Marţi,
19.03.2024
Innorat
Acum
4°C

Consilierii au votat: clădiri de 14 etaje în zona Autogării. Fodor: ”s-a lucrat foarte mult, inclusiv la priveliștea pentru munți”

Consilierii au votat: clădiri de 14 etaje în zona Autogării. Fodor: ”s-a lucrat foarte mult, inclusiv la priveliștea pentru munți”

Lansat public de la finele lui 2019, planul urbanistic de reconversie a platformei industriale din zona străzii Autogării din Sibiu a fost adoptat, joi, de Consiliul local Sibiu. Proiectului i s-au opus consilierii locali ai USR PLUS, care au cerut să se ia în considerare opiniile exprimate de Ordinul Arhitecților.

Cele aproximativ opt hectare de teren deținute de două societăți sibiene (Premium SRL și Conelt SRL) în zona străzii Autogării se suprapun peste fosta bază a societății Drumuri și Prestări Construcții și actualul depozit de materiale al UCM. 

PUZ-ul adoptat joi pentru această suprafață propune mobilarea acestor terenuri cu trei ”accente de înălțime” (adică trei turnuri), care să aibă parter, plus 14 etaje și o înălțime de 55 de metri – spre comparație, cele două turnuri ale Centrului de afaceri de pe str. Nicolaus Olahus au 15 etaje peste parter și o înălțime de 56 de metri. Cu o suprafață desfășurată de aproximativ 50.000 de mp, aceste clădiri vor avea destinația de birouri de categoria A, în care – alături de spațiile comerciale ce urmează a fi amenajate tot în această zonă – să lucreze aproximativ 5.000 de persoane.

Documentația urbanistică mai propune și ridicarea mai multor clădiri de locuințe colective cu patru etaje (ultimul retras) și cu spații comerciale la parter (magazine, farmacii, cafenele etc), precum și a unor clădiri cu destinație mixtă (comercială și de turism, de exemplu). Numărul aproximat al unităților locative este de 170, cu aproximativ 90 de mp fiecare. Totodată, PUZ-ul mai propune și amenajarea a două locuri de joacă, a unor spații verzi, a unei clădiri cu parter și un etaj în care să fie amenajate spații pentru educație (creșă sau grădiniță, de exemplu).

În ceea ce privește parcările, numărul total al acestora este estimat la aproape 1700, dintre care 192 într-un garaj suprateran cu parter și trei niveluri, iar restul la subsol. Viitorul ansamblu de clădiri de birouri, comerciale și de locuit ar urma să fie traversat de o nouă arteră care să facă legătura între strada Distribuției și Autogării. Proiectul își propune să încurajeze deplasarea cu mijloace alternative, fiind prevăzute și stații de autobuz, dar și piste de biciclete și spații de depozitare a acestora și a trotinetelor electrice, de exemplu.

”Impact major”

Adoptării acestui plan urbanistic în forma prezentată i s-au opus în ședința Consiliului local de joi consilierii USR PLUS. ”Acest plan urbanistic zona va avea un impact major pentru Sibiu. Și economic, social, de trafic, dar și vizual. În urmă cu un an și jumătate când a avut loc dezbaterea publică, și pentru acest plan urbanistic reprezentanții Ordinului Arhitecților din România au transmis opinia profesională. Suntem de acord întru totul cu specialiștii. Birourile pentru 5.000 de persoane vor produce aglomerarea în trafic la orele de vârf. Vorbim de strada Alba Iulia. Știți că după-amiaza e tot timpul ambuteiaj acolo. Imaginați-vă cum va fi când de acolo vor veni alte vreo 1.000 de mașini”, a spus Diana Mureșan, liderul de grup al consilierilor USR PLUS.

Ea a adus în discuție inclusiv derogările de la Planul urbanistic general al Sibiului adoptate prin PUZ-ul în discuție. ”PUG-ul expirat, dar încă în vigoare, al Sibiului prevede acolo blocuri de maxim patru etaje. Este o discrepanță majoră, în acest PUZ sunt prevăzute trei turnuri de 14 etaje. Nu chiar turnuri, deoarece raportul între înălțime și lățime este de 2/3. Mai avem o astfel de situație, nu pe teritoriul Sibiului. E vorba de blocul de lângă Lidl (blocul de 17 etaje din capătul bulevardului Mihai Viteazul, de pe teritoriu Șelimbărului). Trei astfel de blocuri vor fi construite în zona străzii Autogării”, a mai spus Diana Mureșan.

Ea a amintit de opoziția OAR filiala Sibiu – Vâlcea, care – tot în 2019 – cerea un studiu mai detaliat al ”reperelor verticale” pe care le aprobă a fi ridicate Consiliul local Sibiu. ”Nu respingem ideea dezvoltării orașului pe verticală, dar cred că această temă ar trebui mai larg analizată în noul PUG. Considerăm că acest PUZ nu este oportun pentru Sibiu în forma actuală. Eu nu vreau să facem greșelile făcute de cei din Șelimbăr și Cisnădie. Știți că pe Mihai Viteazul strică toată vederea către munți, de exemplu”, a mai spus Diana Mureșan.

Fodor: prin acest PUZ reparăm alte greșeli

Primarul Sibiului, Astrid Fodor, a arătat că, din punctul ei de vedere, planul urbanistic zonal de reconversie a platformelor industriale pe de strada Autogării nu poate aștepta până la elaborarea noului PUG (elaborare contractată anul trecut și estimată a fi finalizată în 2023). ”De această dată avem de a face cu o abordare diferită. Suntem într-o zonă de restructurare și revitalizare, unde un astfel de PUZ trebuie să aducă plus-valoare. Această abordare poate fi și un promotor pentru noul PUG. Nu putem bloca o investiție până va fi gata noul Plan urbanistic general. Abordarea aceasta este mai îndrăzneață prin acest PUZ. Prin creșterea înălțimii clădirilor s-a eliberat spațiu pentru piațete, care vor putea fi folosite și de locuitorii din zonă. În plus, în ceea ce privește locurile de parcare (sunt estimate aproximativ 1.700 de locuri de parcare – n.r.), peste 90% din acestea sunt prevăzute în subteran, ceea ce este foarte rar. Vreau să îmi arătați localități în care se mai întâmplă asta”, a replicat primarul Astrid Fodor.

Din punctul ei de vedere, traficul va avea de câștigat prin amenajarea unei benzi dedicate pentru autobuze pe strada Autogării, precum și prin amenajarea de piste de biciclete în zonă. ”Prin acest PUZ reparăm și greșelile de pe strada Distribuției, acolo unde balcoanele intră peste trotuar. Da, acolo au fost făcute greșeli, le recunoaștem, dar astfel vor fi reparate. V-am dat cele mai importante modificări. Aici s-a lucrat foarte mult, inclusiv la priveliștea pentru munți”, a mai spus Astrid Fodor.

100 de milioane de euro

Investiția pentru implementarea PUZ-ului aprobat joi de Consiliul Local Sibiu era aproximată de către cei care propun proiectul – Premium SRL și Conelt SRL, firme controlate omul de afaceri Ion Alin Tatu (cunoscut, de exemplu, pentru Fântânița Haiducului) și, respectiv, Constantin Trihenea, fost prefect) – în intervalul 80 – 100 de milioane de euro (la nivelul anului 2019).

Proiectul a stârnit ample discuții în dezbaterile din 2019. Mai multe detalii despre aceste dezbateri puteți citi în articolele de mai jos

Schimbarea la față a Sibiului: trei turnuri de 14 etaje și 5.000 de locuri de muncă în zona DPC

Schimbarea la față a Sibiului: are nevoie orașul de clădiri cu 14 etaje?

Schimbarea la față a Sibiului. Arhitecții, despre blocurile de 14 etaje: ”există riscul unui șantier interminabil”

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

23 comentarii

Gicu

Acum 2 ani

O sa faceti o tiganie exact ca la Iasov... mergeti si vedeti ce inseamna asemenea monstrii constuiti in oras! Sibiul devine un ghetou urban .... in loc sa extindeti orasul frumos pe cerc, ca va permite terenul, voi il aglomerati, asfisiindu-l ! Ce interese, ce maini criminale au acolo increngaturi ? Sibienii nu sunt in strada ? Lasa asemenea monstruozitati sa aterizeze in oras?
Raspunde

UnPSd ist mandru

Acum 2 ani

Ce inseamna iasov ma incultule? Sau cei din alte locuri nu sunt demni sa poarte un nume, le gasesti unul peiorativ? Sau sunt buni numai de turisti, sa ti manance ciorba imputita la restaurant si sa laude lucruri facute de altii si tu sa te infoi ca un paun, ridicolule!
Raspunde

Sibian biciclist+corporatist

Acum 2 ani

E semn clar de competenta cand administratia unei localitati ignora complet sugestiile unor oameni care au facut o facultate de arhitectura si stiu una alta despre urbanism. Bravo SIBIU! asa se face treaba. cat mai inalte si mai multe, aia din spatele lor sa se mute daca nu le place umbra si privelistea.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Max rasinareanul

Acum 2 ani

Nu vor veni alte 1.000 de masini. Vor fi aceleasi masini care se vor opri acolo in loc sa mearga pana in zona industriala vest sau care mergeau la alte cladiri de birouri din centru sau tot de pe Alba Iulia.
Raspunde

Dan

Acum 2 ani

le doresc tovarasilor consilieri din cartelul fdgr+pnl (si psd in cazul asta) sa nu fie cazuri critice in ambulantele prinse in ambuteiajele kilometrice de pe sos. Alba Iulia, ambuteiaje pe care tocmai le-au amplificat fara nici o ezitare, dimpotriva
Raspunde

Wtf, vorbim de munti sau de trafic? sau tante a incurcat ciornele?

Acum 2 ani

pai daca ”s-a lucrat foarte mult, inclusiv la priveliștea pentru munți” insemna ca o sa o sa fie un complex rupt din rai, cu heliport, gradini si parcuri suspendate, tunel subteran pentru acces, port la cibin & aquapark etc. daca zice tante fodor, zic sa o credem, ce mai conteaza traficul deja sufocant din zona si cei ce muncesc si platesc taxe, dar pierd zeci de minute din viata lor zilnic in trafic, pentru ca incompetentii din primarie nu sunt in sa rezolve probleme ci sa le amplifice.
Raspunde

Carcotel

Acum 2 ani

Cand o auzi pe Cora ca declara ca s-a lucrat mult, inclusiv la privelistea catre munti...iti vine sa-ti dai palme cu piciorul dupa cap...ea si lucratul...:)))))))))))
Raspunde

Sibianca

Acum 2 ani

Doamna mai si ganditi ce vreti sa faceti. In aceasta zona s-a construit un cartier Kogalniceanu mai construiti inca unul Autogarii dar nu v-ati pus problema sa ridicati o scoala si o gradinita pentru aceste cartiere. Unde vor marge copii nostri la scoala? Va place sa-i sacrificati de mici sa mearga in 3 schimburi la scoala. Nu am vazut in ultimii ani nici o scoala facuta de la temelie pana la acoperis de catre un primar in Sibiu in acesti 30 de ani. Va rugam urgent sa faceti o scoala pentru copii nu au unde sa invete. In cartier mai aproape este Liceul Onisifor Ghibu unde se face in 2 schiburi scoala, si Scoala nr. 12 la care o cladire apartine unui cult religios si sta in paragina. Ne trebuie scoli, gradinite cum formam viitoarele generatii?
Raspunde

Bica

Acum 2 ani

Foarte interesanta ideea, in sensul pozitiv. Cum ar fi sa se faca acolo o gradinita, o scoala si facilitati aferente, inclusiv parcarile alea mult dorite de toti oamenii ??
Raspunde

Ioan S

Acum 2 ani

Este clar ca votul a fost dat politic motivat de interesele financiare ale dezvoltatorilor. Nu s-a tinut cont de opinia arhitectilor din OAR ceea ce este foarte grav. Primaria merge pe abordari indraznete dar nu este in stare sa peteceasca gaurile din asfalt. Rusine sa va fie! Hai USR PLUS! O punem de un referendum?
Raspunde

Da

Acum 2 ani

18-24 etaje . Clădiri înalte . Să se vadă bogăția Sibiului. Sibiul va deveni că NY isau DUBAI în viitorul apropiat .
Raspunde

Sibian SB

Acum 2 ani

Un proiect de asemenea amploare nu avea ce sa caute in acea zona înghesuita. Asa ceva (in poza am numarat multe blocuri) ar fi trebuit sa aiba bulevarde de jur imprejur, zona verde si aerisita si in împrejurimi, si multe altele care din păcate lipsesc. Dar ma rog, sa lasam balivernele astea, sa aflam mai bine cifrele date spaga, sumele de bani date de smecheri si grupuri de interese (mafiote evident) celor care conduc destinele orașului si evident partidelor la moda in Sibiu. Asadar o lista cu cine ce suma de bani a luat spaga ne dorim. Macar sa vedem si noi cu cat se vinde viitorul nostru si al copiilor noștri, care vor ajunge si ei sa trăiască într-un oras poluat, inghesuit si in care puz-urile s-au dat exact pe modelul țoapei Firea-Pandele. Rusine si scârbă primaria Sibiu ca acceptați asa ceva. Sper sa ajungeti sa plătiti pt asemenea mizerii corupte.
Raspunde

Intrebator

Acum 2 ani

Oare cum s-a lucrat la privelistea muntilor ? Curios..
Raspunde

Zacuscă

Acum 2 ani

Hai ca n-arata chiar oribil...problema poate fi traficul, totusi. Poate ar trebui sa-i oblige sa faca parcari subterane.
Raspunde

Der Konig

Acum 2 ani

Peneliștii sibieni, împreună cu cei de la FDGR, sunt ca euglenele purulente și corupte! Hai să râdem de Teleorman! Angusul ăsta de Fodor trebuie să dispară și nici un crainic al vremii sper să nu o rețină! Suntem sub Făurei!
Raspunde

2cents

Acum 2 ani

Din reparat greseala in greseala, pana la victoria finala! Sa nu lasati niciun afacerist imobiliar sau baron local nemultumit, mai bine sugrumam orasul. Bravos Primarie! The same s**t since the '90s!
Raspunde

Marius

Acum 2 ani

eu as ridica piciorul de pe acceleratia acestor proiecte si m-as concentra pe nivelul de confort al unui oras care incet dar sigur isi pierde identitatea.Apartamente minuscule la preturi supraexagerate, comunitati inghesuite pe verticala pe o infrastructura rutiera ramasa evident la nivelul anilor 70-80. Lipsa constanta de viziune alimentata in schimb de orgolii si de interese meschine materiale va dezamagi in continuare pe acei sibieni care s-au nascut , au crescut, invatat si trait intr-un oras care le devine strain.
Raspunde

Ahitofel Yankze

Acum 2 ani

Dar vai, și-au dat funcționarii publici seama ca mai bine construiesti pe înălțime cu spații verzi multe în jur, decât sa faci regim mic de înălțime și sa le inghesuiesti? Exista speranță...
Raspunde

Gica

Acum 2 ani

Lucram mult si la privelistea muntilor Bucegi si Ceahlau sau ne rezumam doar la Fagarasi?
Raspunde

Radu

Acum 2 ani

Muresan si acolitii din primarie si-au avizat mizeria de PUZ -ul intocmit de sotia muresanului de la urbanism. PUG-ul Sibiului este pentru naivi si prosti,ei sa il respecte.
Raspunde

Ovidiu

Acum 2 ani

cat de curand va incepe probabil si "modernizarea" zonei Independenta-Libertatea si atunci sa vezi un oras intreg paralizat...
Raspunde

Sandu Ciorba

Acum 2 ani

Este in mod evident un abuz arhitectonic, ca atatea altele din orasul asta. Ce mi se pare mie interesant e ca un fost prefect (Trihenea) face si desface prin orasul asta, are terenuri in proprietate, firme de constructii, de distributie, etc. De unde, domnule? E asa mare un salariu de bugetar, fie el si prefect? Orasul asta are pe langa clanuri si adevarate dinastii, cu imparati, printisori, beizadele...care trebuie sa suga si ei de undeva, fara sa miste un deget. Sa va fie rusine bai. Nu am vazut UN SINGUR comentariu favorabil la mizeria asta de "dezvoltare urbana cu priveliste la munti", dar cu toate astea, cel mai probabil se va face. De ce naibii nu se face consultarea populatiei/ referendum? E orasul lui ma-ta sau cum?
Raspunde

Dani ocna

Acum 2 ani

daca se rataceste vreun avion pe acolo ca-i aproape de aeroport
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus