Duminică,
27.09.2020
Innorat
Acum
11°C

Pregătirile anti-COVID în școlile pentru copiii cu nevoi speciale: „Va fi dificil. Unii au probleme grave”

08 Septembrie 2020 20:19

Pregătirile anti-COVID în școlile pentru copiii cu nevoi speciale: „Va fi dificil. Unii au probleme grave”

Unitățile de învățământ dedicate copiilor cu diferite deficiențe și nevoi speciale implementează în această perioadă ultimele măsuri, pentru a fi pregătite atunci când vor trebui să îi primească pe elevi. Deși numărul copiilor este redus în aceste centre, activitatea cadrelor didactice este mult îngreunată de pandemia de coronavirus.

Lăsând la o parte măștile de protecție, reorganizarea traseelor și a băncilor pentru a fi asigurată distanțarea socială, dozatoarele cu dezinfectant și programul școlar care să permită, odată pe zi, dezinfectarea întregii unități, lucruri deja implementate, directorii școlilor dedicate copilașilor cu nevoi speciale au și alte probleme cu care se confruntă pentru prima dată în carieră – trebuie să ofere confort elevilor cu deficiențe de auz, pe care îi deranjează ecoul făcut de pantofi pe podeaua eliberată de mochete, trebuie să asigure continuarea orelor de logopedie, care nu pot fi susținute dacă elevul și dascălul poartă măști. Iar lista continuă.

„Lipsa mochetei îi deranjează pe copiii cu deficiențe de auz”

Nicoleta Nan, directorul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 2, spune că tot ceea ce Guvernul a cerut, în această unitate se face diferențiat pe fiecare grupă de elevi în parte. Au nevoi diferite, având de la deficiențe de auz la autism, iar fiecare copil are alte cerințe care trebuie respectate chiar și în pandemie. Aici sunt 110 copii înscriși, dintre care 45 sunt în internatul școlar.

„Adaptăm tot ceea ce facem la nevoile copiilor. Pentru fiecare clasă și tip de dizabilitate adaptăm scenariul care ni se potrivește cel mai mult. La copiii cu deficiențe de auz avem o mare problemă, pentru că nu reușim să comunicăm cu ei. Nu ne pot înțelege dacă purtăm măștile, pentru că mare parte din comunicare se bazează și pe labiolectură, pe lângă limbajul semnelor. O să montăm separatoare de plexiglas pe băncuțele lor, în față și în lateral. De asemenea, am comandat viziere pentru elevi și cadre. Trebuie să evităm să folosim mochetă, dar pentru copiii cu aparate auditive, ecoul care se creează pe suprafață este foarte deranjant. Înlocuim mochetele cu unele cu păr foarte scurt, care pot fi dezinfectate pe loc de doamnele de la curățenie”, spune Nicoleta Nan.

Pentru clasele care școlarizează elevi cu deficiențe ușoare există un alt plan. Pentru că se lucrează în program prelungit, s-a propus împărțirea lor în grupe.

„Acești micuți au terapie educațională complexă și integrată, adică activități de socializare cu profesorul educator. Problema este că ei aveau program prelungit, însă am propus ca aceste clase să fie împărțite în două grupuri și să vină alternativ să lucreze odată o grupă cu profesorul de educație specială și cealaltă cu profesorul educator, urmând ca săptămâna următoare să facă schimb.

Rodica Făgețan, directorul Centrului Școlar de Educație Incluzivă nr. 1, unde anul acesta ar trebui să studieze puțin peste 200 de elevi, spune că provocarea va fi să îi convingă pe toți copiii să poarte masca de protecție. „Va fi dificil, pentru că sunt copii cu probleme, unii cu probleme foarte grave, așa că nu știu în ce măsură vor reuși să păstreze masca. Numai când vom interacționa direct cu ei vom vedea care va fi situația”, explică aceasta.

10.000 de lei pentru dotarea unei clase cu sistem de transmitere online

Unii părinți dar și instituții din care provin copiii solicită ca aceștia să fie școlarizați în continuare online.

„Avem și solicitări de școală online de la unii părinții, pe motiv că au copii cu risc, cu boli cronice. Avem de asemenea copii instituționalizați – și instituțiile de care aparțin ne-au solicitat să nu vină la sediu, ci să facă școală online. Fac o adresă la Consiliul Județean și la Inspectoratul Școlar și în acest sens, pentru că ar presupune să pun camere de supraveghere în sălile de clasă și să asigur sistem audio-video, pentru că acești copii sunt din toate clasele și așa ar fi cel mai practic. Am făcut un calcul, iar pe o sală de clasă ar însemna un cost de aproximativ 10.000 de lei – laptopuri, cameră, cabluri, tot ce trebuie. De asemenea, în acest scenariu ar fi nevoie și de tablete pentru elevi, unde ar veni, desigur, un alt cost”, explică Rodica Făgețan.

În cazul orelor de logopedie, a fost găsită o soluție – panourile de plexiglas. „Activitatea constă în a lucra față în față și copilul trebuie să vadă cum să poziționeze limba sau care este deschiderea corectă a gurii, iar cu mască nu va fi posibil acest lucru. Așadar, în aceste săli vor fi panouri de plexiglas, iar copilul și dascălul vor avea viziere”, spune directoarea.

Copiii au la dispoziție afișe colorate, create pentru ca micuții să poată învăța reguli de igienă și distanțare socială, pe înțelesul lor. Tocmai de aceea, majoritatea sunt cu mai multe imagini și mai puțin text.

Foto: Cristina Bălău - Centrul de Educație Incluzivă nr.1

Pentru a fi evitate aglomerările, elevii vor veni la ore diferite. Câteva clase vor ajunge la 8 dimineața, altele la 9, iar în schimbul de după-masa vor veni unii elevi la 13, iar alții la ora 14.

„Noi avem 15 săli de clasă și 26 de clase în școală anul acesta. De aceea suntem obligați să facem școală în schimburi. De asemenea, va fi alocată o oră între cele două schimburi pentru dezinfecție. Când sună clopoțelul, copiii vor avea niște buline pe care vor învăța să se așeze când se face șirul de intrare în școală, în așa fel încât să se păstreze distanța.”

Fundația UCOS – Un Copil O Speranță a reluat activitatea după starea de urgență

Olga Tudorache, director UCOS, fundație care se ocupă cu terapii pentru copilașii cu diferite dizabilități, povestește că măsurile au fost implementate imediat după ieșirea din starea de urgență.

„Părinții au semnat o declarație când au adus copii, pe baza căruia am creat un tabel în care semnează în fiecare zi când îi aduc pe micuți că nu au cunoștință ca aceștia să fi fost expuși virusului. Pe același tabel trecem și temperatura copiilor, zilnic. De asemenea, vrem să știm cu ce modalitate de transport au venit, pentru a avea o situație despre traseul copilului, în cazul în care va fi nevoie de o anchetă epidemiologică, în ideea ca acești copii cu dizabilități să fie cât mai separați. Copiii sunt lăsați la intervale diferite de timp și la fel se face plecarea lor, astfel că nu se întâlnesc unii cu alții”, explică Olga Tudorache.

Foto: UCOS/Arhiva TS

Numărul specialiștilor care se ocupă de un copil a scăzut, dar nu și cel al intervențiilor. Astfel, un copil va lucra cu mai puțini oameni, dar planul său este același, personalizat pe ceea ce are nevoie. „Am preferat să reducem numărul de contacte, dar respectăm planul personalizat de intervenție, în așa fel încât în această perioadă copiii să lucreze cu mai puțini specialiști, dar pentru că angajații sunt toți vechi, cu experiență, fiecare știe să facă orice are nevoie micuțul, fără să fie nevoie de patru specialiști la un copil.”

La momentul actual, din cei 70 de copii care beneficiază de terapie, 58 vin la sediu, iar restul  continuă terapia online. Puțini copilași poartă mască de protecție, explică directorul UCOS, pentru că majoritatea au vârste fragede sau nu pot înțelege importanța acestei măsuri de protecție. Tocmai de aceea, specialiștii poartă măști și viziere, pentru a se asigura că țin ședințele în condiții de maximă siguranță.

„În jur de 8-9 dintre copii poartă măști, pentru că ceilalți sunt încă foarte mici. Avem copii la un an și șapte luni, avem copii de cinci ani, dar și copii de șapte ani cu mintea unuia de doi ani. Nu putem să le impunem să poarte mască, însă colegele mele au viziere care nu sunt largi în partea de jos, ci se îndreaptă spre bărbie, iar atunci când trebuie să explice ceva iar copilul trebuie să vadă gura, îndepărtează pentru scurt timp masca, apoi o pun la loc”, spune Olga.

În sălile de terapie senzorială, unde lucrează doi sau trei specialiști în același timp, cu tot atâția copii, un cuplu copil-specialist nu se apropie la mai puțin de doi metri de alt cuplu copil-specialist.

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus