Marţi,
18.05.2021
Innorat
Acum
13°C

Mobilitatea Sibiului. Avem un plan de patru ani. Cât s-a realizat?

Mobilitatea Sibiului. Avem un plan de patru ani. Cât s-a realizat?

Vechi de patru ani, Planul de mobilitate urbană durabilă în Sibiu este în curs de actualizare. Respectivul Plan a inclus și o serie de proiecte concrete, din care, deocamdată, doar cele referitoare la străzile de pământ și la reducerea locurilor de parcare în centrul orașului au fost îndeplinite. În curs de implementare, însă, sunt mai multe din ideile de acum patru ani: de la o parcare supraetajată, la piste pentru biciclete și autobuze electrice.

Realizat în 2016 și lansat dezbaterii publice la finele acelui an, Planul de mobilitate urbană durabilă a Sibiului a fost însușit consilieri locali ai orașului și de executivul local în vara anului 2017.

Într-una din anexele documentului pentru care Primăria Sibiu a plătit, la vremea aceea, 250.000 de euro, sunt descrise 31 de proiecte pe care administrația locală le propunea pentru îmbunătățirea deplasării și confortului acesteia prin oraș.

Poduri: va fi finalizat cel care nu era în Plan

Primul proiect trecut în Planul de acum patru ani era cel de reabilitare a podului de piatră peste Cibin, din dreptul străzii Gladiolelor. Proiect la care documentația de avizare a lucrărilor de intervenție a fost licitată de mai multe ori, iar acum s-a ajuns în faza de elaborare a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție. De două ori a fost licitat acest contract, fără succes: nicio firmă nu a depus ofertă.

În continuare în faza de documentații - deși proiectul este în lucru de mai bine de 12 ani și a fost inclus și în Planul în discuție - este reabilitarea podurilor peste Cibin de pe șoseaua Alba Iulia, concomitent cu amenajarea unui nou pod care să facă legătura cu strada Maramureșului. La finele anului trecut au fost adoptați indicatorii tehnico-economici, fiind așteptată lansarea procedurii de atribuire a contractului de execuție.

Planul mai propunea intervenții la podul de cale ferată de pe strada Viitorului (unde adesea se blochează mașini care ignoră avertismentul referitor la limita de înălțime), dar și un nou pod rutier și pietonal peste Cibin în continuarea străzii Moara de Scoarță, care să se conecteze, astfel, de o viitoare stradă amenajată de cealaltă parte a râului.

Singurul nou pod peste Cibin aflat în execuție este cel de pe strada Rozmarinului (care ar urma să fie folosit de cei care vor circula pe noua stradă din Cîmpșor), pod despre care nu se vorbea în planul din 2017. Termenul din contract pentru finalizarea acestui pod este 19 mai 2021.

În așteptarea conexiunilor

Prin ”realizarea de conexiuni rutiere între rețeaua rutieră din Sibiu și cea a comunei Șelimbăr și Cisnădie”, Planul de acum patru ani propunea modernizarea sau amenajarea a cinci conexiuni. În 2017, primăriile chiar semnau și un protocol de colaborare pentru conectarea străzii Oașa din  Sibiu cu aleea Octavian Goga din Șelimbăr. A fost asfaltată aleea, acum este în curs de asfaltare strada Oașa, dar legătura peste Seviș tot nu are o soluție care să obțină aviz de la Apele Române.

Din cele cinci noi legături propuse în 2017, deocamdată cea dintre rampa Ștefan cel Mare și strada Nicolae Brana din Șelimbăr are un stadiu mai avansat, în sensul că a fost așternut un nou strat de asalt. Dar, la fel, pentru podul peste Seviș de pe această rută nu s-a găsit o soluție care să poată fi implementată.

Au mai rămas la stadiul de proiecte prelungirea străzii Socului din Sibiu, a străzii Oașa până pe str. Ioan Slavici din Șelimbăr și a străzii Oștirii până pe str. Doamna Stanca

Planul propunea și realizarea a nu mai puțin de 12 noi străzi în Sibiu, cu o lungime de 70 de km. Deocamdată, singura care are un contract de proiectare și execuție este cea care ar trebui să traverseze pe o distanță de un km Cîmpșorul, legând cartierele Ștrand (str. Dimitrie Cantemir) și Turnișor (str. Rozmarinului). Deși termenul contractual de predare a străzii este luna iulie 2021, acesta nu are cum fi respectat: cei de la Comtram nu au început încă lucrările.

Lista străzilor noi propuse în urmă cu patru ani

Mai avansat (proiectarea și detaliile de execuție au fost realizate în cadrul altor contracte) este proiectul de modernizare a Căii Dumbrăvii. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la începutul lunii martie, termenul de finalizare fiind de 14 luni (din care se scad lunile de iarnă care vor împiedica execuția).

Planul mai propunea, printre altele, o nouă stradă care să lege Zona industrială vest de Calea Șurii Mici și una care să meargă înspre Țiglarilor, prelungirea str. Distribuției către Mpgheranului și M. Kogălniceanu, inclusiv cea a prelungirii străzii Ocnei până pe malul Cibinului, prin dreptul clădirii în care stă acum în chirie Tribunalul.

Iar dacă în Zona industrială vest a fost lărgită strada Barcelona (parte a propunerilor pentru infrastructura din respectiva parte a orașului), dezvoltarea infrastructurii în Viile Sibiului și Centrul economic est încă nu au fost abordate.

Cel puțin la nivel declarativ și în câteva hotărâri de dezmembrare de teren adoptate de Consiliul local Sibiu a fost tratat și proiectul unei noi străzi peste fosta autobază Tursib, care să lege str. Prelungirea Arieșului de Calea Dumbrăvii (inițial era vorba de str. Siretului). 

Din capitolul ”intervenții majore asupra infrastructurii rutiere” al planului din 2017, singurele lucrări recepționate deocamdată sunt cele referitoare la modernizarea unora dintre străzile de pământ din oraș, program susținut din creditul de aproximativ 15 milioane de euro accesat de Sibiu de la BERD.

Planul din 2017 vorbea de un transport ”intermodal”, prin amenajarea de parcări subterane. Deocamdată, niciuna din aceste propuneri nu este în lucru

Prima linie de transport ecologic

Planul de mobilitate din 2017 propunea și amenajarea unei linii de transport ecologic care să lege Zona industrială vest de sudul orașului. Proiectul nu a fost, deocamdată, abordat. 

Referitor la trenul interurban, al proiect despre care se discută, de fapt, din 2007, a fost semnat anul acesta un protocol între Primăria Sibiu și Primăria Șelimbăr pentru implementarea trenului interurban. Protocolul nu prevede termene concrete pentru etapele acestui mare proiect.

În schimb, în curs de implementare este amenajarea unei linii ecologice în jurul centrului istoric al Sibiului, pe care vor circula cinci microbuze electrice. Contractul de achiziție și amenajare a infrastructurii rutiere a fost semnat, iar administrația locală speră ca până în luna septembrie a acestui an să fie puse în circulație. Anul viitor ar trebui să ajungă la Sibiu și cele nouă autobuze electrice care să fie puse în circulație pe ruta Gară – Valea Aurie, respectiv Gară – Muzeul Astra.

Celălalt mare proiect local de primenire cu sisteme de transport ecologice a flotei Tursib – cel de achiziție a 40 de autobuze pe gaz – este în faza de licitație, unde participanții se contestă în prezent între ei.

De amintit că atât achiziția autobuzelor electrice, cât și a celor pe gaz vine ”la pachet” cu amenajarea stațiilor de încărcare necesare.

Planul din 2017 mai propunea modernizarea stațiilor de transport public, dar și implementarea a diferite sisteme: sistemul automat de taxare (în mare realizat), cel de management al flotei (care va fi implementat după achiziția celor 40 de noi autobuze) și cel de ”informare dinamică a călătorilor”, proiect aflat încă la un stadiu incipient. De fapt, toată mobilitatea din Sibiu era propusă a fi gestionat printr-un sistem unic de management, proiect nerealizat deocamdată.

Parcări: deocamdată au fost reduse cele din centru

Una din marile proiecte pe care le propunea Planul creionat în 2016 și însușit în 2017 era regândirea sistemului de parcări din oraș: de la șapte ”parcări ride&park” amplasate la intrările în oraș, la șase parcări etajate în cartierele din Sibiu și alte cinci subterane.

În 2017 se discuta despre șase parcări rezidențiale multietajate. În prezent în construcție este una

Deocamdată, în execuție este doar parcarea supraetajată din cartierul Hipodrom III (în dreptul străzii Rahovei), unde constructorii de la Geiger și-au asumat că vor finaliza clădirea cu 320 de locuri de parcare cu cinci luni mai devreme. Adică la finele acestui an. 

Parcarea subterană de la piața Gării este în curs de proiectare, cea de la piața Cibin a fost regândită (nu va mai fi sub, ci supraterană), termenele acestui proiect fiind incerte.

Totodată, Primăria a mai finalizat de amenajat zece zone de parcare în oraș, în fapt fiind vorba de terenuri virane pe care oricum sibienii își lăsau și până acum mașina.

Un capitol în care Primăria a îndeplinit o parte din propunerile din Planul din 2017 ar fi transformarea unor zone centrale în zone pietonale. Piața Huet a devenit exclusiv pietonală, mai multe zone ale Pieței Mici fiind, de asemenea, eliberate de mașini. Planul din 2017 propunea extinderea zonelor pietonale nu doar în centrul orașului, ci și în zonele Gușterița, Terezian, Hipodrom I, Cedoniei, Luptei și în Vasile Aaron. Acestea din urmă nu au fost, deocamdată, realizate.

Pe bicicletă

Planul din 2017 insista mult pe încurajarea deplasării prin Sibiu cu alte mijloace decât mașina personală. Iar infrastructura pentru biciclete era, prin urmare, vizată de mai multe proiecte discutate acum patru ani.

Singurele proiecte care nu au rămas la nivel de discuție sunt cele de amenajare a ”primului coridor” care ar urma să lege cartierul Ștrand de parcul Sub Arini, lucrare care ar fi trebuit terminată de două luni, cel de amenajare a unui sistem de închiriere de biciclete și amenajarea de piste pe malul Cibinului. Acest din urmă proiect este tot în fază de documentații, fiind așteptate procedurile pentru angajarea unui constructor.

În ceea ce privește sistemul de închiriere de biciclete, acesta este în faza de implementare: până la finele anului ar trebui finalizate 44 de centre de închiriere automată a 540 de biciclete.

La nivel de discuție au rămas, însă, traseele pentru piste de biciclete care să traverseze zona centrală a orașului până la gară, amenajarea unei piste din Valea Aurie până în Gușterișa, ridicarea a cinci  poduri și pasaje exclusiv pentru deplasări nemotorizate, amenajarea unei piste de biciclete care să lege Lazaretul de Gară și centrul istoric, a uneia de-a lungul Văii Săpunului și a uneia de-a lungul Văii Rosbach-ului.

Planul mai prevedea și amenajarea de stații de încărcare electrice pentru mașini, administrația locală lăsând, deocamdată, astfel de investiții doar privaților. Tot în așteptare a rămas și proiectul de achiziție a unor mașini electrice care să fie folosite de reprezentanții instituțiilor publice. În schimb, Primăria a cumpărat biciclete electrice pentru o parte din angajați.

Descarcă de aici Fișa proiectelor propuse prin Planul de mobilitate adoptat în 2017

Vizualizari: 2718

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

1 comentarii

Carcotel

Acum 1 săptămână

Pe scurt, multi bani cheltuiti pe "hartoage", lucru la care noi suntem experti dar foarte putine actiuni concrete :)
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus