Mai multe școli din Sibiu au obținut în ultimii ani proiecte europene pentru extinderea clădirilor. Scopul principal al acestora a fost nu doar modernizarea instituțiilor de învățământ, dar și mutarea claselor care învățau după masă într-un singur schimb, de dimineață. În unele cazuri, acest proces a dus practic la suprapopularea școlilor, directorii fiind nevoiți să gândească diverse improvizații pentru a găzdui clasele, în special cele pregătitoare, și nu exclud că la anul vor avea din nou clase după amiază.
Conform informațiilor oferite de Inspectoratul Școlar Județean, în orașul Sibiu sunt trei unități de învățământ care au realizat extinderi ale clădirilor sau mansardări care au determinat mutarea claselor cu program după-amiază de dimineață. Este vorba despre Școala Gimnazială Nr. 2, Școala Gimnazială Nr. 18 și Școala Gimnazială Nr. 13.
„Proiectul de mansardare e un mare câștig pentru copii”
Prima mutare de acest gen a fost la Școala Gimnazială nr. 2, de pe strada Avram Iancu. A fost vorba despre lucrări de construire a unei mansarde, lucrări finanțate de Primărie și care au permis ca din anul școlar 2013-2014 toți elevii să învețe într-un singur schimb. Până atunci, elevii din clasele gimnaziale învățau după masă, iar odată cu modificarea Legii educației, în anul 2013, care prevedea că din categoria învățământului primar, pe lângă clasele I-IV face parte și clasa pregătitoare, extinderea clădirii a fost iminentă – ca soluție pentru a nu trimite copii mici la școală după masă.
Sală în care învață copiii din clasa a III-a, la Școala nr. 2
„În anul în care s-au introdus clasele pregătitoare în învățământul preuniversitar am avut trei clase, de a III sau a IV, care învățau după amiază. Pe lângă acestea trei după amiază mai funcționau alte patru clase gimnaziale. Din anul școlar 2013-2014 au trecut de dimineață toate cele șapte clase. Am realizat această mansardare, respectiv ne-am ales cu spațiu - sunt cinci clase la mansardă, am mai transformat două cabinete în două săli de clasă și am intrat cu toți elevii”, ne-a explicat Simona Greavu, directoarea Școlii gimnaziale nr. 2, situația de la instituția pe care o conduce.
Sală pentru clasa pregătitoare, Școala nr. 2
În prezent, într-o clasă sunt în medie 25 de elevi. „Avem clase foarte mari cu 35 de copii, avem mai mici, cu 18-25, și atunci împărțirea se face în funcție de spațiu și numărul de elevi. Programul zilei e mult mai important pentru copil, să nu stea până târziu în școală. Am fost sprijiniți, acest proiect de mansardare e un mare câștig pentru școală, pentru copii”.
„Avem clase care n-au fost prevăzute inițial”
După prima zi de școală din acest an câțiva părinți ne-au scris pe adresa redacției, povestind despre faptul că și-au dus copiii în clasele pregătitoare, iar acolo au fost înghesuiți în săli improvizate. Aceștia au refuzat să scriem despre ei, motivând că nu vor ca acest lucru să afecteze activitatea elevilor, însă se întrebau care a fost rostul modernizărilor școlilor.
Am fost și la celelalte două școli despre care IȘJ Sibiu ne-a spus că s-au efectuat lucrări de extindere a clădirilor. O situație diferită de cea de la Școala nr. 2 am aflat-o la Școala Gimnazială nr. 18. Directorul instituției, Cornel Țichindelean, ne-a povestit de ce și cum s-au făcut aceste improvizații, precizând că școala a fost extinsă în cadrul unui proiect european, finalizat în anul 2013, și că până atunci elevii din clasele a V – VII învățau după masă.
„În 2013 proiectul s-a finalizat și funcționăm în școala nouă - șase săli în plus. Și dotarea școlii a fost substanțială - fiecare sală are tablă interactivă (…) După extindere ne-am putut permite să funcționăm cu toate clasele de dimineață. Însă atunci când am făcut proiectul nu erau clasele pregătitoare. Acum avem clase care n-au fost prevăzute inițial”, a explicat directorul.Potrivit lui, în acest an școlar administrația școlii a prevăzut locuri pentru trei clase pregătitoare, dar au fost formate cinci, efectivul de elevi aproape dublându-se „datorită ofertei și imaginii bune a școlii”.
Directorul Școlii nr. 18, Cornel Țichindelean, ne prezintă diplomele elevilor săi de pe holul instituției
„Dacă în 2012 aveam 500 de elevi, în fiecare an a crescut și am ajuns în prezent la 904 elevi, total pe școală. Școala noastră nu mai dispune de spațiile necesare ca să ne desfășurăm activitatea doar de dimineață”, recunoaște Cornel Țichindelean.
Directorul a explicat că atunci când școala a obținut proiectul european, banii au fost alocați pentru ca după extinderea școlii să nu mai existe clase după amiază – o clauză ce trebuia respectată timp de 5 ani. „Am avut o discuție cu părinții - au refuzat să se mute în spațiile pe care le-am găsit în zonă, au zis că-s neadecvate. Noi lucrăm în consorțiu cu mai multe școli din zonă - Liceul Alimentar, Independența, Școala 13 și Școala 23. Independența a vrut să ne ajute cu niște spații, părinților nu le-a convenit. Ne-am pomenit într-un cerc vicios: cu copiii n-ai unde să lucrezi, după masă n-ai voie să te muți, spații în exterior nu acceptă părinții. A fost o situație foarte dificlă pentru școala noastră. Am avut mai multe variante și am găsit-o pe cea optimă - am zis așa: să lucrăm tot în școală, dar să accepte improvizațiile pe care le-am făcut”, a mai povestit directorul.
O sală de studii la Școala 18
Improvizațiile care s-au făcut în școală
Astfel, „soluțiile” identificate la Școala 18 pentru a putea găzdui copiii într-un singur schimb, de dimineață sunt: o sală a fost amenajată în Centrul de documentare și informare - o sală concepută pentru bibliotecă și sala de calculatoare; alta a fost amenajată în spatele sălii de sport, lângă vestiare, acolo unde este o ieșire în curte și unde administrația școlii vrea să amenajeze și un spațiu de joacă pentru clasele pregătitoare; au mai fost transformate în săli o încăpere destinată mecanicului, dar și laboratorul de limbi moderne și cel de informatică. „Și părinții sunt de acord”, a precizat directorul școlii, care concluzionează că în instituție „sunt 30 de săli cu tot cu improvizații, dintre care 22 sunt destinate pentru săli de clase”.
Spațiul din spatele sălii de sport, lângă vestiare, transformat într-o clasă, la Școala nr. 18
„Suntem supraaglomerați din cauza părinților”
Însă la toată această situație există o explicație, potrivit lui Cornel Țichindelean: „Problema care chiar trebuie să o discutăm este că noi suntem supraaglomerați din cauza părinților care-și fac domiciliul flotant, în circumscripția școlii noastre - doar ca să prindă un loc în școala noastră. Și noi nu avem voie, conform legii, să-i dăm deoparte. Din 900 de părinți, cel puțin 300 sunt care au domiciliul în altă parte. Dacă aceștia s-ar duce la școala unde au domiciliu, noi am avea loc pentru schimbul de dimineață fără probleme”.
Directorul nu exclude că anul viitor elevii vor fi împărțiți din nou în două schimburi. „La următorul consiliu de administrație vom hotărî cum desfășurăm orele anul viitor. Deja am avut niște discuții - se încheie ciclul de 5 ani când se încheie monitorizarea UE a proiectului - și singura soluție este ca să ne desfășurăm activitatea în două schimburi de la anul viitor. Este imposibil să mai poți lucra”, a concluzionat directorul.
„E un alt subiect cum de noi avem trei clase de a IV-a”
Vizavi de Școala nr. 18 se află Școala gimnazială nr. 13 – care funcționează de anul trecut cu un nou corp de clădire, construit tot în cadrul unui proiect european. Directorul Ioan Mitru spune însă că instituția sa nu a avut probleme „de înghesuială”: „În școală sunt peste 500 de elevi, fiecare clasă are locul ei în școală”.
Ioan Mitru, într-o sală a Școlii nr. 13
La Școala nr. 13 de asemenea elevii vin la ore într-un singur schimb, adică de dimineață, datorită lucrărilor de extindere a instituției. Noul corp de clădire a adăugat un număr de patru clase la etaj, patru la parter și două la demisol, acolo mai este un cabinet de informatică și unul pentru biologie/fizică.
„Acest proiect a fost necesar - clasele funcționau în Școala 13 și în câteva încăperi din Grădinița 15 (aflată în apropiere). În momentul în care s-a revendicat clădirea grădiniței, clasele au revenit aici. Și a trebuit să ne restrângem. Asta era anii 2006-2007. De atunci a apărut necesitatea, dar și până atunci. Acum fiecare clasă are locul ei în școală. Nu există o înghesuială. Intenționăm de câțiva ani să ne amenajăm podul școlii și pentru un centru de documentare. Acum avem pe nivel câte două clase, exceptând clasa a IV unde sunt trei clase. Dar e o altă problemă - cum de avem trei clase de a patra, iar la școala nr. 12 (aflată la câteva străzi distanță – n.n.) nu este clasa a IV”, ne-a spus Ioan Mitru.
Corpul de clădire nou al Școlii nr. 13, construit cu fonduri europene
Urmează alte școli
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, urmează și alte instituții să adopte acest program – elevii să studieze într-un singur schimb. Doar după ce se finalizează lucrările de mansardare sau extindere a clădirilor. Este vorba despre Școala Gimnazială ”Regina Maria” Sibiu, Școala Gimnazială ”I.L. Caragiale” Sibiu, Colegiul Național ”O. Goga” Sibiu și Școala Gimnazială ”N. Iorga” Sibiu .
„Dacă și aici se va rezolva, ar mai rămâne cu program după-amiază Școala Gimnazială Nr. 4 Sibiu, Liceul Teoretic ”O. Ghibu” Sibiu și Școala Gimnazială ”M. Eminescu” Mediaș”, ne-a spus Constantin Dincă, purtătorul de cuvânt al IȘJ Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Avram Iancu , Şcoala Gimnazială Nr , la scoala , Școala Gimnazială , Liceul Teoretic , Regina Maria , Colegiul Național Pedagogic , Liceul Alimentar , Constantin Dincă , Inspectoratul Şcolar Judeţean , Remus Ioan Mitru , Cornel Ţichindelean , Directorul Ioan Mitru , Simona Greavu , Directorul Școlii
Vizualizari: 7311
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Sandokan
Acum 1 oră
Emil
Acum 2 ore
Marian Budrala
Acum 2 ore
X
Acum 2 ore
X