Duminică,
09.05.2021
Cer Senin
Acum
3°C

În 2021, Tursib rămâne tot numai în Sibiu: fiecare opt din zece lei încasați vor veni din subvenții

În 2021, Tursib rămâne tot numai în Sibiu: fiecare opt din zece lei încasați vor veni din subvenții

Fără o decizie politică a primarilor din Sibiu și împrejurimi, Tursib rămâne să asigure transportul public tot numai în interiorul municipiului și în cursul lui 2021. An în care, potrivit angajamentelor conducerii interimare, prețurile biletelor nu vor crește. Dar vor crește semnificativ subvențiile pe care Tursib le așteaptă de la bugetul local al orașului.

Bugetul pe care și-l propune Tursib în acest an este cu aproape zece procente mai mare decât cel de anul trecut (57,1 milioane de lei în 2021, față de cel de 52,3 milioane de lei, din 2020). 

26 de milioane de lei, adică aproape jumătate din bugetul pe anul în curs, este alocat cheltuielilor cu personalul, ceea ce reprezintă o creștere de mai bine de șapte procente față de anul precedent. Acest procent este raportat la o creștere ușoară a numărului angajaților (365 de persoane se estimează că va fi media angajaților Tursib în acest an, cu nici 3% mai mult față de 2020). ”Cheltuielile cu personalul dețin ponderea semnificativă în costurile totale (47,59%), alături de cheltuielile cu combustibilul (17,95%), împreună reprezentând 65,54% din costurile totale”, arată conducerea interimară a Tursib, într-un raport înaintat consilierilor locali, în vederea aprobării bugetului societății pe anul în curs.

Contractul de asigurare a serviciilor de transport public în municipiul Sibiu a fost reînnoit cu Tursib în 2019, societatea având delegată această activitate până în aprilie 2025. Anul trecut, autobuzele Tursib au parcurs un total de aproximativ 5,5 milioane de km.

Scad veniturile din bilete, cresc cele din subvenții

Situația veniturilor din vânzarea biletelor și alte surse specifice activității de transport public nu este din cele mai fericite pentru Tursib. 17,8 milioane de lei a încasat Tursib din ”producția vândută” în 2019. Această sumă a scăzut la aproximativ 13 milioane de lei anul trecut, iar pentru anul în curs veniturile proprii estimate sunt și mai mici: aproximativ 12 milioane de lei.

Scăderea veniturilor proprii este pusă pe seama a doi factori: covid-ul și gratuitățile. ”Se estimează faptul că anul 2021 va fi afectat integral de către pandemia de Covid-19, în contextul în care în primele două luni ale anului 2020 s-a înregistrat o creștere față de anul precedent, creștere care provenea dintr-un trend ascendent raportat la anii anteriori. De asemenea, gratuitatea acordată copiilor cu vârsta de până la șase ani, inclusiv, cu domiciliul stabil în municipiul Sibiu și elevilor din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, cu domiciliul stabil în municipiul Sibiu sau care frecventează o unitate de învățământ de pe raza teritorială a municipiului Sibiu, pe tot parcursul anului calendaristic, conduce la scăderea veniturilor proprii”, se arată în raportul întocmit de conducerea Tursib, în atenția consilierilor locali. 

Cei de la Tursib arată că, pentru anul 2021, nu sunt prevăzute majorări ale biletelor sau abonamentelor. 

În aceste condiții, Tursib se bazează pe subvenții din bugetul municipiului Sibiu. Mai precis, minim 45 de milioane de lei în 2021, față de subvenții de 38,6 milioane de lei încasate anul trecut și, respectiv, 33,2 milioane de lei, primite de la bugetul Sibiului în 2019. Procentual, față de acum doi ani, Tursib așteaptă să primească subvenții mai mari cu 35%. ”Având în vedere impactul semnificativ pe care l-a avut pandemia Covid-19 în anul 2020 asupra transportului public local - respectiv scăderea veniturilor proprii cu 29% față de cel realizat în anul 2019, care a condus la o necesitate de compensare mai mare pentru sustenabilitatea prestării serviciilor la același nivel și respectarea restricțiilor impuse – la acest moment societatea estimează pentru anul 2021 un nivel maximal al compensației totale de 56 de milioane de lei, inclusiv TVA”, se arată în raportul Tursib.

Pentru ce vor fi folosite subvențiile Tursib. Sursa: Raport al conducerii Tursib

Noua linie ”verde”, din acest an. Restul, de anul viitor

Acesta este contextul în care Tursib estimează anul acesta un profit brut de 2,1 milioane de lei, față de 1,9 milioane estimat pentru 2020 și, respectiv, 4,4 milioane de lei – în 2019.

Scăderea profitului vine pe fondul unor creșteri rapide ale cheltuielilor, estimează conducerea Tursib. Cheltuielile vor crește ca urmare a operaționalizării, din acest an, a noii linii de transport ”verde” (cea cu cinci microbuze electrice în jurul centrului istoric al Sibiului), de anul viitor urmând a fi puse în circulație și cele 55 de noi autobuze alimentate cu gaz natural comprimat, precum și cele nouă autobuze electrice achiziționate pentru Sibiu de către Ministerul Dezvoltării Regionale. Toate acestea, fiind achiziționate de alte entități, vor duce la creșterea redevențelor. ”În acest context, societatea urmărește în permanență menținerea călătorilor existenți, datorită tarifelor scăzute, suportate de către Primăria municipiului Sibiu prin compensații”, se arată în actele Tursib înaintate consilierilor locali ai Sibiului.

Zestrea Tursib-ului nu prezintă mare interes

Tursib deține și terenul fostei autobaze de pe Calea Dumbrăvii. Teren care, scos la vânzare la un preț de 455,7 euro/mp cu tot cu TVA, nu a atras de mai bine de trei ani nicio ofertă concretă. Iar suma obținută pe cei aproximativ 47.000 de mp pe care îi măsoară terenul scos la vânzare pe Calea Dumbrăvii ar putea fi utilizată pentru rambursarea creditului de 65,7 milioane de lei, accesat în 2017 de la BERD, credit din care au fost cumpărate 55 de noi autobuze. Cel puțin asta se arată în raportul înaintat consilierilor, raport care nu face însă nicio referire la vreo schimbare de tactică în ceea ce privește vânzarea terenului de pe Calea Dumbrăvii.

Discutat încă din 2016, dar amânat din diferite motive, în planurile Tursib rămâne și în acest an proiectul autobuzelor școlare. De fapt, un studiu, deocamdată. ”Este cuprins și costul unui studiu de trafic, ca primă necesitate a proiectului «Înființarea de trasee de autobuz școlar deservite de către Tursib între orele 07:00 – 08:00», pentru determinarea cerințelor de transport, anticiparea evoluției acestora și stabilirea programelor de transport aferente traseelor destinate proiectului”, arată conducerea interimară a Tursib.

Descarcă de aici Fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli a Tursib pe anul 2021

Vizualizari: 4237

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Muresan

Acum 2 săptămâni

Atatea gratuitati! Pensionarii in loc sa mearga o statie pe jos pt. ca miscarea e buna la orice varsta, hop! se suie in autobuz! Daca-i gratis... Daca ar trebui sa plateasca biletul pt. o statie n-ar urca in autobuz...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Marcel

Acum 2 săptămâni

Ești un bou cu B! După tine potopul. Nesimțitule! Ce ai cu pensionarii și elevii! De când ești tu medic? BOULE!
Raspunde

Eusebiu Capilar

Acum 2 săptămâni

Tot numai.. TOT NUMAI.
Raspunde

Viorel

Acum 2 săptămâni

A subventiona inseamna a fura, nicaieri in Europa nu se subventioneaza transportul de calatori cu autobuze sau metrou, si surpriza, companiile reusesc sa faca si profit! Imi aduc aminte de un looser care dorea din functii publice transport gratis cu Tursib, iti cei seama ce tunuri...
Raspunde

Ilinca

Acum 2 săptămâni

Subvenția este data Tursibului din banii nostri ai concetățenilor orasului Sibiu, ca sa avem parte de servici de proastă calitate, de soferii care fura motorină, si de autobuze fara controlorii sâmbăta și duminica, la fel si chioșcurile inchise, cum sa faca vânzări cand marketingul din tursib lucreaza iin defavoare. Halal conducere!!! Curios ca primaria nu se implică cel putin sa stopeze furturile de motorină!
Raspunde

Cineva

Acum 2 săptămâni

Cu mentalitatea asta pe care o are bunicuța nu vom vedea dezvoltare adevărată și zona metropolitana. Vom plăti doar studii sterile de fluidizare a traficului și atât. Sașii au ajuns o piatra de moara pentru dezvoltarea Sibiului .
Raspunde

Ali

Acum 2 săptămâni

In Sibiu si aeroportul primește subvenție in fiecare an milioane de euro de ce nu ar primi si Tursibul care e folosit de mai multi cetățeni din Sibiu .
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus