Miercuri,
05.10.2022
Ceata
Acum
3°C

Primăria a lansat noua licitație pentru deszăpezirea Sibiului: mai mulți bani, mai puține utilaje cerute

Primăria a lansat noua licitație pentru deszăpezirea Sibiului: mai mulți bani, mai puține utilaje cerute

În aceeași zi în care a și nins mai serios în Sibiu în noul sezon rece, Primăria a lansat o nouă procedură de atribuire a contractului-cadru pentru deszăpezirea Sibiului și Păltinișului. La procedura anterioară, lansată în iulie, nicio firmă nu a depus ofertă. Prin urmare, acum Primăria a crescut sumele alocate acestui contract de la 5,6 la 9,6 milioane de lei, fără TVA, și ”a umblat” și la cerințe. A eliminat cerința referitoare la topirea zăpezii, a redus numărul de utilaje solicitate, dar a crescut și perioada de derulare a contractului. Noua licitație are termen de depunere a ofertelor ziua de 5 decembrie 2017. Adică cu trei zile înainte ca actualul contract de deszăpezire să înceteze.

"Curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț în municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș" este numele complet al contractului -cadru pe care Primăria Sibiu l-a scos din nou în procedură de atribuire publică. De această dată, contractul este prevăzut a fi semnat pe o perioadă de patru ani, spre diferență de intențiile din vară, când perioada prevăzută era de trei ani.

Este pentru prima dată când Primăria Sibiu delimitează în contracte diferite activitatea de salubrizare a domeniului public, de cea de deszăpezire. Celor interesați de acest contract, li se cere să fie pregătiți cu materiale pentru zece zile, începând cu data de 15 octombrie. ”Activitatea de curățare mecanică a căilor publice cu utilaje cu lamă se execută când stratul de zăpadă depășește, în general, grosimea de cinci centimetri“, se arată în caietul de sarcini, prevedere menținută din documentația din vară, pentru care nicio firmă nu a depus ofertă.

Bani pentru staționare. Și mai puține utilaje

Spre diferență de vechiul caiet de sarcini, administrația locală a decis ca în cadrul noii proceduri să prevadă posibilitatea de a deconta și perioada în care autospecialele folosite în activitatea de deszăpezire staționează. Această perioadă de staționare apare în contextul în care Primăria își rezervă dreptul de a cere viitoarelor firme să își mobilizeze utilajele necesare cu 48 de ore înainte de apariția ninsorilor sau a situațiilor de producere a poleiului, prognozate de meteorologi. Pentru aceste mașini care vor staționa în așteptarea producerii evenimentelor prognozate, firmele vor putea solicita contravaloarea unui tarif de staționare aferent unei perioade de opt ore/zi.

O altă modificare permite operatorilor interesați să vină cu mai puține utilaje pentru încărcarea zăpezii. Astfel, dacă Primăria cerea inițial ca firmele interesate să aibă suficiente încărcătoare frontale și basculante astfel încât să poată acționa simultan în șapte puncte din oraș, în noul caiet se mai solicită intervenția simultană în doar patru puncte. În plus, din caietul de sarcini a fost eliminată cerința potrivit căreia firmele interesate de acest contract trebuie să aibă în dotare și autofreză pentru zăpadă.

Cei care stabilesc materialele utilizate pentru deszăpezire și combaterea poleiului sunt oamenii din Primărie. ”Autoritatea contractantă va aproba utilizarea substanțelor chimice/fondaților chimici/materialelor antiderapante, solide sau lichide, după prezentarea documentelor care să certifice calitatea și performanța substanțelor propuse”, se mai arată în caietul de sarcini. Materialele utilizate trebuie să se încadreze în două categorii: produse chimice sau materiale antiderapante care sunt utilizate la temperaturi de până la -7 grade Celsius și, respectiv, între -7 și -32 de grade Celsius. Toate aceste substanțe sau materiale nu trebuie să afecteze calitatea asfaltului și nici mediul înconjurător, mai cer reprezentanții administrației locale. „În cazul în care, pe parcursul execuției contractului se constată că materialele/substanțele utilizate nu asigură îndeplinirea acestei cerințe, costurile pentru readucerea sistemului rutier la starea inițială vor fi suportate de către operator”, se mai arată în documentația de atribuire a contractului.

Iarna ține mai puțin. Iar când e viscol, nu se mai deszăpezește

În noul caiet de sarcini, administrația locală a modificat cantitățile estimate în derularea contractului de deszăpezire și înlăturare a poleiului. Astfel, dacă în varianta inițială estimarea cantităților era realizată pentru o perioadă de acțiune cuprinsă între zece și 30 de zile de acțiune/sezon, noul caiet de sarcini ia în calcul faptul că iarna va dura mai puțin. Prin urmare, cantitățile medii anuale stabilite în noul caiet de sarcini au în vedere faptul că deszăpezirea și împrăștierea de material antiderapant vor trebui realizate pe o perioadă cuprinsă între minim cinci și maxim 20 de zile/sezon.
Prevederi menținute din vechiul caiet de sarcini: - substanțele chimice împotriva poleiului trebuie împrăștiate în cel mult o jumătate de oră de la constatarea apariției poleiului, emiterea unei avertizări din partea Institutului de meteorologie ”sau alte instituții abilitate”. - după atribuirea contractului și semnarea protocolului de predare-primire, contractorul va avea două săptămâni la dispoziție pentru a se mobiliza; - operatorul desemnat câștigător va trebui să aibă o bază de deszăpezire în Sibiu astfel încât să poată interveni oriunde în oraș în cel mult 30 de minute de la solicitare; - încărcarea, transportul, descărcarea și depozitarea zăpezii/gheții trebuie să se realizeze, de regulă, în maxim 12 ore de la terminarea activității de deszăpezire. Autoritatea contractantă poate stabili și alte intervale de timp în care operatorul trebuie să asigure deszăpezirea, în funcție de importanța străzilor, abundența cantităților de zăpadă, dotarea cu mijloace tehnice și umane etc., de regulă nu mai mult de 24 de ore; - în vederea planificării deszăpezirii, operatorul trebuie să se informeze zilnic asupra prognozei pe următoarele trei zile comunicată de meteorologi.
Noul caiet de sarcini prevede în plus și faptul că activitatea de deszăpezire și combatere a poleiului se desfășoară doar în timpul ninsorilor liniștite sau când viscolele sunt slabe, evitând perioadele cu vreme rea. „În cazul în care tăria vântului în timpul viscolului depășește 30 de km/h, iar zăpada spulberată se depune în urma utilajelor de deszăpezire, făcând ineficientă activitatea acestora, se va înceta acțiunea de patrulare sau deszăpezire până la încetarea viscolului”, au introdus ca noutate, reprezentanții Primăriei, în noul caiet de sarcini.

În ceea ce privește împrăștierea manuală a materialelor antiderapante pe scări, pasaje, trotuarelor, stațiilor de autobuz sau căilor de acces către instituțiile publice, în noua procedură lansată de administrația locală se angajează să pună la dispoziția operatorilor recipientele pentru depozitarea materialului antiderapant.

Fără topirea zăpezii

Obligativitatea topirii zăpezii, în locul transportării acesteia în afara orașului a fost eliminată în noul caiet de sarcini. Această activitate a fost lăsată la latitudinea firmelor interesate de contract care, prin urmare, pot decide dacă transportă zăpada afară din oraș sau achiziționează un utilaj cu care să topească zăpada, apa rezultată fiind deversată în rețeaua pluvială a orașului. Inițial, Primăria Sibiu solicita operatorilor să aibă în dotare un utilaj de topit zăpada cu o capacitate de minim 200 de mc/oră.

Cantitățile de zăpadă transportate vor fi facturate către Primărie în urma unui calcul ce ia în considerare suprafețele deszăpezite și grosimea stratului de zăpadă comunicată de Institutul de meteorologie. ”Transportul se face la locurile desemnate de autoritatea contractantă și se va lua în calcul o distanță medie de 10 km pe un sens”, se arată în caietul de sarcini (prevedere păstrată din vechiul caiet).

Cine va deszăpezi orașul iarna aceasta?

Lansată pe 30 octombrie 2017, noua procedură de atribuire a contractului de deszăpezire a orașului are termen de depunere a ofertelor ziua de 5 decembrie 2017. Potrivit detaliilor procedurii, data limită de evaluare a ofertelor depuse a fost stabilită pentru ziua de 3 ianuarie 2018, iar ofertanților li se cere ca documentele depuse de ei să fie valabile până în 4 aprilie 2018.

Asta în condițiile în care, în prezent, deszăpezirea și eliminarea poleiului și a gheții din Sibiu și Păltiniș fac obiectul unui contract semnat cu asocierea SC Schuster CO Ecologic SRL – SC Getesib SA. Contractul cu o valoare de 3,8 miliaone de lei, fără TVA, a fost semnat în 2014 pe trei ani și va înceta în 8 decembrie 2017.

Prin urmare, după cum Primăria ”a dat deja asigurări” într-un comunicat transmis ziarului Tribuna, iarna aceasta deszăpezirea în Sibiu va fi realizată ”prin încheierea unui contract pe durată determinată în urma unei proceduri de negociere directă”.

Cum va arăta Jurnalul de activitate (document primar de bază pentru verificarea activității și decontarea activităților desfășurate) - numele și prenumele dispecerului; - data și ora de începere și terminare a acțiunii pe fiecare utilaj/echipă în parte; - străzile pe care s-a acționat; - activitatea prestată; - forța de muncă utilizată (echipele care au acționat); - materialele utilizate și cantitatea acestora; - temperatura exterioară; - condițiile hidrometeorologice; - grosimea stratului de zăpadă conform datelor comunicate de Administrația națională de meteorologie și hidrologie; - semnătura dispecerului; - semnătura reprezentantului împuternicit al autorității contractante.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Mihai

Acum 4 ani

Ia auzi! Primaria si-a dat seama ca totusi iarna o sa vina si ca ar trebui sa ne dezapezeasca cineva. Asta pentru cazul putin probabil ca va ninge... Baba incompetenta FODOR nu se dezice... Tot asa !
Raspunde

Harap Alb

Acum 4 ani

Incompetentilor nu ati fost in stare sa faceti procedura la timp si iarasi o sa avem drumurile curatate la "alb". Fodor si anul acesta se vrea mireasa
Raspunde

Shadow

Acum 4 ani

Păi și din 8 decembrie până în 3 ianuarie ce facem? Asta dacă nu sunt contestații. Ura și la plajă...
Raspunde

...

Acum 4 ani

ne cumparam senile
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus