Joi,
03.12.2020
Ceata
Acum
-9°C

Consiliului Concurenței: sibienii înghesuie cinci mașini pe un loc de parcare. Într-un singur oraș situația e mai rea

25 Septembrie 2019 11:52

Consiliului Concurenței: sibienii înghesuie cinci mașini pe un loc de parcare. Într-un singur oraș situația e mai rea

La cele 64.922 de mașini înmatriculate pe raza municipiului Sibiu există 12.793 de locuri de parcare amenajate, se arată într-un raport al Consiliului Concurenței pe tema parcărilor publice. Doar în Iași situația e mai gravă, cu peste 11 mașini la un loc de parcare. În Brașov, de exemplu, numărul locurilor de parcare e triplu față de Sibiu, iar raportul e de 1,87 mașini la un loc de parcare.

Sibiul este printre cele mai deficitare municipii reședință de județ din România în chestiunea locurilor de parcare amenajate (locuri de parcare de orice fel, inclusiv private) relevă un raport al Consiliului Concurenței, întocmit pentru a analiza piața parcărilor publice din România. Potrivit datelor din acest raport, din cele 13 municipii reședință de județ analizate, doar în Iași situația este mai rea decât în Sibiu. În capitala Moldovei sunt 11,29 mașini la un loc de parcare (9.743 de locuri de parcare la 110.000 de mașini), toate celelalte reședințe de județ luate în calcul având un raport mașini/locuri de parcare considerabil mai mic decât Sibiul, al cărui indicator în acest caz este 5.06. Excepție face doar Constanța, cu 4,21 mașini la un loc de parcare. Deși nu este inclus în acest raport, nici Bucureștiul nu are un indice atât de mare precum Sibiu (potrivit presei centrale, în capitală sunt 1,25 milioane de mașini și 300.000 de locuri de parcare).

Mult mai confortabilă decât în Sibiu este situația locurilor de parcare din Brașov. Aici sunt amenajate 47.789 de locuri de parcare pentru cele aproape 90.000 de mașini (raport de 1,87), în timp ce în Pitești situația este și mai fericită: aproape 40.000 de locuri de parcare la nici 62.000 de mașini (proporție de 1,56). În fine, conform raportului Consiliului Concurenței, mai bine decât în Sibiu este și în Timișoara (1,95 mașini la un loc de parcare), Cluj-Napoca (2,66), Oradea (2,89), Focșani (2,99) sau Reșița (2,24).

Sursa: raport al Consiliului Concurenței Sursa: raport al Consiliului Concurenței

Datele din acest raport sunt raportate la anul 2018 și ”include numărul locurilor amenajate pentru parcare publică cu plată, numărul locurilor amenajate pentru parcare de reşedinţă, numărul locurilor amenajate pentru parcare atribuite prin închiriere unităţilor hoteliere, complexelor comerciale, sălilor de spectacole, bazelor sportive şi numărul locurilor amenajate pentru parcare privată identificate”.

Raportul întocmit de Consiliul Concurenței constată și faptul că în Sibiu, la fel ca și în Timișoara ori Craiova, nu sunt reglementate parcările de reședință (cele aflate la mai puțin de 30 de metri de frontul imobilelor, destinate utilizării de către locatarii acestor imobile). Reglementarea la care face referire Consiliul Concurenței are în vedere definirea unor reguli și stabilirea unor taxe speciale pentru parcările de reședință. În vechea legislație locală, în Sibiu era reglementat abonamentul riveran (doi lei/lună/autoturism). În toamna anului trecut, noua legislație locală adoptată (HCL 337/2018) a eliminat abonamentul riveran (pentru zonele rezidențiale).

La Brașov, spre exemplu, această situație este instituită o taxă locală (13 lei pe lună) pentru parcarea de reședință. ”În situaţiile în care numărul de solicitări depăşeşte numărul de locuri amenajate în parcarea de reşedinţă sau când unul sau mai multe locuri sunt solicitate expres de mai mulţi locatari, atribuirea se va face prin licitaţie publică. Preţul de pornire al licitaţiei îl reprezintă taxa de bază stabilită prin hotărâre a consiliului local”, mai arată cei de la Consiliul Concurenței, amintind și de o situație din Brașov, din toamna anului trecut, când pentru un loc de parcare de cartier dorit de mai mulți, în urma licitației s-a ajuns la suma de 30.000 de lei pe an.

În Sibiu, în prezent este în curs de finalizare un contract de amenajare a aproximativ 600 de locuri de parcare în zece zone ale Sibiului (detalii aici). Respectivele zece zone erau oricum utilizate de sibieni ca spații de parcare. Totodată, în diferite faze de elaborare a documentațiilor sunt amenajarea unei parcări supraetajate în Hipodrom (detalii aici) cu 316 locuri de parcare, precum și a două parcări subterane la Piața Gării (aproximativ 400 de locuri de parcare) și la Piața Cibin (712 locuri de parcare).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Lenroc

Acum 1 an

Păi când minunea de Iohannis semna autorizații pentru construcția de blocuri între blocuri și mansarde mii, șpaga curgea, nimeni nu-și punea problema parcărilor.
Raspunde

2cents

Acum 1 an

Foarte adevarat, sub cel mai laudat primar smecheriile celor de la urbanism au continuat nestingherite si inca mai continua. La final dupa ce ne vor fi inghesuit bine tot cei din primarie vor veni cu "solutii" gen licitatii pe locul de parcare si supra-taxe... Asa ne trebuie daca nici jurnalistii si nici cetatenii nu fac nimic spre a opri tavalugul de aberatii urbanistice. Trec zecile de ani si la final vom admira un oras disfunctional si sufocat
Raspunde

Dragos

Acum 1 an

64.922 de masini inmatriculate in Sibiu la care se mai adauga minim 10.000 cu numere de VL,OT,DJ
Raspunde

.......

Acum 1 an

O sa reusim nu va faceti probleme, vom ajunge in coada clasamentului asa cum ne sta bine. Inca odata administratia doarme in papuci (timpul trece, leafa merge). Studii dupa studii de mobilitate de fluidizare de de toate, facute periodic. Bani aruncati pe geam ca sa ne spuna ceea ce vedem prin strainatate sau chiar prin orasele invecinate. Toti incompetentii ajunsi pe functii si spun asta chiar persoane capabile din Primarie pentru ca doar daca nu vrei sa vezi nu vezi evidentul. Domnilor adica doamnelor organizati intalniri cu profesori universitari de la ULBS, cu studentii cu pensionarii cu.....cu..... cu....cu tehnicieni cu oameni pregatiti si aplicati din Sibiu ca sa vedeti si punctul lor de vedere altfel aruncati banii la austrieci sa va spuna ceea ce stim deja si de avioane drone poate si rachete o sa va spuna, daca sunt platiti bine.
Raspunde

biciclist

Acum 1 an

ULBS?? Hahaha... Pai cine crezi ca i-a scolit pe actualii functionari din primarie?
Raspunde

Till Eulenspiegel

Acum 1 an

Sa se mansardeze locurile de parcare existente ! Daca se fac mansarde pe doua nivele trebuie sa mai aducem masini ca sa le umplem. Ce treaba are Consiliul Concurentei cu locurile de parcare?N-ar trebui cumva sa se ocupe de monopolurile din energie,alimentatie si farmacie?
Raspunde

mihai

Acum 1 an

Unde erau 7 locuri de parcare se traseaza o trecere de pietoni fara nici o eficenta care le desfinteaza.
Raspunde

Liviu

Acum 1 an

Câți din cei care au mașini înmatriculate în Sibiu locuiesc la casa și le parcheaza in curte? Comparația intre numărul de mașini și numărul de parcări este irelevantă. Probabil sunt orașe mici unde raportul mașini/parcări este mult mai mare decât in Sibiu.
Raspunde

Anonymus

Acum 1 an

ar trebui o lege sau hotarare a consiliului local sau primariei care sa oblige pe toti cei care stau la casa si au acces auto in curte sa iti parcheze masinile in curte iar daca nu au acces auto dar pe strada sunt locuri de parcare sa fie licitate si platit taxa ca sa isi parcheze masinile acolo. La nopi multi isi cumpara masini dar nu au unde sa le parchze si unii chiar cate 2-3 masini ca sa nu mai vorbim de samsarii de masini care ocupa o groaza de locuri de parcare inclusiv pe ale vecinilor... in Germania nu poti cumpara o masina daca nu faci dovada ca ai unde sa o parchezi (fie garaj sau loc de parcare in curte fie un loc de parcare inchiriat). De aia acolo cand cumperi o casa sau apartament ai si loc de parcare chiar daca este la 2km distanta de locuinta. La fel ar trebui sa fie si in Romania. Atunci oamenii ar fi mai cumpatati la a cumpara masini si ar mai disparea si din rable tinute acum pe domeniul public sau prin curti in timp ce masina curenta utilizata zilnic ocupa alte locuri de parcare de pe strada. Aceasi situatie si la blocurile comuniste, impartite locurile de parcare la oameni (chirie lunara) si prevazute locuri de parcare pentru vizitatori. Ar trebui modificata legea in sensul obligativitatii ca orice casa sau bloc sa aiba locuri de parcare pentru vizitatori. La casa de exemplu PUG-ul actual te obliga sa te retragi cu 5-7m ca sa creezi un loc de parcare in fata garajului expre pentru acest lucru ma gandesc ca altfel nu vad logica pentru care daca iti faci garaj sa ai si loc de parcare in fata lui (doar masina o bagi in garaj ca pentru aia l-ai construit). Asa ca stimabililor din Primaria Sibiu incepeti un recensamant real al locurilor de parcare si modul in care vor putea fi utilizate incepand cu locurile pe parcare create in cartierele de case si data legea/hotararea de a obliga pe toti cei de la case sa isi puna masinile in curte. Este timpul sa luam lucrurile bune din tarile civilizate si sa le aplicam...
Raspunde

aaa

Acum 1 an

Ai o problema cu cei de la case dar astia platesc impozit pe curte si au aceleasi drepturi ca si cei de la blocuri sa parcheze pe orice loc din domeniul public,Toti cei de la blocuri se cred propietari pe cate un loc sau mai multe si sunt in stare sa-ti dea in cap daca parchezi pe locurile cu care s-au impropietarit.Sa isi scoata un extras Cf sa citeasca pe ce sunt proprietari!
Raspunde

!!!!!

Acum 1 an

Acest procent este diminuat de locurile de parcare care sunt pe strazile de case, aceste locuri de parcare seara sunt goale. Daca ar face un procent stric pe locurile de parcare din zonele de blocuri comparativ la nr de masini din aceste zone cred ca am ajunge pe locul 1 :))) Mai nou cica este o lege, dezvolatorii imobiliari sa ofere minim 1,5 loc de parcare / apartament. La mine pe strada politia locala da amenzi pentru parcare neregulamentara ( langa iglurile colorate) , Oare daca as face contestatie as castiga? In zona mea sigur primaria nu ofera 1,5 loc de parcare / apartament.
Raspunde

ilie

Acum 1 an

acest imbecil cu numele de Lenroc pun intrebarea Johnis a construit cartierele hipodrom terezian vasile aron si multe altele,sau comenteaza numai din naivitate am pare ca esti Putin Nationalist.
Raspunde

S

Acum 1 an

Brașov nu e foarte relevant, pt ca are cu 100 mii mai putini locuitori decât maximul din anii 80, deci este destul de aerisit orașul. Dar cu Cluj și Timisoara, care au crescut ca populație... Din comparația asta se vede incompetenta de la Sibiu.
Raspunde

Deutsche Welle

Acum 1 an

...in Sibiu fiecare cioban are un ciur de masina !! :)
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus