Vineri,
29.03.2024
Parțial Noros
Acum
13°C

Mihai Blotor anunță planurile Mocăniței pentru 2022: „Vrem să extindem linia”

Mihai Blotor anunță planurile Mocăniței pentru 2022: „Vrem să extindem linia”

Mihai Blotor, președintele Asociației Prietenii Mocăniței, s-a oprit din nou, pentru scurt timp, din munca la mocăniță, pentru a sta de vorbă cu reporterul Turnul Sfatului despre proiectele pe noul an, încercările de a găsi deschidere la nivel înalt pentru acestea, dar și despre noile achiziții - o locomotivă diesel, căreia îi vor urma două vagoane de călători reparate și locomotiva cu abur care stătea nefolosită în fața gării Sighișoara.

Puteți să citiți și interviul pe care l-a acordat în vara lui 2020, aici: Mihai Blotor, Prietenii Mocăniței: ”Oau, ce proiect frumos! Nu vă putem ajuta!”

În 2020 povesteai despre cum ai avut discuții cu mai mulți miniștri, secretari de stat și mulți alții... degeaba. S-a mai schimbat ceva de atunci? Ai găsit deschidere la nivel înalt?

Da, am avut încă o discuție, cu încă un ministru, și mai multe discuții cu încă un secretar de stat și cu mai mulți alții. Cea cu ministrul a fost cea mai încurajantă de până acum, am găsit în sfârșit un ministru care chiar vrea să ajute. Din păcate, am descoperit ulterior că nu îl ascultau subalternii, așadar tot nu s-a concretizat nimic, iar între timp s-a schimbat din nou conducerea ministerului. Dar, măcar de data asta am intrat cu un pas mai departe în apă. Cu noua conducere a ministerului încă nu am luat legătura, dar o vom face cu siguranță.

Aveți o mocăniță nouă. Cum ați ajuns în posesia ei? Ați avut multe piedici de trecut până a ajuns la voi?

Așa e, avem o locomotivă diesel nouă, căreia îi vor urma și două vagoane de călători reparate, dintre vechile vagoane ale mocăniței. Pentru astea am aplicat pentru fonduri publice nerambursabile la GAL Microregiunea Hârtibaciului, care avea o linie de finanțare deschisă pentru mocăniță. La apelurile anterioare nu am putut depune proiect pentru că nu aveam niciun control asupra căii ferate, acum însă am reușit să o preluăm în concesiune. Cea mai importantă investiție ar fi în infrastructura liniei, unde traversele din lemn sunt putrede sau arse, iar șinele și elementele de prindere au fost sustrase pe alocuri, dar situația juridică a terenului de sub linie nu ne permite încă să accesăm finanțări publice nerambursabile. Ca să revin la locomotivă, ea a fost produsă de singurul atelier din țară care mai produce material rulant de cale îngustă, însă este un proiect atipic pentru Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale, prin care se derulează, așadar hopuri au fost multe și încă nu s-au terminat. Locomotiva a ajuns la noi la sfârșitul lunii decembrie, a făcut proba de traseu iar personalul a fost instruit, iar acum așteaptă garată începerea sezonului turistic.

Ce poți să-mi spui despre locomotiva 764.158? Când și cum a ajuns la voi?

Pe locomotiva cu abur 764.158 am cunoscut-o ca exponat static în fața gării Sighișoara, unde se spunea că a fost lăsată ca amintire după ce s-a desființat linia dintre Agnita și Sighișoara, în 1965. Când am mai crescut și am început să mă documentez despre istoria mocăniței Hârtibăcene, mi-am dat seama că asta era departe de adevăr. De fapt, ea a fost dusă de la Sibiu și amplasată în parcul din fața gării Sighișoara abia în luna mai a anului 1995, după ce făcuse serviciu între Sibiu și Agnita doar 5 ani, ea fiind transferată de la Târgu Mureș la Sibiu la finele anului 1989, pentru a asigura încălzirea vagoanelor de călători pe timp de iarnă.

Am reușit să o recuperăm după ce compania care o deținea a intrat în lichidare, iar lichidatorul a organizat o licitație publică pentru vânzarea mai multor locomotive și vagoane din țară, în luna august a anului trecut. Am participat la licitație doar pentru ea, unde am fost supralicitați de mocănița de la Vișeu de vreo 30 de ori, dar am fost perseverenți și am reușit să o luăm. A fost activul cel mai disputat și cel mai scump din întregul lot, dar suntem bucuroși că am reușit să o păstrăm pe valea Hârtibaciului, unde și-a trăit ultimii ani. Am reușit să o achităm prin două donații generoase ale prietenilor noștri din Marea Britanie, iar prin a treia donație britanică am adus-o la noua ei casă - hala mocăniței din gara Hosman. Între timp, ne-am apucat deja de reparația ei, demontând-o și scoțând tuburile din cazan, iar săptămâna viitoare urmează verificarea grosimii peretelui cazanului cu un aparat cu ultrasunete. Încă nu știm când o vom vedea la tracțiunea unui tren turistic, dar lucrăm activ pentru atingerea acestui deziderat.

Pe perioada iernii ce activități aveți? Tu, personal, te plimbi prin țară, studiezi alte mocănițe, stai de vorbă cu alți pasionați?

Iarna e prea înghețat pământul pentru a schimba traverse sau pentru a lucra cu metalul, mai ales că hala noastră nu este termoizolată sau încălzită, așadar e o perioadă de întocmit rapoarte, scris proiecte, tras concluzii și elaborat planuri. Pe teren suntem prezenți la defrișarea mai multor kilometri de linie, planul pentru iarna asta fiind să ajungem cu defrișarea la fosta haltă Fofeldea, adică cu 2,5 km mai departe de Hosman. Mi-ar plăcea să mă plimb mai mult prin țară, pe la alte mocănițe, avem și câteva invitații în acest sens, dar sunt prea multe de făcut aici, la noi pe linie, ca să pot da curs acestora. Ținem legătura online cu ceilalți mocănițari din țară și ne vedem adesea la evenimente sau, mă rog, ne vedeam înainte de pandemie, însă mai tot timpul dedicat acestei pasiuni îl petrec pe linie, alături de colegi, sau la biroul asociației.

Ce pregătești pentru următoarea perioadă? Ceva achiziții noi? Pentru că noi suntem mereu surprinși și bucuroși când vedem o postare cu ceva nou ajuns la voi, dar cu siguranță în spate stau luni de zile de muncă și încercări, unele ratate, altele cu succes. Povestește-mi puțin despre ele.

Singur nu pot pregăti mai nimic, la mocăniță toate planurile se fac în comun acord de membrii prezenți la ședința anuală, pe care tocmai am avut-o, așa că pot să îți răspund. În 2022 vrem să extindem linia funcțională cu încă 2,5 km, până la Fofeldea, după cum am mai spus. Pe lângă asta, ne dorim extinderea halei, care deja e neîncăpătoare pentru tot materialul rulant de care dispunem, mai ales că în a doua jumătate a anului vor sosi și cele două vagoane reparate de care aminteam mai devreme. 

Ne mai propunem să amenajăm mai frumos peronul din gara Hosman, proiect pentru care am alergat anul trecut la Maratonul Internațional Sibiu, dar și să amenajăm o parte din clădirea gării Hosman, în care am reușit să obținem recent acces, precum și fosta toaletă a gării (în acest moment nu dispunem de toalete în niciuna din gările de pe traseu). Ne propunem să creștem numărul de curse, ca să putem susține încă un angajat, pentru a putea administra și repara mai bine atât ceea ce avem deja, dar și să extindem linia funcțională, deoarece, înainte de toate, proiectul mocăniței este pentru beneficiul văii Hârtibaciului și al locuitorilor ei, pentru a oferi mai multe șanse la o dezvoltare sustenabilă prin turism, așadar țelul nostru e să ajungem cu mocănița în cât mai multe comunități de pe vale.

Foto principală: Radu Tompa

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Cristina Bălău

de Cristina Bălău

Eveniment, Cultură 
Telefon:
0770 962 946
E-mail: cristina[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

3 comentarii

Bogumil

Acum 2 ani

Hmm... o asociatie sa reabliteze si sa opereze o cale ferata de 60 km .... Good luck! Astept reabilitarea podului de la Mohu.
Raspunde

Aci Duțu

Acum 2 ani

Succes dle Boltor
Raspunde

Dr Fodor I Iuliu I

Acum 7 luni

Va urmaresc cu admiratie Succes !
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus