Sâmbătă,
15.08.2020
Ploi Usoare
Acum
18°C

Cel mai important plan de mobilitate al Sibiului, scos din nou în dezbatere. „Zonală”, de această dată

26 Iulie 2020 20:27

Cel mai important plan de mobilitate al Sibiului, scos din nou în dezbatere. „Zonală”, de această dată

Planul care include cele mai multe proiecte de îmbunătățire a mobilității Sibiului urmează a fi actualizat. Este vorba de Planul de mobilitate urbană durabilă, strategia care la prima variantă a inclus proiecte precum parcări subterane, noi piste de biciclete, noi autobuze, inclusiv electrice.

La fel ca și acum trei ani, Planul de mobilitate urbană este elaborat tot în vederea accesării de fonduri europene nerambursabile. ”Comisia Europeană sprijină orașele europene în încercarea acestora de a soluționa problemele de mobilitate urbană, recomandând elaborarea planurilor de mobilitate urbană care să conducă la o abordare integrată a mobilității, precum și a studiilor de trafic care să poată fundamenta fiecare intervenție asupra infrastructurii rutiere sau a sistemului de transport public. (...) Municipiul Sibiu are elaborat Planul de mobilitate urbană durabilă pentru perioada 2017 – 2030, având la bază datele anului 2016, fiind necesară actualizarea acestuia, adaptat contextului și nevoilor de dezvoltare actuale ale municipiului”, se arată în caietul de sarcini redactat pentru angajarea firmei care să elaboreze noile documente strategice ale orașului. Documente al căror scop este ”satisfacerea nevoilor de îmbunătățire a calității vieții”.

Noul Plan va trebui să aibă în vedere zona metropolitană a Sibiului, chiar dacă – din punct de vedere juridic – aceasta nu a fost constituită. ”Este necesară reanalizarea situației existente în contextul prezent, inclusiv ținând cont de dezvoltările periurbane, incluzând analiza stadiului de implementare a portofoliului de proiecte din planul actual și a impactului acestora și, pe de altă parte, este necesară actualizarea obiectivelor strategice și a direcțiilor strategice de acțiune, astfel încât acestea să fie coerente cu noile direcții și politici stabilite la nivel european pentru perioada programatică 2021 – 2027, precum și cu nevoile de mobilitate actuale, în contextul evoluției și dezvoltării orașului de la elaborarea planului ăn 2016 și momentul actual”, se mai arată în caietul de sarcini amintit.

Scopul proiectelor elaborate în noul plan va trebui să urmărească prevederile ”Cartei albe pentru un spațiu european al transporturilor”. Adică să urmărească creșterea ponderii de călători în sistemele publice de transport, în dauna transportului cu mașina proprie. Frecvența, confortul, accesul ușor, fiabilitatea și integrarea intermodală trebuie să devină caracteristici tot mai evidente ale sistemelor de transport public, potrivit Cartei albe. Reducerea volumului de trafic auto de pe străzile orașului trebuie susținută și prin facilitarea mersului pe jos și a deplasărilor cu bicicleta.

Eliberarea străzilor de mașinile personale, printre altele

Prin noul plan cerut de Primărie, se urmăresc, prin urmare, cam aceleași obiective ca și acum patru ani: creșterea atractivității utilizării transportului public și a vehiculelor nemotorizate, dar și dezvoltarea rețelelor de ciclism și a zonelor pietonale care să acopere și rutele înspre și dinspre școli, parcuri, puncte de interes turistice și culturale importante etc. ”Analiza rutelor de transport public ca linii de alimentare pentru sisteme de transport feroviar de călători” și ”îmbunătățirea conexiunilor de transport public între stațiile de cale ferată /stațiile de autobuz și alte zone importante de interes” sunt de asemenea directive pe care administrația le cere urmărire în noul plan de mobilitate urbană.

Caietul de sarcini prevede în mod expres faptul că noul plan de mobilitate urbană va trebui să aibă în vedere relația cu localitățile din jurul Sibiului. ”Consultantul va fi responsabil pentru definirea «zonei de studiu» pe care se va concentra Planul. Zona de studiu a Planului trebuie să conțină întregul sistem de transport, care să servească întreaga zonă urbană și de cartier. Pentru stabilirea zonei țintă se va avea în vedere zona urbană funcțională, cuprinzând cel puțin localitățile limitrofe, identificându-se influențele, nevoile de mobilitate comune, oportunitățile și barierele de dezvoltare”.

1.700 de sibieni chestionați

În elaborarea Planului vor trebui consultați atât reprezentanți ai autorităților publice locale (inclusiv cei din jurul orașului Sibiu), cât și cei ai operatorilor de transport public și privat, ai utilizatorilor sistemelor de transport, ai unor societăți comerciale și ai organizațiilor neguvernamentale relevante, precum și, evident, locuitorii municipiului.

De altfel, elaborarea noului plan trebuie făcută după ce mai întâi se va realiza un plan detaliat de consultări publice, ”având în vedere necesitatea dezvoltării planului de mobilitate pe baza analizei nevoilor și având la bază viziunea, dorințele și așteptările comunității, într-o abordare participativă”. În vederea cointeresării unui număr cât mai mare de sibieni asupra acestui subiect va fi implementat și un plan de comunicare, care să includă  articole în presa scrisă, spoturi audio pentru radiouri, dar și afișe de amplasat în diferite locuri (stații de autobuz, autobuze, spații de afișaj public etc).

În afară de consultări, planul de mobilitate urbană va trebui să includă și o serie de date tehnice despre contextul actual. Aceste date vor fi culese prin ”recensăminte de circulație” în intersecțiile principale, dar și prin recenzarea deplasărilor realizate cu transportul public. ”Se notează, pentru fiecare stație, numărul de călători care urcă și coboară”, este, de exemplu, una din cerințele caietului de sarcini. Minim 1.700 de sibieni (adică 1% din populația orașului) vor trebui să fie chestionați privind mobilitatea urbană, chestionare care vor trebui dublate de anchete realizate la intrările în oraș referitoare la originea și destinația deplasărilor în trafic, dar și de anchete referitoare la deplasările prin oraș cu bicicleta. Parcările stradale vor trebui să facă obiectul unui studiu.

Planul de mobilitate realizat va trebui să includă două alternative cuprinzătoare, fiecare ”bazat pe strategii generale distincte, cu avantaje și dezavantaje pentru fiecare”. 20 de persoane desemnate de Primărie vor urma un instructaj, pe parcursul a două zile, pentru a înțelege atât planificarea strategică, precum și pentru a deprinde ”procedurile de prioritizare și monitorizare a implementării măsurilor și proiectelor incluse în Planul de mobilitate urbană durabilă”. 

Nu prețul contează cel mai mult

Noul Plan va trebui finalizat în termen de cel mult șase luni de la semnarea contractului, la care se adaugă alte trei luni pentru evaluarea strategică de mediu. 530.000 de lei, fără TVA, este bugetul alocat de Primăria Sibiu pentru încheierea acestui contract. Firmele interesate au termen pentru depunerea ofertelor ziua de 11 august 2020. În desemnarea câștigătorului, funcționarii Primăriei vor lua în considerare prețul ofertelor în proporție de 40%. Câte 10 procente sunt alocate experienței pe care o au managerul de proiect, expertul în sisteme de transport urban sau inginerul de trafic și, respectiv, expertul în modelare de trafic, propuși în ofertele firmelor. Câte șase procente din cuantumul facturilor de evaluare sunt alocate abordării propuse pentru implementarea contractului, resurselor propuse pentru îndeplinirea fiecărei activități, atribuțiilor membrilor echipei, încadrării, succesiunii și duratei activităților propuse și, respectiv, identificării și încadrării în timp a punctelor de reper semnificative în execuția contractului. Funcționarii administrației locale și-au propus să termine evaluarea ofertelor depuse cel mai târziu la începutul lunii februarie 2021.

Ce s-a făcut până acum?

Actualul plan va fi revizuit, mai propune caietul de sarcini elaborat de Primăria Sibiu. Planul la care se face referire a fost elaborat în a doua parte a anului 2016, fiind adoptat de Consiliul Local Sibiu în vara lui 2017. Aproximativ 250.000 de euro (primiți sponsorizare de Sibiu de la BERD, în urma accesării unui împrumut de 15 milioane de euro la finele anului 2015) a costat respectivul Plan, care a fost realizat de asocierea formată din Metroul SA și Traffix GmbH (Austria).

Folosit tot ca document strategic în inițierea de proiecte care să beneficieze de finanțare europeană nerambursabilă, respectivul plan include 30 de proiecte propuse pentru îmbunătățirea mobilității Sibiului. Dintre acestea, finalizate sunt proiecte precum reabilitarea străzii Lacul lui Binder, modernizarea unor străzi de pământ sau modernizarea unor străzi din Zona industrial vest.

Parțial au fost realizate proiecte precum extinderea zonelor pietonale și reorganizarea unor străzi din centrul istoric al orașului, iar în lucru este primul traseu sigur de deplasare cu bicicleta, cel între Ștrand și parcul Sub Arini.

Cu contract de proiectare și execuție semnat zilele trecute este conectarea cartierelor Ștrand și Turnișor, iar în evaluarea ofertelor pentru semnarea contractului de proiectare și execuție sunt proiectele de amenajare a unei parcări supraetajate în Hipodrom (în spatele blocurilor de la intersecția Rahovei cu bd. Mihai Viteazul), de realizarea a unui sistem de bike-sharing în Sibiu, de realizare a unui nou traseu de transport public cu microbuze electrice în jurul centrului istoric al orașului și de achiziționare a unui număr de 40 de autobuze ecologice (cu gaz comprimat natural), alături de o serie de alte componente pentru funcționarea sistemului public de transport (noi sisteme de ticketing și de informare a călătorilor, de exemplu).

În diferite faze de întocmire a documentațiilor sunt proiecte precum parcările subterane de la Gară și cea transformată în suprateran la Piața Cibin, reabilitarea podului de piatră de pe str. Gladiolelor, realizarea unei noi legături între Arieșului și Siretului peste fosta autobază Tursib, construirea de poduri peste Cibin (cel din zona străzii Maramureșului este deocamdată în discuție).

Din fonduri europene alocate în actualul exercițiu bugetar european vor mai fi realizate modernizarea Căii Dumbrăvii și amenajarea pistelor de biciclete pe malurile Cibinului.

Planul aflat în vigoare propune și realizarea de noi conexiuni cu Șelimbărul, din cele patru propuse unul singur fiind realizat (cel din zona Rampei Ștefan cel Mare), restul fiind în diferite etape de execuție sau întocmire a documentațiilor.

Au rămas în așteptare proiecte precum prelungirea străzii Ocnei până în str. Cibinului (lucrare care ar presupune exproprieri sau un proces juridic de redobândire a dreptului de proprietate a terenurilor necesare), dezvoltarea infrastructurii în Viile Sibiului, instalarea de stații de încărcare pentru vehiculele electrice sau hibrid, achiziționarea de vehicule electrice pentru administrație, punerea în funcțiune a unui tren urban care să folosească infrastructura CFR, construirea unor zone de tip ”park&ride” la marginea orașului sau crearea unor poduri și pasaje noi pentru deplasările nemotorizate.

Descarcă de aici fișa proiectelor din actualul Plan de mobilitate urbană durabilă a Sibiului

 

Vizualizari: 3836

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Timi Tantalaul

Acum 2 săptămâni

'Minim 17.000 de sibieni (adică 1% din populația orașului) vor trebui să fie chestionați ...' Intreb ca tantalaul, 17000 nu e 10% din 170000? Bine ca avem 1700000

Raspunde

Marcel Ioan

Acum 2 săptămâni

"17.000 de sibieni (adică 1% din populația orașului)" - 17.000 e cam 10 % nu 1% !

Raspunde

Marcel Ioan

Acum 2 săptămâni

Planul a fost scos din nou în dezbatere ca vin alegerile! Chiar cred ca suntem tampiti? Vor sa dea impresia ca "uite cat de modern gandim noi". Pute de mult si nu a trandafiri. A incompetenta pute!

Raspunde

Mumu A

Acum 1 săptămână

Planul asta cred ca tine loc de studii de fezabilitate. In rest poduri, strazi, etc sunt pt prosti. "achiziționarea de vehicule electrice pentru administrație" - asta e ca sa isi poata plimba baba Fodor fundul in vreun Tesla?! am inteles ca din pta Mare pana in pta Mica ia masina, nu poate mereg pe jos. Oare iesim si anul asta pe excedent?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus