Ședința de miercuri a Consiliului Local Sibiu a deviat într-un lung șir de replici aprinse între consilieri și primarul Astrid Fodor, după ce la punctul care prevedea "Modernizarea și extinderea transportului public la nivelul zonei metropolitane Sibiu" s-a aflat că trei comune au fost excluse din ADI Transport Metropolitan Sibiu.
Proiectul prevede ca Municipiul Sibiu, alături de Cisnădie, Șelimbăr, Sadu, Ocna Sibiului, Șura Mică și Șura Mare să cumpere 29 de autobuze electrice, în cadrul ADI Transport Zona Metropolitană Sibiu, cu banii ce sunt alocați localităților prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Conform grilei, Municipiul Sibiu ar urma să contribuie cu 10,7 milioane de euro, Cisnădie și Ocna Sibiului cu câte 3,1 milioane, iar Șura Mare, Șura Mică și Șelimbăr cu câte 324 de mii. În total, cu 18,43 de milioane de euro ar urma să se cumpere 29 de autobuze, 9 stații de stații de încărcare rapidă și alte 29 de stații de încărcare standard, precum și pentru lucrări de construcție și proiectare pentru amenajarea stațiilor.
Înainte de a se supune la vot proiectul, consilierul Adrian Bibu a luat cuvântul cerând lămuriri de la primarul Astrid Fodor. El a precizat că a primit un mail de la o primărie de comună prin care era informat că localitățile Poplaca, Roșia și Cristian ar fi fost excluse din parteneriatul precizat mai sus ”pe criterii discriminatorii”. ”M-a sunat și primarul din Cristian să-mi spună același lucru”, a mai spus Adrian Bibu.
Primarul Astrid Fodor a explcat pe urmă că banii pentru aceste autobuze prin PNRR ar urma să vină pe principiul ”primul venit, primul servit”, iar decizia a fost luată de comun acord, de față cu toți membrii asociației, în funcție de fondurile existente și posibilitatea de a deservi cât mai mulți sibieni din jurul Sibiului. Altfel spus, s-a pus accent pe Șelimbăr, Cisnădie cu Cartierul Arhitecților și Ocna Sibiului cu Zona Industrială.
”În primul rând, nu au fost criterii discriminatorii. Noi am avut Adunarea Generală în data de 10 martie. La această adunare, din partea acelor trei comune nu au fost prezenți primarii, ci au fost delegați consilierii personali. La această adunare generală s-a discutat exact problema cum să achiziționăm, cum să încheiem aceste parteneriate pentru ca într-adevăr acest transport să fie funcțional. Noi nu ne-am propus ca această Asociație de Dezvoltare Metropolitană să fie doar una pe hârtie și să ne facem că cumpărăm autobuze, iar de fapt să nu putem deservi zona. Și atunci am pornit discuția, în primul rând, de la câți bani avem. Comunele au la dispoziție 300 și ceva de mii de euro. Un autobuz costă 600 și ceva de mii de euro. Municipiul Sibiu are la dispoziție o sumă mai mare, dar municipiul Sibiu are nevoie să-și modernizeze și flota de transport local. În primul rând pentru a reduce timpii între călătorii și apoi pentru a ne extinde în alte cartiere. În aceste condiții, maximul pe care l-a putut face municipiul Sibiu a fost să nu cumpere 18 autobuze, ci să cumpere pentru municipiul Sibiu 14 autobuze și restul de aproape patru să meargă către ADI Zona Metropolitană. Și orașul Cisnădie, și orașul Ocna au fost de acord ca o parte din suma lor să meargă către zona metropolitană. Pentru ca aceste trasee să fie funcționale este nevoie de cel puțin două autobuze pentru un traseu. Tursib-ul a făcut analiza, am făcut o strategie, s-a discutat și am avut în vedere acele localități unde traficul este cel mai intens, care s-au dezvoltat foarte mult, cum este Șelimbăr și Cisnădie cu Calea Cisnădiei”, a explicat primarul Astrid Fodor.
Referitor la nemulțumirile celor trei primării rămase pe dinafară, primarul Astrid Fodor spune că acestea au în continuare fonduri să cumpere microbuze, dacă doresc, și ulterior se pot integra în transportul metropolitan.
”Colaborarea a fost foarte bună cu primarii, cei trei reprezentanți ai primarilor nu au avut nici cea mai mică obiecție. Din data de 10 martie nici un cuvânt nu s-a auzit de la aceste primării, ca ieri să ne trezim cu telefoane după ce a fost publicat pe un site. Altă variantă nu există, decât în detrimentul autobuzelor primăriei municipiului Sibiu. Am luat această decizie de comun acord. Dacă unii primari și-au trimis reprezentanții, trebuia să-i întrebe ce s-a discutat în acea ședință, cum ne afectează? De fapt, ei nici nu sunt afectați, acești 300 și ceva de mii de euro ei pot să-i folosească. Pot să cumpere microbuze, spre exemplu, și să intre cu ele după aceea, când vin”, a mai declarat primarul Astrid Fodor.
Consilierul local din partea PSD, Cătălin Stanciu, a luat cuvântul arătând că discuția are și un puternic iz politic. Conform lui, a fost exclusă din proiect comuna Cristian, aflată la doi pași de Zona Industrială Vest, în beneficiul comunei Sadu, care are foarte puțini locuitori, motiv pentru care autobuzele vor circula mai mult goale.
”Soluții eu sunt sigur că se găseau, dar n-am înțeles niciodată de ce, din analiza inițială, cele trei entități administrative au fost lăsate deoparte? Dacă am înțeles bine, nu există nimic studiat în acest sens. De aceea au spus unii primari că a fost în baza unor criterii discriminatorii. Sunt 12.000 de cetățeni care sunt lăsați deoparte, în favoarea celor vreo 2.000 de locuitori din Sadu, care este și cea mai îndepărtată. În loc să găsim soluții, noi am avut o abordare mult prea simplă. Poate că specialiștii primăriei Sibiu ar trebui să încerce să iasă afară din gândirea locală și să gândească zonal. Atâta timp cât sunt în asociație cu noi și plătesc acea contribuție au drepturi. Este primul nostru proiect cu care pornim la drum împreună și de la început lăsăm trei membri pe dinafară”, a spus Cătălin Stanciu.
Replica nu a întârziat să apară:
”Cartierul Arhitecților este supraaglomerat. Autobuzele care vin din Sadu vor deservi și această zonă”, a mai spus primarul, care a precizat că pentru accesarea fondurilor planurile trebuie să meargă înainte: ”Nu putem pierde timpul, am muncit foarte mult”.
În cele din urmă, la finalul discuțiilor, proiectul a fost aprobat, cu mențiunea că dacă se ivesc noi soluții sau oportunități se va organiza o nouă ședință extraordinară de CL pentru a implica pe toată lumea.
ADI Transport Metropolitan Sibiu a fost constituită în luna februarie 2022 și are ca membri Municipiul Sibiu, Cisnădie, Șelimbăr, Cristian, Șura Mică, Roșia, Șura Mare, Sadu, Poplaca și Ocna Sibiului.
Scopul asociației este ”înființarea, organizarea, reglementarea, finanțarea, exploatarea, monitorizarea și gestionarea în comun a serviciilor de transport public pe raza de competenţă a unităţilor administrative-teritoriale membre, precum și realizarea în comun a unor proiecte de investiţii publice de interes zonal sau regional, destinate înfiinţării, modernzării şi/sau dezvoltării după caz, a sistemelor de utilităţi publice aferente serviciilor de transport public pe baza strategiei de dezvoltare a acestora. ADI Transport Metropolitan va a sigura delegarea gesitiunii serviciului de transport public metropolitan prin încheierea contractului de delegare in conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.1370/2007”.
Citește și:
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: transport metropolitan , transport sibiu , Cartierul Arhitecților , Consiliul Local Sibiu , autobuze sibiu , stiri sibiu
Vizualizari: 8548
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Joe Doe
Acum 1 oră
MergeTreaba
Acum 1 oră
Asdfasdf
Acum 1 oră
Georje
Acum 2 ore
Uncas