În cursul zilei de joi a fost semnat un act adițional al contractului de modernizare a Stadionului municipal (etapa I) care prevede că noul termen de finalizare a lucrărilor este 15 martie 2019. Întârzierea are mai multe cauze și pornesc de la documentația inițială care nu a evidențiat problemele de sub straturile de hidroizolație ale stadionului. În plus, o extrem de stufoasă și îndelungată corespondență între beneficiar și antreprenorul general a dus, din nou, la decalarea termenelor.
Lucrările primei etape de modernizare a stadionului municipal au un constructor din ziua de 7 decembrie 2017, zi în care Serviciul de administrare a domeniului public și privat din cadrul Primăriei Sibiu a semnat contractul în valoare de 6,93 de milioane de lei, plus TVA, cu SC Construcții SA din Sibiu. Contractul prevedea proiectarea și execuția unor lucrări care vizau, în principal, demolarea tribunelor construite pe valuri de pământ, reabilitarea tribunei oficiale și a vestiarelor, a peluzei, refacerea pistei de atletism și minime intervenții la terenul de fotbal (completarea gazonului, înlocuirea porților și a băncilor pentru rezerve). ”Lucrările de reabilitare a Stadionului Municipal au fost demarate pentru a-l aduce într-un stadiu care să permită desfășurarea meciurilor de Liga I și pentru a reda comunității un spațiu pentru desfășurarea activităților sportive. Fără aceste lucrări, nu ar fi fost posibile funcțiunile menționate”, arată, acum, reprezentanții Primăriei Sibiu într-un răspuns transmis Turnul Sfatului. Contractul prevedea realizarea proiectului în termen de trei luni, iar în următoarele șase luni lucrările proiectate trebuiau și executate. Termen de finalizare inițial: jumătatea lunii octombrie 2018.
Primăria: puteam rezilia sau decala
Acum două săptămâni, la solicitarea Turnul Sfatului, reprezentanții administrației locale anunțau că sunt în curs de analiză justificările aduse de constructor pentru întârzierile evidente ale lucrărilor. Totodată, Primăria Sibiu anunța și posibile penalități. Acum, Primăria comunică faptul că a fost luată în calcul chiar și varianta rezilierii contractului. ”În contextul în care constructorul nu a finalizat lucrările la termen, Serviciul de Administrare a Domeniului Public a analizat două variante. Prima era rezilierea care ar fi blocat lucrările, fiind necesară reluarea procedurii, contractarea unei noi firme, precum și posibile contestații, fapt ce ar fi dus la o întârziere mult mai mare în finalizarea lucrărilor. A doua era decalarea de termen, care înseamnă negocieri și discuții privind extinderea termenului de finalizare a lucrărilor, fără a bloca însă investiția la un obiectiv important pentru oraș. Luând în considerare cererile de decalare transmise de constructor care invocă lucrările neprevăzute apărute, condițiile meteo nefavorabile înregistrate pe parcursul execuției contractului și dificultatea cu care s-a confruntat acesta în achiziția unor produse prefabricate și a unor lucrări specializate, s-a a decis acordarea decalării de termen”, se arată în răspunsul oferit de Primăria Sibiu, la solicitarea Turnul Sfatului. Răspuns care arată că termenul de finalizare a contractului a fost extins până pe 15 martie 2019 și că a fost pus în vedere celor de la Construcții SA să aducă mai mulți muncitori pe șantier, ”deoarece, pe parcursul execuție contractului, s-a constatat că forța de muncă de pe șantier a fost insuficientă”. Alte explicații oficiale pentru modul în care s-a ajuns la această situație nu au fost oferite. Totodată, până la publicarea acestui material, nici reprezentanții constructorilor nu au putut fi contactați.De la DALI pornire
Turnul Sfatului a discutat însă cu persoane apropiate derulării contractului dintre Primăria Sibiu și SC Construcții SA. Iar potrivit informațiilor din mai multe surse, rezultă faptul că întârzierile au apărut încă din faza de proiectare a lucrărilor. Și asta deoarece documentația prealabilă (documentația de avizare a lucrărilor de intervenție – DALI) a fost considerată un document de o calitate îndoielnică. ”Nu au fost făcute sondaje, nici releveul nu a fost întocmit corect, fiind necesară refacerea integrală a acestuia în faza de proiectare. Ce mai, o documentație superficială”, arată sursele Turnul Sfatului.În aceste condiții, în faza de proiectare a fost derulată o amplă corespondență între antreprenorul general al lucrării și administrația locală. Primul răspuns la solicitările de clarificare emise de antreprenor a venit la câteva săptămâni distanță și a indicat că “se va respecta DALI“. “Dar, documentația respectivă nu trata și detaliile pe care le cereau constructorii a fi lămurite. Chiar și la următoarele solicitări, răspunsul reprezentanților administrației a fost acela că «trebuie respectat DALi-ul». Practic, antreprenorul a fost cel care și-a asumat deciziile de interpretare a documentației de avizare a lucrărilor“, sunt informațiile obținute de Turnul Sfatului. Corespondența pe tema detaliilor de proiectare, în urma căreia majoritatea răspunsurilor autorității contractante au fost cele de ”respectare a DALI” au prelungit finalizarea proiectării cu două luni peste termen, astfel încât în loc de trei luni alocate acestei etape, au fost consumate cinci. Potrivit informațiilor Turnul Sfatului, proiectul a primit acceptul autorității contractante abia la sfârșitul lunii mai.
Un exemplu de temă de corespondență purtată între cele două părți contractante ar fi situația pistei de atletism. Potrivit DALI, pista a fost propusă la a fi menținută tot la patru culoare, deși normele internaționale în materie cer minim șase culoare de alergare. În faza de proiectare, discuțiile au avut în vedere că în spațiul existent se încadrează și amenajarea unei piste de atletism cu șase culoare. Și această corespondență a consumat degeaba timp, deoarece în cele din urmă a fost menținută soluția din DALI. Astfel încât pista de atletism va mai putea fi folosită pentru competiții școlare sau antrenament. Un alt exemplu de corespondență consumatoare de timp a fost cea pe tema proiectării instalațiilor. Aici, în cele din urmă, s-a decis ca aceste instalații să fie refăcute doar în proporție de aproximativ 50% (coloanele de scurgere și instalațiile aferente celor patru toalete), restul urmând a fi refăcut în etapa a doua de modernizare a stadionului.Noul grafic de finalizare a lucrărilor
Până pe 15 decembrie trebuie finalizate toate lucrările prevăzute în contract, cu excepția lucrărilor de refacere de la tribuna oficiale și peluză. Lucrările aferente tribunei oficiale trebuie finalizate până pe 15 ianuarie, iar peluza – până pe 15 martie. Toate aceste termene sunt condiționate de starea vremii: torcretul, hidroizolația și șapa sunt operații ”umede”, adică utilizează apa, iar temperaturile exterioare trebuie să fie cu cel puțin cinci grade peste limita de îngheț (iar în cazul aplicării hidroizolației, aceasta poate fi aplicată doar dacă stratul-suport este uscat).
Problema ”NCS”-urilor
Lucrările demarate la finele lunii mai, de demolare a tribunelor construite pe malurile de pământ, nu au avut, însă, ”front de lucru” prea mult timp. În cursul lunii iulie, s-a ivit o nouă problemă, una care avea să țină în loc cea mai mare parte din șantier. Aceasta a fost descoperită după desfacerea hidroizolațiilor și șapelor de pe tribuna oficială și peluza care vor fi refăcute în această etapă, pentru a se ajunge la stratul-suport din beton. Astfel s-a descoperit că stratul de beton al gradenelor este degradat, iar în anumite locuri defecțiunile au ajuns până la armătură. Iar după înlăturarea tuturor porțiunilor instabile s-a dovedit că între 60 și 70% din stratul-suport al tribunei principale și peluzei trebuie refăcut. ”Nu sunt probleme structurale care să afecteze stabilitatea și rezistența clădirii. Sunt probleme la partea superficială, dar legile specifice acestui domeniu interzic aplicarea de șape și hidroizolații pe straturi-suport cu probleme. De altfel, acest aspect a intrat și în atenția Inspectoratului de stat pentru construcții, care a fost în control pe șantier”, au arătat, pentru Turnul Sfatului, surse apropiate investiției.”Probleme” de 1,3 milioane de lei
După aproximativ două săptămâni de la identificarea problemelor, antreprenorul general a transmis reprezentanților administrației locale primele propuneri de soluții de refacere a zonelor în care stratul-suport este degradat: reparații cu mortar, clasa R3 și R4, mortare pentru reparații de structuri. Acestea au fost respinse de către administrația locală, având în vedere că valoarea lucrărilor suplimentare (NCS) era aproximată la 1,3 milioane de lei. Cum autoritățile locale nu puteau – din punct de vedere legal – suplimenta valoarea contractului inițial semnat cu cei de la Construcții SA, discuțiile s-au prelungit din nou. De altfel, această etapă a consumat cel mai mult timp din cel alocat lucrărilor, generând cele mai mari întârzieri. Corespondența dintre antreprenor și administrația locală s-a purtat inclusiv pe varianta ca lucrările de refacere a stratului suport să fie tratate separat, în cadrul unui nou contract. Cum o astfel de variantă presupunea un consum imens de timp (pentru o nouă procedură de atribuire publică), administrația locală a respins propunerea constructorilor.Prin urmare, corespondența a continuat cu noi variante propuse de constructor și, mai apoi, respinse de administrația locală și a consumat alte câteva luni. În total, în afara primei soluții, au mai fost propuse alte șase variante administrației locale, pentru fiecare variantă fiind purtate – tot prin intermediul corespondenței – discuții și lămuriri. Abia ultima a fost acceptată, care se încadrează în bugetul inițial. ”Se va torcreta cu beton (tencuiala de beton se aplică mecanic, cu instalații la mare presiune – n.r.) întreaga suprafață a tribunelor, după care va fi aplicată hidroizolația, șapa de protecție și scaunele”, este rezumatul variantei acceptată de părțile contractuale. Deocamdată, însă, nici această soluție nu este aprobată printr-un act semnat, fiind negociată – potrivit informațiilor Turnul Sfatului – doar verbal.
Întârzieri de o lună la fațadă
Nici antreprenorul general nu a mobilizat echipe suficiente de muncitori, invocând criza forței de muncă din domeniu. Astfel, s-a ajuns – de exemplu – ca la fațada stadionului lucrările să fie întârziate cu aproape o lună.Cu toate acestea, merită remarcat faptul că lucrările au stagnat chiar dacă, de exemplu, toate cele aproximativ 7.300 de scaune (cât va mai avea capacitate stadionul după această primă lucrare de intervenție) sunt achiziționate și au fost aduse în șantier din cursul lunii august. Cum discuțiile pentru soluția de refacere a stratului-suport s-au prelungit pe parcursul a mai bine de trei luni, scaunele nu pot fi încă montate.
30 de cm între pistă și teren
Terenul Stadionului municipal este construit în pantă, astfel încât între cele două porți există o diferență de nivel de 30 de cm (partea dinspre Centrul de afaceri este mai jos). Lucrările din actualul contract nu prevăd intervenții și la gazon, ci doar la pista de atletism, care acum a fost reconstruită la aceeași cotă (perfect orizontal). Prin urmare, până la refacerea municipalului în urma celei de-a doua etape, între pista de atletism și gazon va fi un taluz de câteva zeci de centimetri în zona dinspre peluză.Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: reparatii , Primăria Sibiu , Turnul Sfatului , Stadionului Municipal , Prestări Construcții , Primăriei Sibiu , intarzieri , Execuție Lucrări , Domeniului Public , Stadionului Muncipal , Pentru Sibiu , Terenul Stadionului
Vizualizari: 5295
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Mița
Acum 2 ore
Cristian Sibian
Acum 2 ore
T.
Acum 2 ore
Circu Lati
Acum 2 ore
John Doe