Secretarul eparhial al Arhiepiscopiei Sibiului, preotul Cristian Vaida, a vorbit într-un interviu pentru Turnul Sfatului despre referendumul pentru redefinirea familiei în Constituția României, care se va desfășura pe 6 și 7 octombrie. Vaida spune ce așteaptă Biserica de la acest referendum, răspunde celor care cred că referendumul este organizat pentru a distrage atenția de la problemele justiției, dar și care va fi reacția Bisericii dacă rezultatele referendumului nu vor fi puse în practică, așa cum s-a mai întâmplat în 2009, dacă majoritatea va opta pentru modificarea Legii Supreme.
„CEL MAI MARE EXAMEN DIN ULTIMII 30 DE ANI DE LA CĂDEREA REGIMULUI COMUNIST ATEU”
În unul din ultimele sale mesaje, ÎPS Laurențiu spunea că pe 6 și 7 octombrie „ne așteaptă cel mai mare examen al nostru: examen de credință și de conștiință națională”. De ce acest referendum e considerat de mitropolit cel mai mare examen al nostru? Nu vor mai urma oare examene la fel de mari pentru credința și conștiința noastră națională?
Referendumul pentru reconfirmarea familiei creștine și a căsătoriei dintre un bărbat și o femeie este, cu adevărat, cel mai mare examen al nostru din ultimii aproape 30 de ani de la căderea regimului comunist ateu. Prețul pe care neamul românesc l-a plătit în decembrie 1989 pentru eliberarea de sub sistemul politic care lupta pe față împotriva lui Dumnezeu și a credinței noastre strămoșești, a fost unul uriaș. Mii de tineri și-au dat viața pentru libertate, pentru democrație și credință. Cât de emoționante și pline de semnificație sunt imaginile de atunci, din nenumărate orașe ale țării, în care revoluționarii, majoritatea tineri, în genunchi rosteau „Tatăl nostru” ca o bucurie nestăvilită a biruinței asupra robiei politice care le îngrădise libertatea socială și spirituală.
Astăzi, după aproape trei decenii de libertate, românii sunt chemați să se exprime, pentru prima dată, în cel mai autentic mod democratic, prin referendum, și să apere viitorul creștin al țării noastre, al copiilor și urmașilor lor, prin ocrotirea familiei și a căsătoriei. Examenul acesta este și unul de conștiință națională, deoarece poporul român este un popor creștin de două milenii, și, așa cum a arătat mereu președintele Academiei Române în alocuțiunile sale din acest An Centenar, limba română și credința creștină străbună au fost factorii esențiali care au contribuit decisiv la cultivarea și conservarea unității noastre naționale și care au transcens granițele istorice pe care imperiile străine le-au ridicat între provinciile noastre.
Așadar, participarea la referendum și apărarea familiei așa cum a fost ea creată și binecuvântată de Dumnezeu, între un bărbat și o femeie, este deopotrivă un act profund de mărturisire a credinței creștine în cel mai autentic spirit național.
De ce credeți că pentru România de azi e important ca în Constituție să fie menționat că „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat și o femeie”?
România de azi, care serbează 100 de ani de Stat Național Unitar, este darul cel mare de la moșii și strămoșii noștri care au plătit jertfe spirituale și materiale uriașe pentru libertatea, unitatea și demnitatea noastră națională. Ca și creștini, păstrăm în sufletele noastre, cu adâncă recunoștință, amintirea mulțimii eroilor români, pe a căror sacrificiu s-a edificat România de astăzi. Bunicii, moșii și strămoșii noștri care au luptat în războaiele mondiale din prima jumătate a sec. trecut, sau în războiul pentru independență de la sfârșitul sec 19, mulțimea voievozilor țărilor române, dintre care unii au fost canonizați de către Biserica străbună, au apărat nu numai integritatea teritorială a țării, dar și integritatea spirituală a popurului, credința și valorile ei morale.
„PICĂTURA DE OTRAVĂ: O NOUĂ NORMĂ ÎN PRIVINȚA GENULUI”
Din nefericire, la orizontul foarte apropiat al sufletului românesc au apărut norii negrii ai așa zisei „ideologii de gen”, care a cucerit multe țări europene și care tinde să devină și la noi politică de stat. Statul Român a semnat în 2014 Convenția de la Istanbul și, fără o consultare publică, a ratificat-o în 2016. Astfel, prin această convenție care a abordat la modul general problematica prevenirii și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, s-a introdus și picătura de otravă: o nouă normă în privinţa genului. Ţările semnatare se obligă, practic, să recunoască genul ca un construct social, independent de sexul biologic al persoanei. Eşti femeie sau bărbat în funcţie de ce alegi, iar societatea va fi reeducată în acest sens. Această ideologie „a scos capul” vara aceasta (11 iunie) – pe site-ul Ministerului Educației Naționale a fost postată așa numita „Strategia Națională de Educație Parentală 2018-2025”, o nouă concepţie despre familie şi valorile ce urmează a fi transmise către părinţi şi copii. Documentul sugerează că toate problemele existente sunt generate de o viziune actuală eronată, o educaţiei greşită, ce trebuie eradicată, urmând a fundamenta familia pe un nou set de valori şi principii. Și anume, că modelul familiei naturale (mama, tata şi copiii), nu trebuie să le mai fie prezentat noilor generaţii ca fiind modelul ideal, care poate genera cel mai înalt grad de relaţionare interpersonală, că părinţii trebuie să renunţe la mentalităţile conservatoare, că valorile transmise în mod tradiţional, în interiorul familiei, trebuie revizuite şi înlocuite, sau că stereotipurile de gen trebuie eliminate etc. (invit toți cititorii să se informeze exact). Cu mare durere în suflet constatăm că elemente ale ideologiei de gen „s-au strecurat” deja în câteva manuale școlare. Coaliția pentru familie a semnalat în mod repetat pericolul cel mare al acestei ideologii întunecate care „se zbate” pentru a-și face loc tot mai mult în sistemul nostru de educație, pentru „formatarea” minților copiilor noștri. Foarte multe ONG-uri fac un lobby foarte susținut în acest sens.
Așadar, iată de ce este extrem de important ca în Legea fundamentală a României, în Constituție, să fie menționat cu deplină claritate că „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat și o femeie”. Actuala prevedere constituțională cu prinde termenul „soți”, care este ambiguu și care nu definește nici numărul, nici identitatea soților. Așadar, acesta trebuie înlocuit cu prevederea foarte clară: „un bărbat și o femeie”. Ca Lege fundamentală a Țării, Constituția nu poate fi revizuită decât printr-o largă consultare populară, prin Referendum, spre deosebire de legile organice, cum este Codul Familiei, care, deși conține definiția corectă a familiei, poate fi schimbat foarte ușor în Parlament.
„NU ȘTIU DACĂ ORGANIZAREA REFERENDUMULUI ÎN ACEST AN A FOST PROGRAMATĂ VOIT”
În consecință, în fața unui pericol spiritual atât de mare pe care-l aduce otrava ideologiei de gen, trebuie revizuită prevederea constituțională amintită, deoarece prin aceasta vom apăra familia și căsătoria binecuvântată de Dumnezeu, mințile și sufletele curate ale copiilor noștri dinaintea ideologiei de gen, care le distruge inocența și puritatea copilăriei, care vrea să ne reeduce pe toți și să ne învețe că naturalul și firescul sunt doar expresia unei așa-zise „prejudecăți”, și nu fundamentul vieții noastre ca ființe umane libere și demne create de Dumnezeu, capabile de frumusețe și dragoste, de armonie și comuniune, de credință și moralitate.
De ce credeți că Parlamentul a decis să organizeze acum, în acest an, acest referendum?
După încheierea campaniei de strângere a celor peste 3 milioane de semnături pentru revizuirea Constituției și predarea acestora către Parlament, în perioada premergătoare alegerilor din decembrie 2016, Coaliția pentru Familie a încheiat protocoale de colaborare cu Partidul Social Democrat, cu Partidul Național Liberal și cu Alianța Liberalilor și Democraților din România, în vederea susținerii inițiativei legislative a cetățenilor de revizuire a art. 48 (1) din Constituția României. Toate aceste partide și-au exprimat acordul în acest sens, semnând protocoalele de susținere. De atunci, au trecut doi ani de neînțeleasă amânare și tergiversare a organizării referendumului. Nu știu dacă organizarea referendumului în acest an a fost programată voit, dar poate primi o conotație națională: Familia creștină trebuie să fie un proiect de țară!
Cine credeți că sunt oponenții acestui referendum?
Cei care se opun referendumului pentru familie și căsătorie sunt cei care, pe de o parte nu sunt informați suficient și, în consecință, nu înțeleg pericolul acestei ideologii de gen pentru educația și viitorul copiilor, iar pe altă parte sunt cei care nu înțeleg sau resping principiile fundamentale ale creștinismului, ale vieții și spiritualității credinței creștine.
„FIECARE SE EXPRIMĂ CUM CREDE”
Printre oponenții referendumului se numără persoane, multe dintre ele cunoscute în mediul public, care cred că tema redefinirii familiei în Constituție este „o aberație juridică și declanșatorul unui fenomen de ipocrizie socială fără precedent”. Cum comentați aceste afirmații?
Fiecare se exprimă cum crede. Nu comentez afirmațiile nimănui, dar aș îndemna la mai multă chibzuință, responsabilitate și calm atunci când te exprimi public cu referire la anumite probleme de natură juridică care te depășesc. Referendumul este și va rămâne cel mai democratic mod de exprimare al unui popor liber și, totodată, expresia suveranității sale naționale, pe absolut orice temă care va fi susținută conform prevederilor legale. În același timp, foarte multe personalități din diferite domenii ale științei, culturii sau artei au arătat că vor spune DA familiei creștine la referendumul din 6-7 octombrie. Mai mult, prezidiul Academiei Române, cel mai înalt for de cultură, știință și educație din România, a luat, la începutul lunii iulie 2018, o poziție de o fermitate fără precedent în fața ipotezelor educaționale ale ideologiei de gen, pe care Ministerul Educației le preluase în proiectul de Strategie națională de educație parentală. Academia Română a solicitat vehement Ministerului învățământului să păstreze principiile educației centrate pe specificul naţional românesc, care să dezvolte copilul în spiritul familiei tradiţionale - ca nucleu al vieţii sociale, culturale, morale și cu implicaţii enunţate creştine, milenare a românilor.
„PROBLEMELE DIN JUSTIȚIE VOR CONTINUA ȘI DUPĂ 7 OCTOMBRIE”
Mulți din cei care au anunțat sau au chemat la boicotarea referendumului au afirmat că, de fapt, acesta a fost organizat de partidele de la guvernare pentru a evita astfel discuțiile despre probleme din justiție, economie, educație sau sănătate, inclusiv pentru a mai tempera din subiectul privind condamnările liderului principalului partid de guvernare PSD, Liviu Dragnea. Dvs. ce credeți, Biserica cum le răspunde?
Asocierea referendumului pentru familia creștină cu un anumit partid politic a constituit una din cele mai importante pârghii ale manipulării dezvoltate de potrivnicii familiei creștine. Am amintit la una din întrebările precedente faptul că promotorii demersului pentru acest referendum – Coaliția pentru familie – au semnat protocoale de susținere a referendumului pentru familie cu cele trei mai mari partide politice parlamentare: PSD, PNL și ALDE. Protocoalele sunt publice și pot fi consultate. Discuțiile despre problemele existente în societatea românească enumerate de Dumneavoastră mai sus au fost, sunt și vor continua și după 7 octombrie. Dar, să spui că nu mergi la referendum pentru că aparține unui anumit partid sau că este o manevră politică, este cu adevărat o aberație vicleană și amăgitoare. Este o manipulare plină de ipocrizie, care nu poate prinde decât la cei dezorientați sau la cei care refuză să-și asume identitatea creștină. Familia creștină este mai mare și infinit mai importantă decât orice partid politic!
„FAMILIA TRADIȚIONALĂ” ȘI DREPTURILE COMUNITĂȚII LGBT
În spațiul public, cei care cred că conceptul de „familie tradițională” este depășit, fac referire cel mai des la relația dintr-o familie ortodoxă...
Prin „Familie tradițională” înțelegem familia naturală ca însoțire dintre un bărbat și o femeie, așa cum a fost creată de Dumnezeu și binecuvântată să se înmulțească și să stăpânească pe pământ. Familia tradițională nu este un „concept”, ci un mod de viață: familia naturală este cununa creației, mediul iubirii binecuvântate de Dumnezeu în care se nasc copiii și se perpetuează viața. Fundamentală în familia creștină este nașterea, creșterea și educația copiilor pentru viață. Însă, caracterul copiilor nu se formează doar prin cuvinte și activități, ci, în primul rând, prin exemplul de viață al părinților. Legătura armonioasă cu părinții, intensă la vârsta copilăriei, este componenta principală a formării lor. Iubirea tatălui, iubirea mamei creează echilibrul sufletesc, emoțional al copiilor. Dimpotrivă, lipsa armoniei în relațiile dintre părinți influențează negativ întreaga viață a copiilor.
Niciodată familia naturală nu poate fi depășită... nici redusă la aspectele ei pământești: biologic, juridic, psihologic, sociologic sau cultural, deoarece ea le cuprinde pe acestea și le transcende prin comuniunea de credință și de iubire sfântă din viața ei și prin vocația ei de a reprezenta în lume conlucrarea dintre om și Dumnezeu.
Ce înseamnă „familie tradițională”? Pentru că toată critica acesteia se limitează la exemple negative: în familia tradițională locul femeii e la bucătărie, în familia tradițională bărbatul bate cu pumnul în masă, în familia tradițională femeia trebuie să rabde totul de dragul copiilor etc.
Vorbind despre „familia tradițională” nu înțeleg altceva decât familia naturală, adică cea formată dintr-un bărbat – tata, o femeie – mama și copiii. Este o eroare să generalizăm aspecte negative, mai mult sau mai puțin răspândite. Fiecare ne-am născut și am crescut într-o familie naturală. Acesta este spațiul intim cel mai de preț pentru cultivarea iubirii conjugale, părintești, filiale și frățești. Din nefericire, atunci când slăbește sau se pierde legătura cu Dumnezeu, lipsa de iubire și de comuniune în familie duce la înstrăinare între membrii acesteia, la diferite situații nedorite: violență conjugală și domestică, divorț, alcoolism, abandon școlar etc. Dimpotrivă, când în familie se cultivă iubirea, comuniunea cu Dumnezeu și cu semenii, părinții trăiesc împliniri negrăite, copiii cresc în armonie și adună multă lumină în suflete, pe care o vor dărui mai departe, toată viața lor. Crăciunul cu frumusețea colindelor și a cadourilor în familie, Paștile cu bucuria Învierii împărtășită în familie, inocența copilăriei, a vacanțelor petrecute în familia bunicilor, atâtea alte bucurii și frumuseți ale tradițiilor noastre populare românești pe care le trăim deplin în familiile noastre vorbesc și descoperă binecuvântarea familiei tradiționale.
Care ar fi soluția pentru această dispută națională și chiar internațională între adepții familiei tradiționale și susținătorii comunității LGBT; căci până la urmă se vorbește despre respectarea drepturilor fundamentale ale omului, a acestor minorități de a se căsători și a crea familii chiar?
Participând la referendumul pentru ocrotirea familiei naturale nu discriminăm, nu condamnăm și nu judecăm faptele sau opțiunile altora. Normele de drept internațional protejează exclusiv familia întemeiată pe căsătoria între un bărbat și o femeie, deoarece scopul primordial al legilor căsătoriei este ocrotirea copilului prin oferirea unui mediu stabil de creștere și educare alături de părinții săi. Spre exemplu:
1. „Începând cu vârsta stabilită prin lege, bărbatul şi femeia au dreptul de a se căsători şi de a întemeia o familie conform legislaţiei naţionale ce reglementează exercitarea acestui drept.” - citat din art. 12, „Dreptul la căsătorie”, Convenția Europeană a Drepturilor Omului;
2. „Cu începere de la vârsta nubilă, bărbatul şi femeia fără nici o restricţie în privinţa rasei, cetăţeniei sau religiei, au dreptul să se căsătorească şi să întemeieze o familie. Ei au drepturi egale la încheierea căsătoriei, în decursul căsătoriei şi la desfacerea ei. Familia este elementul natural şi fundamental al societăţii şi are dreptul la ocrotire din partea societăţii şi a statului.” - citat din Art. 16, Declarația Universală a Drepturilor Omului.
De asemenea, în Uniunea Europeană nu există o legislație unitară a familiei. Fiecare stat are atribuții de a decide propria legislație, conform cu Carta Drepturilor Fundamentale a U.E., art. 9: „Dreptul la căsătorie și dreptul de a întemeia o familie sunt garantate în conformitate cu legile interne care reglementează exercitarea acestor drepturi.”
Mai mult, Curtea Constituțională a României a decis pe 20 iulie 2016 că revizuirea art. 48(1) din Constituție nu vizează restrângerea drepturilor individuale, ci are în vedere protejarea interesului superior al copilului de a fi crescut, educat și instruit de părinții săi naturali, într-o familie. Niciunul din drepturile individuale pe care cei cu alte opțiuni le dețin în acest moment nu va fi afectat. Ei dețin deja toate drepturile fundamentale (educație, protecția proprietății și a vieții, accesul la justiție, la sistemul medical, la piața muncii). Așadar, prin ocrotirea familiei naturale ocrotim, de fapt, viitorul copiilor țării noastre, pe care numai familia îi poate da societății. Și aici nu e nimic de negociat.
„ÎN PRIMUL RÂND, SIBIENII TREBUIE SĂ SE INFORMEZE”
Credeți că referendumul va fi validat?
Cu siguranță va fi validat dacă se vor respecta toate prevederile legale; iar validarea căsătoriei ca uniunea dintre un bărbat și o femeie în Constituția României va face ca societatea noastră, viața noastră să poată prezerva adevărul civilizației noastre creștine.
Cum credeți că vor vota sibienii?
Înainte de toate, este foarte important ca toți sibienii să se informeze asupra tuturor celor dezbătute în spațiul public, pentru a nu deveni victime ale manipulărilor. Sunt convins că toți cei care își asumă identitatea creștină și vor să dea mărturie pentru crezul lor, toți cei care înțeleg valoarea esențială a familiei naturale pentru viață și societate, toți cei care întrezăresc pericolul sumbru al ideologiei de gen pentru generațiile prezente și viitoare, toți cei care vor să ocrotească viitorul și curăția minților și a sufletelor copiilor, toți cei care discern adevărul printre toate minciunile care ni s-au servit în această perioadă, vor merge să voteze DA la referendum.
„CAMPANIA PENTRU REFERENDUM NU ESTE O CAMPANIE ELECTORALĂ”
A fost subiectul referendumului abordat de preoți în biserică, la slujbele din ultima perioadă?
Sigur că a fost abordată problema referendumului de către preoți. Familia creștină este una din valorile morale fundamentale ale Bisericii. Este misiunea noastră, a preoților, să apărăm și să promovăm familia binecuvântată de Dumnezeu, mai ales acum, înainte de refendum, într-un moment atât de important, de răscruce pentru viitorul poporului român. Mai mult, Adunarea Națională Bisericească, organismul central deliberativ al Bisericii Ortodoxe Române, pentru problemele administrative, sociale, culturale, economice si patrimoniale, întrunită în şedinţa din 29 septembrie 2018, a lansat un apel public către toţi cetăţenii ortodocși români pentru participarea la Referendumul din 6-7 octombrie 2018, arătând că familia binecuvântată de Dumnezeu, care cultivă iubirea reciprocă şi dă naştere la copii, este izvor de viaţă pentru fiecare popor şi pentru întreaga umanitate.
La alegeri (parlamentare sau locale) în ziua dinaintea scrutinului și în timpul scrutinului nu se permite să se facă agitație electorală. Puteți să ne spuneți dacă preoții vor îndemna enoriașii în sâmbăta sau duminica referendumului să meargă după slujbă direct la vot?
Campania pentru Referendumul din 6-7 Octombrie nu este o campanie electorală. Această campanie nu cade sub incidența Legii 208/2015 pentru că nu se desfășoară simultan cu niciun tip de alegeri politice (art. 15/1/ din Legea 3/2000) și nici a Legii 334/2006, întrucât și cetățenii – nu doar partidele politice – au dreptul la campanie potrivit art. 30 din Legea 3/2000.
Credincioșii care vin la biserică au fost informați în această perioadă și îndemnați să participe la referendum, să voteze pentru familia binecuvântată de Dumnezeu și pentru ocrotirea copiilor noștri.
CE URMEAZĂ DUPĂ REFERENDUM
Să zicem că referendumul va fi validat și că cei mai mulți români vor fi de acord cu modificarea Constituției. Ce urmează pentru Biserică?
Biserica lui Hristos, asemenea unei corăbii, care plutește pe marea acestei vieți de două milenii, va continua să-și urmeze calea misiunii ei în lume, să înfrunte viforul potrivnic și valurile mari care i se ridică înainte și care caută să o cufunde cu orice preț. Dar la cârma Ei nu stă un simplu om, ci stă Însuși Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel adevărat. De aceea, „nici porțile iadului nu o vor birui”! Iar misiunea Bisericii, care poartă înlăuntrul ei iubirea mântuitoare a Domnului Hristos pentru lume, este aceea de a mărturisi desăvârșit și nestingherit Adevărul, de a nu lăsa ca acesta să fie învăluit de minciună sau de duhul acestei lumi schimbătoare și confuze, care tinde să răstoarne valoarea morală a familiei, să distrugă inocența și puritatea sufletească a copiilor și vrea să transforme și să impună nefirescul ca fiind normal.
Care va fi atitudinea Bisericii în cazul în care referendumul va fi validat și cei mai mulți vor vota pentru modificarea Constituției, iar Parlamentul nu va duce procesul până la capăt? Există precedentul referendumului din 2009, când românii au votat reducerea numărului de deputați, iar de atunci, dimpotrivă, numărul acestora a crescut.
Important este ca acest referendum, atât de important pentru poporul nostru, să fie validat. Cu siguranță, Parlamentul României, care a aprobat acest referendum și a adoptat proiectul de Lege pentru revizuirea Constituției va duce procesul de aplicare al lui până la capăt.
„BOR, ȚINTĂ A CAMPANIEI DE DENIGRARE DUSĂ DE ACTIVIȘTII RADICALI AI IDEOLOGIEI DE GEN”
De ce unii preoți au admis accesul politicienilor într-o biserică pentru a organiza o ședință pe tema referendumului, așa cum s-a întâmplat la Băneşti, Prahova? Nu credeți că astfel de ședințe politice (sau de partid) creează imagini negative Bisericii?
Spațiul locașului de cult este, la modul general, destinat programului liturgic, slujbelor bisericești. Însă, în afara programului liturgic, spațiul locașului de cult poate deservi și unor manifestări civice: ședințe de consilii sau comitete parohiale, simpozioane, conferințe sau întruniri în contextul dezbaterii unei teme de natură educațională, culturală, morală sau de interes civic, nicidecum politic. Oamenii care s-au adunat în biserica din localitatea la care faceți trimitere, au fost cei implicați în organizarea referendumului; acolo s-a discutat o problemă civică, nicidecum politică. Biserica, neutră din punct de vedere politic, include cea mai mare parte a societății civile și este atentă și sensibilă la problemele societății.
Desigur că, pentru cei care nu cunosc, care sunt străini de viața, organizarea și activitatea Bisericii sau pentru cei potrivnici ei, imaginile afișate tendențios și însoțite de comentarii subiective au stârnit judecăți negative. Dar, din nefericire, aceste judecăți emise sub impulsul dorinței de discreditare și denigrare exprimă tocmai reaua credință, măsura superficialității noastre în informare, a egoismului și, mai ales, măsura răutății dintre noi.
Cu întristare remarc în contextul acestei întrebări cât de ușor suntem de manipulat pe fondul indiferenței noastre sau a lipsei dorinței de informare obiectivă, cât de agresivă a fost și este campania de denigrare dusă împotriva Bisericii Ortodoxe Române de activiștii radicali ai ideologiei de gen și nu numai, campanie acceptată și promovată, din păcate, chiar de unele instituții de presă.
Anul acesta aniversăm 100 de ani de la Marea Unire. Am moștenit de la înaintașii noștri darul unității naționale cultivat în jurul limbii române și al credinței creștine cu valorile ei sacre. Pe acestea să le ocrotim, să le cultivăm și să le predăm mai departe, cu dragoste și responsabilitate, copiilor noștri, generațiilor viitoare.
Acum este momentul atât de important ca noi să înțelegem cât de multă nevoie este de votul nostru, de prezența noastră, cât de multă nevoie au copiii și nepoții noștri de protecția noastră și de mobilizarea noastră pentru a le apăra drepturile și viitorul.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: Strategia Naţională , Partidul Social Democrat , Liviu Dragnea , ministerul Educatiei , Alianța Liberalilor , Statul Român , Turnul Sfatului , Parlamentul României , Uniunea Europeană Guvernului P , Marea Unire , Codul Familiei , Academia Română , Constituția României , Academiei Române , Arhiepiscopiei Sibiului , Cristian Vaida , Bisericii Ortodoxe Române , Curtea Constituţională , An Centenar , Legii Supreme , Convenţia Europeană , Partidul Naţional Liberal , Însuşi Mântuitorul Iisus Hrist , Declarația Universală , Educaţie Parentală , Învierea Domnului Hristos , Consiliului Drepturilor Omului , Ca Lege , Carta Drepturilor Fundamentale , Stat Național Unitar
Vizualizari: 8169
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Ron
Acum 1 oră
Mișu Mare
Acum 2 ore
Newman
Acum 2 ore
Emil
Acum 3 ore
Xxx