Joi,
30.06.2022
Cer Senin
Acum
28°C

Sibiul peste opt ani: un plan cât un fel de revoluție!

Să desființezi cel puțin jumătate din locurile de parcare de pe artere din Sibiu precum Mihai Viteazul, Nicolae Iorga, Rahovei, Cisnădiei, Dumbrăvii, Lungă ori Piața Unirii este un demers cât se poate de curajos. Să folosești spațiul astfel eliberat de mașini pentru mijloacele de transport în comun și pentru pietoni și bicicliști este o întoarcere cu 180 de grade a politicilor publice aplicate în Sibiu de ultima generație de administratori.

Și asta pentru că vine după mai bine de 20 ani în care Sibiul a urmat indicațiile șoferului-fost-primar Klaus Iohannis în materie de mobilitate urbană. Din spatele volanurilor de BMW-uri cu sute de cai putere pe care și le parca ostentativ în Piața Mare, Iohannis a dispus pentru Sibiu străzi cu cât mai multe benzi de circulație pentru mașini și cât mai multe străzi cu sensuri unice pentru și mai multe locuri de parcare pentru mașini.

A dispus anihilarea rețelei de troleibuze din oraș și a dat lovitura de grație tramvaiului Sibiu – Rășinari (adică exact genul de transport în comun nepoluant pentru care sunt alocate acum cantități mari de fonduri nerambursabile).

A bifat interesul pentru mobilitatea alternativă transformând un trotuar din Sub Arini în pistă de biciclete și prin trasarea unor linii roșii pe marginile pline de gropi de canal de pe principalele artere, tot sub formă de piste de biciclete. A ignorat proiectul revitalizării transportului pe cale ferată (a cărui funcționalitate i-a fost dovedită printr-o inițiativă privată încă din 2007) și a tăiat cât mai mult din trotuarele pietonilor – obligându-i pe alocuri să meargă în șir indian - pentru a face loc pentru și mai multe parcări.

Viziunea lui Iohannis pentru mobilitatea orașului s-a dovedit greșită. Orașul a devenit un furnicar groaznic de mașini fumegătoare, conduse de oameni tot mai nervoși și iritați pentru că nu pot ajunge într-un mod decent din punctul A în punctul B. Mai nimeni nu folosește simulacrele de piste de biciclete separate de mașini printr-o dungă de vopsea pe asfalt, iar interesul pentru transportul public în comun a rămas doar la cei fără alternativă (elevi, studenți și pensionari, în special), înghesuiți în autobuze blocate în același trafic dăunător pentru corp și minte.

Tocmai de aceea noul Plan de mobilitate urbană durabilă supus acum consultării publice vine ca o revoluție: pentru că propune o adversitate aproape brutală deplasării prin oraș cu mașina personală. O adversitate exprimată fățiș: pe principalele artere ale orașului se desființează locurile de parcare și se elimină din benzile de circulație pentru a face loc benzilor dedicate pentru transportul în comun, pistelor generoase și sigure pentru bicicliști, spațiilor de promenadă umbrite de copaci maturi transplantați, pe la umbra cărora – spre exemplu - sibienii de pe Mihai Viteazul pot ajunge într-o plăcută plimbare de 30 de minute până în centrul istoric al orașului. Scopul este ca, în final, prin Sibiu să ajungi la viteze de deplasare cu mașina personală mult mai mici decât cu transportul în comun sau cu bicicleta, de exemplu.

Sunt doar câteva prevederi din Planul de mobilitate urbană durabilă supus acum consultării publice. Un document de peste 600 de pagini, cu multă ”burtologie”, e adevărat, dar cu câteva direcții revoluționare pentru Sibiul din 2022. ”Revoluționare” pentru că, în definitiv, aproape jumătate din sibieni nu vor să se deplaseze nici cu autobuzul, nici pe jos, nici cu bicicleta, adică exact modelul de deplasare pe care îl promovează varianta actualizată a Planului.

Chiar dacă văd orașul sufocat de tăblării mecanizate de la cele de câteva sute la cele de sute de mii de euro, aproape jumătate din locuitorii acestui oraș vor de fapt și mai multe benzi de circulație, și mai multe parcări, dacă se poate și în fața propriei locuințe și a magazinului și a locului de muncă și a parcului și și a bisericii.

Noul Plan propune și termene relativ scurte: în decurs de nici opt ani, pe artere importante precum Mihai Viteazul, Nicolae Iorga, Rahovei, Cisnădiei, Dumbrăvii, Lungă ori Piața Unirii paradigma mobilității să se modifice total. Să se desființeze locurile de parcare (aveți mașini și nu aveți unde să le parcați? Ghinion!), să fie cât mai încâlcită deplasarea cu mașina personală (care va da prioritate nu doar autobuzelor, ci și bicicliștilor și pietonilor) vor fi modificări care vor trezi opoziție. 

O opoziție cu siguranță agresivă și vocală, probabil și organizată (”noi unde ne mai lăsăm mașinile pentru care vă plătim impozit?” ar putea fi o lozincă, deși impozitul e de nici 200 de lei pe an), venită în special din partea sibienilor cu bani și influență, care nu concep un drum prin oraș decât cu limuzina proprie. Tocmai de aceea este nevoie de curaj la Primărie: primarul care va implementa Planul acum propus va avea de înfruntat adversități mult mai mari decât actualele răzlețe izbucniri împotriva modului în care este gestionat spațiul verde și de agrement.

Pe de altă parte, entuziasmul lecturării variantei actualizate a Planului de mobilitate urbană durabilă se temperează dacă ne uităm după ce s-a ales de prima variantă a acestui plan, cea din 2017. Și atunci, prin acea primă variantă, ni se promitea o mică revoluție în materie de deplasare prin oraș. Și atunci citeam despre ”avioane” cu noi rețele de tramvai, despre parcări subterane care ne vor lăsa aerul de la sol respirabil, despre rețele pietonale umbrite de copaci generoși, despre piste de biciclete pe care vom putea pedala în paralel, astfel încât să putem sporovăi în tihnă cu partenera(ul) în drum spre lucru, școală ori cumpărături.

La tramvai s-a renunțat, parcările subterane s-au dovedit proiecte mult prea grele pentru un cincinal al funcționarilor din Primărie, primul și singurul, deocamdată, ”culoar sigur de deplasare cu bicicleta” este o glumă, iar rețelele pietonale sunt tot cele care au mai scăpat din epoca iohannesciană ”pro-mașină”.

Declarativ, însă, direcția propusă prin Planul aflat acum în consultare este singura pe care se mai poate merge. Sibiul nu mai are și nici nu va avea capacitatea instituțională ori bugetele necesare pentru a continua investiții în infrastructura auto (parcări subterane cu nemiluita – unii le visează chiar și sub Piața Mare, sute de milioane de euro investite în coborârea traficului în subteran, parcări supraetajate în oricum deja înghesuitele cartiere ale orașului). Sibiul are nevoie de o revoluție în materie de mobilitate urbană.

Am puțin peste 40 de ani și nu cred că voi apuca vremurile în care efectele acestei revoluții să le și simt prin propriile simțuri. Dar citind Planul despre care am tot scris mai sus, n-are cum să nu mă apuce speranța. Măcar atât.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

7 comentarii

Emil

Acum 1 lună

Vicleanul Iohannis si-a investit timpul în meditații bănoase si achiziții de case cu acte de proprietate false.

Raspunde

Gigi

Acum 1 lună

@Traian Deleanu, bun articolul. Ma faci sa parcurg și eu documentul cu planul de mobilitate.

Raspunde

Mircea

Acum 1 lună

O utopie care nu corespunde deloc dorintelor locuitorilor. Sibiul oras in care nici comunistii nici capitalistii salbatici nu au construit parcari se sufoca din cauza incompetentei admnistratiei nu din cauza locuitorilor. Strazile NOI construite cu o banda pe sens (vezi Campsor) sau cladirile NOI fara spatiu pentru parcari (vezi cazul Keul pe Dumbravii) acesteau au dus la aglomerare. Orizontul limitat al pensionarei si al clicii ei din primarie (cu P mic desigur) e plin de linii de autobuz. O razbunare tampa pe proprietarii de masini. Ca si cum ai folosi masina doar in oras. O sa urmeze ce? Noul trend cu masinile electrice de mici dimensiuni, ca deh omul nu trebuie sa plece mai mult de 50 de km departare de domiciliul sau...

Raspunde

Mureșan

Acum 1 lună

Exact de lucrurile astea și-au dat seama și orașele din occident în urmă cu 30 de ani: degeaba faci mai multe parcări și benzi de circulație pentru mașini, că tot ambuteiaje o să ai, ba mai rele. Vorba "One more lane will fix it" a ajuns să fie o glumă chiar. Singura soluție pentru aglomerări urbane mari (în care aproape toată lumea își permite o mașină) e să crezi alternative și apoi să descurajezi circulatul cu mașina prin parcări scumpe și punerea în practică a legii în ceea ce privește parcatul ilegal. Dacă cele expuse în planul de mobilitate se vor realiza, va fi un pas în față spre un oraș mai civilizat.
Raspunde

Un biciclist

Acum 1 lună

Cum zicea si Mircea mai sus, planul vine acum ca o scuza la lipsa dezvoltarii infrastructurii in ultimii 20 de ani cu ciuma fdgr-ista la butoane. De asta nu s-au facut strazi si bulevarde mai accesibile (ex. Cl. Cisnadiei si partial Rahovei, Scoala de Inot, Lomonosov, Autogarii, Cl. Dumbravii - aia smart! etc toate cu doar o banda circulabila pentru a desena cateva locuri de parcare in plus) pentru ca vizionarii din primarie au avut o revelatie - revelatia mersului pe jos si cu Bicicleta. Oricat s-ar schimba mentalitatile si oamenii (apropos cati din membrii CL Sibiu si CJ Sibiu folosesc mijl. Alternativede deplasare?), din octombrie-noiembrie pana in Martie – Aprilie sibianul isi pune Bicicleta la hibernare ca de’ iarna nu-I ca vara. Si o sa stam toti in masini pe o banda emitand tone de noxe in coloana in timp ce pe banda de autobuze o sa treca un autobuz la 5-10 minute. Ce altceva decat prostia crasa au impiedicat primaria sa faca drumuri noi in mijlocul campului de doar 7m latime (Campsor, str. Bruxelles, Varsovia, Turda, etc.) Si daca nici planul asta nu e bun? Inevitabil (istoria recenta a dovedit-o) in Sibiu au sa fie si mai multe masini. Ne opunem dezvoltarii prin autosabotare ? Pe logica asta hai sa nu mai creeam conditii tocmai propice de viata – taiem gazul si apa in oras. Astfel oamenii au sa migreaze si problema traficului e rezolvata. E mai simplu asa decat sa cautam solutii si sa dimensionam urbea pentru sec. 21 cu oameni adecvati timpurilor si nu cu unii cu mintea plecata in pensie de doua mandate - dovedit pe timpul si banii nostri.
Raspunde

Gun

Acum 1 lună

Planul de imobilitate propus e un fel de "revoluție culturală" românească: hai sa refacem de la zero (aproape) circulația rutiera în Sibiu. Articolul e fum în ochii cititorilor și planul de mobilitate un motiv de furat bani prin proiectele găștilor din primăria bunicuței. Parcă suntem intr-un film SF prost.
Raspunde

Claudiu

Acum 1 lună

Chiar am înnebunit cu toții? Chiar tuturor nu se pare că Sibiul înseamnă centrul istoric și "ce fain se vede de la etaj cum sta lumea la terasa sau se plimba pe jos"? Mai ales de la etajele din primărie Oameni buni, țara și orașul au avut și vor continua să aibă 4 anotimpuri. Iar pe marele plan îl cam doare la cozoroc de cei din cartierele fara eticheta "centrul istoric". Sau ce fac aceștia când plouă mărunt toamna zile in șir Sau când ne sperie Busu cu cate un cod roșu de la minus 15 in sus, de Bobotează Planul asta chiar NU include nimic legat de anotimpuri si/sau starea vremii. E doar un alt fel de "i-am pedepsit până acum și au răbdat ? Ok. Hai că am mai inventat o metodă" Acum astăzi, nu peste 8 ani, daca vreau să îmi duc copilul la școala de pe Avram Iancu ( că e doar in clasa a doua și nu se descurca singur) ce transport in comun acoperă zona ? Sau cat mă costă o bicicleta cu ataș in spate cu care CUM trec podul gării daca vin dinspre Gușterița? Dar la fostul industrial 3 cu ce ajung ? Așa că, da, construirea de avioane de hârtie rezolvă fix nimic anul ăsta. Dar taxele și impozitele vor sa le plătesc corect și la timp
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus