Vineri,
24.09.2021
Innorat
Acum
16°C

Despărțirea de trecut. Parcările din jurul centrului istoric al Sibiului

Lumea asta se modifică în jurul nostru într-un ritm pe care l-am descrie rapid, mai ales din punct de vedere tehnologic. Iar tehnologia remodelează inclusiv mobilitatea urbană în direcții care nici măcar nu ar putea fi bănuite de majoritatea dintre noi, de multe ori.

Spre exemplu, acum cinci ani, câți ar fi putut spune că și la Sibiu vor apărea trotinete electrice pe care te urci pe unde le găsești deblocându-le printr-o aplicație pe telefon și, după ce le utilizezi, le lași pe unde ai treabă?

Este un mic exemplu dintr-un scenariu mult mai amplu și care afectează în mod direct de la starea de bine a locuitorilor acestui oraș la sănătatea tuturor: deplasarea urbană. Sunt aproape cinci ani de când Sibiul a adoptat un prim plan de mobilitate urbană durabilă, în care ideea principală era cea de a încuraja mijloacele alternative de deplasare prin oraș. De la adoptarea acelui plan, cu excepția achiziționării a 50 de noi autobuze și a cinci microbuze electrice, mobilitatea alternativă a fost încurajată în acești aproape cinci ani prin eliminarea locurilor de parcare din Piața Huet și Piața Mică, plus alte câteva tot din zona centrală. S-au demarat, în schimb, și proiectele unui coridor sigur de deplasare pentru bicicleta între Ștrand și parcul Sub Arini, respectiv Centru (de a cărui utilitate ca urmare soluțiilor alese mă cam îndoiesc, cu excepția tronsonului de pe strada Maramureșului) și cel al unei piste pentru biciclete pe malul Cibinului (un proiect care cred că va avea mare succes).

În rest, s-au bifat două noi legături rutiere cu Șelimbărul și s-au demarat în special proiecte pentru mașinile personale: o nouă legătură peste Cîmpșor cu un nou pod pentru a oferi un traseu alternativ mașinilor către și dinspre Zona industrială vest, un nou pod peste Cibin pe lângă cele două din zona Peco pentru ca mașinile să poată vira mai ușor la dreapta pe strada Maramureșului, o parcare supraetajată în cartierul Hipodrom și două parcări pe mai multe niveluri la Piața Cibin și, respectiv, la Gară.

Asupra acestor ultime două exemple ar merita, cred eu, discutat mai mult. Deocamdată, stadiul lor este extrem de incipient, chiar și la aproape cinci ani de când au fost asumate prin acel plan de mobilitate. În sensul că pentru cea de la Piața Gării este în lucru un proiect tehnic, dar care așteaptă după elaborarea unor ghiduri pentru accesarea de finanțări nerambursabile. Deci va mai dura până vom avea o idee cum va arăta acea parcare.

Lucrurile sunt și mai în urmă în ceea ce privește parcarea pe mai multe niveluri de la Piața Cibin. După câțiva ani consumați cu un studiu de fezabilitate pentru o parcare subterană, s-a renunțat la acest scenariu pentru o parcare supraterană cu mai multe niveluri (piața agroalimentară la parter și cu spații de depozitare la subsol, plus vreo două etaje cu locuri de parcare peste piața cu tarabe). Pentru acest proiect a fost încheiat un contract cu Ordinul Arhitecților, acum se caută firme care să realizeze un studiu istoric, mai apoi va trebui un concurs de soluții, refacerea studiului de fezabilitate, proiect tehnic, documentații, identificarea finanțării... ani întregi, cu alte cuvinte. Cel puțin cinci până încep lucrările. Alți câțiva ani până vor fi finalizate. Dar peste șapte-opt ani va mai avea nevoie Sibiul de atâtea locuri de parcare în centru?

Pentru că orice parcare nu face altceva decât să genereze - înspre și dinspre aceasta - trafic. Cozi de mașini personale într-un orășel adesea comparat cu o comună, un oraș rotund care de aproape cinci ani clamează faptul că urmărește să descurajeze deplasarea cu mașina personală.

Fără discuție, este nevoie de facilități de genul unor parcări multietajate în imediata apropiere a centrului istoric. Parcarea de la Piața Gării, mai avansată în acte, ar fi prima. Însă ar mai fi nevoie de o a doua parcare pentru 450 – 500 de mașini, cât se estima că va avea cea de la Piața Cibin? Se va mai justifica peste șapte-opt ani efortul administrativ și financiar pentru amenajarea unei noi parcări multietajate într-o lume tot mai ”certată” cu mașina personală în interiorul orașului?  Va merita eliminarea locurilor de parcare de pe marginea străzilor din centrul istoric, pentru ca acestea să stea la coadă la intrarea în parcarea de peste o viitoare piață agroalimentară Cibin?

Din punctul meu de vedere, în continuare, Sibiul este mult prea prietenos cu mașinile personale. Și amenajarea unei a treia parcări multietajate în preajma centrului istoric (prima ar fi cea a mall-ului de la gară, care ar putea fi exploatată într-un parteneriat public-privat, a doua ar fi cea de sub Piața Gării) nu ar face decât să se înscrie într-un astfel de scenariu al încurajării ”concubinajului cu mașina personală”. Să ascunzi mașinile în clădiri cu mai multe niveluri sau să le cobori în subteran nu înseamnă să încurajezi mobilitatea alternativă, ci doar să oferi noi facilități mașinilor personale.

Acum 12 ani, administrația Sibiului, condusă în acea vreme de Klaus Iohannis, a greșit eliminând transportul public electric (troleibuzele), care este acum amplu încurajat și susținut financiar de comunitatea europeană. Fără fir, pe baterii, transportul electric a fost reintrodus zilele acestea, în jurul centrului istoric (cu o finanțare din fonduri europene nerambursabile). La fel de bine s-ar putea vedea și peste zece ani rostul investițiilor publice în mai multe parcări subterane în jurul centrului istoric al Sibiului, într-o lume în care car-sharing-ul mașinilor mici și nepoluante va deveni, cel mai probabil, o banalitate. La fel cum vedem, zilele astea, puzderia de trotinete electrice prin oraș.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

Sibian

Acum 1 lună

Daca presa ridica probleme de oportunitate pentru parcari publice in jurul centrului si pune la indoiala necesitatea acestor parcari care ar elimina centrul istoric, sau mare parte din el de masini, atunci e grav, ce sa astepti de la autoritati. Peste 7 ani o sa fie sufocat orasul de masini, sa nu crezi ca pistele acelea de biciclete, folosite in mare parte de pietoni, rezolva problema, sa nu mai vorbesc de trotinetele care stau aruncate peste tot (asta da oras smart), penibil. Oamenii nu pot renunta la masina personala pentru ca majoritatea traiesc departe de centru. Iar parcarile nu sunt neaparat pentru sibieni, ci pentru turisti. Solutiile gasite de primarie pana acum sunt penibile, acel traseu verde este doar de fatada, nu are nicio utilitate practica, bani aruncati. De la gara pana in centru faci 5 minute pe jos
Raspunde

Marius

Acum 1 lună

Oamenii (si alesii lor) NU pot/NU vor sa renunte la masina personala pentru ca NU e descurajat transportul individual; din contra, se doreste construirea de parcari supra si subterane, transportul in comun e slab dezvoltat, la intervale mari, cu legaturi proaste. Doar de fatada se incurajeaza transportul in comun sau cu bicicleta. In continuare orasul e sufocat de masini .....
Raspunde

5

Acum 1 lună

vise de hipster
Raspunde

Sorin N

Acum 1 lună

Trotinetele sunt bune. Ce facem, insa, iarna? Transportul in comun e si el bun dar, in contextul pandemiei, e in contradictie cu distantarea.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Florin

Acum 1 lună

In ultimii ani, orasul a fost acoperit cu zapada cam 14 zile/iarna. Asta inseamna ca 14 zile/an nu o sa folosesti troti/bicicleta. E mult?
Raspunde

Hipster

Acum 1 lună

La iarna ne luam izmene de lana, tricotate bob de orez.
Raspunde

Dani ocna

Acum 1 lună

iarna-trotosanii electrice cu senile
Raspunde

Borat Sagdiev

Acum 1 lună

O măsură „vizionară” și de mare viitor este reintroducerea troleibuzelor. Nu, nu hipsterismele puțin spre deloc fezabile economic ale autobuzelor electrice cu baterii ci umilele troleibuze cu a lor tehnologie matură și costuri de exploatare arhicunoscute. Se poate merge chiar la aroganța vecină cu nebunia de a găsii un furnizor român pentru aceste vehicule. În număr suficient de mare astfel încât chiar să servească cetățeanul ar reduce mult dependența față de mașina personală.
Raspunde

Neluțu O

Acum 1 lună

Acest articol este scris pentru a justifica nimicul făcut de primărie pînă acum? Cînd în fiecare familie este cel puțin o mașină, cum poți să scrii așa ceva? Dacă tu vrei trotinetă, poate sunt o sută care vor mașină! Dacă v-au făcut piste, de ce să nu facă și parcări? Asta este justificarea lucrului ne-bine făcut pînă acum?
Raspunde

Radu

Acum 1 lună

Toate bune și frumoase. Cam câte se vor realiza?
Raspunde

Ghita

Acum 1 lună

Vorbe, vorbe, vorbe... Va mai amintiți cum viitorul primar -Klaus Johaniis spunea înainte de primul mandat ca va introduce din nou tramvaiele... vorbe, vorbe. Au scos și troleibuzele. De ce? Am fost noi consultați? Nu! Oare nu vedeți ca , asa ca și acest articol de ...bășcălie, nu se face nimic gândit și cumpănit bine? Nu vedeți ca marele serviciu de arhitect șef aprobă construirea de blocuri LINGĂ (!) blocuri, fără spații de parcare? Evident că mașinile vor fi parcate tot pe străzile de acolo! Banii sa pice! Nu sesizați ca nivelul de civilizație scade permanent, și nu numai din cauza invaziei de mașini al căror număr începe cu litera V? Nu vedeți ca,în loc de teatru decent -in consonanta cu FITS și cu TIFF acum se construiește un stadion pentru " exceptionala" echipa de fotbal? V-a întrebat cineva despre aceasta? Nu! Sunt tare c Ce fel de conducători avem? Și la CJ și la Primărie? Avem conducători care NU urmăresc interesul public! Îmi pare rău, dar asta e!
Raspunde

M-am cam lămurit si cu Fits anul acesta

Acum 1 lună

Am participat la câteva piese de teatru/reprezentații în aer liber zilele acestea si am rămas cu un gust tare amar. Mai nou contin aluzii la sex, homosexualitatea, droguri, atacarea bisericii, mult zgomot si grotesc. Subtil, prostiile sunt aduse la rang de artă, în glumă se spun adevăruri si daca ne gandim ca spectatorii sunt în principal copii... vedem in timp urmările.
Raspunde

Un sibian

Acum 1 lună

"viziunea" de la primaria Sibiu a desfiintat tramvaiul de Rasinari...o MEGA prostie...ca nu stiau sau nu voiau ei sa-l intretina!!! nu le ajungeau banii de prime ca erau cheltuieli la tramvai!!! toata vina este in primaria Sibiu!!!
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus