Marţi,
07.07.2020
Ploi
Acum
16°C

Moaștele autostrăzii. Același film

17 Mai 2020 23:05

În cele șase săptămâni de când a fost deschis oficial lucrul pe un prim lot din prima secțiune a autostrăzii dintre Sibiu și Pitești deja vreo trei soboare de politicieni au propovăduit ”de la fața locului” despre importanța a ceea ce se desfășoară sub ochii noștri și mandatul lor.

În fapt, este vorba în special de soboare liberale sau cu susținere liberală, pe modelul ”ciocu` mic, că acum noi suntem la putere”. Așa se face că de la tot felul de șefi din CNAIR, la președintă de Consiliu Județean, prefect sau mai recent, premier și vice-premier, în cele câteva săptămâni ce au trecut, cu toții au bifat mediatic șantierul. Garnitura vizitelor a fost asezonată cu câteva declarații plate, musai câteva fotografii și câte un filmuleț de distribuit prin bulele de pe Facebook.

Dacă ignorăm povestea cu Facebook-ul, vedem de fapt același film de acum 17 de ani. Adică de când șantierul centurii ocolitoare a Sibiului era un loc de neratat pentru politicieni. Căci lucrările erau abia la început, iar dorința de a prezenta astfel de realizări era la fel de mare. La fel și acum aproape zece ani, când politicienii se înghesuiau să își facă simțită prezența la deschiderea lucrărilor pe șantierul celor patru loturi de autostradă dintre Sibiu și Orăștie.

Ce a urmat? Centura ocolitoare a Sibiului s-a transformat într-un dezastru, cu rezilieri de contracte și reproiectări, care au împins finalizarea lucrărilor cu patru ani peste termenul inițial. Culmea, și Orbanul care acum este premier a ajuns la un moment dat să ilustreze din postura de ministru al Transporturilor incapacitatea administrației românești de a gestiona astfel de șantiere. Autostrada Sibiu – Orăștie, cel puțin pe lotul 3, nici acum nu este finalizată, fiind cârpită ici și colo și însoțită de rugăminți să nu o ia cumva la vale dealul pe unde înainte de o altă reziliere de contract a fost propus un nou tunel. Dezastrul în care s-au transformat lucrările la acel lot 3 a fost atât de mare, încât la deschiderea circulației nu s-a mai tăiat nicio panglică.

De la șantierele mai sus enumerate și care au sfârșit un dezastru, singura mare problemă care a fost rezolvată de către politicienii ajunși vremelnic prin administrație a fost cea a exproprierilor. Adică, prin legislație a fost statuat că la astfel de lucrări declanșezi procedura de expropriere și dai drumul la lucrări, nu mai aștepți până ce toate procesele iminente vor fi finalizate.

În rest... Dumnezeu cu mila. Proprietarii de rețele de pe traseu (Transelectrica, în special) au rămas aceiași ghimpi în coasta evoluției șantierelor. Defrișările pădurilor țin doar de curajul șefilor de șantiere de a negocia și a-și asuma de cele mai multe ori continuarea lucrărilor. Dirigenția de șantier, adică asumarea răspunderii pentru calitatea lucrărilor, este în continuare un semn de întrebare despre cine pe cine reprezintă. Modificările de soluții tehnice se izbesc în continuare de incompetența celor din CNAIR, aduși pe funcții doar pentru că fac parte din rândul ”sinecuriștilor”. Doar că aceste probleme răsar în public, de obicei, cam pe la jumătatea perioadei de execuție a lucrărilor. De unde și graba politicienilor de a bifa acum prezența, cât încă ”e o liniște ca la moaște”.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Calin Prostescu Puscariceanu

Acum 1 lună

Sa-i multumim vioricai, tariceanului microsoft, pontei si tuturor scursurilor numite psd si acolitii,c are au condus timp de 30 de ani tara asta si au adus-o in statiul de stat parasit, aproape dezintegrat si fara sperante. Si bineinteles, sa le multumim sudistilor care au votat constant asemenea scursuri.
Raspunde

2cents

Acum 1 lună

si sa nu uitam sa multumim si pdlistilor, cdristilor si mai nou si penelistilor...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus