Joi,
28.03.2024
Cer Senin
Acum
6°C

„De la un laptop și un mouse acum am o clădire întreagă”. Sibianul care face animație pentru mari companii sau trupe ca Vama și Fără Zahăr

„De la un laptop și un mouse acum am o clădire întreagă”. Sibianul care face animație pentru mari companii sau trupe ca Vama și Fără Zahăr

Un sibian a animat videoclipurile unor trupe celebre, precum Vama sau Fără Zahăr. După mai mult de 10 ani de animație, astăzi conduce propriul studio, pe care l-a înființat la Sibiu cu fonduri europene, fiind și unicul în țară care le oferă gratis studenților de la Facultatea de Film de la București platforma unde să-și creeze lucrările de an.

Probabil iubitorii de muzică rock românească știu de piesele „Lav stori” a celor de la Fără Zahăr sau „Pe sârmă” și „Tata taie porcul” a trupei Vama, însă puțini știu că videoclipurile acestor piese au fost regizate și animate de doi sibieni. Unul dintre ei este Augustin Pop, absolvent de Muzică, Arte Plastice, Teatru și Regie, artist în toată firea, care după mai mulți ani petrecuți în afara țării și multiple colaborări în calitate de animator în diverse proiecte de succes a decis să-și deschidă propriul studio. Recunoaște că a avut și noroc, reușind să obțină finanțare prin programul Start-up Nation, astfel că „de la un laptop și un mouse acum am o clădire întreagă în Sibiu”, după cum ne-a spus chiar el.

De ce animație?

„A fost din cauza unui proiect de succes inițiat de Tudor Avrămuț, prieten și coleg, regizor de animație, tot din Sibiu. În anul 2005, după ce a terminat Institutul de Arte Plastice a avut un proiect de animație, pe care l-a propus trupei Divertis și trupa a fost foarte deschisă. Proiectul s-a numit Animat Planet Show.

Ne-am întâlnit la București - eu încă eram la master - și mi-a propus să mișc ce desenează el, eu fiind deja un păpușar experimentat – deja jucasem la Țăndărică, am jucat și teatru pentru adulți pentru actor (...) Acestea sunt aptitudinile pe care trebuie să le aibă un animator: în afară de treburile tehnice de animație, actoria e foarte utilă, pentru că practic tot chestia aia e – dai viață unui personaj”, explică Augustin Pop.

Acest proiect de animație a avut un mare succes în rândul publicului, însă s-a încheiat brusc din motive politice. „Am început împreună proiectul de animație pe Antena 1 – proiect care a mers 7 sezoane, timp de 3 ani și jumătate, din 2006 până în 2009, când a venit anul electoral, căci de aia s-a și oprit. Geoană candida la președinție, care în serialul nostru era fraierul echipei. Într-o dimineață am primit frumos un telefon prin care eram anunțați că se încheie proiectul, deși aveam contracte semnate anticipat: serialul mergea foarte bine, era în prime-time duminica la 9.30, când toate televiziunile aveau blockbuster-urile săptămânii, aveam audiențe peste filmele Hollywood-ului cu mult. De obicei, un produs românesc de umor face audiență”.

Augustin Pop spune că a animat primul sezon din București, iar pe celelalte - din Berlin. „M-am mutat pur și simplu acolo, ca să mai respir puțin aer vestic. Când s-a închis serialul am venit înapoi în țară”.

Propriul proiect de teatru

Revenind în țară, sibianul a jucat la Teatrul Metropolis, alături de actori și regizori cunoscuți, precum Horațiu Mălăele, Vlad Ivanov, George Ivașcu, Ozana Barabancea, Iulia Vântur. „Între timp, mi-am făcut un teatru de animație cu umbre, o companie mică, Le Jacques s-a numit. Am construit o scenă foarte frumoasă, pentru a reprezenta spectacolul, cu un ecran. L-am produs în ideea să-l pot juca oriunde - îmi trebuiau doar trei prize, pentru boxe și un laptop. Teatrul de umbre era un concept foarte nou”, își amintește artistul.

Studioul Popixar, de la un laptop și un mouse la o clădire întreagă

Augustin Pop spune că în toată această perioadă nu a renunțat la animație nici pentru un moment. „Am avut proiecte și am făcut tot timpul câte ceva cu Tudor. Am mai făcut videoclipuri pentru Vama, pentru Fără Zahăr, pentru Proconsul, pentru Loredana Groza: eu animator, Tudor regizor. După ce am revenit de la Berlin, am cunoscut-o pe actuala soție, m-am însurat și am zis că dacă tot m-am oprit acasă să construiesc ceva solid. Am făcut studioul. Popixar s-a lansat în 2017”, povestește actorul sibian.

augustin pop studio studio popixar

„S-a întâmplat datorită altui prieten, Raul Gheba, copywriter și artist foarte cunoscut al țării noastre. El lucra la o agenție de publicitate, m-a sunat într-o zi și m-a întrebat dacă putem să facem o campanie pentru apa minerală Zizin. Ca să mă implic, am fost nevoit să-mi fac acte de firmă. Trebuia ca aceasta să fie gata în ianuarie 2017, dar fiind perioada de după sărbători am amânat momentul și am făcut-o în februarie - în 22.02. Ca peste 2 luni să aflu de la contabilă că sunt fonduri nerambursabile pentru firmele înființate după 31 ianuarie. Am zis că e mâna destinului, trebuie să profit de șansa asta.

Am făcut un proiect și am luat banii. A mers totul bine, astfel că de la un laptop și un mouse, acum am o clădire întreagă la Sibiu, echipată cu scule pentru film, sunet și animație, absolut tot tacâmul complet. Adică: camere de filmat bune, lumini, microfoane, slide-re, macarale, dronă, cam tot ce trebuie unui studio independent”, ne povestește cu entuziasm Augustin Pop.

Studioul se află în incinta fabricii Independența, în cartierul Broscărie din Sibiu.

La fel ca mulți alți români care au pornit propriile afaceri, a avut de furcă cu birocrația românească. A mers înainte, chiar dacă a avut multe motive care să-l descurajeze - scopul final era mai important. „N-am făcut altceva în viață decât să fiu artist. Am fugit mereu de tot ce înseamnă hârtie, act, semnătură, orice chestiune în care aveam de a face cu instituțiile. Pot să zic că după o astfel de experiență sunt un profesionist în programul Start-up, pentru că într-un an am trimis sute de mailuri, am dat sute de telefoane, am umblat după zeci de hârtiuțe; dosarul a avut peste 400 de file; am avut 47 de produse de achiziționat, iar pentru fiecare produs am avut nevoie de trei cereri de oferte, trei oferte, după care de facturi proforme, declarații de șase feluri. E o chestiune extraordinar de mâncătoare de energie. Dar având în vedere ideea de bază, treci prin crivăț, cu gândul că ajungi la lumina de la capăt unde te așteaptă căldura”, își amintește sibianul.

Animația, un domeniu încă nou în România

Tânărul spune că animația este un domeniu nou în România, „o piață goală” mai ales pentru animația 2D.

„Acum toți vor să fie cât mai în pas cu tehnologia, toată lumea se axează pe 3D, pe chestii spectaculoase, toți fug de animația clasică. Nu zic că nu-mi place animația 3D, că nu folosesc efecte speciale și că nu folosesc softuri utile chestiilor 3D. Dar eu iubesc să amestec chestiunile. Și îmi place dacă am un ilustrator care dă cu creionul. Pentru că în 2D încă poți să simți artistul”, explică Augustin.
În studioul Popixar lucrează astăzi trei persoane. Echipa vrea să-și extindă portofoliul de produse. „Vreau să extindem totul în direcția animației stop-motion. Adică animație cu figurine modelate, spre exemplu așa cum fac cei de la Aardman care au realizat „Wallace and Gromit”. Sper tare mult că ne va ieși proiectul la care ne gândim”.

https://www.youtube.com/watch?v=_VUnQ2qeJbQ

Dar asta nu e tot. Sibianul spune că îi place să experimenteze, astfel că intenționează să „amestece” filmul cu animația.

„Momentan pe site-ul nostru sunt doar animații, dar curând vom updata cu filme “live action” și cu imagini din noul studio. Îmi doresc foarte mult să hibridizez filmul și să băgăm animația în film, live action în animație și să ne folosim de toate mijloacele posibile în animație, în speranța că ajungem la forme noi”.
Cât costă un videoclip animat

În România, animația costă între 1.000 și 2.500 de euro un minut. „Nu contează dacă e un videoclip muzical sau un video explicativ. E un volum de muncă și se cuantifică după numărul de ore prestate. Se consideră în general un domeniu profitabil, dar nu ca în țări precum Ungaria sau să nu mai zic Germania, Austria, Franța, Italia, Olanda și tot vestul. Acolo prețul pornește de la 3.000 de euro în sus pentru un minut”.

Crearea unui videoclip de 3-7 minute durează 30 de zile, dacă la el muncește o echipă compactă. „O lună se consideră perioada de muncă în care toată lumea știe ce are de făcut”.

Cum se creează un videoclip de animație

„Întâi este textul, după care se scrie un decupaj regizoral pe acel text, se înregistrează vocile, după care se face ilustrația. Conform decupajului și vocilor se scrie un rezumat, adică în ce constau decorurile, exteriorul și interiorul, numărul de obiecte folosite, personajele. Aici animatorul, regizorul și ilustratorul sunt în relație foarte intimă în ceea ce privește proiectul pentru că trebuie să iasă un tot întreg”, explică Augustin Pop.

Spune că echipa primește de la client doar textul. „Eu lucrez cu Octav Ungureanu care este un caricaturist foarte cunoscut și bun. El face caricatura personajelor, după care personajelor li se pun „oase” - softurile de animație fac asta. După care vine primul feedback al clientului. El trebuie să-și dea acordul pentru fiecare etapă - el vine doar cu textul. Uneori poți să n-ai text, dar măcar o idee este necesară, că avem noi scriitori - colaborez cu cei mai buni scriitori contemporani și umoriști”.

Platformă pentru viitorii cineaști români

Sibianul spune că de norocul de care a avut parte atunci când a înființat studioul nu vrea să profite doar el, ci să-i ajute și pe cei aflați la început de drum. Astfel, că studioul de film de animație de la Sibiu a devenit primul din țară care le oferă studenților de la Facultatea de Film din București platforma unde să-și creeze filmele de an. Iar colaborarea nu e pe bani.

„Avem această colaborare de anul trecut. Bineînțeles că facultatea le oferă studenților echipament, un mic necesar de producție, dar deoarece eu am fost binecuvântat și norocos să-mi vină finanțarea asta, eu vreau s-o justific, ajutând și participând activ la viitorul filmului și animației din România. Mai ales că suntem câțiva, avem datoria asta limpede și clară. Sprijin studenții să vină la noi, le pun la dispoziție absolut tot de ce e nevoie ca ei să-și producă filmul”. Anul trecut a fost produs primul film datorită acestei colaborări.

„Facem și un curs intercultural de film antropologic care se numește Cineimpact, care e deja la a 7-a ediție. Anul acesta vrem să-l facem aici în Sibiu. Vin cineaști din toată lumea, au 2 săptămâni la dispoziție, echipament să găsească și să facă câte un documentar în zona Sibiului”, adaugă Augustin Pop despre proiectele în care este implicat.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

6 comentarii

yyy

Acum 5 ani

tare popica!
Raspunde

xy

Acum 5 ani

Asta e viitorul Romaniei, nu pupincuristi ca Trif
Raspunde

Bogo

Acum 5 ani

Fabrica Independenta II se afla mai exact in Zona Industriala Est, Broscarie, pe nume real CFR Triaj, este alta treaba, doar zona de locuit (blocuri).
Raspunde

Ion Veres

Acum 5 ani

De jupanii care pierdeau noptile si tineretea pe la internet de ce nu scrieti?
Raspunde

yyy

Acum 5 ani

care-i legatura?
Raspunde

nobody like everybody

Acum 5 ani

Jos palaria! Uite ca mai stiu oamenii sa faca si altceva decat sa fie #rezistenti.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus