După cum și la începutul mandatului trecut primarii din jurul Sibiului se întâlneau pentru a discuta despre cum să asocieze localitățile pe care au fost aleși să le conducă într-o zonă metropolitană (vezi foto principală), și la începutul acestui mandat discuțiile au fost reluate. De această dată, însă, primarii consideră că asocierea va fi realizată fără doar și poate. Iar primul proiect metropolitan este evident pentru toți: dezvoltarea mobilității între localități.
Sfârșitul lunii iulie 2021 este termenul pe care Astrid Fodor, primarul Sibiului, Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean, și Adrian Bibu, administratorul județului, și l-au asumat pentru identificarea ”soluției juridice optime” în vederea realizării unei zone metropolitane în jurul municipiului Sibiu.
Discuții în care, în cele din urmă, cuvântul decisiv îl vor avea primarii localităților aflate pe o rază de 30 de km în jurul Sibiului, zonă asupra căreia se va putea întinde asocierea metropolitană. Iar acum patru ani, această putere a fiecărui primar de ”a-și vedea singur de drum” a blocat realizarea zonei metropolitane, cu toate încercările de resuscitare a acestui demers venite din partea filialei locale a Asociației comunelor din România.
Seuchea s-a râzgândit. Gheorghe Huja: ”eu am fost de acord și data trecută”.
După anunțul făcut de primarul Sibiului și conducerea CJ Sibiu, Turnul Sfatului a luat legătura cu mai mulți primari din imediata apropiere a municipiului. Declarativ, nimic nu mai poate sta în calea realizării zonei metropolitane, arată primarii.
Gheorghe Huja, primarul Cisnădiei, aflat la al treilea mandat, consideră că blocajele de acum patru ani nu mai sunt un obstacol. ”Eu zic că impedimentele pot fi depășite. Eu am fost de acord și data trecută, când nu știu de ce s-a blocat inițiativa, dar eu sunt pentru constituirea acestei zone metropolitană. Important este să înceapă să funcționeze această zonă metropolitană. Mă bucur că există din nou deschiderea pentru un astfel de proiect, este important și interesant”, declară Huja.
Gheorghe Huja, primarul orașului Cisnădie
Asocierea metropolitană la care toate localitățile vor trebui să contribuie inclusiv financiar ar trebui să aibă în vedere, în primul rând, relațiile de comunicare între localități, consideră primarul Cisnădiei. ”Sunt foarte multe lucruri de făcut. Noi, la Cisnădie, de exemplu, am avea în vedere legăturile cu Sibiul, de la piste de biciclete până la cea ferată. Asta pentru că era vorba la un moment dat și de faptul că se va amenaja un tren interurban de la Cisnădie la Sibiu pe liniile existente”, arată Gheorghe Huja.
În urmă cu patru ani, primarul comunei Cristian, Ioan Seuchea, era de părere că locuitorii care l-au ales nu ar fi de acord cu o zonă metropolitană, de teama creșterii impozitelor la nivel local. Acum, primarul Cristianului consideră că realizarea zonei metropolitane are drumul deschis. ”Când vom fi chemați să discutăm, atunci ne vom spune și noi punctul de vedere. Din privința mea, da, impedimentele care ne-au blocat data trecută au fost depășite. Noi nu am cerut decât să se rezolve problema transportului. Să se lungească liniile de transport până din Sibiu până în Cristian. Sunt patru kilometri. Nu am avut pretenții mari, asta au cerut cam toți colegii, rezolvarea unui sistem public de transport. Cred că da, de această dată vom reuși”, declară, acum, Cristian Seuchea pentru Turnul Sfatului.
Ioan Seuchea, primarul comunei Cristian
Orgolii
Președinte al filialei sibiene a Asociației comunelor din România, Valentin Ivan – cel care conduce comuna Sadu de aproape 17 ani – este printre puținii primari care și în mandatul trecut a încercat să readucă la viață proiectul zonei metropolitane. După atâtea discuții, Valentin Ivan pune accentul pe cuvântul ”maturitate”.
Valentin Ivan, primarul comunei Sadu
”Eu am toată convingerea că discutăm cu toată maturitatea, nu doar administrativă, ci și politică. Este un demers la care noi am avut timpii de așteptare nu epuizați, dar întinși la maxim. Ne dorim realizarea acestui proiect, am mai spus-o: este cea mai importantă formă de uniune privind dezvoltarea urbană și peri-urbană. Nu există o altă formă de asociere statuată de lege, decât zona metropolitană. Primul proiect nici nu știu cum să îl prioritizez, având în vedere că importante sunt toate. De la conectivitate și până la servicii publice, integrare urbanistică... sunt multe”.
Valentin Ivan insistă pe faptul că, de fapt, asocierea localităților într-o zonă metropolitană nu va știrbi din autonomia primarilor. ”Eu sper să depășim orgoliile acestea. Din punctul meu de vedere, în trecut nu a fost vorba decât de niște neînțelegeri în ceea ce privește statutul nostru. Într-o zonă metropolitană nu își pierde nimeni identitatea, autonomia ori forma de organizare administrativă. Din contră, se întăresc toate acestea”.
”De această dată”
Între Primăria Sibiu și Primăria Șelimbăr, în ultimii ani s-au semnat mai multe protocoale de colaborare pe proiecte de mobilitate. Prin urmare, din punctul de vedere al primarului din Șelimbăr, Marius Grecu, înregistrarea personalității juridice a Zonei metropolitane nu mai poate întâlni obstacole. ”Eu am mai discutat și cu doamna Fodor și cu doamna Cîmpean pe acest subiect. Cu siguranță de această dată vom pune bazele unei astfel de zone. Este înspre binele locuitorilor județului Sibiu și cred că va fi un real succes. Mi-aș dori ca această inițiativă să nu fie politizată”.
Astrid Fodor, primarul Sibiului, și Marius Grecu, primarul Șelimbărului, la semnarea protocolului pentru proiectul unui tren interurban
Legarea Sibiului de Șelimbăr prin linii de transport local ar fi proiectul de căpătâi pentru primarul Marius Grecu. ”După ce am discutat cu locuitorii comunei Șelimbăr și cu doamna Fodor, primul proiect al Zonei metropolitane ar trebui să fie transportul public local. Pe tema aceasta, de altfel, am mai avut discuții cu doamna primar a Sibiului, este deschisă colaborării și dorește implementarea unor astfel de proiecte”.
Pentru primarul comunei Rășinari, Bucur Bogdan, o apropiere între administrațiile din Cisnădie și Sibiu reprezintă un semn bun pentru zona metropolitană. ”Am avut și eu o discuție cu administratorul județului, Adrian Bibu, pe acest subiect și cred că de această dată putem înainta cu acest proiect, având în vedere anii care au trecut de la demararea discuțiilor. Mai ales dacă și cei de la Cisnădie au o relație mai bună cu cei de la Sibiu acum”.
Bogdan Bucur, primarul comunei Rășinari
Și pentru Bucur Bogdan tot chestiunea transportului public și a infrastructurii de mobilitate ar fi de căpătâi între problemele care ar trebui gestionate de o viitoare asociere metropolitană. ”Mă refer atât infrastructura auto, cât și la cea pentru de biciclete. În special pentru a se asigura legăturile necesare cetățenilor din localitățile din jurul Sibiului cu locurile de muncă”.
Sibiul – prima vioară
În comunicatul de săptămâna trecută, prin care era anunțată reluarea discuțiilor pentru zona metropolitană, primarul Sibiului, Astrid Fodor, punea accentul pe faptul că, în cadrul viitoarei asocieri, reprezentanții municipiului ar trebui să aibă o putere de decizie mai mare. "Pentru ca zonele metropolitane să fie funcționale, este nevoie de un cadru legal eficient și flexibil, astfel încât să dea posibilitatea fiecărei zone să opteze pentru modelul administrativ cel mai potrivit pentru nevoile sale. De asemenea, este important ca municipiilor, motoare de dezvoltare ale zonei metropolitane, să li se atribuie o mai mare competență decizională în proiectele comune”, declară Astrid Fodor, conform sursei citate.
Citește și Fodor, Cîmpean și Bibu promit înființarea Zonei metropolitane Sibiu. Unde s-a blocat ”vechea” zonă?
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 11157
Ultimele comentarii
Acum 10 ore
Ron
Acum 10 ore
Mariana Deacu
Acum 11 ore
BittDanman
Acum 11 ore
Gheo Poplaceanul
Acum 11 ore
Gheo Poplaceanul