Lansat public de la finele lui 2019, planul urbanistic de reconversie a platformei industriale din zona străzii Autogării din Sibiu a fost adoptat, joi, de Consiliul local Sibiu. Proiectului i s-au opus consilierii locali ai USR PLUS, care au cerut să se ia în considerare opiniile exprimate de Ordinul Arhitecților.
Cele aproximativ opt hectare de teren deținute de două societăți sibiene (Premium SRL și Conelt SRL) în zona străzii Autogării se suprapun peste fosta bază a societății Drumuri și Prestări Construcții și actualul depozit de materiale al UCM.
PUZ-ul adoptat joi pentru această suprafață propune mobilarea acestor terenuri cu trei ”accente de înălțime” (adică trei turnuri), care să aibă parter, plus 14 etaje și o înălțime de 55 de metri – spre comparație, cele două turnuri ale Centrului de afaceri de pe str. Nicolaus Olahus au 15 etaje peste parter și o înălțime de 56 de metri. Cu o suprafață desfășurată de aproximativ 50.000 de mp, aceste clădiri vor avea destinația de birouri de categoria A, în care – alături de spațiile comerciale ce urmează a fi amenajate tot în această zonă – să lucreze aproximativ 5.000 de persoane.
Documentația urbanistică mai propune și ridicarea mai multor clădiri de locuințe colective cu patru etaje (ultimul retras) și cu spații comerciale la parter (magazine, farmacii, cafenele etc), precum și a unor clădiri cu destinație mixtă (comercială și de turism, de exemplu). Numărul aproximat al unităților locative este de 170, cu aproximativ 90 de mp fiecare. Totodată, PUZ-ul mai propune și amenajarea a două locuri de joacă, a unor spații verzi, a unei clădiri cu parter și un etaj în care să fie amenajate spații pentru educație (creșă sau grădiniță, de exemplu).
În ceea ce privește parcările, numărul total al acestora este estimat la aproape 1700, dintre care 192 într-un garaj suprateran cu parter și trei niveluri, iar restul la subsol. Viitorul ansamblu de clădiri de birouri, comerciale și de locuit ar urma să fie traversat de o nouă arteră care să facă legătura între strada Distribuției și Autogării. Proiectul își propune să încurajeze deplasarea cu mijloace alternative, fiind prevăzute și stații de autobuz, dar și piste de biciclete și spații de depozitare a acestora și a trotinetelor electrice, de exemplu.
”Impact major”
Adoptării acestui plan urbanistic în forma prezentată i s-au opus în ședința Consiliului local de joi consilierii USR PLUS. ”Acest plan urbanistic zona va avea un impact major pentru Sibiu. Și economic, social, de trafic, dar și vizual. În urmă cu un an și jumătate când a avut loc dezbaterea publică, și pentru acest plan urbanistic reprezentanții Ordinului Arhitecților din România au transmis opinia profesională. Suntem de acord întru totul cu specialiștii. Birourile pentru 5.000 de persoane vor produce aglomerarea în trafic la orele de vârf. Vorbim de strada Alba Iulia. Știți că după-amiaza e tot timpul ambuteiaj acolo. Imaginați-vă cum va fi când de acolo vor veni alte vreo 1.000 de mașini”, a spus Diana Mureșan, liderul de grup al consilierilor USR PLUS.
Ea a adus în discuție inclusiv derogările de la Planul urbanistic general al Sibiului adoptate prin PUZ-ul în discuție. ”PUG-ul expirat, dar încă în vigoare, al Sibiului prevede acolo blocuri de maxim patru etaje. Este o discrepanță majoră, în acest PUZ sunt prevăzute trei turnuri de 14 etaje. Nu chiar turnuri, deoarece raportul între înălțime și lățime este de 2/3. Mai avem o astfel de situație, nu pe teritoriul Sibiului. E vorba de blocul de lângă Lidl (blocul de 17 etaje din capătul bulevardului Mihai Viteazul, de pe teritoriu Șelimbărului). Trei astfel de blocuri vor fi construite în zona străzii Autogării”, a mai spus Diana Mureșan.
Ea a amintit de opoziția OAR filiala Sibiu – Vâlcea, care – tot în 2019 – cerea un studiu mai detaliat al ”reperelor verticale” pe care le aprobă a fi ridicate Consiliul local Sibiu. ”Nu respingem ideea dezvoltării orașului pe verticală, dar cred că această temă ar trebui mai larg analizată în noul PUG. Considerăm că acest PUZ nu este oportun pentru Sibiu în forma actuală. Eu nu vreau să facem greșelile făcute de cei din Șelimbăr și Cisnădie. Știți că pe Mihai Viteazul strică toată vederea către munți, de exemplu”, a mai spus Diana Mureșan.
Fodor: prin acest PUZ reparăm alte greșeli
Primarul Sibiului, Astrid Fodor, a arătat că, din punctul ei de vedere, planul urbanistic zonal de reconversie a platformelor industriale pe de strada Autogării nu poate aștepta până la elaborarea noului PUG (elaborare contractată anul trecut și estimată a fi finalizată în 2023). ”De această dată avem de a face cu o abordare diferită. Suntem într-o zonă de restructurare și revitalizare, unde un astfel de PUZ trebuie să aducă plus-valoare. Această abordare poate fi și un promotor pentru noul PUG. Nu putem bloca o investiție până va fi gata noul Plan urbanistic general. Abordarea aceasta este mai îndrăzneață prin acest PUZ. Prin creșterea înălțimii clădirilor s-a eliberat spațiu pentru piațete, care vor putea fi folosite și de locuitorii din zonă. În plus, în ceea ce privește locurile de parcare (sunt estimate aproximativ 1.700 de locuri de parcare – n.r.), peste 90% din acestea sunt prevăzute în subteran, ceea ce este foarte rar. Vreau să îmi arătați localități în care se mai întâmplă asta”, a replicat primarul Astrid Fodor.
Din punctul ei de vedere, traficul va avea de câștigat prin amenajarea unei benzi dedicate pentru autobuze pe strada Autogării, precum și prin amenajarea de piste de biciclete în zonă. ”Prin acest PUZ reparăm și greșelile de pe strada Distribuției, acolo unde balcoanele intră peste trotuar. Da, acolo au fost făcute greșeli, le recunoaștem, dar astfel vor fi reparate. V-am dat cele mai importante modificări. Aici s-a lucrat foarte mult, inclusiv la priveliștea pentru munți”, a mai spus Astrid Fodor.
100 de milioane de euro
Investiția pentru implementarea PUZ-ului aprobat joi de Consiliul Local Sibiu era aproximată de către cei care propun proiectul – Premium SRL și Conelt SRL, firme controlate omul de afaceri Ion Alin Tatu (cunoscut, de exemplu, pentru Fântânița Haiducului) și, respectiv, Constantin Trihenea, fost prefect) – în intervalul 80 – 100 de milioane de euro (la nivelul anului 2019).
Proiectul a stârnit ample discuții în dezbaterile din 2019. Mai multe detalii despre aceste dezbateri puteți citi în articolele de mai jos
Schimbarea la față a Sibiului: trei turnuri de 14 etaje și 5.000 de locuri de muncă în zona DPC
Schimbarea la față a Sibiului: are nevoie orașul de clădiri cu 14 etaje?
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: autogarii , adoptat , clădiri , Sibiu , 14 etaje , PUZ
Vizualizari: 8030
Ultimele comentarii
Acum 43 minute
Claudiu
Acum 54 minute
Alzara 1918
Acum 58 minute
Cosmin
Acum 1 oră
Alzara 1918
Acum 1 oră
Sibian