Joi,
30.06.2022
Cer Senin
Acum
27°C

Cum a ajuns Sibiul sufocat: 63% din mașinile de pe străzi sunt din afara orașului

Cum a ajuns Sibiul sufocat: 63% din mașinile de pe străzi sunt din afara orașului

În lipsa unui sistem de transport public metropolitan, străzile Sibiului se aglomerează în special din cauza autovehiculelor din afara municipiului. S-a ajuns ca 63% din totalul mașinilor aflate în trafic prin Sibiu să vină din afara orașului, procent în creștere față de acum cinci ani.

37,5% din mașinile care inundă în fiecare zi străzile și parcările municipiului Sibiu sunt ale locuitorilor orașului, rezultă din analizele de trafic întocmite în vederea actualizării Planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD) a Sibiului, pentru perioada 2021 – 2030. 

Situația s-a înrăutățit față de acum cinci ani, când pe străzile orașului numărul de mașini venite din afară era de 60%. Situația s-a înrăutățit deoarece în spatele acestor procente este numărul autoturismelor care a crescut în fiecare an. Conform datelor colectate, la fiecare doi locuitori ai orașului există deja câte o mașină înmatriculată în municipiul Sibiu. ”Indicele de motorizare la nivelul anului 2021 este de 500 autovehicule/1000 locuitori, respectiv cu 17,65% mai mare decât indicele de motorizare de la nivelul anului 2015”, se arată într-un raport al Primăriei Sibiu întocmit pe baza datelor culese pentru actualizarea PMUD.

În municipiul Sibiu, la finele anului erau înmatriculate 56.118 mașini, conform datelor Primăriei Sibiu.

Citește și Sibiul subvenționează mașinile: cu minim două mașini pe loc de parcare, doar una din șapte are abonament

Estimat - 2025

Aproape două treimi dintre persoanele care fac naveta la Sibiu din alte localități o fac pentru a veni la serviciu. ”Din datele obţinute în cadrul activităţii de colectare de date pentru elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, navetismul în scop de loc de muncă (58% din numărul total de navetişti) evidenţiază faptul că municipiul Sibiu are o atractivitate ridicată în ceea ce priveşte locurile de muncă pentru locuitorii din zona limitrofă. Astfel, în prezent, principala modalitate de deplasare a populației din şi spre municipiul Sibiu este cea cu autoturismul”, se mai arată în documentul citat.

Pentru a oferi alternative viabile navetiștilor, după aproape zece ani de discuții, în luna februarie a acestui an, autoritățile din Sibiu, Cisnădie, Șelimbăr, Ocna Sibiului, Sadu, Șura Mare, Șura Mică, Cristian, Poplaca și Roșia s-au asociat în cadrul ADI Transport Metropolitan Sibiu. Totodată, au demarat o serie de proiecte de achiziție de autobuze, precum și întocmirea de studii prealabile, în urma cărora să rezulte un sistem metropolitan de transport. Estimările autorităților sunt că acest sistem va deveni operațional în anul 2025. Iar în primul an, impactul nu va fi unul deosebit. ”În urma implementarii proiectului de investiţie, se vor obţine următorii indicatori de rezultat: creşterea numărului de pasageri în transport public la nivelul primului an de după finalizarea implementării proiectului (estimat 2026) - cu aproximativ 5%”.

Oamenii se plâng de aglomerație, nu de lipsa alternativelor

În ceea ce privește mobilitatea din oraș, sibienii se plâng cel mai mult de faptul că nu mai au loc prin traficul la care tot ei sunt cei care contribuie din spatele volanului propriei mașini. ”Principala problemă identificată la nivelul PMUD Sibiu 2021-2030 în ceea ce priveşte mobilitatea populaţiei şi a mărfurilor este reprezentată de problemele generate de traficul auto ridicat (32%}, urmată de lipsa/locuri de parcare ineficiente (14%). Următoarele probleme importante sunt ineficienţa transportului în comun, datorită lipsei transportului în comun în zona metropolitană/urban funcţională şi lipsa alternativelor de transport (12%)”.

Mai puțin de o treime folosesc autobuzele

În urma centralizării chestionarelor aplicate în municipiul Sibiu, 37,55% dintre respondenți au declarat că folosesc mașina personală drept mijloc principal de transport. Răspunsurile nu au fost convingătoare pentru autorități. ”Dat fiind faptul că răspunsurile respondenţilor au un nivel ridicat de subiectivitate şi diferă foarte mult în funcţie de natura originii / destinaţiei pentru deplasare, se vor lua în considerare cotele modale conform datelor de trafic”.

Iar cotele modale calculate pentru actualizarea PMUD arată faptul că mai puțin de o treime dintre sibieni preferă, de fapt, să își lase mașina acasă și să folosească autobuzele Tursib. ”Reţeaua de transport deserveşte peste 200.000 de locuitori pe o suprafaţă de 121 km. Cota modală în prezent pentru transportul public este de 27,66% (în municipiul Sibiu), conform datelor de trafic şi din analiza datelor de transport provenite de la operator. Raportat la cota modală de 26,79% raportată în PMUD versiunea I (cea din 2017 – n.r.), se constată o creștere uşoară în ceea ce priveşte folosirea transportului public ca mijloc principal de deplasare”.

Sibienii au declarat că nu folosesc autobuzele Tursib din cauza aglomerației și din caza timpilor de așteptare foarte mari. ”În ceea ce priveşte gradul de acoperire, transportul public prezintă o frecvenţă foarte ridicată (sub 7 minute) pe Bulevardul Andrei Şaguna, Şoseaua Alba Iulia, Bulevardul Corneliu Coposu, Piaţa 1 Decembrie şi strada General Magheru (sic!). Zonele cu o frecvenţă medie (8-13 minute) sunt localizate pe principalele artere de penetrare, în apropierea zonei centrale, cum ar fi: Bulevardul General Vasile Milea, strada Henri Coandă, strada Oţelarilor, strada Nicolae Teclu, Strada Abatorului, strada Târgul Fânului, Strada Lungă, Calea Şurii Mari, Calea Malului, Strada Cibinului, Strada Metalurgiştilor, Strada Râului, Calea Maramureşului, Strada Dumbrăvii. În celelalte zone, frecvenţa mijloacelor de transport depăşeşte 14 minute. Arealele cu frecvenţă scăzută (peste 25 minute), se află în zonele periferice”, se mai arată în raportul administrației locale.

Citește și Din Hipodrom, până-n Sadu: transportul metropolitan Sibiu devine o strategie. Două contracte, în curs de negociere

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

16 comentarii

Claus

Acum 1 lună

Sunt solutii,dar nu este dorinta,alte tari deja muta institutiile statului in afara oraselor in zone special amenajate,parcari pe orice spatiu nefolosit,fie el si privat,interzicerea construirii altor cladiri,peste alte cladiri,centrele comerciale in afara oraselor,liceele la fel,cei cu 2 3 4 masini parcheaza masina in parcari in afara oraselor nu in fata casei,extinderea pe orizontala a oraselor si pe verticala a parcarilor,obligatia centrelor comerciale ca dupa 20 PM pana la 08 AM sa devina parcari publice,ehe si cate altele.
Raspunde

Dan

Acum 1 lună

La cat de prost merg autobuzele nici nu ma mira ca lumea prefera sa stea inmasina proprie si nu cu orele inststia de autobuz. In afara de autobuzele 1 si 2 care circula la 5 minute restul sunt cam inexistente si sa dau exemplu linia 15 care la orele de varf mai si lipseste de pe traseu.
Raspunde

Călătorul

Acum 1 lună

Așa este din păcate și pe multe alte linii, de exemplu 17, 19, etc. Este absolut inacceptabil ca în intervalul 15.00 - 17.00 să ai un singur autobuz la o frecvență de 30 de minute pe foecare linie. Însă poți observa cel puțin 3-4 autobuze care nu iau călători pentru ca se retrag la garaj la ora 16.00. Adică, în loc să fie în acest interval critic cat mai multe bus-uri incat omul sa fie multumit ca ajunge repede și ieftin acasă, în Sibiu e fix invers. Parcă te determină să alegi autoturismul prin organizarea defectuoasă a timpilor de transport. De ce sunt puține autobuze sau puțini șoferi la TurSib e o temă la care alți oameni trebuie să răspundă.
Raspunde

Taxati Rablele Poluante

Acum 1 lună

Sunt o gramada de masini foarte vechi care polueaza.... ar trebui ca RAR-ul si politia locala car enu face nimic, sa se ocupe de treaba asta. Suntem mai rau ca in India sau Pakistan, cu rable care scot fum ca locomotivele cu aburi si nimeni nu face nimic.
Raspunde

Sibian SB

Acum 1 lună

Multe mașini de alte judete, da. Dar aici aveti in vedere (poate ati avut, nu stiu) ca exista multe masini de Buc Cj etc, care sunt pe leasing, dar sunt plătite si conduse de sibieni.
Raspunde

Drg

Acum 1 lună

Ati uitat sa mentionati studentii Academiei Fortelor Terestre care pur si simplu au sufocat zona strazilor Noica,Stefan cel Mare,Hegel ,Milea,Fratii Grachi. Isi lasa masinile cu saptamanile nemiscate din loc. La noi ca la nimeni. Primaria doarme,Politia Locala sta la umbra biroului( trebuie sa sesizam noi ca si cetateni orice masina parcata neregulamentar pentru ridicare) Domeniul Public face ce zice Primaria,adica doarme. A ,sa nu uitam de Politia Rutiera,care doarme. Numai soferi drogati s.a.m.d pe sosele. Dar ma rog,asta e alta discutie...
Raspunde

Cosmin

Acum 1 lună

De ce nu se angajeaza un expert in decongestionarea traficului, din strainatate, sa analizeze si sa ofere solutii primariei. In primul rand, din acele 63% - cei care vin cu masina in Sibiu sunt din localitatile limitrofe - Selimbar , Sura Mare/Mica, Rasinari, Cisnadie si Cristian. Asta arata inca odata nivelul de comunicare intre entitatile locale. Nu se doreste ca primariile sa fie in slujba cetatenilor, ci doar se alearga dupa bani. Cat despre oras, acesta trebuie sa fie orientat catre pietoni si metodele sanatoase de deplasare. Biciclete, chiar si trotinete de care o mare masa a populatiei se plange constant - pentru ca legile nu sunt corecte si aplicate, insa mijlocul de transport este chiar unul util. De asemenea lumea se plange ca autobuzele nu ajung la timp. E foarte corect, asta pentru ca sunt nevoite sa stea in trafic, plus ca de multe ori, lumea nu acorda prioritate autobuzelor sa iasa din alveole. Ati mai vazut politie in strada ? Camerele de supraveghere pentru ce se folosesc? Problema vine din toate partile, nu numai educatia cetatenilor, dar si a edililor.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

VasileMarculescu

Acum 1 lună

bariera la intrarea in oras! toate masinile care nu sunt din Sibiu sa plateasca taxa de intrare.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Sibian SB

Acum 1 lună

Nu merge asa amice, suntem oras modern, e democrație in tara asta. Si apoi oricum nick-ul(sau poate nume) pe care l-ai pus tu acolo e cu "escu" la final, nu prea pare sibian...
Raspunde

Eu... tot eu

Acum 1 lună

Transportul in comun, minus 2-3 linii, este sub orice critica. Am avut nenumarate incercari de a-l folosi, cand nu ma grabesc, folosesc si acum, dar sa stai in statie pana-ti vine acru, si mai ales cand ai ore fixe sa ajungi la serviciu, este inacceptabil. Linia 116 are 3 plecari dimineata, in conditiile in care deserveste 2 cartiere. Am incercat sa-i conving si pe cei apropiati mie sa foloseasca transportul in comun. Cei care au incercat au zis ca nu au in plan sa mai mearga, timpii de asteptare in statie fiind aberanti.
Raspunde

Marginean

Acum 1 lună

Sunt unul din cei 63%, dar doar pentru ca nu am alternativa. Transport in comun pe care sa te poti baza nu exista de unde vin eu. Uneori mai vin cu bicicleta, dar cred ca ma las de sportul asta la cum se conduce la noi si la cat respect au soferii pentru biciclisti.
Raspunde

Xxx

Acum 1 lună

Corect! Da și bicicliștii și trotinetistii au un respect pt regulile de circulație de...mai mare dragul!!! Ești respectat atîta timp cît respecți! Cum poți să respecți un biciclist( caz văzut de mine Intr o dimineață) care...se vedea că e adevărat( casca...etc..barba.. bineînțeles) și care spre ieșirea din oraș pe Alba Iulia...spre aeroport mi a mers în fața pe banda de circulație...peste 100 de metri deși pista de biciclete era disponibila???? Fiind aglomerat mi am pierdut răbdarea și l am claxonat. Culmea...tot el îmi făcea semne...nu spun de care! Și vreți respect nu i așa????
Raspunde

MarcuVasilescu

Acum 1 lună

nu asa, parcare cu plata pe toate strazile cu scutire pentru localnici
Raspunde

Sibian

Acum 1 lună

Cum ar fi sa-ti suprataxeze si tie apa care iti vine din Gura Raului sau Sadu, legumele si fructele, medicamentele, gazele, curentul? Poate ar trebui sa te gandesti la ce produce si exporta Sibiul si la ce importa (aici e inclusiv forta de munca). Nici mie nu-mi place ca am vecini la bloc care au 2,3 masini, 1 camion de 3.5t, microbuz, etc., dar traim intr-o democratie unde din pacate multe lucruri nu sunt reglementate sau nu se vrea a fi reglementate, si asta doar pentru voturi (cred ca daca ar exista o limita de 1 masina personala per locuinta, scoli cu profesori bine pregatiti in fiecare cartier mare, nu ar mai fi aglomeratie, dar cine ar da o asa lege/hotarare cel mai probabil nu o sa mai vada voturi). Si mai este inca o problema mare, majoritatea cand isi cumpara o locuinta din pacate se uita doar la pret si cat de mare e, nu si la traseul pe care o sa-l faca zilnic (gradinita, scoala, serviciu), si uite asa apar cartierele dormitor (ca pana la urma daca tot ti-ai gasit de lucru trebuie sa si dormi undeva).
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Javert

Acum 1 lună

@Sibian ești bine,sănătos?
Raspunde

Minime

Acum 1 lună

România ( si Sibiul ) continuă să fie o groapă de gunoi a Europei în ceea ce priveşte importurile de maşini second-hand. Vad in trafic masini mai vechi de 2000 cu duiumul. Peste 40% din maşinile vechi de import înmatriculate anul trecut nu corespund nici măcar normelor Euro 3. Iti iei o troca si cu 2-300 de eur.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus