Marţi,
30.11.2021
Parțial Noros
Acum
2°C

Noile autobuze ecologice ale Sibiului: Primăria a vrut să le cumpere de la germani. Apoi turcii au depus contestație

Noile autobuze ecologice ale Sibiului: Primăria a vrut să le cumpere de la germani. Apoi turcii au depus contestație

Licitația de achiziție a 40 de autobuze ecologice și a unor sisteme conexe împlinește, la Sibiu, un an. Inițial, câștigători au fost declarați reprezentanții Mercedes-Benz. Însă producătorul turc Otokar a contestat această atribuire, iar judecătorii le-au dat dreptate. Acum, atribuirea contractului pentru care au fost alocate 65 de milioane de lei, fără TVA, stă în modul în care se măsoară cei minim 1.200 de mm pe care trebuie să îi aibă drept lățime o ușă de autobuz.

Procedura de atribuire a contractului pentru furnizarea celor 40 de autobuze (de 12 și, respectiv, 18 metri lungime) propulsate pe bază de gaz natural comprimat, alături de alte sisteme conexe a fost lansată la Sibiu în urmă cu un an, mai precis din 15 mai 2020. Reprezentanții Primăriei Sibiu au finalizat de verificat cele patru oferte depuse și clarificările ulterioare la finele lunii februarie a acestui an, când au stabilit că noile autobuze ecologice vor fi cumpărate de la Mercedes-Benz Truck&Buses România, a căror ofertă a fost declarată câștigătoare. 

Toate celelalte trei oferte depuse au fost declarate neconforme sau inadmisibile. Este vorba de ofertele depuse de filiala bucureșteană a Otokar Europe împreună cu compania-mamă din Turcia, Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S., de oferta celor de la BMC Truck&Bus în asociere cu compania-mamă din Turcia și de cea a Briari`s Ind, reprezentanți Iveco. 

Oferta celor de la Otokar a fost respinsă pe motiv că deschiderea liberă a ușilor pentru călători nu este de minim 1,2 metri. Același motiv a fost invocat și pentru declararea drept inadmisibilă a ofertei celor de la BMC, iar Briari`s Ind au fost descalificați deoarece nu au răspuns în termen la solicitările de clarificări.

Cum măsori deschiderea unei uși?

Singurii care au contestat decizia de atribuire a contractului celor de la Mercedes-Benz au fost reprezentanții Otokar. În contestația transmisă în luna martie 2021 la judecătorii Consiliului național de soluționare a contestațiilor (CNSC), cei de la Otokar scriu că reprezentanții Primăriei din Sibiu ”par să fi căutat cu orice preț să identifice o neconformitate în cadrul ofertei subscrise, au adresat multiple solicitări de clarificări, ca în cele din urmă să ne descalifice pe un aspect care a fost adresat doar în prima solicitare de clarificări”. Asta în condițiile în care, potrivit celor de la Otokar, funcționarii Primăriei Sibiu ar fi confundat în solicitările de clarificări oferta lor cu cea a celor de al BMC. 

Practic, diferendul între cei de la Otokar și funcționarii Primăriei Sibiu se reduce la modul în care se măsoară deschiderea de minim 1.200 de mm: se măsoară din ușă până la bara mediană sau din bara de protecție a ușii și până la bara mediană? 

În discuțiile despre deschiderea ușilor, cei de la Otokar au depus la dosar inclusiv fotografii ale unor măsurători cu ruleta realizate la ușile autobuzelor livrate de aceeași companie în București. Este vorba de 400 de autobuze livrate în Capitală în urma unei licitații din 2017 (autobuze cu motoare diesel)

Reprezentanții Primăriei Sibiu recunosc confuzia – aceea de a fi citat greșit numele unui fișier din oferta BMC, în loc de fișierul din oferta Otokar – dar spun că este vorba doar de o eroare de redactare. ”Nu a influențat sub nicio formă evaluarea ofertei, eroarea fiind doar la nivelul formal, de denumire a unui fișier”, au arătat funcționarii în fața judecătorilor CNSC.

Cât privește motivul descalificării ofertei celor de la Otokar, funcționarii Primăriei Sibiu arată că reprezentanții companiei turce știau foarte bine despre ce este vorba. Și asta deoarece, la începutul verii anului trecut, în cadrul aceleiași licitații, cei de la Otokar au contestat documentația de atribuire a celor 40 de autobuze. Și au contestat tocmai specificațiile referitoare la deschiderea de 1.200 de mm a ușilor. Atunci, judecătorii CNSC le-au respins, însă, contestația și au menținut documentația de atribuire așa cum au întocmit-o reprezentanții Primăriei Sibiu.

Ofertă respinsă ”în baza unor supoziții”

De această dată, însă, CNSC nu a mai dat dreptate funcționarilor Primăriei Sibiu, considerând că decizia de a descalifica oferta Otokar nu a fost suficient de solid fundamentată. ”Consiliul reține că orice decizie a autorității privind admiterea sau respingerea unei oferte trebuie fundamentată pe o evaluare temeinică a ofertei sub toate aspectele acesteia și pe probe concludente, iar nu pe elemente insuficiente/neclare sau incerte care nu permit realizarea unei evaluări obiective a ofertei”, socotesc judecătorii CNSC. Cu alte cuvinte, judecătorii consideră că funcționarii Primăriei Sibiu nu au verificat temeinic oferta turcilor referitor la lățimea deschiderii ușilor, coroborată cu răspunsurile ulterioare la clarificări. Răspunsuri care – mai arată judecătorii CNSC – dacă nu erau suficient de clare pentru funcționarii Primăriei Sibiu ar fi trebuit lămurite printr-o nouă solicitare ”clară și explicită”. ”Consiliul reține faptul că autoritatea contractantă în mod nelegal a respins ca neconformă oferta depusă de asocierea Otokar Europe – Otokar – Otomotiv, în baza unor supoziții și fără să ia în considerare toate înscrisurile transmise de acest operator economic”.

Cât privește decizia de anul trecut – când cei de la Otokar au contestat documentația de atribuire tocmai pe subiectul distanței minime de deschidere a ușilor, dar contestația le-a fost respinsă -, judecătorii CNSC atrag atenția funcționarilor Primăriei că acel document ”nu constituie un izvor de drept și nici nu pot obliga la emiterea unei noi decizii într-un anumit sens”.

Modelul Kent de la Otokar, autobuzul propulsat și pe bază de gaz natural comprimat

Judecata continuă

În acest context, pe 19 aprilie, judecătorii CNSC au emis o decizie prin care au dispus reevaluarea ofertei depusă de către Otokar, anulând și atribuirea inițială a contractului către Mercedes-Benz. În cazul în care oferta Otokar va fi declarată conformă de către funcționarii Primăriei Sibiu, urmează și deschiderea ofertei financiare care, mai apoi, va fi comparată cu cea a celor de la Mercedes-Benz, pentru a fi stabilit câștigătorul.

Doar că, între timp, cei de la Otokar au atacat la Curtea de Apel Alba Iulia decizia dată de către CNSC în 19 aprilie 2021. Dosarul a fost înregistrat zilele trecute (pe 7 mai, mai precis) și, deocamdată, nu a primit un termen. Decizia instanței de la Alba-Iulia nu va mai putea fi atacată.

Ce cumpără Sibiul prin această licitație

1. 40 de autobuze pe bază de gaz natural comprimat

2. Un sistem de monitorizare și management al flotei de autobuze

3. Un sistem de e-ticketing

4. 12 automate de eliberare și încărcare a titlurilor de călătorie (cardurilor Tursib)

5. Sistem de informare a călătorilor în cele 40 de noi autobuze și 30 de stații

6. Sistem de supraveghere video în cele 40 de noi autobuze

7. Sistem de comunicații și internet în cele 40 de noi autobuze

8. Sistem de numărare a călătorilor în cele 40 de noi autobuze

9. Software-ul necesar pentru sistemul de management al flotei de autobuze

10. O aplicație software de mobilitate urbană.

Sursa: documentația de atribuire a contractului

Miza procesului de la Alba-Iulia: rămâne sau nu Mercedes-Benz în competiție?

Cum cererea referitoare la reevaluarea ofertei lor a fost admisă de CNSC, singurul motiv pentru care turcii de la Otokar au mai putut deschide procesul de la Curtea de Apel-Alba Iulia îl constituie cealaltă cerere a lor. Aceea de a se constata că oferta Mercedes-Benz trebuia descalificată. Situație în care, licitația de la Sibiu fie ar fi câștigată de Otokar (dacă, în urma reevaluării, s-ar stabili că ușile au deschiderea minimă de 1.200 de mm solicitată prin caietul de sarcini), fie ar urma să fie anulată (deoarece niciunul dintre producători nu ar mai avea o ofertă validă).

Sediul Curții de Apel Alba-Iulia

În fața judecătorilor CNSC, cei de la Otokar au susținut că oferta celor de la Mercedes-Benz ar trebui descalificată deoarece ”a fost singura care nu a declarat subcontractanți. Aceasta în condițiile în care autobuzele Conecto ale Mercedes sunt produse tot în Turcia, folosind componente similare și cu un cost similar al forței de muncă”. Cei de la Otokar susțin că Mercedes nu are capacitatea de a produce în regim propriu toate componentele conexe solicitate prin licitația de la Sibiu (sistemele de e-ticketing și software-ul aferent, sisteme de informare din stații, de monitorizare și management al flotei, aplicația pentru telefoanele mobile pe subiectul mobilității din Sibiu etc). ”Toate aceste componente nu sunt realizate în regim propriu de niciun producător de autobuze, aceștia neavând capacitatea tehnică în acest sens, fiind întotdeauna subcontractate către terțe părți. Singurul ofertant care nu a declarat niciun subcontractant este Mercedes. Toți ceilalți ofertanți au declarat că partea de sisteme conexe este realizată de către terți: Briari`s Ind a declarat subcontractanții Thoreb Information System și Telelink Services România, BMC Truck&Bus a declarat subcontractantul S&T România, cel din urmă fiind și subcontractantul declarat de subscrisa”, susțin cei de la Otokar. 

În replică, în procesul de la CNSC, cei de la Mercedes au arătat că ”spre deosebire de toți ceilalți participanți la procedură, Mercedes-Benz Bus&Trucks România are capacitatea de a furniza echipamentele și sistemele conexe solicitate”. Și asta deoarece reprezentanții Mercedes comercializează în România tocmai sistemele conexe precum cele solicitate în licitația de la Sibiu. Judecătorii CNSC au arătat că, pe această speță, contestația companiei din Turcia nu este întemeiată și i-a respins cererea.

Contractul care ar putea să schimbe mobilitatea în Sibiu

Cele 40 de autobuze cu gaz comprimat natural, precum și sistemele conexe, ar trebui livrate în termen de zece luni de la semnarea contractului. Alături de cele cinci microbuze electrice care ar trebui livrate din acest an pentru noul traseu din jurul centrului istoric și de cele nouă autobuze electrice cumpărate de Ministerul Dezvoltării (acestea ar putea ajunge la Sibiu până la finele acestui an), cele 40 de autobuze ecologice ar putea ajuta la o creștere serioasă a frecvenței și lungimii traseelor Tursib. Societate care, în prezent, are o flotă de 105 autobuze, din care 55 sunt achiziționate în perioada 2018 – 2019.

Foto principală: Mercedes Conecto pe gaz natural comprimat. Sursa: Mercedes-Benz

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Leonard

Acum 6 luni

Dacă cei de Mercedes-Benz sunt câștigători atunci ei ar trebui să aibă prioritate în livrarea autobuzelor. Ne-am săturat de turcisme și chinezării... Sibiul are nevoie să evolueze și cred că Mercedes-Benz este un brand Mondial în domeniul auto care ar schimba imaginea vizuală a acestui oraș care devine tot mai ciudat pe zi ce trece la
Raspunde

NMC

Acum 6 luni

Poate nu se stie, dar de cativa ani, aproape toate autobuzele Mercedes-Benz ( Tourismo, Intouro) sunt facute in Turcia. Va spun in deplina cunostinta de cauza: autobuzele MB vin in Europa in marea majoritate a cazurilor prin Portul Trieste din Italia. Portul este 100 % turcesc. Sunt aduse cu vaporul si de acolo, firme intermediare le duc in Germania, pe roti, unde le toaleteaza si le vand ca si produse in UE. Astfel se intampla si cu autobuzele Scania, care sunt facute in China, aduse cu vaporul in port, dar de data asta in Belgia/Olanda si transportate apoi pe roti catre Antwerp, fabrica Scania in Belgia, unde sunt decolantate de insemne chinezesti si toaletate. Asa ca Germania, are interes sa-si vand MB , dar tot in Turcia sunt facute. Intr-adevar intre un MB turcesc si un Otokar turcesc, balanta ar inclina spre MB.
Raspunde

John doe

Acum 6 luni

In Cluj si alte localitati au putut castiga cei de la Mercedes, hai sa nu ne multumim cu turcisme!
Raspunde

Carmen

Acum 6 luni

Orașul Sibiu devine tot mai ciudat si mai trist pe zi ce trece. Nici o investiție a primăriei ,nu îmi pare de calitate si de bun gust. Trist
Raspunde

Mission

Acum 6 luni

Ciudat e si Johannis, Turcan....si restul... Si comportamentul lor este si mai ciudat!le donez niste manuale de gramatica limbii romane
Raspunde

SK

Acum 6 luni

Daca n-a reusit Mezid, beiul Vidinului, la 1442 sa cucereasca Sibiul cu trupele lui, in 2021 reuseste Erdogan sa-l cucereasca cu Otokar.
Raspunde

Turcisme Infecte

Acum 6 luni

Aveti si voi minte la cap si nu mai cumparati gunoaie de la turci..... cu toate ca si Germania e tot o turcie, pe zi ce trece, dar macar ne mai prostim asa, ca sunt facute in UE si de germanii aia clasici.
Raspunde

Minime

Acum 6 luni

Hai sa nu ne mai mintim si sa vedem lucrurile asa cum sunt. Avem nevoie de autobuze eco, faceti rost de autobuze eco cat mai repede, nu o mai tot lungiti. Daca cineva ( intr-o lume tot mai globalizata economic ) crede ca Mercedes e facut de nemti 100 % si e net superior fata de Otokar e naiv. E ca si cum ai spune ca Iphone e net superior fata de Huawei de ex ( cu toate ca ambele au componente facute si asamblate in China ).
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus