Sâmbătă,
28.11.2020
Ceata
Acum
-2°C

Dr. Loredana Piloff, reprezentanta medicilor de familie: Nu am fost „văzuți” de autorități și acum ne oferă un „contract obligatoriu” pentru ceva ce făceam deja

01 Noiembrie 2020 19:34

Dr. Loredana Piloff, reprezentanta medicilor de familie: Nu am fost „văzuți” de autorități și acum ne oferă un „contract obligatoriu” pentru ceva ce făceam deja

În actualul context al pademiei de COVID-19, cu un număr al cazurilor în creștere și locuri puține în spitale, în urma unui nou ordin al ministrului sănătății Nelu Tătaru, medicii de familie preiau cazurile persoanelor testate pozitiv pentru viruslui SARS CoV-2, care sunt cu forme ușoare sau asimptomatice. Dr. Loredana Piloff, medic primar medicină de familie și președinta Societății Naționale de Medicina Familie, filiala Sibiu, a explicat într-un interviu Turnul Sfatului ce înseamnă acestă responsabilitate. Medicul sibian vorbește despre birocrație inutilă, despre reglementări lipsite de claritate, ambigue și, uneori contradictorii, accesul deficitar la testare, despre lipsa vaccinului atigripal și despre extenuare. Totodată, vorbește și despre un aspect pozitiv, acela de a nu se mai aglomera spitalele în cazurile asimptomatice și ușoare, iar la finalul interviului a ținut să atașeze o serie de algoritmi care să vină în sprijinul bolnavilor de COVID.

 

Reporter: Ce înseamnă pentru medicii de familie faptul că se vor ocupa de bolnavii COVID-19 asimptomatici sau cu forme ușoare?

Dr. Loredana Poloff: Vom continua să monitorizăm acești pacienți așa cum o facem din momentul în care a fost posibil ca ei sa fie izolați la domiciliu. Am fost tot timpul alături de pacienții noștri! Noi am fost acolo în cabinet, la telefon, fix și mobil, pe mail, de la început și tot timpul.

Dar ce au, mai exact, medicii de familie de făcut în acest moment al pandemiei?

Pentru a răspunde la această întrebare ar fi nevoie de încă un interviu. Asistența medicală oferită de medicul de familie este centrată pe pacient și orientată spre comunitate. Specificul este reprezentat de acoperirea tuturor specialităților medicale, abordare holistică și continuă pe probleme de boală precum și de sănătate. Nu vreau sa stric poezia frumuseții și complexității specialității de medicina familiei înșirând o mulțime de acte birocratice. Din păcate pentru noi și pentru redusa lor utilitate aș putea înșira foarte multe. Trebuie să fim foarte inventivi, să ne luptăm cu forurile decizionale ca să putem oferi normalul, adică ceea ce are nevoie, ceea ce este mai bine pentru pacient și comunitate.

În ceea ce privește medicamentația, în cazul bolnavilor de COVID, vor avea putere de decizie, sigur, dacă va fi cazul?

Da. Desigur că indicațiile terapeutice se bazează pe recomandări actuale, standardizate pe care le aplicăm individualizat corespunzător particularităților pacientului.

Ce părere aveți, în calitate de reprezentant al medicilor de familie despre aceste noi reglementări? Cât de mare este responsabilitatea?

Elementul pozitiv este că nu se mai aglomerează spitalul cu cazurile asimptomatice și ușoare.  Reglementările actuale, multe Ordine, sunt lipsite de claritate, pline de ambiguități și chiar contradicții.

Ceea ce este, însă, revoltător este că ni se cere semnarea unui contract cu CNAS pentru monitorizare, cu recompensa de 4 lei pe zi de pacient. Contractul este obligatoriu, ca atare nu este contract (fiindcă acesta presupune voința părților) și prevede multe responsabilități și bine înțeles penalități. Activitatea noastră nu a fost „văzută” de autorități, stimulentul promis nu l-am primit și acum ne oferă pentru monitorizarea pe care noi de fapt o facem de la începutul pandemiei un „contract obligatoriu”. 

Responsabilitatea noastră devine și mai mare. Aceasta deoarece accesul la testare este deficitar, consultația la distanță ( și evident în cazul celor pozitivi nu putem acorda decât acest tip de consultație din considerente epidemiologice) este dependentă de atitudinea pacientului, tratamentul infecției cu Covid 19 este în principal simptomatic, evoluția este imprevizibilă.

Și dacă tot ați adus vorba, din punctul dumneavoastră de vedere și din experiența de până acum, funcționează telemedicina?

Este o eficiență alternativă de consultație. În contextul epidemiologic actual este o necesitate. Atât pacienții cât și medicii au învățat să beneficieze de acest tip de consultație. Desigur că, pentru medic este mult mai dificil de condus o consultație la distanță, fiindcă nu se poate realiza un examen clinic obiectiv și trebuie să ne bazăm pe abilitatea de comunicare a pacientului. 

Pentru că suntem în sezonul virozelor, care este situația actuală cu privire la vaccinul antigripal?

Nu este! Am primit câteva doze ( aproximativ 30 doze per medic) care trebuie să ajungă pentru personalul medical, gravide, persoane cu risc. În farmacii nu există. Se pare că vom avea spre sfârșitul lunii noiembrie în farmacii și sperăm că și la medicul de familie.

Este o perioadă grea. Ce ne puteți spune despre relația din ultimele luni dintre medicii de familie și cei de la DSP?

Am avut multe dificultăți din cauză că nu se putea lua legătura cu DSP-ul și primeam greu răspuns la mail-urile trimise. În contextul furtunii legislative actuale cu materiale greoi formulate, stufoase, ambigue și contradictorii este și mai dificil de acționat. Am avut în această săptămână o întâlnire cu reprezentanții DSP Sibiu tocmai pentru a „traduce” și interpreta prevederile legale și a perfecta circuitul pacientului în relație cu infecția Covid. Suntem copleșiți de multele activități birocratice, dar mai ales de lipsa unor reglementări clare. Se schimbă tot timpul metodologia de lucru, suntem sub presiunea riscului de a greși ( greșeală administrativă), sub presiunea pacienților care sunt din ce în ce mai dificili, așa încât nu doar că gestionăm greu timpul dar suntem extenuați psihic. Suntem în permanență cu ochii în telefon să citim ordonanțe, să descâlcim formulările ambigue, să discutăm cu colegii soluții pentru multiplele probleme pe care le întâmpinăm. Dacă ați vedea fluxul telefoanelor noastre de pe WhatsApp, Facebook, Email ( zi-noapte, luni până luni) poate ați înțelege cu ce ne confruntăm.    

Să nu uităm de pacienții cronici. Cât de greu a fost în această perioadă de pandemie ca cei aflați în evidențele medicilor de familie să obțină tratamentul de specialitate?

Asistența pacienților cronici a avut de suferit. Pacienții nu mai aveau acces optimal la investigații, consultații de altă specialitate, așa încât a trebuit sa avem abilitatea de a manageria pacientul cu ceea ce aveam. Controlul periodic al pacientului cronic a devenit astfel mai dificil neavând parametri de monitorizare, precum si reținerea pacientului de a fi evaluat.

Ce le transmiteți sibienilor în contextul actual?

Sănătate! Să ofere respect și atitudine responsabilă! Doar o atitudine responsabilă față de noi și cel de aproape ne poate ajuta să trecem prin dificultățile momentelor pe care le trăim. Pe acestă cale aș dori să le trimit și un algoritm care să îi ajute să acționeze în relația cu COVIDUL. Este valabil acum. Nu mă criticați dacă săptămâna viitoare va fi altfel, poate apare alt Ordin.

Dar medicilor de familie?

Sănătate! Tenacitate, echilibru, dăruire fiindcă suntem interpreții celei mai frumoase profesii!

Mai jos găsiți algoritmii transmiși de medicul Loredana Piloff.

 

ALGORITM COVID

  1. Suspect: a. forma ușoară ► telefon la MF ►DSP ► Ambulanta testare

                         b. sever ► UPU: test, evaluare, tratament ►DSP

  1. Pozitiv - de la Laborator ►DSP: AE ►a. recomandare Izolare ► MF: monitorizare, fisa, CM

         Decizie pentru carantinati ►MF: monitorizare, CM

         Decizie pentru cei care doresc spitalizare, dar se indică izolare ►MF : monitorizare, CM

Dacă se agravează  pacientul / MF sună la 112 !

Dacă pacientul nu răspunde ► MF ►DSP: Decizie individual in 2 ore

MF trimite după 14 zile Scrisoarea medicală si Fișa de monitorizare la DSP

Adreasa DSP : izolati.dspsibiu@gmail.com

 

ALGORITM pentru pacient COVID

  1. Dacă prezintă simptome suspecte a fi în contexul infectiei Covid 19 pacientul se va IZOLA ACASĂ.

Nu vine la cabinetul medicului de familie.

Sunt două situații :

- Dacă prezintă simptome severe anunță 112 și pe medicul de familie. În UPU pacientul este testat, evaluat, primește schema de tratament. Datele sunt preluate de DSP și apoi transmise și medicului de familie.

- Dacă starea generală este bună anunță TELEFONIC medicul de familie care va anunța pe mail DSP pentru ca Ambulanța să vină la domiciliu să recolteze testul Covid

2. Dacă pacientul are test pozitiv, Laboratorul anunță DSP care face Ancheta epidemiologică și va dispune izolarea la domiciliu a pacientului, precum și identificarea contacților care trebuie carantinați.

- Pacientul pozitiv cu recomandare de izolare la domiciliu va fi preluat pentru monitorizare la distanță de către medicul de familie.

Datele pacientului sunt transmise de DSP medicului de familie și nu eliberează Decizie pentru acesta.

Medicul de familie va face monitorizarea conform fișei de monitorizare.

După cele 14 zile, medicul de familie va elibera în termen de 30 zile concediul medical de izolare de 14 zile.

  1. Dacă pacientul pozitiv dorește spitalizare și în urma anchetei epidemiologice a DSP se decide totuși izolare la domiciliu, DSP va elibera Decizie de izolare la domiciliu. Aceasta va fi transmisă și medicului de familie. Medicul de familie va face monitorizarea la distanță a pacientului.

     2. Pacienții carantinați primesc Decizie de la DSP și sunt monitorizați la distanță de medicul de familie. După cele 14 zile, în termen de 30 zile medicul de familie eliberează concediul medical de carantină de 14 zile.

Atenție: La orice agravare a stării pacientul va suna la 112!

Dacă pacientul nu răspunde la telefon sau nu respectă izolarea medicul de familie va anunța DSP, care în două ore va emite o decizie cu caracter individual.

Șef Lucrări Dr. Loredana Piloff

Președinte AMF Sibiu

 

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus