii, fapt corelat cu un trafic rutier mai redus decât pe celelalte artere.

dumbravii 1

Același motiv al traficului rutier este invocat și de arhitectul Gabriel Roșca, cel care a condus OAR Sibiu – Vâlcea în perioada construirii actualului PUG al oralului. „Cred că un prim motiv al diferențelor este dat de traficul auto. Nu poți compara traficul de pe Vasile Milea, cu cel de pe Calea Dumbrăvii. În plus, pe Milea trebuie avută în vedere și structura proprietăților“, mai spune Gabriel Roșca, cu referire la clădirile publice și private cu regim mai mare de înălțime pe bulevardul care face legătura cu Șelimbărul.

1.300 de euro un metru pătrat

 Virgil Popa este fostul viceprimar al Sibiului, iar înainte de această poziție (ca și acum) activa și în domeniul investițiilor imobiliare. Și el conchide că unul din motivele pentru care Calea Dumbrăvii este mai curtată de investitori poate fi proximitatea parcului Sub Arini. „Pe Vasile Milea au fost două sau trei proiecte, dar acolo sunt mult mai puține deoarece o bună parte din frontul de la stradă este ocupat de unități militare, pe cealaltă parte mai sunt și blocuri. În ceea ce privește interesul pentru Calea Dumbrăvii, și apropierea de parc, de Sub Arini, ar putea fi o explicație“, este de părere Virgil Popa.

Aprecierea de care se bucură zona Căii Dumbrăvii se traduce și în bani. „Tot ceea ce se construiește la ora actuală pe Calea Dumbrăvii sunt blocuri de apartamente, cu parter comercial. Iar din datele pe care le deținem, apartamentele se vând acolo cu 1.300 de euro, pentru un finisaj «la gri». În restul orașului, în zonele bune cele mai mari prețuri sunt de 850 de euro pe metru pătrat. Prin aceste prețuri se selectează în continuare viitorii locuitori ai zonei, pentru că nu oricine își permite să plătească banii aceștia. Iar zona parcului Sub Arini este foarte solicitată, după cum a fost și cazul proiectului Arsenal Residence, de pe bulevardul Victoriei, proiect care însă nu s-a mai realizat din alte motive. În zona parcului, înaintea crizei din 2009, prețurile terenurilor au ajuns până la 2.000 de euro pe metru pătrat“, declară pentru Turnul Sfatului un agent imobiliar, care a preferat să nu își facă public numele.

 

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

34 comentarii

B

Acum 3 ani

Ce are in "plus"?
Raspunde

gospodina

Acum 3 ani

Pe vremea lui Ceausescu se discuta despre raderea caselor idilice , familiale de pe Calea Dumbravii si inlocuirea lor cu blocuri! Vad ca unii o iau pe urmele lui Ceasca! ce n-a eusit sa fac nebunul, fac unii astazi...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

€€€€€€

Acum 3 ani

Nu e vreo zona protejata cu valoare arhitecturala. UIn oras in istoria sa trece prin perioade de dezvoltare/stagnare/decadere. Si in NY, doar un exemplu, au fost rase jos cladiri superbe, ca sa lase loc colosilor anosti de sticla. Nu mai este o zona de suburbie ca in anii 20-50 ca sa fie locul caselor la artera principala. Lucrurile evolueaza.
Raspunde

X

Acum 3 ani

Influențe mari datorită faptului că e scump metrul pătrat. Una din putinele artere frumoase sau relativ decente in Sibiu. Urmează lărgirea pe 4 benzi si dublu sens si o ingropam
Raspunde

mama mare

Acum 3 ani

Oricum arata mult mai bine decat carpacele din spatele blocurilor .
Raspunde

cetatean

Acum 3 ani

Uite asa distrugem o strada frumoasa, ma refer la calea dumbravii, construim blocuri sau cladiri inalte, urmeaza distrugerea spatiului verde ca na, sunt mai multe masini, apoi largim strada ca se face aglomeratie, si pa strada frumoasa, o sa ajunga ca alba iulia, pam pam. Demonstram ca suntem incuiati si lipsiti de viziune, construiti blocuri la marginea orasului sau face un cartier numai de blocuri sau numai de case, nu le amestecati.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Fu

Acum 3 ani

Te plangi de parca tu ai casa pe Calea Dumbravii , molgule!! Forumul asta a ajuns cabinet de psihiatrie, toti bolnavii fac terapie prin postare!!
Raspunde

unu

Acum 3 ani

Nu intotdeauna banii fac diferenta.
Raspunde

Un oarecare

Acum 3 ani

1300 EURO mp??? Adica daca vreau sa cumpar 1000 mp in Calea Dumbravii trebuie sa dau 1.300.000 EURO :)))???? Cine naiba face acest studiu? Nici in germania in cariterele cele mai bogate in Muenchen nu e atata mp...WTH? Si vb aceea traim in Romania la un standard de viata net inferior celor din occident...
Raspunde

eu

Acum 3 ani

Pretu este pe mp construit
Raspunde

Againstfools

Acum 3 ani

Se vorbeste despre mp de constructie, nu de teren, iar legat de Munchen, habar nu ai de preturi, sunt si la 3000 euro/ mp ... Cred ca iti place sa iti citesti ineptiile pe care le postezi!
Raspunde

Un oarecare

Acum 3 ani

Dumnezeu ne-a lasat pe acest pamant gratis. Nu ne cere nimic in schimb decat sa-l protejam..si noi ce facem? taiem natura si turnam betoane....trist ce se intampla.
Raspunde

calu

Acum 3 ani

Dupa cum decurg lucrurile (lipsa terenuri pt constructii, utilitati si acces deficitar, mansarde peste blocuri deja supra aglomerate) Sibiul o sa se transforme intr-un oras inghesuit si anost. O mizerie. E o chestiune de timp pana cand Bv Victoriei, Poplacii sau Str O. Goga se vor modifica si ele la P+4+1. Nu erau nu stiu ce case pe Dumbravii, dar macar era o zona de promenada si cu ceva verdeata. Daca se faceau vile era una. Asa cu blocuri o sa devina un fel de Str. Semaforului. Eram curios daca Ceausescu facea asta, cate monumente post decembriste erau puse ca se ateste demolarire si bataia de joc.......
Raspunde

bogdan

Acum 3 ani

calea poplacii are predecent deja. Un schelet de bloc de vreo 4 etaje sta de ani de zile in ruina. cat crezi ca dureaza pana apar altele? Sibiul e in picaj
Raspunde

un om de bine

Acum 3 ani

Solutia este ca valcenii sa se intorca in patria lor, iar investitorii sa le construiasca acolo fabrici ca mana de lucru e si mai ieftina... Si de la Valcea pana la aeroportul din Sibiu, acesti investitori de succes pot admira niste peisaje superbe, pentru ca altfel nu vad nimic, sunt prea ocupati, iar in concediile lor in locuri exotice nu vad decat pipite si pahare de cocktail!
Raspunde

...

Acum 3 ani

Sa vedem peste cativa ani cand se vor termina de construit si blocurile "tursib" si alte blocuri in locul caselor de pe Dumbravii cum se va circula pe acolo. Sa vedem unde vor parca masinile locatarilor din blocurile astea. La parter vor fi spatii comerciale, asta va rezulta in multe masini oprite in fata magazinelor (doar cateva minute pana ia omu' niste tigari). Asta include si statiile de autobuz. Spre exemplu luati statia de autobuz de pe Poplacii unde soferii tursib nici nu se mai mira cand gasesc statia plina de masini si opresc autobuzele direct pe banda blocand circulatia. Va fi ceea ce meritam pentru pasivitatea de care dam dovada de la '89 incoace, pentru ca stam si privim ca oile cum ciobanii fac legea in oras si construiesc cum au chef si unde au chef, modifica pug-uri etc.
Raspunde

Gruia

Acum 3 ani

Bag de seama ca tot Sibiul se indreapta catre stilul arhitectonic al strazii Doamna Stanca si cartierul Arhitectilor. Doar atat putem.
Raspunde

///

Acum 3 ani

pacat de acest oras minunat! cine ii doreste raul???
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus