Primăria Sibiu este obligată să refacă o parte din documentația realizată pentru cumpărarea a 40 de autobuze cu gaz natural comprimat, deoarece aceasta favorizează doi producători de astfel de vehicule. Contractul în discuție are o valoare estimată la 65 de milioane de lei, fără TVA.
În urma publicării acestui articol, reprezentanții Primăriei Sibiu au transmis
un drept la replică. Acesta poate fi consultat aici
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a dat dreptate sesizărilor depuse de două firme (Otokar Europe și BMC) referitoare la faptul că, printre altele, Primăria Sibiu a întocmit un caiet de sarcini ale cărui caracteristici sunt îndeplinite de un singur tip de motor, și anume marca Iveco. Motor care, în acest moment, este folosit pentru a echipa doar două mărci de autobuze cu propulsie pe bază de gaz natural comprimat (GNC): Iveco (Italia) și Karsan (Turcia).
Mai precis, Primăria Sibiu a solicitat ca autobuzele cu o lungime de 18 metri să aibă motoare cu ”puterea nominală de minim 240 kW la maxim 2.500 de rotații pe minut, cu un cuplu-motor de minim 1.300 Nm la maxim 1.200 de rotații pe minut, minim / 240 kW”. Potrivit uneia din cele două firme contestatoare, detaliile trecute de funcționarii Primăriei Sibiu în caietul de sarcini au fost copiate din materialele folosite în scop de marketing de producătorii italieni de motoare. ”Aceste specificații tehnice au fost impuse doar cu scopul de a restrânge concurența, pentru că doar o singură marcă de motor, respectiv motorul marca Iveco, se poate încadra în aceste limite. (...) Preluând aproape «copy-paste» caracteristicile tehnice redate mai sus din broșura Iveco și inserând aceste caracteristici în caietul de sarcini cu mențiunea că motoarele pentru tipodimensiunea de 18 m să se încadreze în aceste limite, autoritatea contractantă a restricționat participarea la licitație (...). Dacă niciunul din motoarele marca Mercedes, Cummins, Man nu se încadrează în limitele puterii nominale și a cuplului solicitate în caietul de sarcini, motorul marca Iveco, însă, se încadrează perfect”, scriu reprezentanții BMC Truck&Bus (companie din județul Ilfov care, din 2013, pe lângă distribuția autovehiculelor turcești BMC a început și producția de autobuze cu motoare produse de Mercedes).
De la valve ”pe stânga”, la cerințe imposibil de pus în practică
În fața celor judecătorilor CNSC, cei de la BMC s-au aliat cu reprezentanții Otokar, care au depus o contestație și mai amplă, care include și sesizarea referitoare la caracteristicile motoarelor. Sesizarea depusă de Otokar critică și alte limitări impuse în caietul de sarcini și considerate restrictive, atât în ceea ce privește dimensiunile caroseriilor autobuzelor, dimensiunile ușilor și chiar și amplasarea valvelor de alimentare a rezervoarelor de GNC – caietul de sarcini elaborat de funcționarii Primăriei Sibiu cere ca valva de alimentare să fie pe partea stângă. ”Precizăm că autobuzele Otokar au valvă amplasată atât pe partea stângă, dar și pe partea dreaptă, pentru a oferi o mai mare fiabilitate în utilizare. În aceste condiții, pentru a nu restricționa artificial participarea la procedură a ofertanților care asigură o valvă pe partea stângă, dar au amplasată în plus o valvă și pe partea dreaptă a autobuzului, solicităm modificarea acestei cerințe”, scriu cei de al Otokar în contestația depusă.
Documentele puse în fața judecătorilor CNSC subliniază și faptul că documentația întocmită la Sibiu include cerințe imposibil de realizat din punct de vedere tehnic: un astfel de exemplu este cel al dotării rezervoarelor de aer comprimat cu purjare automată și manuală (purjare – ”A curăța o instalație de impuritățile depuse de un fluid care a circulat prin ea”, conform DexOnline). ”Din punct de vedere tehnic, nu este posibilă echiparea rezervoarelor de aer comprimat atât cu sistem de purjare automată, cât și cu sistem de purjare manuală. Prin urmare, cerința privind echiparea instalației de aer comprimat este excesivă, punând operatorii economici în imposibilitatea de a participa la Procedură. Solicităm modificarea cerinței, în sensul de a se permite ofertanților oricare din cele două tipuri de purjare”.
Lista criticilor și solicitărilor formulate de Otokar include referiri și la alte solicitări tehnice considerate fie restrictive, fie eronate, dar și cerințe de modificare a condițiilor de livrare, asigurare a garanției sau a draftului de contract.
Licitația se amână a doua oară
Analiza contestațiilor depuse în luna mai s-a încheiat la CNSC săptămâna trecută, când judecătorii au dat dreptate reprezentanților celor două firme și au cerut funcționarilor din Primăria Sibiu să refacă o parte din documentații. ”Obligă autoritatea contractantă ca, în termen de 15 zile de la primirea deciziei Consiliului, cu respectarea prevederilor legale, să modifice documentația de atribuire în sensul celor exprimate în achiesările formulate și a celor indicate în motivarea prezentei decizii”, se arată în minuta publicată de CNSC pe 24 iunie 2020. Magistrații Consiliului mai cer funcționarilor de la Sibiu și să stabilească o nouă dată limită de depunere a ofertelor.
Care sunt toate modificările impuse de judecătorii CNSC nu este, deocamdată public, deoarece motivarea deciziei nu a fost publicată. În ceea ce privește un nou termen-limită de depunere a ofertelor, acesta a fost deja amânat o dată de Primăria Sibiu. Inițial, procedura lansată pe 15 mai 2020 avea termen limită de depunere a ofertelor ziua de 2 iulie 2020. La mijlocul lunii trecute, însă, funcționarii Primăriei au prelungit termenul până pe 14 iulie 2020. Termenul estimat de Primăria Sibiu pentru finalizarea evaluării tehnice și financiare a ofertelor depuse este 2 ianuarie 2021.
Primăria Râmnicu Vâlcea, dată exemplu pozitiv: au cumpărat autobuze Mercedes
În contestația trimisă atât Primăriei Sibiu, cât și CNSC, cei de la BMC dau drept exemplu ”așa da” pe funcționarii Primăriei Râmnicu Vâlcea, care au organizat o procedură asemănătoare, în cadrul căreia au fost cumpărate șapte autobuze cu GNC și o lungime de 18 metri. ”În condiții de concurență reală, s-a solicitat ca puterea motorului să fie de minim 220 kW, iar cuplul motor să se obțină de la turații relativ reduse, între 1.200 – 1.400 de rotații pe minut. Cum era de așteptat, la Râmnicu Vâlcea au fost depuse mai multe oferte, respectiv autobuzul Mercedes echipat cu motor Mercedes, autobuzul BMC echipat cu motor Cummins și autobuzul Iveco, echipat cu motor Iveco. Dintre toate ofertele, cel mai avantajos s-a dovedit a fi autobuzul Mercedes, care a și câștigat licitația. Și nimeni nu a contestat această licitație, tocmai pentru că valorile impuse la Vâlcea – fiind vorba de același tip de autobuz ca și la Sibiu - erau valori normale pentru motorul care echipează astfel de autobuze, permițând participarea tuturor potențialilor ofertanți”, notează cei de la BMC.
Din fonduri europene
Cu o valoare estimată la 64,94 de milioane de lei, la care se adaugă și TVA, contractul pentru achiziția celor 40 de autobuze cu GNC este cel mai mare din ultimii 30 de ani, prin care Primăria Sibiu cumpără vehicule pentru dotarea parcului Tursib. Fondurile folosite pentru această achiziție sunt alocate direct Sibiului din cele europene nerambursabile.
Pe lângă livrarea celor 40 de autobuze cu o lungime de 12 metri și, respectiv 18 metri, contractul are drept obiect și furnizarea unor sisteme conexe: de monitorizare și management al flotei, de e-ticketing, de automate de bilete, de sisteme de informare și supraveghere.
Sursa foto: railwaygazette.com
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Vizualizari: 5973
Ultimele comentarii
Acum 34 minute
Ombladon
Acum 58 minute
Paganini
Acum 1 oră
Didulescu
Acum 1 oră
Mioara
Acum 1 oră
Andrei