Vineri,
10.07.2020
Cer Senin
Acum
26°C

Jumătate de km dintr-un alt deal alunecă înspre autostradă. O parte a și ajuns la drum

24 Iunie 2020 20:53

Jumătate de km dintr-un alt deal alunecă înspre autostradă. O parte a și ajuns la drum

În timp ce atenția publică e îndreptată înspre alunecările de teren din dealul Bucium (în care a fost scobit ”celebrul” debleu din zona viaductului), șase km mai încolo un alt deal a luat-o la vale către autostrada Sibiu – Orăștie. Spre diferență de valurile de pământ din dealul Bucium, aici o parte din alunecări a ajuns deja în buza căii de rulare.

”Valea Spurcată” e numele dat de localnici zonei unde pe o lungime de 500 de metri, un deal a luat-o la vale. Zona e la câteva sute de metri de nodul rutier către Apoldu de Jos (km 279 al autostrăzii A1, dată în folosință acum șase ani), iar amploarea alunecărilor e ascunsă după pâlcurile de vegetație joasă. Șanțuri adânci și de peste doi-trei metri au ajuns să brăzdeze dealul, care a alunecat către calea de rulare cu viteze diferite. Pe o porțiune de aproximativ 50 de metri, alunecările au rupt și rigolele de la marginea asfaltului și le-a împins până în parapetele de la marginea autostrăzii, pe sensul de mers către Sibiu. Căminele aferente sistemului de drenaj au fost, de asemenea, rupte de alunecările de teren ori acoperite de acestea.

Rigolele de la marginea autostrăzii au fost rupte de alunecările de teren

Alunecări și la 20 de metri adâncime

Studiul geotehnic realizat în vara anului 2018 la comanda CNAIR arată că ”alunecarea a fost reactivată prin săpături în debleu la realizarea platformei autostradale”. Cum constructorii de la Salini Impregilo SpA au părăsit șantierul înainte de finalizarea lucrărilor, dealul peste care a fost asfaltată autostrada a rămas fără lucrările de colectare și evacuare a apelor, prevăzute în proiect. Precipitațiile au grăbit alunecările de teren.

”Terenul a suferit și în trecutul geologic alte deplasări. Afirmația este susținută de rezultatul investigațiilor din afara perimetrului actualmente afectat de mișcarea maselor de sedimente. Aceste alunecări, la un moment dat stabilizate, au fost probabil reactivate pe anumite porțiuni cu ocazia modificării geometriei versantului, respectiv prin execuția săpăturilor pentru debleul autostrăzii”, se arată în studiul semnat de inginerii Glob Consult International SRL, din Brașov, pe tema alunecărilor din Valea Spurcată. 

Expertiza tehnică realizată tot acum doi ani de către inginerul clujean Augustin Popa arată că alunecarea de teren este una care se manifestă la adâncimi cuprinse între cinci și 20 de metri.

Din cele trei variante de refacere propuse prin expertiză, reprezentanții CNAIR au decis să o aleagă pe cea care nu implică și amplasarea de coloane forate pentru stabilizarea dealului. Prin urmare, lucrările stabilite a fi necesare sunt de refacere a geometriei dealului, în care să fie săpate trepte orizontale delimitate de taluzuri înalte de trei metri, executarea unui sistem de colectare și evacuare a apei, a unei ”saltele antierozionale de suprafață”, refacerea canalului colector distrus și ”plantarea pe suprafața versantului a unor copaci cu afinitate mare la apă”.

Optimist: prin 2022

CNAIR a scos la licitație un contract care prevede o perioadă de trei luni pentru proiectarea lucrărilor, alte trei luni pentru obținerea avizelor, acordurilor și autorizației de construire și nouă luni pentru execuția lucrărilor. Care se cer să aibă o garanție de cel puțin trei ani. 

Termenul de depunere a ofertelor de către firmele interesate de acest contract a fost fixat pentru 21 iulie 2020, iar desemnarea unui câștigător este estimată a fi încheiată cel târziu în luna noiembrie a acestui an. În cel mai optimist scenariu, prin urmare, lucrările vor fi finalizate în 2022.

Valoarea estimată a contractului este 2,3 milioane de lei, fără TVA.

Buciumul sună cu jale

35.000 de salcâmi au fost plantați de reprezentanții CNAIR în toamna anului 2017, în speranța că astfel vor rezolva problemele alunecărilor de teren din dealul Bucium – este vorba de dealul în care a fost săpat imensul debleu de dinainte de viaductul de la Aciliu. Debleu al cărui margine din dreapta (pe sensul de mers dinspre Sibiu către Orăștie) alunecă în valuri pe o lungime de aproape un kilometru. Mai bine de jumătate din firele de salcâm nu mai erau în viață după un an, iar acum mai înverzesc dealul doar câteva pâlcuri.

Din cei 35.000 de salcâmi plantați în dealul Bucium au mai rămas o mână

”Vestitul tronson, inaugurat în pripă în noiembrie 2014 înainte de alegerile prezidențiale, demolat în 2015 pe 200 de metri din cauza execuției execrabile și reparat parțial în 2016, pare complet abandonat: vegetație luxuriantă și apă care își face de cap pe lângă pilele viaductului Aciliu și la dealul Bucium”, au scris în cursul zilei de marți reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, o dată cu publicarea unor ”imagini cu un puternic impact emoțional cu peisajul dezolant din zona Aciliu”.

Alunecări în dealul Bucium. Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură / SB76UFO - forum.peundemerg.ro

După nenumărate licitații organizate în zadar pentru realizarea unor expertize, documentații tehnice ori chiar lucrări de stabilizare a dealului Bucium, cei de la CNAIR au lansat acum o nouă procedură de atribuire a unui contract de ”întocmire documentație tehnică în vederea realizării lucrărilor pentru remediere degradări”.

Documentația va trebui bazată pe un studiu geotehnic și va trebui să propună lucrările necesare pentru stabilizarea zonei respective. Contractul are o valoare estimată de 256.000 de lei, fără TVA, iar firmele interesate au termen limită de depunere a ofertelor ziua de 17 iulie 2020.

Expertiza trebuie finalizată în trei luni de la semnarea contractului.

 

Vizualizari: 6341

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus