Lumea asta se modifică în jurul nostru într-un ritm pe care l-am descrie rapid, mai ales din punct de vedere tehnologic. Iar tehnologia remodelează inclusiv mobilitatea urbană în direcții care nici măcar nu ar putea fi bănuite de majoritatea dintre noi, de multe ori.
Spre exemplu, acum cinci ani, câți ar fi putut spune că și la Sibiu vor apărea trotinete electrice pe care te urci pe unde le găsești deblocându-le printr-o aplicație pe telefon și, după ce le utilizezi, le lași pe unde ai treabă?
Este un mic exemplu dintr-un scenariu mult mai amplu și care afectează în mod direct de la starea de bine a locuitorilor acestui oraș la sănătatea tuturor: deplasarea urbană. Sunt aproape cinci ani de când Sibiul a adoptat un prim plan de mobilitate urbană durabilă, în care ideea principală era cea de a încuraja mijloacele alternative de deplasare prin oraș. De la adoptarea acelui plan, cu excepția achiziționării a 50 de noi autobuze și a cinci microbuze electrice, mobilitatea alternativă a fost încurajată în acești aproape cinci ani prin eliminarea locurilor de parcare din Piața Huet și Piața Mică, plus alte câteva tot din zona centrală. S-au demarat, în schimb, și proiectele unui coridor sigur de deplasare pentru bicicleta între Ștrand și parcul Sub Arini, respectiv Centru (de a cărui utilitate ca urmare soluțiilor alese mă cam îndoiesc, cu excepția tronsonului de pe strada Maramureșului) și cel al unei piste pentru biciclete pe malul Cibinului (un proiect care cred că va avea mare succes).
În rest, s-au bifat două noi legături rutiere cu Șelimbărul și s-au demarat în special proiecte pentru mașinile personale: o nouă legătură peste Cîmpșor cu un nou pod pentru a oferi un traseu alternativ mașinilor către și dinspre Zona industrială vest, un nou pod peste Cibin pe lângă cele două din zona Peco pentru ca mașinile să poată vira mai ușor la dreapta pe strada Maramureșului, o parcare supraetajată în cartierul Hipodrom și două parcări pe mai multe niveluri la Piața Cibin și, respectiv, la Gară.
Asupra acestor ultime două exemple ar merita, cred eu, discutat mai mult. Deocamdată, stadiul lor este extrem de incipient, chiar și la aproape cinci ani de când au fost asumate prin acel plan de mobilitate. În sensul că pentru cea de la Piața Gării este în lucru un proiect tehnic, dar care așteaptă după elaborarea unor ghiduri pentru accesarea de finanțări nerambursabile. Deci va mai dura până vom avea o idee cum va arăta acea parcare.
Lucrurile sunt și mai în urmă în ceea ce privește parcarea pe mai multe niveluri de la Piața Cibin. După câțiva ani consumați cu un studiu de fezabilitate pentru o parcare subterană, s-a renunțat la acest scenariu pentru o parcare supraterană cu mai multe niveluri (piața agroalimentară la parter și cu spații de depozitare la subsol, plus vreo două etaje cu locuri de parcare peste piața cu tarabe). Pentru acest proiect a fost încheiat un contract cu Ordinul Arhitecților, acum se caută firme care să realizeze un studiu istoric, mai apoi va trebui un concurs de soluții, refacerea studiului de fezabilitate, proiect tehnic, documentații, identificarea finanțării... ani întregi, cu alte cuvinte. Cel puțin cinci până încep lucrările. Alți câțiva ani până vor fi finalizate. Dar peste șapte-opt ani va mai avea nevoie Sibiul de atâtea locuri de parcare în centru?
Pentru că orice parcare nu face altceva decât să genereze - înspre și dinspre aceasta - trafic. Cozi de mașini personale într-un orășel adesea comparat cu o comună, un oraș rotund care de aproape cinci ani clamează faptul că urmărește să descurajeze deplasarea cu mașina personală.
Fără discuție, este nevoie de facilități de genul unor parcări multietajate în imediata apropiere a centrului istoric. Parcarea de la Piața Gării, mai avansată în acte, ar fi prima. Însă ar mai fi nevoie de o a doua parcare pentru 450 – 500 de mașini, cât se estima că va avea cea de la Piața Cibin? Se va mai justifica peste șapte-opt ani efortul administrativ și financiar pentru amenajarea unei noi parcări multietajate într-o lume tot mai ”certată” cu mașina personală în interiorul orașului? Va merita eliminarea locurilor de parcare de pe marginea străzilor din centrul istoric, pentru ca acestea să stea la coadă la intrarea în parcarea de peste o viitoare piață agroalimentară Cibin?
Din punctul meu de vedere, în continuare, Sibiul este mult prea prietenos cu mașinile personale. Și amenajarea unei a treia parcări multietajate în preajma centrului istoric (prima ar fi cea a mall-ului de la gară, care ar putea fi exploatată într-un parteneriat public-privat, a doua ar fi cea de sub Piața Gării) nu ar face decât să se înscrie într-un astfel de scenariu al încurajării ”concubinajului cu mașina personală”. Să ascunzi mașinile în clădiri cu mai multe niveluri sau să le cobori în subteran nu înseamnă să încurajezi mobilitatea alternativă, ci doar să oferi noi facilități mașinilor personale.
Acum 12 ani, administrația Sibiului, condusă în acea vreme de Klaus Iohannis, a greșit eliminând transportul public electric (troleibuzele), care este acum amplu încurajat și susținut financiar de comunitatea europeană. Fără fir, pe baterii, transportul electric a fost reintrodus zilele acestea, în jurul centrului istoric (cu o finanțare din fonduri europene nerambursabile). La fel de bine s-ar putea vedea și peste zece ani rostul investițiilor publice în mai multe parcări subterane în jurul centrului istoric al Sibiului, într-o lume în care car-sharing-ul mașinilor mici și nepoluante va deveni, cel mai probabil, o banalitate. La fel cum vedem, zilele astea, puzderia de trotinete electrice prin oraș.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Ultimele comentarii
Acum 2 ore
Q
Acum 2 ore
Newman
Acum 2 ore
Ron
Acum 3 ore
Eu
Acum 4 ore
Emil