Miercuri,
22.09.2021
Ploi Scurte
Acum
8°C

Ce a rămas în urma Regiunii Gastronomice? „Nu a construit nimic durabil, practic este ca și când nu ar fi existat”

Ce a rămas în urma Regiunii Gastronomice? „Nu a construit nimic durabil, practic este ca și când nu ar fi existat”

De Sibiu Regiune Gastronomică 2019, un proiect care s-ar fi dorit să dea un al doilea impuls de dezvoltare după „Sibiu Capitală Culturală 2007”, s-a ales praful. Aproape nimic nu s-a mai realizat din proiectele inițiale, iar bruma de obiective totuși atinse au fost doborâte cu totul de noul coronavirus.

Turnul Sfatului a întrebat principalii organizatori ai evenimentului, dar și pe unii din cei care ar fi putut beneficia de pe urma lui, care a fost concluzia. Autoritățile fie nu au răspuns, fie au scos la suprafață lucruri total pe lângă subiect (președintele Iohannis a participat la lansarea proiectului, iar la Summitul european din mai 2019, președinții de stat și de guverne au avut ocazia să guste din bucatele sibiene). De cealaltă parte, promotorii gastronomiei locale, spun că programul nu a adus nimic nou în afara unei efervescențe în jurul temei mâncare.

Primăria Sibiu: Programul a fost prezentat la Ambasada României în Viena

Consiliul Județean Sibiu nu a răspuns deloc la întrebarea „Cu ce a rămas municipiul Sibiu după programul ”Sibiu, Regiune Gastronomică 2019”, după aproape o lună de când a fost adresată.

Primăria Municipiului Sibiu a făcut însă o prezentare în care s-a făcut un rezumat al anului 2019, însă fără a se preciza concret cu ce a rămas efectiv Sibiul. „Scopul principal al programului Sibiu Regiune Gastronomică Europeană a fost acela de a aduce în atenția publică din nou gastronomia regiunii, promovând-o ca vector de dezvoltare a economiei locale și a turismului. S-a dorit promovarea producătorilor de hrană din regiune, implicarea HoReCa în program prin crearea de legături între acești producători și restaurantele din zonă pentru utilizarea produselor locale, crearea unor programe educative pentru comunitate în care să se pună accent pe hrana sănătoasă, precum și prezentarea gastronomiei locale în fața turiștilor care vizitează regiunea. În acest demers autoritățile care au făcut parte din Consorțiul Sibiu Regiune Gastronomică Europeană nu și-au propus să organizeze singure, la nivelul strict instituțional, aceste proiecte ci, la fel ca în cazul practicilor din alte regiuni care au deținut titlul, s-a căutat implicarea comunității, a operatorilor culturali, a ONG-urilor și reprezentanților HoReCa”, se arată în răspuns.

Avem timbru

Primăria insistă pe parteneriatul cu LIDL, dar și cu prezența președintelui Iohannis la lansarea programului. Aspecte care nu au nicio legătură cu întrebarea inițială: cu ce am rămas? „Consorțiul autorităților locale a organizat câteva evenimente de prezentare și promovare a acestui program. Spre exemplu, printr-un parteneriat cu rețeaua Lidl, s-a organizat Săptămâna Sibiană în toate magazinele Lidl, atât în 2018, cât și în 2019. De asemenea, prin parteneriatul cu Perla Harghitei, logo-ul programului Sibiu Regiune Gastronomică Europeană a apărut pe milioane de sticle de apă distribuite la nivel național. Evenimentul de deschidere a programului a fost organizat la București de acest Consorțiu, bucurându-se de prezența Președintelui României, Excelența Sa, domnul Klaus Iohannis, ambasadori, parlamentari, oameni de afaceri, reprezentanți ai administrației locale și personalități. Programul a fost prezentat la Ambasada României în Viena, dar și la târguri de turism naționale și internaționale. Gastronomia Sibiului a fost promovată și prin cadourile oferite delegațiilor prezente la Summitul european din mai 2019, înalții oficiali având ocazia să guste din bucatele sibiene. De asemenea, Primăria Sibiu, în parteneriat cu Romfilatelia, a produs o emisiune filatelică dedicată acestui program”, se mai arată în răspuns.

Ne băgăm și la Orizont 2020

Se înșiră în continuare faptul că pe agendele finanțate de administrația locală anul trecut s-a pus accent pe gastronomie. „Primăria Sibiu a finanțat evenimente gastronomice sau cu componente gastronomice prin agenda culturală și a comunității, atât în 2018, cât și în 2019. Câteva zeci de evenimente au promovat astfel gastronomia locală, cu sprijinul nostru. Proiectele au constat în evenimente culinare în spații publice, apariții editoriale, conferințe, programe educaționale pentru copii și tineri, cursuri practice, brunch-uri itinerante, ș.a.m.d. Unele dintre aceste evenimente au fost inițiate în contextul programului Regiune Gastronomică Europeană, operatorii exprimându-și intenția de a le continua și în anii următori. Ca un element de sprijin pentru producătorii locali, în ghidul de finanțare alcătuit pentru agendele anului 2020 Primăria Sibiu a introdus o clauză conform căreia, organizatorii de evenimente gastronomice sau cu componentă gastronomică trebuie să pună gratuit la dispoziția micilor producători minim 30% din spațiile de vânzare, pentru a le oferi acestora o piață de desfacere mai consistentă. Această clauză va fi păstrată și în acest an.

De asemenea, Primăria Municipiului Sibiu, în parteneriat cu Universitatea Lucian Blaga din Sibiu și împreună alte 24 de entități din state ale Uniunii Europene (nouă orașe și regiuni europene mici și mijlocii, universități, centre de cercetare etc) au depus spre evaluare în luna ianuarie 2021 o propunere de proiect în cadrul programului Orizont 2020, finanțat de Comisia European. Proiectul are ca obiectiv general formarea unei identități alimentare și stimularea unei conduite în rândul oamenilor, care să îi încurajeze să mănânce inteligent și sănătos, prin schimbarea modului în care aceștia consumă și se raportează la unele alimente sau produse locale în general”, anunță Primăria Municipiului Sibiu.

În concluzie, administrația locală spune că anul trecut a fost compromis total din cauza coronavirusului. ” Prin urmare, anul 2019, în care Sibiul a purtat titlul de Regiune Gastronomică Europeană, a fost un punct de început doar, efectele programului fiind gândite pe termen mediu și lung. În 2020, din cauza pandemiei, calendarul de evenimente al orașului s-a restrâns mult însă, imediat ce contextul epidemiologic o va permite, acest tip de evenimente vor putea fi reluate”.

„Ce nu a fost fain deloc? Evenimentele mari, din Pața Mare, cu tentă de competiție”

Cristian Cismaru, antreprenor, co-fondator Asociația My Transylvania organizează de mai bine de 10 ani evenimente cultural-gastronomice în satele din Transilvania. ”Transylvanian Brunch” este un brand care de mult timp nu mai este doar local. Cristian Cismaru spune că evenimentul Sibiu Regiune Gastronomică 2019 nu are nicio legătură cu ce și-a imaginat el că va fi. ”Eu visam la un an în care să celebrăm cultura gastronomică. Atât în teorie cât și în practică. În teorie am fost așa, în practică, mai avem de învățat. Evident! Crezul meu legat de gastronomia din sudul Transilvaniei: trăim în paradis! Dacă ne gândim la varietatea biologică, bogăția resurselor naturale și culturale cât și clima sau geografia de care ne bucurăm, aici e paradisul, vă garantez.

Ce înseamnă gastronomie: are legătură cu stomacul (gaster) și cuvântul (nomos), adică caută legătura între mâncare și cultură, între natură și om. Exact studiul acestei relații este pentru noi important sau simplu explicat: care e povestea fiecărei bucate? Acestea fiind zise cred că povestea bucatelor din paradis este cel mai bine oglindită prin prisma principiilor #slowfood. Pornită ca o acțiune punctuală a unor activiști din Italia în anii 80, contra globalizării și a fast food-ului, Slow Food e astăzi cea mai mare mișcare internațională, prezentă în 160 de țări, care militează pentru accesul populației la hrană bună, curată și corectă. Bună, adică de calitate, cu gust și sănătoasă, curată – nefăcând rău mediului iar corectă având în minte un preț accesibil pentru consumator dar mai ales pentru producător.

Prin urmare vorbim de povestea mâncării bune, curate și corecte în micul nostru paradis din sudul Transilvaniei. În 2019 și de atunci încolo. La toate acestea mai adăugăm faptul că a mânca local se referă de obicei la un radius de 50-70 de km față de locul producției și ne dăm brusc seama că acoperim județul sau frumos formulat regiunea Sibiu. Asta credeam că va fi!”, explică Cismaru.

Fondatorul Transylvanian Brunch spune că agitația din jurul programului a fost bună, însă nu a rămas nimic după. ”Toată efervescența în jurul temei mâncare a fost bună. La fel de bun a fost și proiectul Eurega, un fel de legacy / moștenire faină a anului gastronomic. Suntem primii din România care am definit localul, prin CJ Sibiu, primii care avem manuale cum să creștem gastronomia și oameni buni care au grijă de cadrul de dezvoltare. Dar ce anume a schimbat Consiliul Județean Sibiu și de ce este acest rol de pionierat așa de important? În primul rând trebuie menționat că setul de reguli influențează atât creșterea cererii, dar și a ofertei de produse locale. Dacă pe de o parte se urmărește promovarea produselor locale și a unui stil de viață sănătoasă care presupune consumul de produse locale, pe de alta, prin înființarea unui compartiment care sprijină IMM-urile din gastronomie, se dorește creșterea capacității de producție. Apoi focusarea pe gastronomie ca obiectiv strategic în domenii ca turismul, educația și sănătatea și implementarea celorlalte acțiuni conexe vor duce cu siguranță la creștere economică și dezvoltare socială. Cu alte cuvinte producând și mâncând local, generăm cu toții un impact pozitiv.

Ce nu a fost fain deloc? Evenimentele mari, din Pața Mare, cu tentă de competiție: cel mai mare taur, cea mai lungă masă, cel mai bun grătar. Nu am câștigat niciuna din ele, le-am pierdut pe toate.

S-au folosit conserve în loc de ingrediente proaspete, produse industriale în loc de cele locale, rețete de pe nicăieri, în loc de cele cunoscute din zonă.  Am făcut show-uri care nu au nicio moștenire, nu au niciun rezultat în ani”, a mai spus Cristian Cismaru.

„Cam tot ce au zis ei că vor face, mă refer pentru producători, nu au făcut”

Ioan Bebeșelea și Lucian Mihalache au colaborat mulți ani. Unul era bucătarul, celălalt furnizorul principal de ingrediente locale. Între timp, primul s-a mutat în Timișoara, celălalt se luptă cu un alt proiect: ”FoodHub”, un magazin care și-a propus să fie piață de desfacere pentru micii producători din Sibiu. ”Deși ar fi putut să însemne multe pentru Sibiu, titlul de Regiune Gastronomică 2019 nu a construit nimic durabil, practic este ca și când nu ar fi existat, spune scurt Ioan Bebeșelea, co-proprietarul fostului restaurant Syndicat Gourmet, închis în urma pandemiei de coronavirus.

”Cam tot ce au zis ei că vor face, mă refer pentru producători, nu au făcut. Au vorbit de platforma care ar fi unit producătorii și proprietarii de restaurante, să fie produse locale. În fine, nu mai discutăm de evenimente și altele. Nu știu, eu nu am rămas cu nimic din tot ce a fost. Da, s-a făcut parteneriatul cu LIDL, și s-au promovat în magazine de două ori pe an produse făcute în județ. Altceva nu știu”, spune și Lucian Mihalache, administrator la ”Grădina Verde” și ”FoodHub”.

Ce și-au asumat organizatorii:

Arii de interes:

Cultură și diversitate gastronomică

Obiective: Creșterea vizibilității internaționale a regiunii prin promovarea diversității gastronomice locale dată de unicitatea accesării resurselor primare, modului de prezentare, încurajarea industriilor creative de a exploata artistic acest domeniu. Cercetarea, inventarierea și conservarea, valorificarea și promovarea patrimoniului gastronomic local, recunoașterea oficială ca patrimoniu imaterial intangibil. Crearea de mărci colective care atestă și garantează proveniența geografică a materiei prime și a preparatelor culinare sibiene prin dezvoltarea și fundamentarea conceptului de amprentă gastronomică locală. Promovarea în curricula educațională a gastronomiei și a disciplinelor conexe acesteia. Crearea unui program de certificare a păstrătorilor de tradiții cu impact direct în gastronomia sibiană (resurse genetice, rețete tradiționale, cunoaștere tradițională).

Interconectarea urbanului cu ruralul

Obiective: Evaluarea științifică a valorilor patrimoniului material și imaterial din zona rurală și urbană cu scopul argumentării științifice a unor strategii de interconectare turistică prin accesarea cunoașterii tradiționale. Direcționarea fluxurilor de turiști din spațiul urban în regiunile rurale pe trasee tematice cu specific gastronomic și prin evenimente culinare rurale. Crearea unor programe de interconectare turistică pe teme de gastronomie între cei doi poli urbani (Sibiu și Mediaș), orașele regiunii și arealul rural adiacent acestora. Crearea unor programe de interconectare turistică pe teme de gastronomie între regiunea Sibiu și regiunile adiacente. Conectarea cetățenilor din mediul urban cu producătorii de hrană din mediul rural. Stimularea și sprijinirea înființării și dezvoltării structurilor economice private, înființate preponderent în mediul rural în acest domeniu.

Educație și sănătate

Obiective: Implementarea unor programe de educație pentru alimentația sănătoasă, cu accente speciale în ceea ce privește alimentația copiilor, și aplicarea experimentală a metodelor moderne de Behavioral Insight pentru a crește șansa de succes a acestora și formarea deprinderilor de viață sănătoasă. Dezvoltarea conceptului de amprentă gastronomică locală prin evaluarea resurselor primare și a tehnologiilor aplicate din câmp până la furculiță. Încurajarea programelor de educare senzorială a gusturilor copiilor în școli și în cadrul evenimentelor gastronomice, cu scopul deprinderii unui stil de viață sănătos. Implementarea unor programe inovative în domeniul sănătății care să propună reformarea alimentației și aplicații pilot în domeniile în care autoritățile publice finanțează. Asigurarea continuității programului Fructe în școli, program de distribuire gratuită a fructelor pentru copii.

Sustenabilitate

Obiective: Realizarea unei strategii integrate pentru dezvoltarea sustenabilă și etică a turismului și industriilor creative, cu accent pe practicile din domeniul producției alimentare și gastronomiei, în măsură să asigure producția și consumul de hrană sănătoasă și sustenabilă. Încurajarea programelor de protecție a mediului ce au în prim plan protecția pășunilor pentru apicultură și creșterea animalelor, a terenurilor agricole, a zonelor de recoltare a plantelor medicinale sau a fructelor de pădure. Încurajarea tehnicilor agricole de tip smart pentru asigurarea adaptării la efectele schimbărilor climatice și menținerea unui mediu nepoluat. Promovarea conceptului de amprentă gastronomică locală, inventarierea produselor unice prin conținut și materie primă, create prin tehnologie tradițională și documentate științific. Atragerea la Sibiu a evenimentelor gastronomice consacrate din România, pentru consolidarea poziției Sibiului drept regiune gastronomică avangardistă. Implicarea actorilor locali în activitățile și programele rețelei/platformei Regiune Gastronomică Europeană. Încurajarea programelor de cooperare europeană, Gastronomie locală – gusturi europene: Luxembourg, Ille-et-Vilaine (Franța), regiunea Västra Götaland (Suedia), Fribourg (Elveția), Trondheim (Norvegia), programul Tasting Europe al Comisiei Europene.

Susținerea IMM-urilor

Obiective: Dezvoltarea unor programe publice de susținere a micilor producători și a IMM-urilor în domeniul gastronomiei și a industriei ospitalității în regiunea Sibiu. Crearea unui cadru de cooperare între sectorul public și cel privat pentru a susține producătorii locali de alimente și servicii în domeniul gastronomiei. Susținerea producătorilor individuali, asociațiilor de producători și a IMM-urilor pentru scurtarea lanțurilor de distribuție de la materia primă la consumator și astfel asigurarea sustenabilității.

Încurajarea operatorilor turistici să inoveze pe baza produselor, a rețetelor și a obiceiurilor locale, ca motor de creștere a afacerilor

Agenda digitală

Obiective: Dezvoltarea unor metodologii și instrumente de lucru pentru crearea de informație digitală despre resursele alimentare ale zonei și agricultură. Crearea unei platforme digitale de interconectare și promovare a producătorilor locali autentici și a serviciilor oferite de aceștia. Realizarea unei hărți gastronomice interactive, care să permită localizarea și comunicarea cu operatorii din domeniul gastronomiei și industriilor creative. Sprijinirea producătorilor în ceea ce privește folosirea sistemelor digitale precum e-marketing, e-commerce etc. pentru promovarea și vânzarea produselor și serviciilor.

Programe:

Agenda Culturală, Agenda Comunității

Autoritățile publice locale își vor adapta strategia de finanțare a proiectelor culturale și cele dedicate dezvoltării comunității astfel încât să fie sprijinite cu prioritate inițiativele din domeniul culturii gastronomice. Agendele Culturale din regiune cuprind peste 200 de proiecte (artele spectacolului, festivaluri de muzica, teatru, film, dans, tradiții populare, gastronomie etc.).

Prin Agenda Comunității vor fi susținute proiectele ce au în prim plan implicarea cetățenilor, educarea copiilor și tinerilor și promovarea unui mod de viață responsabil în rândul comunităților locale. Origini Patrimoniul culinar va fi în continuare cercetat pentru înțelegerea specificității bucătăriilor istorice, a condițiilor care le-au generat și a rolului pe care care îl au în noua bucătărie transilvăneană. Ingrediente, tehnici de produc ție și de conservare, instrumentar, rețete, amprente gastronomice, obiceiuri de consum, tradiții, credințe, comunități și povești vor fi aduse în prim-plan. Fructe în școli Program de sus ținere a alimentației sănătoase în școli, însoțit de concursuri, degustări, ateliere tematice. Alimenta ție sănătoasă în instituții Program de modernizare a infrastructurii și de regândire a meniurilor din spațiile colective de servire a mesei, adaptate pentru toate vârstele sau persoanelor cu restricții alimentare

Școala în satul tradițional

Proiectul are o componentă educațională pe tema gastronomiei tradiționale și a grădinăritului. Se organizează ateliere de producere a pâinii, brânzei, a mustului, a dulceții, compoturilor și murăturilor după rețete preluate din zonele etnografice ale județului. Perioada: mai – octombrie.

Târgul de țară: grădină și peisaj

Program de promovare a gospodăriei țărănești, de la amenajarea grădinii pentru cultura plantelor cerealiere, tehnice, a legumelor, livezilor și viței-de-vie precum și colectarea plantelor aromatice și medicinale din flora spontană, descrierea acestuia, modelarea dinamicii în timp pentru menținerea rezilienței comunităților locale și rolul pentru alimentație, comerț, habitat. În fiecare week-end comunitățile locale sibiene și din regiunile învecinate gătesc pentru vizitatori preparate cu legume de sezon și carne (pește, oaie, vită, porc, pui, rață). Programul se finalizează în luna decembrie odată cu sărbătoarea Ignatului.

Joacă cu gust local

Program de educare senzorială a gusturilor copiilor în cadrul evenimentelor și festivalurilor, pentru a aprecia gastronomia regională și pentru a deprinde un stil de viață sănătos.

INVEST IN SIBIU

Conferință internțională de promovare a oportunităților de afaceri în agricultură și domenii conexe. Forumul Sibian de Gastronomie Eveniment de dezbateri și schimburi de bune practici pentru prezentarea experienței Sibiului în platforma Regiune Gastronomică Europeană, a rezultatelor ob ținute și a modului de asigurare a sustenabilității programului.

Pieţe locale

Piețele agro-alimentare, zilnice sau sezoniere, sunt încă sursa principală de aprovizionare cu alimente proaspete pentru orășeni, principală piață de desfacere pentru micii producători din mediul rural și un loc reprezentativ de vizitat pentru turiști. Piețele vor fi dezvoltate și integrate în program pentru a sus ține agrobiodiversitatea, sustenabilitatea produselor locale, a lanțurilor scurte de distribuție alimentară, pentru a le valorifica unicitatea atât pentru localnici și restaurante, cât și pentru turiști.

Animă ASTRA

Program de animare a Muzeului în Aer Liber ASTRA prin ateliere gastronomice, meșteșugărești, dansuri și cântece populare și program studențesc de cultivare a plantelor specifice zonei Sibiului în grădinile muzeului, în perioada aprilie – octombrie.

Zilele comunităților rurale

Comunitățile sunt invitate timp de trei zile în Muzeul Astra pentru a prezenta publicului vizitator gastronomia locală, produsele locale și meșteșugurile specifice. Circuite gastronomice Vom dezvolta Drumul brânzei în Mărginimea Sibiului, Drumul vinului pe Târnave, Ruta transhumanței și noi călătorii culinare ce vor introduce vizitatorii în universul peisajelor culturale modelate de agricultură, a savorilor locale, a meseriilor din agricultura tradițională, implicând participanții în sesiuni de gătit, degustări și ritualuri gastronomice. Circuitele creează conexiuni între polurile turistice urbane și zonele rurale.

Gust local

Program de dezvoltare a mărcii colective „Gust local”, care atestă și garantează proveniența produselor pe de o parte și a preparatelor pe de altă parte. Vom aborda un proces participativ de adaptare a meniurilor din structurile de alimenta ție publică la specificul local. Marca va fi declinată pentru cele cinci teritorii istorice din regiune și vor fi dezvoltate mărci dedicate copiilor și persoanelor cu restricții alimentare.

Mic dejun sibian

Fiecare pensiune, restaurant sau hotel poate fi un ambasador gastronomic al regiunii. Vom dezvolta un program de consiliere, certificare și promovare a operatorilor turistici pentru oferirea micului dejun exclusiv cu produse locale și de sezon.

Sibiu city meniu

Program de dezvoltare a ofertei alimentare de calitate în restaurante sibiene, prin promovarea trasabilității ingredientelor locale și prin reinterpretarea rețetelor tradiționale prin prisma noilor tendințe de consum.

Street food tradiţional

Relieful și pendularea continuă între sat și terenurile agricole (stâna de la munte, stâna de la câmpie,  transhumanța, munca la câmp, la cules sau la vânat) i-au determinat pe localnici să adopte moduri inedite de servire a mesei în natură. Practicile tradiționale vor fi reinterpretate pentru consumul actual, în mediul urban și rural, prin propunerea de formule de picnic. Programul va întări relațiile de cooperare dintre producători și operatori turistici și va oferi noi experiențe culinare oaspeților, în natură.

Oaspeţi la gospodari

Cu toate că sunt numeroase și diverse, gospodăriile agricole din regiune sunt prea pu țin vizitate. Acest program propune descoperirea patrimoniului gastronomic, a modului de produc ție a produselor agricole, familiarizarea cu gusturi autentice, cu modul de servire a mesei, cu valorile și cu modul de viață al micilor producători.

Vizite educative la companii de producţie alimentară

Program dedicat elevilor, studenților și turiștilor având ca scop descoperirea industriei alimentare din regiune — companii de panifica ție, lactate, mezeluri.

Gustos românesc

Absolvenții Facultății de Ştiințe Agricole, Industrie Alimentară și Protecția Mediului organizează expoziții de prezentare a preparatelor gastronomice pregătite cu produse locale, prin tehnici tradiționale.

Banca de soiuri şi resurse locale

Program de cercetare privind conservarea la fermă (in situ) a resurselor pentru alimentație și agricultură, digitalizarea informațiilor și conlucrarea cu ale Băncii de Gene din Suceava și institute naționale și internaționale în domeniu.

Mâncăm împreună

Programul propune noi experiențe culinare și interacțiuni directe cu localnici-bucătari amatori (ex. personalități locale, dar și pescari, vânători, producători de brânzeturi, culegători de ciuperci și fructe de pădure) și încurajează schimburile culturale în spații neconvenționale. Programul va regrupa inițiative inovative și creative ale locuitorilor.

Alegeți hrana!

Program ce promovează conceptul agriculturii susținute de comunitate (ASC), care propune parteneriate durabile de solidaritate între consumatori urbani și micii producători de proximitate din mediul rural. Implicarea consumatorilor în deciziile de producție oferă producătorilor o garanție în privința comercializării produselor — asigură un preț echitabil al produselor, reduce timpul de vânzare a produselor, favorizează practicile ecologice, contribuie la asigurarea unei hrane sănătoase și susține dezvoltarea de locuri de muncă în mediul rural.

Learning by doing

Program de stagii de practică în structuri de alimentație sau la festivaluri gastronomice, dedicat elevilor din învățământul profesional și studenților, pentru mai buna conectare a procesului de educare cu nevoile mediului privat și pentru crearea unui context favorabil de specializare a forței de muncă în industria ospitalității.

Vizualizari: 3257

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

9 comentarii

Bbb

Acum 6 luni

ce nu zice reky ca e baiat bun dar pot sa zic eu este ca... un proiect initiat de o mana de pasionati profesionisti asociati intr-un consortiu destept construit a fost luat pe sus, praduit, travestit si distrus de toarasu' Iordanescu cel care se baga precum insecta aia neagra in partea din spate a acelui animal maro. IT-drumuri-gastronomie-canalizare-economie-filosofie-fonduri europene-strategie-marketing-management si, mai ales, bagatul in seama omul le stie pe toate si le da clasa lui Da Vinci si Einstein. pe ce pune mana dom am turnat-dar nu e se pune, tot distruge. acum e putin ocupat sa isi spele honoarea ca cica ar fi fost securist dar, de fapt, nu e asa grav si daca dai cu dero trece. intre timp si-a facut omul o sala de nunti ca ce sa si faci cu 1 milion de euro cinstit(pe onoarea mea!) castigati?
Raspunde

Rog detalii

Acum 6 luni

Unde-i sala? Poate are gadtronomie de calitate :)
Raspunde

Ap' asa

Acum 6 luni

Ramane de anchetat cam cati bani s-au spalat prin CJ, AJTS si alte ombilicuri abonate la banii sibienilor, intr-un cuvant, camarila tovarasei Cââââmpeannn! Chiar asa, o sa ancheteze cineva treaba asta? Programul cu pricina a fost in ochii tuturor un mare esec. Numai cucoana Tuta de la Judet si sora ei de la Municipiu vad altfel. Amu, d-le Bratu, trebuie sa caute cucoanele niste catelandrii, din cei guduraciosi, care s-au dezvoltat rau de tot si au pus bucataria traditionala sibiana pe harta lunii, sa va explice ca esecul a fost un mega succes. Are dreptate tov cu nume predestinat! Nu le-a iesit dom'le. Dar domnul care se poate ocupa de cismarie, nu cumva este unul dintre abonatii la feliile CJ, AJTS etc? Intrebam si noi, nu dam cu parul! "agitația din jurul programului a fost bună, însă nu a rămas nimic după". Ei, na! Cum domnule? E cel mai sustenabil proiect dintre proiectele sustenabile. Ca n-a ramas nimic, asta este, bine ca ati dat voi mumu la imagine. Sustenabilitate? Ce le mai place unora termenul asta. Nu-l inteleg, dar suna bine. Totusi, pentru a intelege tarasenia, puteti solicita detalieri domnului caruia prin CJ i se mai spune poupin cour (nush de ce) si duamnei academician directuare pe turism, atoatestiutoarea, zeul turismului pe butuci, un specialist fara de consultatia caruia turismul mondial ar avea numai de suferit! Paflet, desigur :)
Raspunde

ApoliticW

Acum 6 luni

Un proiect artificial facut in birou, implementat din birou si finalizat in birou.Daca Sibiul este regiune gastronomica atunci Provence, Catalonia sau Sicilia ce sunt, nave spatiale?. Adevarul gol-golut e ca nu exista asa ceva .Sibiul nu este nici macar regiune viticola asa cum este Renania, in Germania. Gastronomia sibiana este taraneasca cu ceva influente de la sasi , unguri si turci. Nu-i nimic rau in asta dar s-o ridici la rangul de arta culinara(bla,bla,bla) mi se pare cam mult.
Raspunde

Birtu

Acum 6 luni

Asta si alte programe asemanatoare se fac doar sa fie sifonati niste bani frumosi de unele persoane care se afla la conducere impreuna cu colaboratorii lor,iar asta duce la niste constructii durabile in patrimoniul acelor persoane nu in folosul comunitatii cum ar trebui.De aceea se vede foarte bine cum arata orasul si judetul sintem fruntasii tarii! La ce anume nu stiu,poate la numarul de ovine si de caini ciobanesti. Anul asta urmeaza anul drumetiei alt program sifon si probabil multi oameni muscati de caini ciobanesti.
Raspunde

Nicușor Șufană

Acum 6 luni

Mititei, ciorba de burta si eterna telemea...sufletul neamului romanesc atat de oropsit de strainii de stanga credinta!
Raspunde

Sasu Habarnam

Acum 6 luni

Regunea Gastronomica, un mare fiss, marca Primarie - Consiliu Judetean (FDGR - PNL). Partidul e-n toate ce sint si vor ride miine la soare, e-n festivaluri si alte circuri stradale, e-n pensiuni si e-n mincare!
Raspunde

Marcian Radu

Acum 6 luni

Ca sa rezeumam si sa traducem: si FDGR+PNL sunt in stare sa traga tunuri si sa cheltuie banii fara rost cel putin la fel ca si PSD-ul !!
Raspunde

Neluțu O

Acum 6 luni

Da . După mult timp v-ați prins că toată această campanie a fost una de a ,,folosii" banii publici în scopuri nu tocmai bune . Sper că se va sesiza cine trebuie dar... dar să nu uităm că vor mai urma și alte asemenea ,,activități culturale" unde se vor putea ,,spăla" bani. Vor urma cei cu spectacole( după atîta timp fără, foamea-i mare) cei cu drumețiile. Poate doar pandemia să-i potolească, dar nu cred. Totuși, vă invit să luați masa și în oraș,să beți o cafea pe terasă, gastronomia are multe de arătat, cu bune și rele !!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus