Joi,
03.12.2020
Cer Senin
Acum
-3°C

În patru ani, Aeroportul sibian trebuie să devină profitabil

18 Decembrie 2017 19:36

În patru ani, Aeroportul sibian trebuie să devină profitabil

Noul Consiliu de administrație al Aeroportului internațional Sibiu se angajează în fața Consiliului Județean Sibiu ca, în următorii patru ani, să transforme regia autonomă dintr-una subvenționată, în una care să producă profit.

”Regia Autonomă Aeroportul Internațional Sibiu se încadrează în categoria întreprinderilor care acționează cu scop comercial și urmăresc să creeze valoare economică”, se arată în primele fraze ale Planului de administrare a RA Aeroportul internațional Sibiu pentru perioada 2017 – 2020. Acest plan urmează să fie implementat de viitoarea conducere a instituției, conducere care urmează să fie stabilită în urma concursului aflat aproape de final.

Deocamdată, însă, aeroportul sibian este departe de a fi o afacere, având în vedere că, în 2016, la venituri de 9,6 milioane de lei, cheltuielile – fără amortizări – au fost de 13,6 milioane de lei.

Altfel spus, la 1.000 de lei venituri, cheltuielile au fost în 2016 de 1.407,78 lei (în scădere față de 2014, când această cheltuială a fost de 1,643,81 lei). Pentru anul în curs, aceste cheltuieli sunt estimate la 1.251,01 lei, iar până în 2021 ar trebui să fie mai mici decât veniturile. Planurile Consiliului de administrație sunt ca aceste cheltuieli la fiecare 1.000 de lei venituri să scadă la 1.178,57 în 2018, apoi la 1.131,14 în anul următor, astfel încât în 2020 aceste cheltuieli să fie de 1.050,56. În fine, din 2021 AIS este așteptat a deveni o întreprindere profitabilă, astfel încât la fiecare 1.000 de lei venituri, cheltuielile să fie de 989,58 lei. În aceste condiții, AIS nu ar mai trebui să primească nicio compensație din bugetul CJ Sibiu, în subordinea căruia funcționează.

Noul CA al aeroportului sibian este condus de Gabriel Tischer, alături de care mai sunt Sebastian Dotcoș (reprezentant al CJ Sibiu), Nicu Florescu (reprezentant al Ministerului Finanțelor), Adrian Besoiu, Dan Lazăr, Ștefan Nartea și Radu Bondar, fostul președinte al CA.

”Prudență”, în rest

Documentul Consiliului de administrație este cel puțin prudent când vine vorba de alte cifre concrete, astfel că referitor la numărul de pasageri în trafic sau la numărul de destinații planurile solicită doar ”creșteri”. În același registru se mai înscriu solicitările referitoare la ”creșterea capacității alocate de operatorii aerieni pe AIS”, ”creșterea veniturilor din procesarea mărfurilor”, ”definirea/actualizarea poziției în piață”, ”actualizarea studiilor de piață” sau ”dezvoltarea serviciilor pentru categorii de pasageri VIP/CIP” (Very Important Person / Commercial Important Person). În mod explicit, în schimb, este solicitată elaborarea unei noi strategii de dezvoltare a aeroportului pentru perioada 2020 – 2035.

Concurența și date vechi de opt ani

Principala concurență pe plan regional pentru AIS este considerată a fi formată din aeroporturile ”Avram Iancu” din Cluj Napoca (al doilea aeroport al României și cel mai mare regional, cu 44 de destinații din 20 de țări europene și din Orientul Mijlociu), aeroportul ”Transilvania” din Târgu Mureș (ale cărui activități sunt suspendate temporar) Aeroportul din Craiova și aeroportul ”Traian Vuia” din Timișoara, al treilea aeroport regional din România.

În fața acestor aeroporturi, reprezentanții CA aduc în discuție evoluția din ultimii zece ani. ”Creșterea raportată la finalul anului 2017 față de anul 2007 este de 250% facă raportăm nivelul traficului din 2007, când aeroportul a fost tranzitat de un număr de aproximativ 105.000 de pasageri, la numărul de pasageri înregistrat în 2016, respectiv 390.000. Pentru anul 2017 se estimează un număr de pasageri îmbarcați-debarcați de aproximativ 483.000”, se arată în documentul CA al aeroportului sibian.

Referințele din noul Plan de administrare a aeroportului sibian se bazează pe Studiul pentru determinarea strategiei de dezvoltare a AIS, finalizat la începutul lui 2009. În acest studiu, varianta medie a prognozei de trafic prevedea că în 2025 prin porțile AIS vor tranzita peste 750.000 de pasageri. Respectiva strategie mai prevede faptul că această creștere de trafic nu va solicita investiții suplimentare pentru clădiri sau facilități ale pasagerilor.

Citește și: Wizz Air anunță deschiderea a cinci rute noi, de la Sibiu, din 2018

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

12 comentarii

dancp2

Acum 2 ani

da dar trebuie regindita si parcarea din Aeroport inclusiv stationarea taxiurilor,alte taxe de parcare/5-10 min gratis,taxare pe 1/2 ora,tarife mai mici etc/
Raspunde

Opensky

Acum 2 ani

UN DEZASTRU VECHI DE 10 ANI Ceea ce este ingrozitor de trist in toata povestea Aeroportului Sibiu este faptul ca Aeroportul Cluj (ca sa nu zicem nimic din cel de la Targu Mures) era absolut nimic din punctul de vedere operational si comercial in anii cand Aeroportul Sibiu avea TOATE conditii pentru o dezvoltare piternica. Ce a facut, insa, conducerea din perioada respectiva? A refuzat Ryanair in 2016. Imi pare rau, draga domnul Iohannis, si Dumneata esti responsabil pentru aceasta greseala de neiertat!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Scrotul fermecat

Acum 2 ani

Se impun zboruri zilnice spre si dinspre Dubai!!! La Sibiu se traieste BINE, este bunastare si belsug, ne-am saturat de Milano si Rm. Valcea! Nu uitati, Sibiu inseamna bunastare!
Raspunde

Oli

Acum 2 ani

Masa-mi-ai scrotul aici, la Sibiu. Dupa aia poti mere si la stana in Dubai :))))
Raspunde

gicu

Acum 2 ani

profitabil? pai cum sa acopere cele 4 zborurui pe zi ... salariile umflate a celor 100 de nepoti si rude ale celor din Consiliu Judetean. Daca va uitati in parcare, aceasta este plina - ia ghiciti a cui sunt masinile acelea.
Raspunde

Marcela Ocneriu

Acum 2 ani

Un oras de nivelul si talia Sibiului merita un aeroport de dimensiunea celui din Londra cu minim 500 de zboruri zilnice. La Sibiu se traieste BINE!!!
Raspunde

Rodica Vecerzan

Acum 2 ani

Vrem zboruri spre Kuala Lumpur si Kyoto!
Raspunde

Isarescu

Acum 2 ani

Nu ar strica in sezon niste chartere spre Grecia , Dubai si 1-2 destinatii noi spre Marea Britanie, Spania, Italia + nordul Germaniei (Berlin sau Hamburg)
Raspunde

Ceafa subtire si culta de Sibiu

Acum 2 ani

Vara se impun zboruri spre Monte Carlo, San Remo si Nisa, locurile unde sibienii merg de obicei sa isi etaleze bunastarea si belsugul trudite cu greu la Transagape si Conti.
Raspunde

Nelu Beflean

Acum 2 ani

Eu nu sunt de acord ca Razvan Exarhu sa mai fie dat pe post sa strice diminetile oamenilor! Cui ii pasa ca se da el cu schiurile??? Rusine Radiodifuziunea asa-zis ROMANA!!!
Raspunde

Mihaela

Acum 2 ani

Din lista afisata pe site la Aeroport, oare care o sa fie noii directori?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus