Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Cineva interesat? Stații de încărcare a mașinilor electrice, pe autostradă, în parcările de la Cristian

Cineva interesat? Stații de încărcare a mașinilor electrice, pe autostradă, în parcările de la Cristian

Compania de administrare a infrastructurii rutiere a lansat un proces de consultare a pieței privind amplasarea de stații de încărcare a mașinilor electrice pe autostrăzile A1 și A2. Două astfel de stații ar urma amplasate pe teritoriul județului Sibiu.

Procesul de consultare a pieței demarat de CNAIR are în vedere caietul de sarcini întocmit pentru proiectul denumit ”Instalarea stațiilor de reîncarcare pentru vehicule electrice în anumite Spații pentru Servicii situate pe Autostrada A1, tronsoanele Nădlac - Timișoara – Sibiu și Pitești - București și pe Autostrada A2, București – Constanța”. Caietul de sarcini supus consultării prevede amplasarea a de stații de încărcare în 12 de parcări de pe traseul autostrăzii A1 (Nădlac – Timișoara – Sibiu și, respectiv, Pitești – București) și în opt parcări de pe traseul autostrăzii A2 (București – Constanța).

Din cele 12 stații prevăzute pentru A1, două ar urma amplasate în cele două spații de servicii amplasate de o parte și de alta a autostrăzii în dreptul comunei Cristian (asta în contextul în care parcările de pe A1 din zona Miercurea Băi nu au fost finalizate nici acum, la șase ani de la darea în circulație a tronsonului respectiv).

”Instalarea stațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice pe rețeaua transeuropeană de transport rutier este o obligație ce revine României, ca țară membră a Uniunii Europene. Implementarea Proiectului conduce la obținerea de beneficii prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, în situația de față fiind vorba de puncte de reîncărcare destinate vehiculelor electrice, precum și prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, în conformitate cu legislația europeană și națională”, arată cei de la CNAIR în caietul de sarcini supus consultării.

De la 150 de euro pe lună

Proiectul propus de CNAIR are în vedere ca, în urma licitație ce urmează a fi lansată, amenajarea stațiilor de încărcare să fie realizată de către un operator care să suporte întreaga investiție, de la proiectare și obținere a avizelor necesare, până la exploatarea stațiilor. În plus, operatorul sau operatorii contractați în urma licitației ar urma să plătească, lunar, un așa numit ”tarif de utilizare a drumului”. ”Tariful minim ofertat pentru utilizarea zonei drumului pentru Amplasament nu poate fi mai mic de 5 Euro/mp/lună, fără TVA”, se arată în documentația supusă consultării publice.

Cum pentru amplasamentul fiecărei stații de încărcare va avea o suprafață de 30 de mp, rezultă că tariful minim lunar care va putea fi licitat pentru fiecare stație de fi de 150 de euro, fără TVA. Stațiile vor trebui puse în funcțiune în termen de șase luni de la atribuirea contractului, care va fi valabil pe o perioadă de nouă ani.

Prețul la care va fi vândută energia electrică va fi stabilit de operatorul desemnat câștigător. ”Utilizatorul se va asigura că prețurile practicate pentru serviciile oferite sunt rezonabile, ușor și clar comparabile, transparente și nediscriminatorii”, se mai arată în caietul de sarcini supus consultării publice.

Puteri minime mici

Documentația supusă consultării publice de către CNAIR face referiri și la caracteristicile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească viitoarele stații de încărcare, în cazul în care cineva se va arăta interesat de realizarea acestora. ”Stația de încărcat vehicule electrice va avea cel puțin două puncte de reîncărcare, alimentate de același punct de furnizare din rețeaua de energie electrică publică de distribuție, din care un punct de reîncărcare cu putere înaltă, care permite un transfer de energie electrică către un vehicul electric sau electric hibrid plug-in, la o putere mai mare de 22 kW curent continuu și un punct de reîncărcare cu putere înaltă, care permite un transfer de energie electrică către un vehicul electric sau electric hibrid plug-in, la o putere mai mare de 22 kW curent alternativ”, se specifică în caietul de sarcini propus.

Puterea minimă de 22 de kW propusă nu este una „din noul val” în ceea ce privește stațiile de încărcare a mașinilor electrice. Spre comparație, cele din rețeaua Tesla au o putere de 120 de kW, iar cele din rețeaua Ionity (aflată în plină expansiune la nivel european) au o putere de 350 de kW. Aceste detalii sunt relevante, deoarece cu cât o stație de încărcare are o putere mai mare, cu atât timpul de încărcare este mai scurt (ca reper, a o stație de 350 de kW, un automobil Tesla își încarcă bateriile de la zero în mai puțin de 30 de minute).

Descarcă de aici Forma preliminara a Caietului de Sarcini prentru statii incarcare vehicule electrice

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

2cents

Acum 4 ani

Statiile de incarcare ar trebui amplasate in zone cu magazine si spatii de recreere sau alimentatie. Sper ca nu vor pune statii asa aiurea in ceva parcare pe autostrada
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus