Marţi,
22.04.2025
Parțial Noros
Acum
18°C

Aeroportul sibian se extinde cu 44 de milioane de euro: terminal pentru 2,6 mil. de pasageri, pistă pentru aeronave mari

Aeroportul sibian se extinde cu 44 de milioane de euro: terminal pentru 2,6 mil. de pasageri, pistă pentru aeronave mari

Vechiul terminal al aeroportului sibian va fi demolat, sistemul de acces și parcarea vor fi reconfigurate, iar terminalul va deveni de mai bine de două ori mai mare. În plus, la Sibiu vor putea ateriza și decola și avioanele din categoria D, destinate transportului pe distanțe lungi. O parte din obiectivele contractului estimat la peste 44 de milioane de euro, pe care reprezentanții Aeroportului internațional Sibiu l-au scos la licitație.

În cursul acestui an ar urma să înceapă lucrările de extindere a Aeroportului internațional Sibiu. În chiar ziua de Crăciun a anului trecut, reprezentanții Aeroportului au publicat procedura de achiziție pentru proiectarea și execuția acestor lucrări, în cadrul unui contract estimat la 220 de milioane de lei, cu tot cu TVA.

Bun venit, aeronave mari!

Contractul de proiectare și execuție scos la licitație are mai multe obiective. Primul dintre acestea este cel de lățire a pistei, a căilor de rulare și extindere a platformelor, astfel încât la Sibiu să poată ateriza și decola și aeronavele din categoria D, aeronave de transport pe distanțe lungi. În prezent, pista este destinată aeronavelor de tip C, specifice transportului pe distanțe medii. ”Având în vedere că lungimea pistei permite și operarea aeronavelor cu litera de cod «D», pentru asigurarea condițiilor necesare utilizării pistei de decolare - aterizare pentru o paletă de aeronave cât mai diversificată se propune realizarea de acostamente pentru pistă și reconfigurarea platformelor de întoarcere pe pistă”, se arată în documentația de licitație.  Totodată, este prevăzută și creșterea numărului de poziții de staționare pentru aeronavele de tip C, dar și asigurarea ”unui număr minim de poziții pentru aeronave cu litera de cod «D»”.

Un terminal mai mare cu 130%

În ceea ce privește terminalul, acesta va fi extins în ambele laturi, atât cea dinspre centrul orașului, cât și cea dinspre Cristian. Noile construcții vor crește cu 130% suprafețele terminalului: amprenta la sol a extinderilor va fi de 8.820 de mp, astfel încât viitorul terminal extins va avea o amprentă la sol de 15.560 de mp. Regimul de înălțime al noilor extinderi va fi același cu cel al terminalului existent (parter, mansardă și etaj retras). În total, suprafața desfășurată nou construită va fi de 13.580 de mp, astfel încât terminalul Aeroportului sibian va ajunge să aibă 22.400 de mp disponibili.

Viitorul terminal va avea o suprafață cu 130% mai mare decât cea actuală

În cadrul viitorului terminal vor fi amenajate și trasee pentru VIP-uri. ”Este de menționat că, în scurt timp, în municipiul Sibiu se va operaționaliza un centru de comandă NATO. Aeroportul Sibiu va fi folosit de oficialități NATO, generali NATO și ofițeri cu rang înalt ai alianței, astfel încât este necesară dezvoltarea unui salon VIP și a unui flux VIP pentru aceștia”, se mai arată în documentația de atribuire a contractului.

Zona "Plecări" a terminalul de pasageri va fi prevăzută cu:

- 7 automate check-in;

- 8 benzi pentru preluare bagaje (baggage drop);

- 9 ghișee check-in cu operator;

- 4 porți de securitate;

- 5 porți de îmbarcare pentru plecări externe;

- 1 poartă de îmbarcare pentru plecări interne;

- 5 cabine control pașapoarte/acte de identitate;

- 1 ghișeu check-in VIP cu operator;

- 1 poartă de securitate VIP;

- 1 poartă de îmbarcare VIP;

- Sala de așteptare la porțile de îmbarcare va dispune de 360 locuri pe scaune;

- Sala de așteptare publică va dispune de 32 de locuri pe scaune.

Zona "Sosiri" a terminalul de pasageri va fi prevăzută cu:

- 4 cabine control pașapoarte/acte de identitate;

- 4 automate control pașapoarte/acte de identitate;

- 1 birou vamal;

- 2 benzi bagaje pentru sosiri externe, fiecare cu lungimea de 45 m;

- 1 bandă bagaje pentru sosiri interne, cu lungimea de 26 m;

- Sala de așteptare va dispune de 28 de locuri pe scaune.

Sursa datelor: Studiul de fezabilitate

Extinderile solicitate au în vedere creșterea capacității de procesare de la 1,05 milioane de pasageri pe an, cât este în prezent, până la 2,6 milioane de pasageri pe an. Acest din urmă număr a rezultat din prognozele de trafic pentru următorii 25 de ani. Potrivit acestor prognoze, la Sibiu se va ajunge la peste un milion de pasageri pe an în jurul anului 2028.

Un nou acces

Contractul va trebui să proiecteze și un sistem care să asigure posibilitatea virării la stânga pentru mașinile care vor ieși din parcarea extinsă și reorganizată a Aeroportului. În prezent, ieșirea din parcare se poate face doar prin virarea la dreapta, către centrul Sibiului. Pentru acest lucru, reprezentanții Aeroportului au în vedere asigurarea accesului la sensul giratoriu deja existent în zonă – cel de la intersecția Șoselei Alba Iulia cu strada Salzburg, din Zona industrială vest. Reconfigurarea circulațiilor se va face în contextul în care vechiul terminal (folosit în prezent drept clădire administrativă) va fi demolat.

Contractul mai prevede și realizarea altor numeroase lucrări specifice, precum construirea unei platforme de degivrare care să și colecteze și epureze substanțele de degivrare, pentru respectarea legislației de mediu. Tot pentru reducerea impactului asupra mediului, contractul are în vedere și ”implementarea unor măsuri prietenoase cu mediul înconjurător: iluminat ecologic cu LED, folosirea de utilaje cu acumulatori electrici, renunțarea la folosirea grupurilor electrogene pe scară largă, utilizarea sistemelor de încălzire/ răcire cu emisii minime de dioxid de carbon, iluminat cu lămpi fotovoltaice etc.”.

Totodată, contractul mai are în vedere furnizarea unor echipamente de întreținere a suprafețelor de mișcare, dar și implementarea unor noi tehnologii pentru controlul de securitate, printre care și recunoașterea facială. ”Nu în ultimul rând, unul dintre cele mai importante obiective este cel de îndeplinire a tuturor cerințelor de siguranță și securitate aeroportuară în conformitate cu Annex to ED Decision 2016/027/R Certification Specifications and Guidance Material for Aerodromes Design CS-ADR-DSN Issue 4 din 8 decembrie 2017 și închiderea DAAD-urilor (cerințe cerute a fi implementate de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română până în 31 decembrie 2023 – n.r.)”, se mai arată în studiul de fezabilitate elaborat pentru extinderea Aeroportului internațional Sibiu.

O parte din planurile viitorului Aeroport internațional Sibiu. Sursa: documentația de licitație

22 de luni

Potrivit caietului de sarcini, lucrările trebuie finalizate cel mai târziu în decurs de 22 de luni: în patru luni ar urma realizată proiectarea și obținerea acordurilor și avizelor necesare, pentru execuția propriu-zisă fiind alocate 18 luni.

Sursa de finanțare a proiectului o reprezintă alocări de la bugetul de stat, fonduri europene nerambursabile și surse proprii de finanțare.

Firmele interesate au termen de depunere a ofertelor pentru acest contract în ziua de 25 ianuarie 2022. Reprezentanții Aeroportului estimează că vor finaliza evaluarea ofertelor depuse în a doua jumătate a lunii aprilie. 

Trei sunt criteriile de evaluare: prețul cel mai mic va conta în proporție de 50%, durata de sistare totală a activităților aeroportului pe perioada lucrărilor va conta în proporție de 20%, în timp ce experiența profesională a personalului propus va avea o pondere de 30%.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Gigi

Acum 3 ani

Iluminat cu lămpi fotovoltaice? E ceva invenție din mărginime lampa fotovoltaică? Nu mai bine folosesc lămpi cu LED și acoperă terminalul cu panouri fotovoltaice? Dacă tot are o poziționare așa bună cu latura lungă spre sud, ar merge la fix panourile fotovoltaice pe acoperiș.
Raspunde

Si pentru protectia linistii si implicit a sanatatii sibienilor nimic?

Acum 3 ani

trafic marit, aeronave mai mari, program prelungit pana la ora 1-2 noaptea. Nici o masura pentru reducerea zgomotului produs de aeronave? Schimbarea coridorului de aterizare dinspre Cristian ? sau program decent de zboruri precum au aeroporturile de aceeasi marime din Germania de exemplu pentru a evita zgomotul de 90db la ora 1 noaptea in turnisor??
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

CITITORUL

Acum 3 ani

nu va stresati, se deschide in curand aeroportul de la Brasov-Ghimbav si pentru NATO e mai convenabil. Si pentru toti ceilalti la fel
Raspunde

R.

Acum 3 ani

Daca te-ai mutat recent in Turnisor sau un zona proximala aeroportului si esti deranjat de sunet, stai linistit ca iti trece, creierul se obisnuieste. Eu zic sa le punem limita de 50km/h ca si asa is in localitate. Si mai propun si sa aterizeze dinspre Ocna sau Poplaca.
Raspunde

Carcotel

Acum 3 ani

Tu crezi ca o linie aeriana poate sa-si stabileasca programul zborurilor dupa cum au locuitorii din Turnisor somn? :-) Hai sa fim seriosi ca sunt doar cateva zboruri de noapte, n-as putea spune cu exactitate cate, dar nu cred ca e asa trafic aerian intens in timpul noptii. Trebuia sa te gandesti la aceste aspecte inainte sa te muti in Turnisor. Sau daca de acolo traiesti dintotdeauna, poti sa iti cauti sa te muti altundeva :)
Raspunde

Mihai

Acum 3 ani

Sa nu se intample ca la stadion sau la lacul lui binder...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Elzorab

Acum 3 ani

Ma îngrijorează lipsa de creier a celor care vin cu astfel de idei. Pina la urma caruta cu prosti s-a răsturnat la Caracal sau la Sibiu? Dezvoltarea asta fara cap ne va duce spre haos. Mai bine s-ar apuca de spitalul ala de urgență ca este mult mai necesar decat cresterea numarului de zboruri la Sibiu. Va imaginați aeronave mai mari si mai zgomotoase pe deasupra orașului? Hai vezi 1-2 la inceput si spui wow dar după o vreme ti se acreste. Asta e raspunsul aitoritatilor la schimbarile climatice? Mai multe avioane si mai mari? Si mai aproape de oras? De ce nu își mută aeroportul la cativa kilometri de oras unde se pot desfășura cum vor si nu deranjeaza pe nimeni. Asa trebuia sa faca si cu stadionul. In cativa ani Sibiul va fi replica unui oras din India...cu iz sasesc
Raspunde

Ionuț von Puziken

Acum 3 ani

Dezvoltarea Sibiului necesită zboruri lungi, cu aeronave mari (Airbus A380, Boeing 747) pentru a conecta metropola sibiană cu alte astfel de metropole europene: Onești, Drăgășani și Brăila. Mai mult ca sigur, Emirates și Aerolineas Argentinas vor inaugura zboruri de lux către Ocna Șugatag și Eforie Sud.
Raspunde

@ R. @ Carcotel

Acum 3 ani

nu ati inteles nu e problema personala cat de principiu .... Stiti probabil ca recent s-a dovedit ca multe produse alimentare produse pentru estul Europei sunt calitativ inferioare celor produse pentru vestul Europei. Este vorba despre standarde de calitate a vietii. Daca va informati catusi de putin ati vedea ca zgomotul e un factor important de stress (fie si inconstient perceput). Dar aspectul asta nu conteaza pentru decindentii locali care permit liniilor aeriene sa zboare cum vor ele pentru maximizarea profiturilor lor. Decolari peste oras la 6 dimineata si aterizari la ora 2 noaptea. Daca ne uitam la aeroportul Munchen de exemplu vedem ca noaptea dupa ora 22 doar urgentele mai pot ateriza. Dar asa-i la noi, acceptam orice ***** ni se serveste.
Raspunde

R.

Acum 3 ani

Eu inteleg ce vrei sa spui dar la noi nu se pot aplica, nu e la 30km de Sibiu aeroportul ca in Munchen, e aeroport mic, ce vor ei sa faca oricum fac de dragul NATO. Si parerea mea e ca dpdv fonic aeroportul e cea mai mica problema in orasul asta. Traficul, constuctiile noi si alte n exmple sunt mult mai poluante. Pana si lautarii de Turnisor strica ambianta mai mult ca aeroportul.
Raspunde

Cetatean

Acum 3 ani

la aeroportul Munchen sunt case apartinand unor sate la circa un km distanta de fiecare parte a ambelor sale piste. Pentru acele zeci - maxim sute de case, aeroportul se inchide la ora 22.00. La Sibiu, merge si asa. In rest nu cere nimeni sa nu se zboare sa nu se dezvolte, doar sa se tina cont si de populatia survolata la ore tarzii.
Raspunde

Aci Duțu

Acum 3 ani

cea mai apropiată casă de aeroportul Munchen e la 11 km, nu mai scrie prostii
Raspunde

Acidutule, tu sa nu mai scrii prostii

Acum 3 ani

satul Attaching e la nici un km distanta nord de pista nordica. Oberding e la max 2km de pista sudica si mai sunt. pune mana si te informeaza inainte sa comentezi airea: https://www.google.com/maps/@48.3489843,11.79079,6567m/data=!3m1!1e3
Raspunde

Leonard

Acum 2 ani

De ce nu se aterizeaza si decoleaza dinspre Cristian ? Ce Este asa greu ? Toate zborurile sa se desfasoare din acea directie ! Nu Mai polueaza fonic Sibiul ! ORICUM Este de bun augur aceasta Extindere ! Suntem intr-o COMPETITIE acerba cu BRASOV pentru suprematie economica in Regiune ! Doua judete foarte puternice care contribuie la dezvoltarea altor judete prin contributia la BUGETUL DE STAT ... Cand Este vorba de ALCATUIREA BUGETULUI DE STAT PE ANUL IN CURS SIBIUL ESTE PE.LOCUL 39 SAU CEVA DE GENUL LA ALOCAREA BANILOR . LOCUL 5-6 LA CONTRIBUTIA SI ALCATUIREA BUGETULUI ACESTUI STAT CORUPT CONDUS DE LA BUCURESTI ... CEL DE LA BUCURESTI SE PLANG CA NU AU BANI PENTRU SIBIU REFERITOR LA CONSTRUCTIA SPITALULUI DE URGENTA . PAI UNDE SUNT BANII PE CARE TOT NOI , CETATENII SI MEDIUL DE AFACERI DIN SIBIU I-AM DAT BUCURESTI ULUI PRIN TAXE SI IMPOZITE TIMP DE MAI BINE DE 15 ANI DE CAND A INCEPUT CU ADEVARAT DEZVOLTAREA SIBIULUI. UNDE SUNT 5-6 MILIARDE DE € PE CARE I-ATI LUAT LA BUGET IN ACESTI ANI ?

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus