Imensul proiect scos la licitație pentru execuție va atrage, cel mai probabil, și mulți pietoni dornici să descopere peisajul albiei Cibinului. Pentru pietoni, însă, n-au fost prevăzute amenajări sau reabilitări de trotuare decât pe 7% din lungimea pistei de biciclete. A cărei lățime este cea minimă prevăzută de normative: doi metri.
Cu un buget alocat de zece milioane de euro, pista de biciclete care urmează a fi amenajată pe malurile Cibinului reprezintă cea mai mare investiție a Primăriei Sibiu, după cea de modernizare a Stadionului municipal. Pista va avea 3,5 km lungime și are punct de pornire pe strada Maramureșului, ajungând până aproape de Gușterița (mai precis, până în dreptul intersecției dintre strada Viitorului și strada Crișului).
Pe lângă pista propriu-zisă, proiectul include și amenajări destinate inclusiv pietonilor, cum ar fi o piațetă în imediatul aval al podurilor șoselei Alba Iulia peste Cibin, precum și un viitor pod circular în spatele Spitalului de Psihiatrie. Acest pod care va fi amplasat deasupra confluenței pârâului Rosbach cu Cibinul va avea cinci metri lățime: trei pentru bicicliști și doi pentru pietoni. Doar că, pentru pietoni, până la acest pod nu este amenajat trotuar. Prin urmare, cum propune Primăria Sibiu să împace și pietonii și bicicliști pe doi metri de asfalt?
În această zonă, unde Cibinul se întâlnește cu Rosbachul, va fi amenajat un pod circular
De ce doar doi metri?
”În acest proiect s-a plecat de la premisa de a fi cât mai puțin invaziv pentru zona verde, de păstra într-o cât mai mare măsură caracterul natural al malurilor și de a nu afecta stabilitatea acestora. Conform ghidurilor de finanțare și conform normativelor tehnice în vigoare, pista trebuie să aibă o lățime de un m pe fiecare sens, prevedere respectată în proiect. Pe lângă pistele în două sensuri (doi metri lățime) s-a prevăzut și o suprafață de siguranță de 0,5 metri pe fiecare parte, astfel încât să creștem gradul de siguranță a bicicliștilor care le vor utiliza”, răspund reprezentanții Primăriei Sibiu la întrebarea transmisă de Turnul Sfatului referitor la lățimea viitoarei piste.
Situația viitoarelor piste trebuie văzută și în contextul în care, în cea mai mare parte, acestea vor fi amenajate în albia majoră a Cibinului. Iar conform proiectului, bicicliștii care vor circula pe aceste piste vor avea un mal taluzat de o parte și, respectiv, parapete metalice de cealaltă parte a pistei de biciclete, ceea ce poate crește senzația de ”îngustime” a pistei. În plus, unul din spațiile de siguranță de 0,5 metri la care face referire Primăria Sibiu va fi, de fapt, un șanț de colectare a apelor pluviale.
Profil al pistei de biciclete care urmează a fi amenajată pe malurile Cibinului. Sursa: documentația de atribuire a contractului
Interzis pietonilor
Peste tot în Sibiu unde au fost amenajate piste de biciclete în zone verzi, acestea au devenit utilizate nu doar de către bicicliști, ci au devenit extrem de utilizate inclusiv de către pietoni, fapt care generează uneori conflicte neplăcute între cele două categorii.
Pe malurile Cibinului, pe lângă faptul că pista de biciclete va avea doar doi metri lățime, proiectul nu prevede amenajarea de trotuare decât pe o distanță de 253 de metri: 145 de metri de trotuar (lat de peste 2,2 m) vor fi amenajați pe str. Maramureșului, înainte de podul peste Cibin, iar restul de 108 metri de trotuar vor fi amenajați pe strada Malului, în dreptul pieței Cibin. În total este vorba de amenajare de alei pietonale pe 7% din traseul pe care se întinde pista de biciclete.
Trotuarul care se află acum lângă carosabilul de pe strada Malului și până la piața Cibin nu va face obiectul proiectului de zece milioane de euro. Pe strada Cibinului, de la piața Cibin și până la podul de pe strada Rusciorului ,nu există nici acum trotuare și nu vor fi amenajate nici în cadrul acestui proiect. Aici, Primăria Sibiu așteaptă după Apă-Canal, societate care ar trebui să realizeze pe strada Cibinului ample lucrări de reabilitare a conductelor de mari dimensiuni de sub această stradă. După ce Apă Canal își va înlocui conductele într-un viitor care nu poate fi estimat deocamdată, și pe malul Cibinului de pe strada Cibinului urmează a fi amenajată un trotuar, astfel încât pietonii să aibă alternativă la pista de biciclete.
În fine, de la intersecția cu strada Rusciorului și până în capătul dinspre Gușterița al viitoarei piste nu este prevăzută nicio alee pietonală.
Iar pietonii care vor dori să se plimbe pe viitorul pod suspendat pe care le va fi amenajat un trotuar, vor trebui să folosească trotuarul de pe strada Viitorului pentru a ajunge la acesta (asta în condițiile în care pista de biciclete va fi amenajată pe celălalt mal al Cibinului).
Podul circular prevăzut a fi amenajat la confluența cu Rosbach are spații pentru pietoni. Până la acest pod, însă, nu vor fi amenajate și trotuare
”Cum va media administrația locală aceste eventuale conflicte între pietonii care vor utiliza această pistă și bicicliști?”, a întrebat Turnul Sfatului reprezentanții administrației locale. În răspunsul dat, reprezentanții Primăriei Sibiu arată că pietonilor le va fi interzis să meargă pe această pistă de biciclete.
”Acest proiect este dedicat mobilității alternative, adică pistelor pentru biciclete, pentru conectarea centrului cu cinci cartiere ale orașului. Astfel, transformăm râul Cibin dintr-o barieră naturală, într-un coridor de mobilitate alternativă care îmbunătățește conexiunea dintre centru și periferie. Pe traseul pistelor de pe maluri există deja trotuare pe străzile Malului și Râului”, răspund reprezentanții Primăriei. Merită remarcat faptul că, în prezent, trotuarele la care face referire Primăria Sibiu nu sunt foarte utilizate de către pietoni, fiind amenajate chiar lângă carosabil.
”Este nevoie de decență”
Zece ani a împlinit, zilele trecute, Asociația Tură în Natură, cea mai activă organizație non-guvernamentală din Sibiu în ceea ce privește proiectele de mobilitate dedicate în special bicicliștilor. Printre proiectele implementate de asociație se numără și unul din fonduri nerambursabile, prin care funcționari ai administrației locale au fost duși prin țări cu tradiție în ceea ce privește mobilitatea urbană blândă, pentru a vedea cu ochii lor cum a fost amenajată infrastructura pentru bicicliști și pietoni, raportat la cea pentru mașini.
”Autoritățile nu au cerut părerea oamenilor, a beneficiarilor cum ar veni, pe anumite proiecte. De anul acesta, lucrurile s-au schimbat din ce am văzut: și la Primăria Sibiu și la Consiliul Județean am văzut că au început să apară grupuri de lucru pe mobilitate urbană. Cel organizat la nivelul Primăriei Sibiu are în jur de 14-15 membri, și reprezentanți ai societății civile, și ai bicicliștilor, dar și ai consilierilor locali și ai Direcției Tehnice din cadrul Primăriei. Însă, tocmai pentru că nu a existat un astfel de cadru până acum, proiecte de acest gen (precum cel care de amenajare a malurilor Cibinului – n.r.) nu au fost dezbătute cu noi. Noi, ca asociație, nu am participat la nicio astfel de discuție pe acest subiect. Și nici nu am fost întrebați”, arată Mihai Proca, președintele Asociației Tură în Natură.
Și el este de părere că pentru bicicliști și pietoni ar trebui amenajată infrastructură separată, pentru a evita conflictele. ”Pista proiectată pe malurile Cibinului este la lățimea inferioară la care poate fi construită o pistă pentru a fi cât de cât cum trebuie. Super-ok ar fi să aibă 1,5 metri pe sens. În astfel de situații, în care sunt avute în vedere considerente «verzi», de protejare a mediului, și un metru lățime este relativ ok. Faptul că nu există și alei pietonale, mi-e foarte greu să mă exprim. Eu, fiind biciclist, mă bucur că se va face pista de biciclete. Da, acolo unde se poate și e loc, ar fi bine să apară și o alee pietonală, deoarece avem cele trei piste din Sibiu unde există acest conflict: parcul Sub Arini, unde s-a trasat acea pistă peste fosta alee pietonală. Apoi avem continuarea de pe Aleea Călăreților unde avem fix aceeași problemă. După aceea, pe așa-numită pistă de biciclete a Consiliului Județean unde pe lângă pietonii pe pista de biciclete, problemele sunt și mai mari deoarece pista este mai îngustă, mai puțin de un metru pe un sens. E bine să existe separat piste de biciclete și alee pietonală, acolo unde se poate”, este de părere Mihai Proca.
În ceea ce privește viitorul pistei de zece milioane de euro care va fi amenajată pe malurile Cibinului la o lățime de doi metri și fără alei pentru pietoni, Mihai Proca spune că eventualele conflicte între bicicliști și pietoni vor trebui rezolvate doar prin dialog. ”Pietonii nu ar trebui amendați în situații de acest gen, dacă ajung să se plimbe pe pistele de biciclete. Nu așa se rezolvă problema, interzicând pietonilor să folosească un spațiu public. Este nevoie de decență și respect reciproc între bicicliști și pietoni. Este nevoie și de un dialog, de genul dezbaterilor publice: «bun, ați făcut pista de biciclete, dar și eu vreau să mă plimb cu căruciorul. Pe unde?» Iar Primăria va trebui să găsească soluții”.
O pistă întreruptă în trei locuri
11 luni au fost alocate execuției pistei de biciclete de pe malurile Cibinului. Cei 3,5 km de pistă vor fi, însă, întrerupți în trei porțiuni. Prima întrerupere apare la 150 de metri de la începutul pistei: deocamdată această pistă nu poate traversa pe sub podurile șoselei Alba Iulia peste Cibin. Primăria, însă, spera să coreleze acest proiect cu cel de reabilitre a acestor două poduri.
”Proiectul de modernizare a podurilor peste Cibin de pe șoseaua Alba Iulia (Pod Peco) și construcția unui pod care să facă legătură directă cu str. Maramureșului este în curs, incluzând crearea de piste pentru biciclete pe pasarelele de sub pod. Până în prezent s-a realizat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, iar procedura de achiziție pentru contractarea execuției lucrărilor a fost inițiată și se află în validare pe SICAP. Proiectul de modernizare a podurilor și cel de amenajarea a malurilor Cibinului au fost gândite să se desfășoare în paralel și să fie corelate pentru a oferi, printre altele, continuitate pistelor pentru biciclete de pe maluri. În cazul în care va exista un decalaj între lucrările la poduri și amenajarea malurilor Cibinului, bicicliștii care utilizează pistele de pe maluri vor respecta prevederile Codului Rutier privind circulația pe drumurile publice. Aceștia vor traversa intersecția străzii Maramureșului cu șoseaua Alba Iulia utilizând trecerile pentru pietoni din zonă, iar apoi își vor continua drumul pe următorul tronson de pistă”, arată reprezentanții Primăriei Sibiu pe acest subiect. Fără să estimeze vreun termen de realizare a acestor poduri.
A doua întrerupere a pistei de biciclete va fi la podul de piatră de pe strada Gladiolelor. Stradă care va trebui traversată de bicicliști pe o viitoare nou-amenajată trecere de pietoni. În fine, cel de-al treilea punct în care pista va fi întreruptă va fi în zona ”podului de la Libertatea”. Până acolo, proiectul prevede amenajarea pistei de biciclete pe malul drept, iar de la acest pod, pista va fi amenajată pe malul stâng. Modul în care va fi legată pista de pe malul drept, cu cea de pe malul stâng din avalul podului de la Libertatea nu este, deocamdată, clar nici pentru administrația locală, care anunță că acum urmează a pregăti demararea inițierii unui proiect de reconfigurare a zonei. ”Cele două intersecții de o parte și de alta a podului din dreptul străzii Rusciorului vor fi reconfigurate, în acest sens fiind în curs o procedură de achiziție pentru realizarea documentațiilor tehnice. Pe lângă reconfigurarea intersecțiilor, conceptul prevede amenajarea de piste pentru biciclete pe pod, asigurând astfel continuitatea traseului”, spun reprezentanții Primăriei. Explicațiile lor (faptul că va fi amenajată o pistă și pe pod, modul în care va fi traversată intersecția giratorie dintre strada Cibinului, Târgul Fânului și Viitorului) nu se regăsesc, însă, și în proiectul scos la licitație.
Pentru a lega porțiunea de pe strada Cibinului a pistei de biciclete cu cea de pe strada Viitorului, proiectanții n-au găsit nicio soluție. Soluția urmează a fi găsită și implementată într-un viitor incert
42,7 milioane de lei fără TVA (adică 50,9 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 10,3 milioane de euro) este bugetul alocat contractului de execuție a 3,5 km de piste de biciclete pe malurile Cibinului. Termenul de depunere a ofertelor de către firmele interesate a fost fixat pentru ziua de 23 iunie 2021.
Puteți citi mai multe date tehnice despre acest proiect aici: 10.000.000 de euro, 3,5 km de pistă de 2 m, pod circular și peste 4.000 de mc de beton: licitație pentru malurile Cibinului
Foto principală: podul pentru pista de biciclete construită între Cisnădie și Sibiu (arhiva TS)
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: cibinului , malurile , pista , Sibiu , biciclete , primaria
Vizualizari: 11340
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
Daca esti prost macar nu mai semnaliza de fiecare data !
Acum 7 ore
Kokos
Acum 7 ore
Newman
Acum 8 ore
Iulian
Acum 8 ore
Xxx