Miercuri,
28.02.2024
Cer Senin
Acum
11°C

CJ Sibiu dă vina pe ”ploile excepționale” pentru ruperea unui drum de 100 de milioane, aflat în garanție. Tot sibienii plătesc

CJ Sibiu dă vina pe ”ploile excepționale” pentru ruperea unui drum de 100 de milioane, aflat în garanție. Tot sibienii plătesc

Un drum județean - a cărui reabilitare a fost recepționată anul trecut de Consiliul Județean Sibiu după plata a peste 100 de milioane de lei - s-a rupt și alunecă în continuare. Conducerea CJ Sibiu a returnat mare parte din garanția de bună execuție și invocă ploile excepționale drept motiv pentru aceste deficiențe. Cu toate acestea, autoritățile nu par să se înțeleagă asupra momentului în care au căzut ”ploile abundente” pentru a obține milionul de euro estimat a fi necesar pentru reparații.

Până la finele lui februarie 2026 se întinde garanția cerută prin contract pentru modernizarea celor peste 33 de km ai DJ 107B, între comunele Slimnic și Păuca. 106 milioane de lei, cu tot cu TVA, au fost plătiți celor de la Strabag SRL pentru modernizarea acestui drum, pentru care procesul verbal la terminarea lucrărilor a fost semnat în februarie 2021. 

Însă cu câțiva kilometri înainte de Păuca, în zona dealului Bogatului, drumul s-a rupt în cursul anului trecut. Evenimentul nu a fost anunțat de vreo autoritate, acest subiect devenind public abia în urmă cu câteva săptămâni, când pe un site neasumat a fost publicată sub anonimat o analiză a activității Danielei Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu. 

Așa am descoperit în dealul Bogatului (aproximativ km 33+300 al drumului) o zonă în care carosabilul a luat-o la vale, la capătul unui zid de sprijin. După urmele din carosabilul distrus, lucrarea s-a încercat a fi remediată, însă fără succes. Prin urmare, a fost amplasat un indicator care avertizează asupra ”drumului cu denivelări”, iar limita de viteză a fost redusă la 30 de km/h. 

Și cu toate că lucrarea este, practic, la început de garanție, tot din banii sibienilor vor fi plătite lucrările de refacere. Austriecii de la Strabag, care au realizat lucrările, invocă o clauză contractuală când sunt întrebați de ce nu au reparat încă, dacă tot au oferit o garanție de cinci ani, drumul care se rupe în continuare. ”Înțelegem faptul că acesta este un proiect de interes public, însă antreprenorul Strabag are în cadrul contractului o clauză de confidențialitate pe care nu o poate neglija”.

Autoritățile apără constructorul și pun sibienii la plată

Reprezentanții Consiliului Județean Sibiu condus de Daniela Cîmpean iau apărarea constructorului și arată că vina a ceea ce s-a întâmplat cu noul drum vine din cer. ”Deficiențele la care faceți referire au apărut ulterior recepției la terminarea lucrărilor de execuție, fiind constatate în cadrul unei vizite pe teren efectuată de antreprenor împreună cu reprezentantul beneficiarului (dirigintele de șantier), cu scopul verificării comportării drumului pe perioada de notificare a defecțiunilor. Cu acest prilej s-a identificat o zonă de alunecare cu un caracter activ, evolutiv și imprevizibil, cauzată în principal de condițiile meteo excepționale, respectiv a precipitațiilor abundente înregistrate în prima jumătate a anului 2021”, transmit reprezentanții CJ Sibiu pentru cititorii Turnul Sfatului.

Reprezentanții CJ Sibiu mai invocă și o vină ”din adâncuri”: instabilitatea întregului deal care nu a fost relevată de studiul geotehnic pe baza căruia a fost elaborat proiectul. ”Constructorul a realizat lucrările conform proiectului tehnic și nu intră în sarcina lui remedierile cauzate de fenomene meteo excepționale și de dinamica geotehnică a terenului din zonă, care nu au fost evidențiate de studiul geotehnic”. 

Defecțiunile au apărut anul trecut pe un drum județean recepționat anul trecut în urma unor investiții de 100 de milioane de lei

Prin urmare, CJ Sibiu vrea să scoată din bugetul județean cele aproape șase milioane de lei, la cât este estimată valoarea reabilitării. ”Având în vedere faptul că aceste alunecări de teren au apărut ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, căutăm soluții pentru a remedia zona de instabilitate din bugetul local al Județului Sibiu. În cazul în care fenomenele expuse se intensifică, vom face demersuri pentru a accesa fonduri  guvernamentale pentru calamități naturale”, mai transmite cititorilor Turnul Sfatului instituția condusă de Daniela Cîmpean.

Care ploi?

Ceea ce nu spun reprezentanții CJ Sibiu este faptul că au fost demarate actele pentru a accesa bani de la guvern pentru a repara drumul în garanție. Autorităților locale din Păuca le-a fost cerut să întocmească un act prin care să certifice ”condițiile meteo excepționale” care au dus la defecțiuni.

Cel care și-a asumat un astfel de document este viceprimarul comunei Păuca, Ioan Vezan. El a semnat, în locul primarului, un proces verbal, prin care comitetul local pentru situații de urgență certifica faptul că ”ploi abundente” au dus la afectarea rigolelor, a căii de rulare și a zidului de sprijin pe drumul aflat în garanție.

Doar că, spre diferență de ceea ce susține președinta CJ Sibiu – și anume că ploile excepționale au căzut în primăvara lui 2021 -, cei din Păuca au scris în procesul-verbal că ploile abundente au căzut în septembrie.

Contactat de Turnul Sfatului, viceprimarul Ioan Vezan spune că nici ploile despre care scrie în procesul-verbal întocmit la cererea autorităților județene nu au fost ieșite din comun. ”Au fost niște ploi și după aceea s-a întâmplat. Noi n-avem hidrologi și nu știu ce... că ne-au întrebat de efecte ale ploilor... Acum, da, nu au fost exagerate. Noi ne-am făcut datoria și am semnalat. E drum județean, nu e gestiunea noastră. Noi nu cunoaștem amănunte, că nu e problema noastră”, arată viceprimarul pentru cititorii Turnul Sfatului.

Notă: dintr-o eroare, în forma inițială a articolului, a apărut numele de Vasile Gusan (numele fostului viceprimar al comunei Păuca), în loc Ioan Vezan. Facem cuvenite rectificare cu scuzele autorului pentru această greșeală.

În acest context, prefectul Sibiului nu s-a mai adresat Guvernului să ceară bani. ”Instituția Prefectului - județul Sibiu nu a solicitat Guvernului României alocarea de fonduri în vederea reabilitării DJ 107B km 33+280 – 33+457”, răspunde prefectul pentru cititorii Turnul Sfatului.

Nici proiectantul nu e de vină

Drumul a fost modernizat în baza unui proiect tehnic elaborat de firma clujeană DP Cons SRL, în baza unui contract de 1,7 milioane de lei, care a inclus și asistența tehnică. 

Clujenii spun că în zona în care a apărut acum alunecarea au realizat inclusiv o completare a studiului geotehnic, care ”a reliefat existența unor fenomene de alunecare de suprafață, fapt pentru care s-au proiectat ziduri de sprijin din beton armat cu soluție de fundare directă”. Proiectantul mai arată că în zonă a descoperit și infiltrații de apă, ”fapt pentru care s-au proiectat drenuri longitudinale de fund de șanț”.

Iar vina pentru ceea ce s-a întâmplat nu le aparține. ”Nu considerăm că defecțiunile în discuție sunt rezultatul unei erori de proiectare, soluțiile fiind documentate de studiile necesare. Apreciem că defecțiunile apărute sunt rezultatul unui cumul de factori, printre care ploile abundente căzute după finalizarea lucrărilor, când vegetația nu era refăcută în zona drumului, astfel a permis infiltrații mari de apă în corpul drumului și constrângerile de încadrare în limita de proprietate. Trebuie să fim conștienți de faptul că dezvoltarea hazardelor naturale nu ține cont de limitele de proprietate”, transmit proiectanții pentru cititorii Turnul Sfatului.

Nimeni nu este vinovat pentru că un drum nou a început să cedeze la niciun an de la terminarea lucrărilor

Invocarea limitelor de proprietate are legătură cu soluția pe care cei de la DP Cons sugerează că au propus-o din faza de proiectare, dar care nu a mai fost aprobată de conducerea CJ Sibiu. ”Pentru o drenare mai eficientă a apelor subterane ar fi fost necesară amenajarea, în afara limitelor de proprietate de pe partea stângă a drumului județean, realizarea unor drenuri tip spic, iar pe parte dreaptă realizarea unor canale de descărcare pentru evitarea stagnării apei la baza zidului realizat”, mai arată proiectanții. 

Ei susțin că din măsurătorile realizate în ultima perioadă, zidul de sprijin din zonă este stabil, iar în straturile inferioare ale drumului mai staționează apa infiltrată în urma ploilor. ”Vom emite o soluție tehnică pentru îndepărtarea defecțiunilor”.

Garanția a fost returnată

Cea mai mare parte din garanția de bună execuție constituită de constructor a fost returnată de președinta Consiliului Județean Sibiu. Conform legii, susțin reprezentanții autorității județene. ”Având în vedere că procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor s-a încheiat fără obiecțiuni, comisia constatând în unanimitate că a fost respectat întocmai proiectul tehnic de execuție și dispozițiile de șantier aprobate, Consiliul Județean Sibiu a procedat la eliberarea a 70% din garanția de bună execuție, iar diferența de 30% se va elibera după expirarea perioadei de garanție și realizarea recepției finale”.

Zona de la intrarea în Mândra a DJ 107B

Drumul a fost reabilitat din fonduri alocate prin Planul național de dezvoltare locală. Lucrările au început cu întârziere (inițial trebuiau finalizate până la finele lui 2020), iar pe parcurs s-au scumpit: în august 2020, consilierii județeni au aprobat creșterea bugetului alocat. Iar în loc de 6,8 milioane de lei, cofinanțarea asigurată din bugetul județului a urcat la 19,9 milioane de lei.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

21 comentarii

Vasile

Acum 1 an

Ne iau toti de prosti. Cum sa dai vina pe ploi, ca nu avem musoni, taifunuri sau tancuri rusesti in zona aia. Faci un drum vechi de un an si se descompune, e clar: proiectare sau executie defactuoasa. Strabag e o dezamagire din ce in ce mai mare. De CJ nu mai vorbim.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Kokos

Acum 1 an

Strabag e firma serioasa și a lucrat după proiect.Nu e vina lor.Părerea mea e ca proiectul a fost făcut greșit în zona aia pentru ca nu a fost făcut studiul geotehnic.
Raspunde

Vasile

Acum 1 an

@Kokos: daca erau seriosi, nu dadeau vina pe ploi. E clar ca problema e structurala. Repet: sunt o mare dezamagire, probabil ca au fost napaditi si ei de fomisti corupti.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

CJS ... bravo ! Cimpean ... bravo ...

Acum 1 an

... După multe investiți atrase la nivelul județului , după multe proiecte pe fonduri europene ... se trezesc niște privitori sa constate ca la sutele de km de drumuri modernizate/asfaltate/etc ... au apărut câteva denivelări în asfalt !!!! .... ei bravo !!! BRAVO CJS, BRAVO CIMPEAN , BRAVO TUTUROR DIN CJ pentru efortul constat și permanent pe care îl faceți în atrage investiți în județ. .... Da, prefer sa am o rețea de drumuri județene modernizate/reparate/etc și câteva denivelări ... decât sa fiu în situația celorlalte județene din tara unde rețeaua de drumuri si alte investiti lasă de dorit. În rest, dacă sunteți atat de pricepuți precum puteți critica, va propun sa deveniți mai activi în rezolvarea problemelor cu care se confrunta Sibiul și sa oferiți soluții viabile care pot contribui la bunăstarea orașului și a județului. Cat de simplu este sa critici ... mai greu este sa lași sa se vadă ceva după tine ! Poți critica când ai pregatirea profesionala pentru a face acest lucru ... înainte de aceasta pregătire profesionala avem de a face cu REA INTENTIE. Traiane !!! Tara și Sibiul meu drag , are nevoie de oameni cu inițiativa, cu implicare ... de privitori !!! ... suntem sătui.
Raspunde

Kokos

Acum 1 an

Comentariile de mai jos , de la cei care cunosc zona , confirma ce am spus eu: dealul acela e cu probleme de mult si trebuiau facute lucrari mai ample de stabilizare , care nu au fost prevazute in proiect . Daca Strabag e o firma slaba , de ce au aparut probleme doar acolo? In continuare sustin ca e vina proiectantului , Strabag doar a respectat proiectul primit.
Raspunde

Asen

Acum 1 an

Chiar nu mai exista nici o institutie sa infunde puscaria acesti escroci? Dna, diicot, curtea de conturi si alte institutii mai exista

Raspunde

Octavian

Acum 1 an

Așa am fost astăzi 29.05.2022 pe drumul spre localitatea Ludoș,prin Apoldul de jos, tot din județul nostru,un drum reparat,peticit recent niște lucrări executate de tot râsul,bătaie de joc la adresa oamenilor din zonă a noastră a tuturor cetățenilor. Când vă zic că nu mai avem oameni competenți nici prin zona noastră să știți că este adevărat 100°/. Rușine în zilele noastre cu tehnologia existentă să mai faci așa ceva,ar trebui să plătească aceste reparații Consiliul Județean din buzunarul lor ,a tuturor celor angajați de acolo în frunte cu președinta lor.
Raspunde

Căruța

Acum 1 an

De șoseaua Nucet Sacadate nu vorbește nimeni . Cât costă prostia și cine plătește.
Raspunde

R.

Acum 1 an

Oamenii care tranziteaza drumul stiu ca aluneca terenul acela, de 20 de ani e tot in valuri drumul, la proiectare dupa spusele lor stiau asta, pai daca iti fuge tot dealul tu faci un zid de beton? Acolo fara forari la n metrii adancime nu rezolvi nimic, puteau cauta alta varianta. Dar sa minti poporul in halul asta, pe fata... ne iau toti de prosti!
Raspunde

Geo

Acum 1 an

In zona respectiva alunecările de teren sunt de 30 de ani nu din cauza ploilor cum spun cei de la CJ.Toti cei care trec prin zona cunosc starea drumului dinainte de reparatii.Daca are cine platii de ce sa nu plătească CJ e simplu ...de fiecare data se ajunge la creșterea bugetului care depășește de doua sau chiar trei ori valoarea licitației.Nesimtirea la noi este maxima din banii statului se trăiește foarte bine .....
Raspunde

GIL

Acum 1 an

Același CJS, aceeași tovarasa presedinta, alte șpăgi. Vinovați? Noi toti.
Raspunde

Vrăjeala

Acum 1 an

Drumul a început sa se degradeze la scurt timp după inaugurare in zona respectiva. Apoi au fost frezate unele straturi de asfalt ca cel puțin sa fie drept. Bănuiesc ca asta s-a întâmplat de multiple ori pt ca acum in zona respectiva s-a ajuns la stratul de balastru. Dealul respectiv se deplasează constant, fiind afectat și drumul înspre Ludos. Stabilizarea dealului va trebui realizată prin multiple lucrări, inclusiv împădurire, dar cui ii pasa?
Raspunde

No Au

Acum 1 an

Asta pentru ca nu avem autoritati de control si sanctiune. Sa-i arda pana le ies afacerile pe urechi

Raspunde

Marcel

Acum 1 an

Incompetenta de Câmpean! Ar trebui să ne lase în pace!
Raspunde

Sibian rezistent

Acum 1 an

Ca sibieni autentici, avem datoria sfanta sa votam la judet ciuma galbena si la municipiu ciuma saxona!!!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Chibrit

Acum 1 an

ca oltean autentic nu vrei sa-m spui mie ce sa votez ? Securist de doi parale
Raspunde

@chibrit

Acum 1 an

Bai ****, daca nu votez sasalai si liberali, inseamna ca sunt oltean? *****

Raspunde

Ion

Acum 1 an

Incompetentii de la CJ ( ca de altfel si cei de la primarie ) sunt cei care fac receptia lucrarilor. Asa ca nu va mirati ca sunt acceptate lucrari de o calitate mizerabila ! Pana cand nu vor accesa posturile de specialitate adevaratii specialisti, asta se va intampla.
Raspunde

Xxx

Acum 1 an

Sper că măcar erau pe marginea drumului celebrele panouri cu...drum modernizat ..amenajat de consiliul județean!!!! De parcă are consiliului ...banii lui și...plin de mărinimie mai repara cite un drum pt prostime!!!
Raspunde

Goguta

Acum 1 an

Eu cunosc drumul de peste 60 de ani. Începând de la ieșirea din Ocna sibiu spre Mandra, Alamor, Bogatu, Gusu, Pauca terenul fuge, se știa problema, o știe toată lumea, dar șpagă care se da face sa scadă calitatea lucrărilor. Nu mai sunt nici specialiști, profesionalisti care sa facă opozitie și sa se impună. Sunt doar bugetari plătiți gras care nu au interes sa se impună ca sa-si piardă serviciul. Bugetari care sunt foarte mulți în economia romanesca raportata la populație, care după spusele ministrului așa-zis de finanțe, ala cu cap de bou care susține ca bugetarii se autofinanțeaza și nu sunt ținuți din contribuțiile firmelor private. Sa nu uitam ca bătălia pentru angajare pe ochi frumoși, pe cumetri, pentru amante, nepoate și alte rubedenii nu se da în mediul privat, care este cu mult mai prost plătit decât bugetarii. Și atunci de ce profesionalism vorbim? Sa nu va imaginați ca CJS face excepție. Politicul si-a angajat pilele fără nici o evaluare.
Raspunde

Antonio

Acum 1 an

A uitat lumea de pista aeroportului ,de autostrada ,toate daramate imediat dupa receptie .astia stiu sa faca drumuri si alte alea doar sa nu ploua.ce sa mai vb ca pe milea iti rupi masina .daca ii intrebi zic ca fac ceva dar toate de 2 bani .coruptie la toate nivelurile .asa ceva sa isi bata joc român de român nu am mai vazut .
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus