Miercuri,
26.03.2025
Cer Senin
Acum
10°C

Black Friday: Ce drepturi au cumpărătorii în baza garanției legale a produselor

Black Friday: Ce drepturi au cumpărătorii în baza garanției legale a produselor

În situația nefericită în care produsul cumpărat prezintă un defect, cumpărătorul are dreptul, după cum stabilește legislația din țara noastră, la repararea ori înlocuirea produsului și, în anumite situații, chiar la returnarea banilor plătiți comerciantului, scrie avocatnet.ro.

Potrivit legislației în vigoare, garanția legală de conformitate este de doi ani și se calculează din momentul livrării produsului. Asta înseamnă că, dacă un cumpărător observă, în decursul celor doi ani, că produsele achiziționate nu funcționează corect, prezintă defecte importante sau nu respectă specificațiile prezentate de comerciant, se poate adresa vânzătorului pentru a remedia aceste probleme.

Uneori, comercianții prezintă garanția legală de conformitate ca fiind un beneficiu pe care-l acordă unor cumpărători, dar această practică nu este una corectă. Conform Legii nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, comercianții sunt obligați să acorde garanția legală de conformitate, așadar, nu poate fi vorba de un avantaj acordat cumpărătorului, ci de o obligație a vânzătorului.

După cum stabilește Legea nr. 449/2003, produse conforme sunt considerate produsele care:

- corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca produsele pe care vânzătorul le-a prezentat ca mostră sau model; -corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare; -corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelaşi tip; -prezintă calitatea şi performanţa normală la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, având în vedere eticheta produsului sau publicitatea făcută de vânzător sau de producător.

Documentul stabilește și faptul că “lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia”. Cu alte cuvinte, dacă cel care a cumpărat un produs descoperă un defect la acesta în cel mult șase luni de la livrare, se consideră că defectul exista și în momentul în care cumpărătorul a intrat în posesia produsului.

În cazul în care produsele achiziționate se dovedesc a fi neconforme, cumpărătorul poate solicita comerciantului să le aducă la conformitate, fără plăți suplimentare, prin reparare sau înlocuire. Conform Legii nr. 449/2003, repararea sau înlocuirea produsului defect se va face “în cadrul unei perioade de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele”.

Perioada de timp necesară reparării sau înlocuirii produsului defect nu poate să depășească 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a informat vânzătorul cu privire la defectele sesizate sau de la data în care a predat produsul vânzătorului.

Pentru reparea produsului cu defect se vor folosi, după cum stabilește actul normativ menționat mai sus, numai piese noi, iar în cazul înlocuirii produsului, vânzătorul va avea “aceleaşi obligaţii pentru produsul înlocuit ca şi pentru produsul vândut iniţial”, mai scrie sursa citată.

Dacă nu beneficiază de repararea sau de înlocuirea produsului, cumpărătorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau desființarea contractului, caz în care va primi înapoi banii plătiți vânzătorului și va returna acestuia produsul defect.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus