Marţi,
17.05.2022
Acum
0°C

1,6 milioane de euro. Sibienii alocă cei mai mulți bani pentru ajutorarea companiilor aeriene

1,6 milioane de euro. Sibienii alocă cei mai mulți bani pentru ajutorarea companiilor aeriene

Conducerea Consiliului Județean propune prelungirea schemei de acordare a ajutoarelor de stat pentru companiile care se angajează la un anumit număr de zboruri de la Sibiu. Cu un buget de 1,6 milioane de euro, Sibiul oferă cel mai amplu ajutor de stat pentru companiile care se angajează să opereze zboruri de pe un aeroport din România.

După o scădere cu 70% a traficului aerian înregistrat la Sibiu în primul an al pandemiei (2020) față de 2019, a urmat un 2021 în care scăderea față de anul de dinaintea Covid-19 a fost de 61,79%. Situația se va prelungi, conform previziunilor organizațiilor internaționale (Airport Council Internațional Europe): scăderea în 2022 față de 2019 este estimată la 32%.

Acesta este contextul în care autoritățile județene propun prelungirea schemei de acordare a unor ajutoare de stat (1,3 euro pentru fiecare loc alocat în avioanele care vin ori pleacă de pe Aeroportul internațional Sibiu) până în 30 iunie 2023. 

Inițial, Consiliul Județean Sibiu a început să acorde astfel de ajutoare din 2013 pentru o perioadă de patru ani. În 2020 acordarea de astfel de ajutoare a fost reluată ca urmare a efectelor pandemiei, iar anul trecut, trei a fost numărul companiilor care au aplicat pentru astfel de scheme: WizzAir, Lufthansa și Austrian Airlines (aceasta din urmă a renunțat, deocamdată temporar, la accesarea acestor ajutoare). 

Aproape 511.000 de euro este valoarea contractelor de acordare a acestor ajutoare de stat către cele două companii, pentru perioada rămasă până la finele lunii noiembrie 2022. Bugetul total pe care județul Sibiu îl pune la dispoziția operatorilor aerieni sub forma ajutoarelor de stat este de maxim 1,66 milioane de euro.

Consiliul Județean Sibiu propune atât prelungirea perioadei în care aceste fonduri pot fi accesate (până pe 30 iunie 2023), cât și mărirea plafonului de subvenții totale pe care o companie le putea accesa: de la 1,8 milioane de euro, la 2,3 milioane de euro. Creșterea plafonului a fost aprobată de Comisia Europeană și face referire la toate ajutoarele de stat de care poate beneficia o companie, nu doar cele acordate de la Sibiu. 

La Sibiu, o companie poate accesa ajutoare de maxim 800.000 de euro fiecare.

Exemplu. Cel mai mare contract de acordare de ajutoare de stat în prezent este cel încheiat la finele anului trecut cu Wizz Air. Aproape 380.000 de euro va primi compania din bugetul Sibiului până în noiembrie 2022 (câte 1,3 euro pentru cele 291.703 locuri pe care compania și le-a asumat). Condițiile sunt să opereze zboruri 12 luni consecutive la și de la Aeroportul Internațional Sibiu, perioadă în care să mențină cel puțin câte două frecvențe săptămânale (o frecvență înseamnă un zbor care aterizează și decolează).

Wizz Air beneficiază de cel mai mare contract de acordare a ajutoarelor de stat, la Sibiu

Pentru fiecare 1,3 euro plătiți de sibieni, Aeroportul încasează 7,5 euro

Subvențiile acordare companiilor care operează de la Sibiu stimulează, indirect, încasările Aeroportului, explică autoritățile județene. „Companiile aeriene care solicită acordarea ajutorului de stat și care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, în urma semnării contractului de acordare a ajutorului financiar, vor beneficia de acordarea a 1,3 Euro per loc alocat la și de la Aeroportul Internațional Sibiu. În acest mod este impulsionat mediul de afaceri, aducând beneficii directe Aeroportului Internațional Sibiu, respectiv un venit minim de 4.40 euro și un venit mediu de 7,5 euro per pasager”, se arată în raportul care însoțește proiectul de hotărâre referitor la ridicarea plafonului și prelungirea acordării de ajutoare. 

Marius Gîrdea, directorul general al Aeroportului Internațional Sibiu, arată că acordarea unor astfel de ajutoare de stat are mai multe implicații. ”Acordarea unor astfel de ajutoare de stat demonstrează operatorilor, pe de o parte, faptul că la Sibiu au un partener care își dorește să dezvolte transportul aerian, ceea zic că e un mesaj foarte important. Mai apoi, traficul aerian suferă în continuare ca urmare a restricțiilor de călătorie impuse în contextul pandemiei, iar aici mă refer în special la acele zile de carantină la care sunt obligați cei care călătoresc dinspre zonele roșii. Prin urmare, astfel de ajutoare ușurează povara financiară pe care companiile o au de suportat în această perioadă”, spune Marius Gîrdea.

Marius Gîrdea, directorul general al Aeroportului internațional Sibiu

Cel mai mare buget

Potrivit directorului Aeroportului sibian, astfel de ajutoare de stat sunt acordate acolo unde consiliile Județene manifestă un interes deosebit pentru aeroporturile din subordine. Oradea, Mureșul și Maramureșul mai acordă, alături de Sibiu, astfel de ajutoare de stat.

La Oradea (unde aeroportul funcționează în subordinea Primăriei), bugetul alocat pentru ajutoare de stat este de 800.000 de euro. La Mureș, Consiliul Județean a alocat 1,55 de milioane de euro (un buget aproape egal cu cel al Sibiului), în timp ce autoritățile județene din Maramureș alocă maxim 1,2 milioane de euro sub forma ajutoarelor de stat acordate companiilor aeriene.

Aeroportul: o necesitate și nu o opțiune

La Sibiu, dincolo de importanța economică a aeroportului, acesta joacă și un definitoriu rol strategic, arată autoritățile județene. ”Aeroportul Internațional Sibiu R.A. ca vector economic joacă un rol important în conectivitatea regională și internațională a țării, iar din perspectivă militară, ca infrastructură strategică pe flancul estic al NATO, are o utilizare duală, concretizată prin sarcinile specifice prevăzute în planurile militare strategice ale Alianței Nord-Atlantice și în cele naționale, contribuind la consolidarea capabilității de proiecție a forțelor aliate în vederea realizării dezideratelor de descurajare și întărire a securității regionale sub umbrela NATO. Aeroportul Internațional Sibiu R.A a avut un rol esențial în facilitarea prezenței armatelor statelor aliate și partenere pe teritoriul național contribuind la înființarea Comandamentului Corpului Multinațional de Sud-Est al NATO în municipiul Sibiu iar continuarea operațiunilor aeriene pe aeroportul din Sibiu reprezintă o necesitate și nu o opțiune”, se mai arată în raportul citat.

Proiectul de hotărâre urmează să fie supus dezbaterii și votului consilierilor județeni în ședința programată joi după-amiază.

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Vizualizari: 1154

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

2 comentarii

CX

Acum 3 luni

Ce bine ca avem gradinite, crese si bazine olimpice.
Raspunde

Un sibian

Acum 3 luni

Bani risipiți de Consiliul Județean!!! Cică: Aeroportul o NECESITATE, nu o opțiune! - Pentru cine ? Lăsați textele cu turismul și altele (nu că nu ar fi un argument complet nereal), dar când locuitorii din jurul Sibiului nu au cu ce ajunge în municipiu dacă nu au propriul autoturism, să arunci cu banii în acest mod e o bătaie de joc. Transportul în comun din județ e LA PĂMÂNT. Dar conducerea județului nu slujește interesele locuitorilor de rând. Probabil că cei care nu-și permit un autoturism propriu, sunt considerați SUBoameni care nu merită atenția majorității din Consiliu, exceptând, bineînțeles perioada campaniei electorale.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus