Marți,
19.08.2025
Parțial Noros
Acum
20°C

Câți sibieni au ajuns să lucreze de acasă, de la debutul pandemiei și până în prezent

Câți sibieni au ajuns să lucreze de acasă, de la debutul pandemiei și până în prezent

Numărul companiilor din județul Sibiu care au ales să-și trimită angajații să lucreze de acasă a cunoscut o creștere fără precedent în ultimele luni, sub presiunea coronavirusului.

Datele Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu arată că dacă la sfârșitul lunii februarie 2020 în județ erau doar 60 de angajați care munceau oficial de acasă, în noiembrie numărul lor a ajuns 5666 și este în continuă creștere.

Un alt aspect interesant este acela că telemunca – așa cum este denumită oficial munca de acasă sau din alt spațiu, nu este o facilitate complet nouă pentru sibieni. Spre exemplu, în luna ianuarie 2019 existau în județul Sibiu 117 angajați care o foloseau cu succes.

Iată mai jos datele oficiale transmise Turnul Sfatului de către ITM Sibiu:

”Începând cu luna martie angajatorii și angajații au fost afectați de izbucnirea pandemiei de coronavirus, mulți dintre aceștia considerând telemunca o soluție pentru asigurarea normelor de distanțare socială impuse de pandemie. Modul de organizare al activității în regim de telemuncă a fost implementat de către angajatori acolo unde acest lucru a permis, în mod special în cadrul personalului TESA. În cazul personalului de execuție, care desfășoară activități unde este necesară prezența fizică a angajaților, telemunca nu a fost posibilă. În județul Sibiu, pentru unii angajatori cu număr mai redus de personal TESA, a căror prezență fizică este necesară pentru continuarea activității, a fost mai dificilă organizarea activității în regim de telemuncă, cum este cazul construcțiilor. Pe de altă parte, în cadrul operatorilor economici cu număr mai mare al personalului TESA, a fost posibilă organizarea muncii prin împărțirea personalului în grupe care lucrează de acasă, respectiv sunt prezenți la sediul firmei, sau care lucrează în regim de muncă alternativ, cu unele zile în care vin la sediul firmei” explică Remus Furtună, inspectorul șef al ITM Sibiu.

Printre sectoarele care au putut profita cel mai mult de munca de acasă se numără IT-ul.

”În unele domenii, cum ar fi domeniul IT, majoritatea angajaților, în proporție de peste 90%, își desfășoară activitatea în regim de telemuncă, dat fiind specificul activității care permite acest lucru, unii dintre ei fiind chemați la sediul firmei doar în situația în care se impune acest lucru. Pentru a putea asigura participarea salariaților care lucrează în regim de telemuncă la întâlnirile periodice realizate de management de cele mai multe ori acestea se realizează în mediul online”, mai explică șeful ITM Sibiu.

Cel mai mare angajator sibian, compania Continental Sibiu, profită la maxim de facilitățile telemuncii și își organizează personalul astfel încât, acolo unde se poate, contactul direct să fie evitat contactați de reporterul Turnul Sfatului, reprezentanții companiei spun că telemunca era deja parțial utilizată și tehnologia modernă ajută foarte mult.

“Nu trebuie să așteptăm o situație de criză pentru a ne optimiza munca și pentru a folosi cele mai avansate soluții digitale. Pentru Continental, pandemia nu a schimbat direcția strategică, ci doar a accelerat digitalizarea aflată în curs de desfășurare. Având o politică de mobile work deja existentă de câțiva ani, aplicații de comunicare cu angajații, platforme de e-learning de tipul Coursera, opțiuni de tip “employees self-service” folosind platforma integrată de SAP SuccessFactors pentru majoritatea serviciilor de resurse umane, de la accesarea electronică a fluturașului de salariu și adeverințe “virtuale”, până la evaluarea de perfomață si traininguri.  Punem la dispoziția angajaților, de asemenea, Clinica Medicală Virtuală prin partenerul nostru de servicii medicale Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria. Pe perioada carantinei majoritatea dintre angajații care ocupă funcții globale, funcții centrale, administrative, precum și o foarte mare parte din inginerii, programatorii din centrul de cercetare și dezvoltare, precum și inginerii care lucrează în funcțiile de manufacturing, acolo unde activitatea o permite, au posibilitatea de a lucra de acasă pentru o perioadă extinsă de timp. Angajații care lucrează pe liniile de producție susțin activitatea ca și până acum, 24/7, susținând activitatea mai departe și fiind alături, uniți în fața provocărilor. Oferim webinar-ul de informare și suport pentru angajați și comunicăm cât mai mult cu angajații folosind aplicații gen Kaizala Microsoft app. Suntem optimiști și, intre timp, respectam masurile de prevenire, pentru ca activitatea să meargă mai departe”, declară Lăcrămioara Dărăban, Manager Relații Umane Continental Automotive Sibiu.

Nu în ultimul rând, ar trebui menționat că reglementarea acestei forme de organizare a muncii este dată de Legea nr. 81/2018. Telemunca reprezintă o formă modernă şi flexibilă de organizare a muncii, în care activitatea salariatului se desfăşoară cel puţin o zi pe lună, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cu ajutorul tehnologiei informaţiilor şi comunicaţiilor.

În cadrul contractului individual de muncă în regim de telemuncă sunt cuprinse unele clauze specifice obligatorii printre care cele mai importante sunt: precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă; perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator; locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi; programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului; modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat; responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

Pentru a facilita desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă OUG nr. 132/2020 prevede sprijinul financiar acordat angajatorilor, în valoare de 2500 lei pentru fiecare telesalariat, în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 1810

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus