Marţi,
18.05.2021
Innorat
Acum
12°C

De ce nu publică Primăria toate facturile achitate? Pentru că nu este spațiu pe server și ar îngreuna accesul la informațiile relevante

De ce nu publică Primăria toate facturile achitate? Pentru că nu este spațiu pe server și ar îngreuna accesul la informațiile relevante

Printr-un proiect inițiat de consilierii locali aleși pe listele USR PLUS, conducerii Primăriei Sibiu i s-a propus să publice pe site-ul propriu, lunar, inclusiv facturile achitate. Direcția de Investiții din cadrul Primăriei, însă, a întocmit un raport a cărui concluzie este că o transparență atât de detaliată nu ar fi în interesul sibienilor.

Pentru creșterea transparenței cheltuirii banilor orașului, grupul de consilieri USR PLUS a inițiat un proiect de hotărâre prin care propune crearea pe site-ul administrației locale a unei secțiuni denumită ”Cheltuieli publice”. În această secțiune, propun cei patru consilieri USR PLUS, reprezentanții Primăriei ar urma să publice lunar – sub formă scanată – toate contractele încheiate de administrația locală, actele adiționale, facturile și ordinele de plată aferente. În plus, reprezentanții USR PLUS au mai cerut să fie eliminate eventualele clauze de confidențialitate din contractele administrației locale, cu excepția cazurilor prevăzute de lege.

Proiectul inițiat a fost modificat, în sensul eliminării unor acte care se cereau a fi publicate. Modificările – arată reprezentanții Primăriei Sibiu – au fost făcute în contextul în care administrația locală publică, trimestrial, o listă cu toate contractele încheiate, obiectul acestora, procedura de achiziție aplicată, valoarea, sursa de finanțare, durata și stadiul implementării. Publicarea acestei liste este impus prin lege. Reprezentanții Primăriei arată că lista dată publicității pe site-ul propriu include și contractele cu o valoare mai mică de 5.000 de euro, contracte pentru care legea nu cere în mod expres publicarea.

”Prin publicarea efectivă a contractelor încheiate, a actelor adiționale, a facturilor și ordinelor de plată aferente, accesul cetățenilor la informațiile relevante este îngreunat (prin accesarea distinctă a fiecărui document scanat), ori publicarea acestora într-o manieră centralizată și sintetică, practicată în prezent, oferă posibilitatea informării rapide și eficiente a cetățenilor. (...) De asemenea, trebuie să ne raportăm și la constrângerile tehnice aferente infrastructurii de IT (servere), respectiv la capacitatea de stocare a serverului dedicat în prezent site-ului sibiu.ro, în situația în care ar trebui publicat un volum foarte mare de documente”, se arată în raportul de specialitate întocmit pentru proiectul în discuție de către Direcția Investiții din cadrul Primăriei Sibiu. Contractele, însă, urmează a fi publicate după ”anonimizarea datelor cu caracter personal”. 

Reprezentanții Primăriei Sibiu mai susțin că, oricum, publicarea ordinelor de plată nu poate duce la descoperirea unor erori intenționate sau nu, deoarece acestea sunt monitorizate printr-un sistem centralizat. În plus, gestionarea ordinelor de plată este o procedură cât se poate de tehnică, mai arată funcționarii administrației sibiene. ”Referitor la publicarea tuturor ordinelor de plată prin care s-au achitat obligațiile contractuale aferente fiecărui contract în parte, menționăm faptul că, în prezent, toate contractele și documentele aferente plății obligațiilor contractuale sunt înregistrate într-un sistem centralizat național, numit Forexebug, sistem care nu permite efectuarea de plăți peste valoarea unui contract sau în lipsa unui astfel de document, sens în care includerea în centralizatorul achizițiilor efectuate a sumelor efectiv plătite vine în spiritul transparenței utilizării fondurilor publice ori publicarea efectivă a ordinelor de plată (de multe ori fiind în situația emiterii mai multor ordine de plată în funcție de sursele de finanțare) nu prezintă relevanță în procesul de democratizare a accesului la informații publice. Totodată, instituțiile publice sunt obligate să efectueze plățile din conturile deschise la unitățile Trezoreriei statului, prin utilizarea ordinului de plată multiplu electronic (OPME) și nu se procedează la întocmirea ordinului de plată individual”, se mai arată în raportul citat.

Inițiativa USR PLUS va aduce, totuși, o creștere a transparenței administrației sibiene, dacă proiectul inițiat de ei, chiar și modificat, va fi aprobat în plenul Consiliului local Sibiu. În sensul că lista contractelor va fi publicată lunar și, în plus, va include și contractele încheiate de fiecare serviciu public din subordinea Consiliului local (de la Teatrul ”Radu Stanca” la Administrarea Cimitirului ori Poliția locală). Până în prezent, aceste contracte nu au fost comunicate decât la cerere.

Consultă aici proiectul de hotărâre întocmit la inițiativa consilierilor USR PLUS Sibiu

Vizualizari: 2199

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Alex I

Acum 3 luni

Orice om cu minimul necesar de cunostinte IT rade in hohote la explicatia asta. O abureala mai mare nici ca puteau gasi.
Raspunde

Mirel IT-istu

Acum 3 luni

Ha ha ha ha ha ... am ras vreo 5 minute . Explicatii pentru prosti .Suntem in 2021 bai Primaria Sibiu, daca nu aveti spatiu pe server stocati-le in cloud ca e mai ieftin si oricum sunt publice . La cum arata partea de platit impozite de pe site-ul primariei pare ca It-istii vostrii sunt la nivelul tehnologiei din 2005 . Tot Lotus notes folositi baieti ?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sibian S

Acum 3 luni

USR-istii vor sa faca valuri si sa arate presei ce destepti sunt ei. Practic, nu fac nimic in plus fata de ce exista pe site, nu vad la ce foloseste scanarea a mii de contracte cat timp pe site sunt informatii clare despre toate contractele primariei, deci mai mare transparenta nu exista. Publicarea contractelor scanate incalca grav legea pentru ca exista o clauza de confidentialitate prin care se specifica ca niciuna din părţi nu are dreptul de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe părţi. Aceste prevederi sunt conform legislatiei in vigoare pe care USR-istii se pare ca n-o cunosc. Deci cum rezolva USR-istii aceste probleme? O sa se trezeasca primaria cu zeci de procese, pe care le va pierde si va trebui sa plateasca din bani publici daune. Ca sa nu mai vorbesc de personalul primariei, putin la numar, care o sa fie pus in situatia de a presta o munca suplimentara pentru aceiasi bani. Deci, o mare fasaiala marca USR.
Raspunde

Dfghdfgh Dghdfgh

Acum 3 luni

se pare ca dumneata nu cunosti legea: tot ce este din bani publici si cu bani publici trebuie prezentat si la vedere detaliat. Acolo nu se aplica legea cu datele confidentiale ca in cazul persoanelor fizice sau a firmelor in mediul privat. Asa ca sa puna tot sa stie lumea pe ce se duc banii si cati bani. Nu suntem toti prosti sa inghitim sumele colosale platite pentru anumite produse, mai scumpe chiar de zeci de ori decat pretul pietei. probabil esti unul din cei care face afaceri cu primaria si nu iti convine sa iasa la iveala furtul pe care il fac firmele private abonate din banii publici
Raspunde

Sibian Nesasificat

Acum 3 luni

O primarie de ev mediu, incompetenta, aroganta si flegmatica! Doamne fereste sa se vada sumele astronomice platite Teldrumurilor sibiene (Comtramn, NSA, Terra) pentru nimic, lucrari de mantuiala si in bataie de joc! Intre Fodor si Firea nu e nici o diferenta!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus