Noul Consiliu de administrație al Aeroportului internațional Sibiu se angajează în fața Consiliului Județean Sibiu ca, în următorii patru ani, să transforme regia autonomă dintr-una subvenționată, în una care să producă profit.
”Regia Autonomă Aeroportul Internațional Sibiu se încadrează în categoria întreprinderilor care acționează cu scop comercial și urmăresc să creeze valoare economică”, se arată în primele fraze ale Planului de administrare a RA Aeroportul internațional Sibiu pentru perioada 2017 – 2020. Acest plan urmează să fie implementat de viitoarea conducere a instituției, conducere care urmează să fie stabilită în urma concursului aflat aproape de final.
Deocamdată, însă, aeroportul sibian este departe de a fi o afacere, având în vedere că, în 2016, la venituri de 9,6 milioane de lei, cheltuielile – fără amortizări – au fost de 13,6 milioane de lei.
Altfel spus, la 1.000 de lei venituri, cheltuielile au fost în 2016 de 1.407,78 lei (în scădere față de 2014, când această cheltuială a fost de 1,643,81 lei). Pentru anul în curs, aceste cheltuieli sunt estimate la 1.251,01 lei, iar până în 2021 ar trebui să fie mai mici decât veniturile. Planurile Consiliului de administrație sunt ca aceste cheltuieli la fiecare 1.000 de lei venituri să scadă la 1.178,57 în 2018, apoi la 1.131,14 în anul următor, astfel încât în 2020 aceste cheltuieli să fie de 1.050,56. În fine, din 2021 AIS este așteptat a deveni o întreprindere profitabilă, astfel încât la fiecare 1.000 de lei venituri, cheltuielile să fie de 989,58 lei. În aceste condiții, AIS nu ar mai trebui să primească nicio compensație din bugetul CJ Sibiu, în subordinea căruia funcționează.
Noul CA al aeroportului sibian este condus de Gabriel Tischer, alături de care mai sunt Sebastian Dotcoș (reprezentant al CJ Sibiu), Nicu Florescu (reprezentant al Ministerului Finanțelor), Adrian Besoiu, Dan Lazăr, Ștefan Nartea și Radu Bondar, fostul președinte al CA.
”Prudență”, în rest
Documentul Consiliului de administrație este cel puțin prudent când vine vorba de alte cifre concrete, astfel că referitor la numărul de pasageri în trafic sau la numărul de destinații planurile solicită doar ”creșteri”. În același registru se mai înscriu solicitările referitoare la ”creșterea capacității alocate de operatorii aerieni pe AIS”, ”creșterea veniturilor din procesarea mărfurilor”, ”definirea/actualizarea poziției în piață”, ”actualizarea studiilor de piață” sau ”dezvoltarea serviciilor pentru categorii de pasageri VIP/CIP” (Very Important Person / Commercial Important Person). În mod explicit, în schimb, este solicitată elaborarea unei noi strategii de dezvoltare a aeroportului pentru perioada 2020 – 2035.
Concurența și date vechi de opt ani
Principala concurență pe plan regional pentru AIS este considerată a fi formată din aeroporturile ”Avram Iancu” din Cluj Napoca (al doilea aeroport al României și cel mai mare regional, cu 44 de destinații din 20 de țări europene și din Orientul Mijlociu), aeroportul ”Transilvania” din Târgu Mureș (ale cărui activități sunt suspendate temporar) Aeroportul din Craiova și aeroportul ”Traian Vuia” din Timișoara, al treilea aeroport regional din România.
În fața acestor aeroporturi, reprezentanții CA aduc în discuție evoluția din ultimii zece ani. ”Creșterea raportată la finalul anului 2017 față de anul 2007 este de 250% facă raportăm nivelul traficului din 2007, când aeroportul a fost tranzitat de un număr de aproximativ 105.000 de pasageri, la numărul de pasageri înregistrat în 2016, respectiv 390.000. Pentru anul 2017 se estimează un număr de pasageri îmbarcați-debarcați de aproximativ 483.000”, se arată în documentul CA al aeroportului sibian.
Referințele din noul Plan de administrare a aeroportului sibian se bazează pe Studiul pentru determinarea strategiei de dezvoltare a AIS, finalizat la începutul lui 2009. În acest studiu, varianta medie a prognozei de trafic prevedea că în 2025 prin porțile AIS vor tranzita peste 750.000 de pasageri. Respectiva strategie mai prevede faptul că această creștere de trafic nu va solicita investiții suplimentare pentru clădiri sau facilități ale pasagerilor.
Citește și: Wizz Air anunță deschiderea a cinci rute noi, de la Sibiu, din 2018
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Cluj Napoca , Avram Iancu , Aeroportului Sibiu , Târgu Mureș , Ministerului Finanțelor , Adrian Besoiu , Consiliului Județean Sibiu , Orientul Mijlociu , Pentru Sibiu , Radu Bondar , Wizz Air Sport Arena Streetbal , Ștefan Nartea , Nicu Florescu , Sebastian Dotcoș , Regia Autonomă Aeroportul Inte , Liceul Teoretic Traian Vuia Re , Gabriel Tischer , Conducerea Aeroportului , rute , Dan Lazăr , planuri , Commercial Important Person , Documentul Consiliului , Noul Consiliu , Planurile Consiliului , Very Important Person
Vizualizari: 4715
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Verzii?
Acum 1 oră
Un român
Acum 1 oră
Xman
Acum 1 oră
Q
Acum 1 oră
Till Eulenspiegel