Marţi,
26.01.2021
Ninsori Usoare
Acum
0°C

Scrisoare de la Prințul Charles pentru ”Prietenii Mocăniței”: ”Sper să pot vizita această cale ferată istorică”

Scrisoare de la Prințul Charles pentru ”Prietenii Mocăniței”: ”Sper să pot vizita această cale ferată istorică”

”Vă transmit tuturor felicitările mele din toată inima pentru eforturile voastre eroice și toate gândurile bune pentru a avea succes în reînvierea acestei părți prețioase a patrimoniului României”. Cuvintele fac parte din scrisoarea pe care Alteța Sa Regală Prințul de Wales a trimis-o Asociației Prietenii Mocăniței, acesta arătându-și dorința de a face o călătorie cu ”trenul tras de însăși locomotiva care a fost construită pentru această linie în urmă cu mai bine 125 de ani”, după cum precizează Prințul Charles în scrisoare.

Voluntarii asociației Prietenii Mocăniţei și cei ai asociației susținătoare din Regatul Unit, SARUK, care au reușit să repună în circulație trenul pe un segment al căii ferate înguste Sibiu – Agnita, se declară încântați de scrisoarea primită de la Prințul de Wales. ”Alteța Sa Regală Prințul Charles este bine-cunoscut pentru susținerea acordată patrimoniului extraordinar al României, atât construit cât și natural, și pentru încurajarea comunităților locale și a meșteșugurilor tradiționale, care contribuie la conservarea acestuia. Deși multă lume poate nu consideră o Mocăniță ca fiind atât de semnificativă din punct de vedere cultural cum este un castel sau o biserică fortificată, suntem încântați că Alteța Sa Regală Prințul Charles susține munca noastră voluntară de conservare sustenabilă a căii ferate ca monument istoric”, susține Mihai Blotor, președintele Asociației Prietenii Mocăniței.

Contract de concesiune semnat în 2020

”Prietenii Mocăniței” au reușit în acest an să semneze un contract de concesiune cu Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A. pentru părți ale căii ferate, lucru care le-a permis să demareze mai multe lucrări de restaurare. ”Suntem încrezători că, în urma alegerilor parlamentare din luna următoare, obstacolele legale care ne-au împiedicat până acum eforturile vor fi înlăturate și că acest proiect va putea să atragă fonduri europene nerambursabile, așa cum au reușit și alte căi ferate de patrimoniu din Marea Britanie și din alte țări. De asemenea, așteptăm cu nerăbdare să ne revedem prietenii de la SARUK atunci când vor putea să călătorească din nou în România și, bineînțeles, sperăm ca noul nostru susținător, Alteța Sa Regală Prințul Charles, să ne viziteze și să călătorească cu Mocănița”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Asociația Prietenii Mocăniței.

Închisă în 2001, redeschisă parțial de voluntari

Calea ferată Sibiu – Agnita este porțiunea care s-a mai păstrat pînă astăzi din fosta cale ferată îngustă Sighișoara – Sibiu, construită acum mai bine de o sută de ani. Calea ferată a fost naționalizată în anul 1948 și a fost închisă și dezafectată pe porțiunea Sighișoara - Agnita în anul 1995. În anul 2001 a fost închisă definitiv și ultima porțiune. Linia, împreună cu podurile, clădirile și instalațiile sale, este listată ca monument istoric sub numărul SB-II-a-B-20923, dar multe dintre gări, depoul și alte clădiri sunt căzute în paragină sau, în unele cazuri, au suferit modificări prin montarea de uși și ferestre moderne sau prin termoizolarea exterioară de către persoanele care le ocupă. Linia ferată este în administrarea Ministerului Transporturilor, care acționează prin entități subordonate. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are acces numai la acele părți pentru care este responsabilă Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A.

Fundația Prințului de Wales are director sibian

Arhitectul sibian Eugen Vaida, un cunoscut militant al protejării patrimoniului arhitectural din Tansilvania, este din acest an noul director al Fundației Prințului de Wales în România.  ”După o serie de discuții, am decis să mă alătur echipei tinere dar performante de la The Prince's Foundation prin intermediul căreia vom implementa principalele proiecte susținute de Alteța Sa în România. Alături de inițiativele noi vom continua câteva dintre proiectele începute de Fundația Prințul de Wales și Asociația Monumentum, partenerul local al Prince's Foundation. Patrimoniul arhitectural și centrul din Viscri vor beneficia de o atenție specială însă ne vom îndrepta atenția și către domenii precum educația, produsele locale și turismul sustenabil etc. Voi continua să mă implic cu aceeași energie ca voluntar în proiectul "Ambulanța pentru monumente" care va fi coordonat în continuare de Asociația Monumentum și susținută de The Prince's Foundation”, declara Vaida după ce a preluat mandatul în cadrul Fundației, la începutul lunii septembrie a acestui an.

Scrisoarea Prințului de Wales:

Dragi prieteni ai Căii Ferate Sibiu - Agnita,

În toți acești ani în care am fost suficient de norocos să pot vizita România, am fost mereu impresionat de priceperea și de dedicarea cu care oamenii din zonă și organizațiile locale au grijă de conservarea frumuseților naturale și istorice din țara lor și de protejarea moștenirii arhitecturale. Sunt de părere că aceste lucruri sunt de o importanță vitală pentru sănătatea și spiritul unei națiuni și de aceea sunt plin de admirație față de munca extraordinară a voluntarilor, care de-a lungul ultimilor ani au încercat cu atât curaj să readucă la viață calea ferată istorică de ecartament îngust de la Sibiu la Agnita și Vurpăr, muncind împreună din dragoste pentru un proiect la repararea liniilor ferate și la punerea în mișcare a trenurilor acolo. Faptul că în ultimii ani au fost atrași atât de mulți vizitatori în zona Văii Hârtibaciului reprezintă un important omagiu adus dedicării remarcabile de care au dat dovadă.

În Marea Britanie am susținut și vizitat multe din minunatele căi ferate cu treburi cu abur pe care noi suntem atât de norocoși să le avem încă în țara noastră și am văzut cum aceste inițiative insuflă viață în zonele și comunitățile locale și cât de mult sunt apreciate de vizitatori, aducând astfel sume importante de bani în economiile locale.

Este extraordinar de încurajator să aflu că multe din locomotivele și vagoanele care au circulat pe această cale ferată încă există, ele fiind în mod clar esențiale pentru ca această inițiativă să funcționeze, la fel cum sunt clădirile originale ale căii ferate. Sunt foarte bucuros să aflu că toate acestea fac parte din Patrimoniul Național și sunt, prin urmare protejate.

În cadrul următoarei mele vizite în România, care mă rog să aibă loc anul viitor, sper să pot să vizitez această cale ferată istorică și să călătoresc cu trenul, tras de însăși locomotiva care a fost construită  pentru această linie în urmă cu mai bine de 125 de ani.

Pentru moment, pot doar să vă transmit tuturor felicitările mele din toată inima pentru eforturile voastre eroice și toate gândurile bune pentru a avea succes în reînvierea acestei părți prețioase a patrimoniului României.

Cu toată sinceritatea, Charles

Vizualizari: 2395

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

Apolitic W

Acum 2 luni

Viitoarea pista de biciclete de pe malul Cibinului in lungime de vreo 3 km .costa aprox. 3-4 mil de euro . Cam cat ar costa reabilitarea LEGALA a Caii Ferate Inguste Sibiu- Agnita in lungime de aprox 60 de km? Hai sa spunem de vreo 20 de ori mai mult..... undeva la 60 -70 mil de euro. Tot respectul pentru eforturile voluntare ale Asociatiei Prietenii Mocanitai dar de unde cred ca pot obtine acesti bani . Hai sa zicem ..... Fonduri Europene. In cati ani , decenii, secole aproximeaza dansii ca s-ar putea amortiza o asemenea investitie , cate milioane de turisti ar tb sa calatoreasca cu Mocanita ca sa fie RENTABILA o astfel de investitie. Cu poluarea generata de locomotivele cu aburi cum ramane?. Cu oamenii care si-au facut case langa terasamentul caii ferate cum ramane? Cateva intrebari fara raspuns sau vorba poetului "fereste-te de prostul harnic".
Raspunde

Marius Munteanu

Acum 2 luni

Alteta, mai intai sa scapam de Covid... Nu de vizita matale si de mocanita stam noi in loc...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus