Miercuri,
29.06.2022
Cer Senin
Acum
24°C

Radu Szekely despre motivele care au dus la modificarea anului școlar: S-a creat un echilibru între predare, învățare și odihnă

Radu Szekely despre motivele care au dus la modificarea anului școlar: S-a creat un echilibru între predare, învățare  și odihnă

Radu Szekely, consilierul ministrului educației, a explicat pentru Turnul Sfatului de ce s-a ajuns la concluzia că cele cinci perioade de învățare sunt mai bune decât două semestre. Acesta a vorbit despre un echilibru între perioadele de predare și învățare și vacanțele copiilor, despre o mai bună împărțire a materiei, despre o evaluare nu cantitativă, ci menită să arate dascălului dacă și-a atins scopul și să-l ghideze în planificarea următoarelor perioade. De asemenea, a precizat că la minister sunt în continuare discuții între specialiști care vor aduce la alte schimbări cum ar fi renunțarea la tezele obligatorii și la mediile inter semestriale.

Reporter: D-le consilier, știm deja că anul viitor va avea cinci module de învățare în loc de doua semestre.

Radu Szekely: Da, sunt, de fapt, cinci perioade de învățare. Se poate spune și module, dar acest termen se referă mai degrabă la o unitate de învățare, așa că sunt cinci perioade de învățare.

De ce este mai bine așa? De ce cinci perioade de învățare în loc de două semestre?

Structura calendarului școlar este, de fapt, un criteriu de organizare al proceselor de predare, învățare și evaluare. Nu este doar un calendar, nu trebuie să țină cont doar de sărbătorile de iarnă, sau de cele Pascale, sau doar de perioada concediilor de vară. Calendarul trebuie să structureze sau să ajute la organizarea proceselor de predare, învățare și evaluare din sistemul de învățământ și succesul și eficiența acestor procese ar trebui să fie factorul principal atunci când decidem data începerii sau terminării anului școlar, datele și numărul perioadelor de odihnă și perioadelor de studiu. Acum, tradițional, acest model cu o perioadă în toamnă și una în primăvară, era structurat pe perioada sărbătorilor de iarnă, care întotdeauna sunt la sfârșit de decembrie, început de ianuarie. Și atunci acesta este un punct fix în care, evident, că vrei să dai o perioadă de odihnă. La fel este și perioada sărbătorilor de Paști, dar în afară de astea trebuie văzut cum ținem cont de curba de efort a elevilor și a profesorilor și curba de învățare a elevilor în așa fel încât să o optimizăm. Am făcut-o prin stabilirea unor obiective de învățare mai scurte, cu o durată mai scurtă. Adică știm că în cinci, șase săptămâni de școală trebuie să facem asta, evaluăm ce am făcut și avem o perioadă de odihnă, după care continuăm cu altceva. Este mai motivant pentru elev, mai motivant și pentru profesor, care poate să-și planifice pe unități relativ egale toată materia.

Spuneți că s-a creat un echilibru cumva între perioada de învățare și perioada de vacanță.

Așa este. Și perioadele de odihnă sunt relativ egale, una, două săptămâni, dar mai ales perioadele de studiu. Astfel încât materia să poată fi împărțită echilibrat, să nu mai existe temerea aceasta că trebuie să facem foarte mult în primul semestru sau trebuie să facem foarte mult, în al doilea semestru, pentru că n-am reușit să acoperim toată materia. Având perioadele acestea de șase sau opt săptămâni este mai ușor să recalibrezi și recapitulările sunt mai scurte și mai ușor de revizuit.

Au mai fost și alte argumente care au stat la baza modificării calendarului?

Deci, primul criteriu a fost o distribuire mai armonioasă a anului de studiu. Al doilea ține de ritmul sau alternanța învățare - evaluare. Fiind vorba despre o serie de evaluări pe perioade de învățare mai scurte, acestea devin mai puțin constrângătoare, expun elevii la mai puțin stres și, implicit, au un impact pozitiv asupra învățării, cel puțin la asta ne așteptăm noi. Rolul evaluării nu este numai pentru a vedea dacă a învățat elevul, ci este și pentru a consolida cunoștințele și abilitățile, dar și de a proiecta învățarea pentru perioada următoare. Profesorul are șansa ca în urma evaluării să vadă dacă și-a atins sau nu obiectivul și dacă nu l-a atins, pentru perioada următoare de învățare poate vedea ce trebuie corectat. Își poate planifica predarea și procesul de învățare în funcție de rezultate. Acesta a fost un al doilea motiv. Apoi, ne-am dorit și să eliminăm acea teroare de a pune note și de a încheia medii doar pentru că se termină semestrul și până atunci trebuie să avem un anumit număr de note. Noi sperăm să încurajăm evaluarea pe unități mai mici care să sprijine, de fapt, acest proces de învățare.

Un alt avantaj este că se poate face și proiectare integrată, inter și multidisciplinară. Adică profesori care vor să lucreze împreună pe modelul învățării bazate pe proiect, de exemplu, pe trei, patru discipline, pot să adopte o temă pe care s-o dezvolte pe o perioadă mai scurtă și toată materia predată la acea disciplină se bazează pe o temă, care este aceeași și la alte discipline, astfel încât învățarea să devină mai relevantă și legătura dintre discipline să fie mai clară pentru elevi. Spun asta pentru că de multe ori nu se face legătura între aceste discipline pentru că planificarea se face pe un termen foarte lung și este foarte greu să planifici proiecte care durează 14 săptămâni. Acum, scurtând această perioadă, sper să se reușească și integrarea materiilor în proiecte comune.

În noua structură elevii vor fi evaluați mai puțin?

Nu, este foarte important de subliniat că măsura nu vizează verificarea redusă a elevilor, ci, dimpotrivă, presupune o evaluare sistematică a progresului acestuia. Nu înseamnă că vor primi note în fiecare perioadă. Nu ne dorim acest lucru. A spus-o și domnul ministru că nu este un adept al cantității. Adică să spunem că trebuie să aibă patru sau cinci note pe an, nu despre asta este vorba, ci despre cum se face evaluarea ca să-i ajute pe elevi și să dirijeze planificarea procesului de predare - învățare.

Atunci se confirmă faptul că vor fi eliminate tezele obligatorii și nu vor mai exista medii inter semestriale, ci o singură medie la finalul anului?  

Toate opiniile specialiștilor pe care noi le-am primit converg în această direcție. Decizia oficială, adică modificarea Regulamentului de Ordine și Funcționare nu a fost luată, încă, dar se merge în direcția asta. Vă pot confirma. Discuțiile sunt în direcția eliminării tezelor. Acest fapt l-a sus deja și dl. ministru și este practic decis. În ceea ce privește încheierea unei singure medii pe an, la finalul anului, aș spune că 90% din părerile specialiștilor merg în această direcție, deci, probabil așa se va întâmpla, va exista o singură medie anuală.

În acest caz s-a discutat și situația burselor? Cum vor lua elevii burse în lipsa mediilor semestriale?

Da, vor fi schimbări, dar încă se mai discută pe această temă și nu s-a luat o decizie finală. De exemplu, se discută ca la clasa a V-a în mod special, rezultatele pe primele două perioade de învățare să conteze la bursa de merit. Dar este o chestiune care încă se discută, nu vă pot spune acum.

 

 

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

8 comentarii

Teo

Acum 1 lună

Blablauri...
Raspunde

Rasu plansu

Acum 1 lună

vai de capu tau ! din 3 ianuarie pana in 24 aprilie, nici o zi de vacanta! bah, voi sunteti constienti ? va zic eu, nu sunteti intregi la minte!!!
Raspunde

Gigi contra

Acum 1 lună

Ori cineva are interes ca invatamantul sa mearga prost, sa fie o bulibaseala permanenta in scoli, ori tehnocratii de la minister habar n-au pentru ce sunt pusi acolo. Nu ma leg de dl. ministru, dumnealui a fost pus politic. Toti consilierii si toti specialistii din minister nu sunt in stare sa organizeze invatamantul astfel incat sa nu schimbam rotile locomotivei din mers. Dar probabil asta e scopul: sa nu mai stim pe ce lume traim, ce se face, ce nu se face.
Raspunde

Ion

Acum 1 lună

Tezele isi aveau un rol bine definit in consolidarea si conectarea cunostintelor . De ce nu scurtati vacanta de vara ? Vacanta de iarna se scurteaza, desi ar trebui sa se tina seama ca in Ro sunt multi copii care ajung greu la scoala, mai ales iarna. Trebuiau sa rezolve alte probleme mai presante ale scolilor din tara -consilii profesorale in timpul orelor, cercurile pedagogice desfasurate prin suprimarea orelor, bibliotecari pe care nu-i gasesti in biblioteca in timpul programului, ore de sport desfasurate in conditii absolut improprii si cu profesori incompetenti, site-uri ale scoliilor neactualizate de ani ( si este vorba de scoli de elita, chipurile ),etc. Si inca multe altele.
Raspunde

Alzara 1918

Acum 1 lună

Spiru Haret ll ( i.e.al timpurilor noastre ) .
Raspunde

Contra

Acum 1 lună

Habar n-ai tu, Ioane, cat se bucura copiii ca se tin sedinte in timpul cursurilor(in scolile in care se intampla asa ceva) Bibliotecara, biblioteca? poti sa spui cati copii mai citesc cand exista Tik-Tok?
Raspunde

Ion

Acum 1 lună

@contra Da, habar nu am cât se bucură copii când nu fac ore, căci pe vremea mea nu se întâmplă așa ceva. Dar va pot spune că am auzit copil care spunea că nu învață mai nimic la orele de engleza și asta nu-i place.
Raspunde

@Ion

Acum 1 lună

Se bucura si acum , ca si atunci, Ioane! Apropo... cu cine fac engleza? Cumva cu .... Pe vremea ta nu se intampla asa ceva, daca ai 80 de ani, altfel... Nimic nou sub soare...
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus