Marţi,
19.03.2024
Parțial Noros
Acum
1°C

A treia autostradă a Sibiului are indicativul 13: încă 38,3 km, împărțiți în două loturi

A treia autostradă a Sibiului are indicativul 13: încă 38,3 km, împărțiți în două loturi

După lucrările (aproape) finalizate ale autostrăzii către Orăștie, după deschiderea șantierului autostrăzii către Pitești, autostrada de la Sibiu la Făgăraș este pusă din nou pe tapet. Cu o valoare estimată la 7,2 miliarde de lei, pe teritoriul județului Sibiu autostrada A13 va avea noduri rutiere la Boița, Avrig și Arpașu de Sus.

Județul Sibiu va fi traversat de 38,3 din cei 68,05 km ai autostrăzii Sibiu - Făgăraș, se arată în Memoriul de prezentare al lucrării, aflat acum în consultare publică în vederea obținerii acordului de mediu.

Autostrada va traversa teritoriul administrativ al orașelor Tălmaciu și Avrig și al comunelor Boița, Turnul Roșu, Racovița, Porumbacu de Jos, Cârța și Arpașu de jos. În județul Brașov, în afară de municipiul Făgăraș, autostrada va mai traversa teritoriul administrativ al comunelor Ucea, Viștea, Drăguș, Voila, Beclean, Recea și, respectiv, Mândra. Scopul final al acestei autostrăzi (care în actele autorităților a primit numărul 13) este ca, în cele din urmă, să conecteze Sibiul de Brașov, iar, mai apoi, traseul să continue către Bacău (via. Sf. Gheorghe, Târgu Secuiesc, Onești). Autostrada este inclusă în lista proiectelor prioritare de infrastructură rutieră în România.

Împărțită în patru tronsoane

Traseul propus pentru această autostradă pornește de la Boița și se termină în dreptul municipiului Făgăraș, de care calea de mare viteză va fi legată printr-un nou drum de aproximativ 5,6 km. ”Din punct de vedere geografic, traseul autostrăzii se desprinde din traseul autostrăzii Sibiu – Pitești în dreptul localității Boița, trece prin zona ce desparte cele două culmi, Măgura și La Cetate, traversează apoi râurile Cibin și Olt, ocolește localitatea Racovița prin partea de vest, trece printre localitățile Avrig și Mârșa, îndreptându-se spre dealul Cutelor, valea Dincota și râul Avrig, pe care îl și traversează. Traseul continuă prin zona aplatizată dată de depresiunea Făgărașului, având un aliniament vest-est și străbătând zona aflată între localitățile Porumbacu de Jos și Porumbacu de Sus, apoi prin nordul localității Scoreiu, interferează cu valea Opatu și ocolește localitățile Cîrța și Arpașu de Sus prin sud”, este descrierea scurtă a traseului autostrăzii pe teritoriul județului Sibiu, realizată în SF-ul actualizat de o asociere formată din trei firme (Aecom, Consitrans și Search Corporation).

Realizat în 2015, studiul de fezabilitate  al autostrăzii Sibiu – Făgăraș a fost actualizat începând de anul trecut și propune împărțirea autostrăzii pe patru tronsoane: Boița – Avrig/Mârșa (nod rutier cu DJ 105G), Avrig/Mârșa – Arpașu de Jos (nod rutier cu DN1), Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus (DJ 105B) și, respectiv, Sâmbăta de Sus – Făgăraș (unde se va realiza o altă legătură cu DN1).

Boița: un nod rutier pus sub semnul întrebării

Legătura cu autostrada Sibiu – Pitești ar urma să fie realizată prin intermediul unui nod de mare viteză, care să permită circulația în siguranță cu o viteză de minim 80 de km/h. Nodul rutier va fi unul mai complicat, având în vedere că va trebui să facă legătura și cu DN7, drum pe care vor fi amenajate două sensuri giratorii. Pentru acest nod rutier va fi nevoie de demolarea a 12 clădiri (o a 13-a va trebui demolată la sud de Cîrța), care sunt ”în mare parte nelocuite – locuințe părăsite sau anexe gospodărești).

Varianta amplasării legăturii dintre cele două autostrăzi la Boița și nu la Veștem este contestată de deputatul Cătălin Drulă pe motiv că reprezintă un traseu cu opt km mai lung și traversează zone protejate (detalii aici). Contraargumentele țin de faptul că un nod rutier la Veștem nu mai este fezabil din punct de vedere economic pentru autostrada Sibiu – Pitești, iar pentru ca autostrada dinspre Făgăraș ar fi presupus un traseu peste Hula Bradului, deal considerat mult prea instabil.

Locuitorii din Avrig, Mârșa și Arpașu de Sus, conectați la autostradă

Primul tronson al autostrăzii, cel care se va încheia cu nodul rutier amenajat între Mârșa și Avrig pe drumul DJ 105G (care leagă cele două localități) va avea o lungime de aproximativ 14,23 km. Pe acest tronson vor fi amplasate și două spații de servicii de servicii (stânga-dreapta) de tip S3, adică zone care au rezervate teren inclusiv pentru un autoservice, n restaurant și un hotel sau motel (au o suprafață de aproximativ 30.000 de mp, dublă față de celelalte tipuri ”clasice” de spații de servicii). Cel de-al doilea tronson va avea o lungime de aproape 20 de km, următoarele două tronsoane fiind proiectate să aibă 17,6, respectiv 16,2 km.

În afară de Avrig, autostrada va mai avea, pe teritoriul județului Sibiu, un nod rutier la Arpașu de Sus, iar pe teritoriul Brașovului, la Sâmbăta, Ileni, Victoria și Făgăraș. Nodurile rutiere, asemeni podurilor, vor fi iluminate.

În apropierea nodului rutier de la Avrig va fi prevăzut și un Centru de întreținere și coordonare (asemeni celui de la Săliște), iar la nodul rutier de la Arpașu de Sus va fi amenajat și un punct de sprijin pentru a fi asigurată întreținerea autostrăzii.

Trei situri protejate afectate

În ceea ce privește siturile protejate, pe teritoriul județului Sibiu autostrada va traversa pe o lungime de 2,46 km aria protejată Hârtibaciu Sud-Vest (ROSCI0304), iar bretelele acesteia vor mai măsura 4,74 km din această arie. Aria protejată Oltul Mijlociu – Cibin – Hârtibaciu (ROSCI0132) va fi traversată pe o lungime de 0,9 km, iar Piemontul Făgăraș (ROSPA0098) va fi traversat de 15,79 de km de autostradă și 0,47 km de bretele de nod rutier.

Pentru construirea autostrăzii, vor trebui relocate – pe teritoriul județului Sibiu – 51 de rețele de utilități care aparțin Electrica, RCS&RDS, Transelectrica, Apă-Canal, Transgaz și Telekom. Totodată, vor fi relocate (tot pe traseul aferent județului Sibiu) 25 de drumuri locale, comunale și județene

Autostrada are prevăzută și lucrări de plantare a unor perdele forestiere (pe o lungime de aproape patru km), pentru protecție împotriva viscolirii zăpezii, dar și amplasarea de panouri fonice la Tălmaciu (aproximativ 250 de m), Boița (aprox. 1,5 km), Racovița (1,2 km), Avrig (300 de m) și Scoreiu (1,3 km).

După recepția Studiului de fezabilitate aflat în faza de avizări, autoritățile centrale sunt așteptate să lanseze licitația pentru proiectare și execuție. Perioada de implementare prevăzută în SF-ul acestei autostrăzi este de 36 de luni.

Descarcă de aici Memoriul de prezentare al Studiului de fezabilitate revizuit pentru autostrada Sibiu – Făgăraș

Planurile autostrăzii Sibiu - Făgăraș

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Vizualizari: 19052

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Un Om

Acum 3 ani

Se vede ca vine campania. Hai si ai nostrii locali cu aquapark ul spitalul judetean si centura sud. Ca numai o data la 4 ani se aude ceva. Mi e mie jena de jena lor
Raspunde

Raul Borodi

Acum 3 ani

A Ghinion este indicativul autostrazii dupa promotorul ei. Conectarea cu A1 la Boita si nu la Vestem a fost aleasa pentru a scurta traseul intre Sud si Est, avand in vedere ca se va continua pana la Bacau. Cei care vin dinspre Nord si Vest vor ocoli 8 km sau coboara de pe autostrada si urca pe AGhinion undeva mai spre Fagaras.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus