Luni,
01.03.2021
Innorat
Acum
0°C

Sibienii au plătit mai mult decât a costat salubrizarea. ”Această rezervă a făcut posibilă amânarea majorării taxei de salubrizare”

Sibienii au plătit mai mult decât a costat salubrizarea. ”Această rezervă a făcut posibilă amânarea majorării taxei de salubrizare”

Cu toate că peste 40.000 de sibieni s-au sustras anual de la plată, sumele încasate până acum de Primăria Sibiu din taxele de salubrizare au depășit cheltuielile generate de gestionarea deșeurilor. Anul trecut, însă, s-a ajuns la cea mai mare diferență între sumele încasate și cele plătite: un minus de peste 1,1 milioane de euro.

Sistemul de management integrat al deșeurilor a fost implementat în municipiul Sibiu (împreună cu celelalte localități din zona 1 a județului) din 1 noiembrie 2016. De atunci și până la finele lui 2020, Primăria Sibiu a încasat peste 87 de milioane de lei din taxa de salubrizare, cheltuielile cu gestionarea deșeurilor în toată această perioadă fiind mai mici: 84,6 milioane de lei, în total.

Acum, Primăria Sibiu spune că datorită acestor încasări peste cheltuieli, taxa de salubrizare a fost majorată doar din 2021 și nu din 2019. ”Sumele încasate în perioada 2016-2020 au fost cu 3% mai mari decât plățile către operatorii de servicii de salubrizare (colectare, transport, compostare, sortare deșeuri, etc). Dacă în perioada 2016 -2018, sumele încasate au fost ușor mai mari decât plățile efective, în perioada 2019-2020 plățile pentru serviciul de salubrizare au fost mai mari decât încasările din taxa de salubrizare. Diferențele au fost achitate din rezerva constituită din sumele încasate și necheltuite în anii anteriori. Această rezervă a făcut posibilă amânarea majorării taxei de salubrizare care ar fi trebuit să crească încă din 2019 pentru a acoperi diferențele”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu într-un răspuns transmis la solicitarea Turnul Sfatului.

An

2016

2017

2018

2019

2020

Sume încasate din taxa de salubrizare

2.955.692

18.006.430

17.476.313

21.751.368

27.000.039

Sume plătite pentru gestionarea deșeurilor

2.697.053

12.552.795

13.580.710

23.050.326

32.747.336

Diferența

258.639

5.453.635

3.895.603

-1.298.958

-5.747.297

Valoarea taxei/persoană/lună

9,23

7,89

7,89

9,5

11

Număr de sibieni plătitori (fără persoane juridice)

-

128.809

125.648

125.613

122.624

Note. Sursa informațiilor: Primăria Sibiu (cu excepția valorii lunare a taxei, caz în care sursa este reprezentată de hotărârile Consiliului local Sibiu). Valoarea taxei este orientativă, deoarece cuantumul acesteianu a fost stabilit de fiecare dată de la început de an. Valorile sunt exprimate în lei și includ și taxele colectate de la persoane juridice.

Din datele comunicate de Primăria Sibiu rezultă că cel mai bun an din punctul de vedere al ”economiilor” realizate a fost 2017, când în conturile dedicate gestionării salubrizării au mai rămas peste 5,4 milioane de lei. Din 2019, însă, regulile la nivel național s-au modificat: a fost introdus nu doar principiul ”Plătește pentru cât arunci”, ci au crescut și amenzile pentru comunitățile care nu ating țintele de colectare (cum țintele de colectare nu au fost atinse la Sibiu, pentru fiecare tonă de deșeuri depozitată la Cristian mai trebuiau plătiți câte 80 de lei și în conturile Administrației Fondului de Mediu).

În 2020 s-a ajuns ca din taxele de salubrizare încasate de la populație și agenții economici să nu poată fi achitate toate costurile salubrizării, rezultând o ”gaură” de peste 5,7 milioane de lei. Această diferență a fost achitată din sumele încasate peste cheltuieli în anii anteriori. Și la începutul acestui an, în conturile speciale aferente salubrizării, la Sibiu exista un surplus acumulat din anii anteriori de peste 2,5 milioane de lei.

Iar dacă în 2020, costurile cu gestionarea deșeurilor au fost de 32,7 milioane de lei, pentru anul în curs sunt estimate costuri totale de 38,7 milioane de lei (după cum au anunțat consilierii USR PLUS).

De precizat că, pe lângă taxele de salubrizare, cheltuielile generate de gestionarea deșeurilor sunt acoperite și din sumele obținute din valorificarea deșeurilor reciclabile. În cadrul dezbaterii on-line din ianuarie, reprezentanții Primăriei Sibiu au arătat că, anul trecut, din valorificarea deșeurilor reciclabile s-a obținut suma de aproximativ un milion de euro. Banii au fost folosiți tot pentru a acoperi cheltuielile generate de salubrizare.

Cum a fost caculată noua taxă

Situația încasărilor și a plăților din taxa de salubrizare vine în contextul unor ample discuții la nivelul acestui an, când sistemul de plată a fost modificat: nu se mai plătește în funcție de numărul de persoane dintr-un loc de consum (cu excepția locuințelor cu una sau două persoane), ci în funcție de volumul colectat.

Pentru anul în curs, administrația locală promite intensificarea controalelor în care să fie descoperite eventualele cazuri de fraudă: adică locuințe declarate în mod fals drept nelocuite ori situațiile în care la un anumit punct de consum locuiesc mai mult de una sau două persoane (categorii care beneficiază de reduceri).

”Primăria Sibiu a adoptat calcularea taxei în funcție de volum și, ca urmare, a calculat un volum mediu anual pentru fiecare utilizator casnic de 16.080 l/an. Acest volum a ținut cont și de țintele de reciclare stabilite la nivel național și european care presupun ca, din totalul deșeurilor colectate de la populație, maxim 40% să fie deșeuri reziduale, 13,8% deșeuri reciclabile și 46,2% bio-deșeuri. Calculând costurile pe volumul alocat fiecărui utilizator casnic pe an a rezultat un cost mediu al abonamentului anual, prezentat sub denumirea PRACTIC, persoanele singure și familiile cu două persoane beneficiind de reduceri importante față de acest abonament standard.  Reamintim că utilizatorii casnici pot trece la abonamentul ECO, mai ieftin, dacă colectează selectiv corect deșeurile pe care le produc”.

Abonamentul Practic a fost stabilit la suma de 504 lei pe an (mai multe detalii aici

Notă: informațiile mai sus prezentate au fost solicitate de către Turnul Sfatului înainte de aprobarea noului Regulament privind taxa de salubrizare, mai precis din 6 ianuarie 2021. Răspunsurile au fost transmise, însă, după adoptarea în Consiliul local Sibiu a noului Regulament.

Vizualizari: 4414

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

5 comentarii

Bogumil Agușteriței

Acum 2 săptămâni

Și Șoșoacă ar fi cu mult peste Fodor la primărie!
Raspunde

Ttelu

Acum 2 săptămâni

Primărița trebuie urgent sa demisioneze !! DE CE AU LUAT MAI MULTI BANI DE LA CETATENI DECAT A COSTAT SALUBRIZAREA ????
Raspunde

Nemer Nick

Acum 2 săptămâni

Cei care și-au achitat onest taxa de salubritate au fost"buzunăriți" prin plata făcută de către Primărie din fonduri " suplimentare" la care și ei au contribuit. Și bătuți și cu banii luați. Bravo!
Raspunde

Che

Acum 2 săptămâni

Asta cu sustragerea celor 40 mii locuitori sa i -o spună primăria lui Mutu . Acolo sunt interese de când a fost preluată afacerea de către Soma -Turcan . In alta ordine de idei de ce nu reziliază contractul cu Soma dacă nu sunt in stare sa își respecte înțelegerea ?? Pai e simplu atâta timp cât Soma e condusă politic și primăria condusă de INCOMPETENȚI nu va pleca din Sibiu .
Raspunde

Marcian Radu

Acum 2 săptămâni

Cu ce dreapt a retinut primaria mai multi bani ?! Si cu ce drept a hotarat ca va acoperi minusul celor care nu au platit din banii celorlalti? !!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus