Joia trecută am încheiat săptămâna în care mi-am propus să mă deplasez prin oraș exclusiv cu bicicletele sistemului Sibiu Bike City, pentru care Primăria a plătit zece milioane de lei și pe care l-a pus în funcțiune acum o lună și jumătate. Concluzia mare: bicicletele respective sunt o alternativă pentru deplasarea prin orașul sufocat de mașini și pigmentat cu șantiere. Dar cu obiecțiuni care pot fi descurajante pentru cei care nu sunt pasionați de mersul cu bicicleta.
În săptămâna în care mi-am propus să folosesc exclusiv SBC am parcurs aproape 61 de km înspre și dinspre redacție, pe teren ori la cumpărături. Am folosit bicicleta pe parcursul a șase zile, cu o viteză medie de deplasare de 14,9 km/h (comparativ cu cei 28 de km/h viteza medie înregistrată pe rețeaua stradală a Sibiului, respectiv 21,5 km/h – autobuzele Tursib, conform măsurătorilor din noul Plan de mobilitate urbană durabilă).
Pentru a utiliza bicicletele am descărcat aplicația sistemului (PBSC se numește, găsiți informații la fiecare stație), care are și varianta în limba română, am cumpărat un abonament de 20 de lei. Aplicația este ușor de utilizat, are toate explicațiile necesare.
Cu excepția unei zile de duminică, am pedalat și dimineața la opt, și seara după zece, și pe căldură, dar și imediat după ploaie. Am fost și prin Vasile Aaron, dar am ajuns și în Șelimbăr, punctul zilnic de plecare fiind la stația din piața Sadu, iar redacția noastră fiind chiar lângă Turnul Sfatului. Observație: faptul că locuiesc la cinci minute de mers pe jos de piața Sadu a fost un avantaj pentru mine, la fel și proximitatea de birou a stației din Piața Mică.
Timpul efectiv de deplasare necesar pentru a parcurge cei 61 de km prin oraș a fost de trei ore și un sfert, dar de plătit am plătit șase ore de utilizare a bicicletei (contorul SBC taxează și perioadele în care bicicleta staționează). Taxarea are loc la minut, așa că din abonamentul de 20 de lei pentru care am primit 1.200 de minute, mai am din plin.
În total am cheltuit șapte lei, comparativ cu cei aproape 90 de lei pe care i-aș fi cheltuit dacă aș fi folosit mașina proprie (aproximativ 39 de lei combustibilul și 50 de lei parcarea mașinii).
Am reușit să ocolesc în deplasările mele cele vreo două ploi cu care m-aș fi putut intersecta și am pedalat grăbind sau amânând plecarea. Am pledalat și la peste 25 de grade, fără să găsesc în temperatură vreun disconfort. Am avut și situații în care eram presat de timp astfel încât am pedalat mai aprig, dar acestea au fost rare.
Ce îmi place
Că prinde. Faptul că adesea nu am găsit biciclete în stația din Piața Mică, adică aproape de birou, a fost oarecum descurajant, dar în cinci minute de mers pe jos tot găseam o altă stație de unde să închiriez. Că erau atât de dese situațiile acestea este, în cele din urmă, un lucru îmbucurător: tinerii, cu predilecție, folosesc bicicletele. Se vede cu ochiul liber. Mai ales recreativ, dar ei se vor transforma într-o masă critică, sper, una care va pune presiune tot mai mare pe autorități să transforme orașul într-unul prietenos cu deplasarea blândă.
Biciclete robuste și sigure. Nu se compară cu bicicleta mea cu zece pinioane pe spate – plus că e asistată electric -, grație căreia mă deplasez cu maaaare plăcere pe străzile orașului. Dar bicicletele SBC sunt de calitate. Scaunul este foarte confortabil, poziția, la fel, frânele - bune, maneta de reglaj a înălțimii scaunului, solidă și ușor de utilizat. Cele trei viteze acoperă tot necesarul în funcție de nivelul fiecăruia de pregătire în ale pedalatului. În plus, față de utilizarea bicicletei personale, faptul că am pedalat cu o bicicletă a Primăriei m-a făcut să mă simt mult mai detașat față de scenariul în care cineva mi-ar putea-o fura. Blocată la roată, dar și legată prin cablu, bicicleta e oricum monitorizată prin GPS și poți raporta ușor furtul fără să simți personal vreo altă pagubă. Deși – din păcate – printre utilizatori se regăsesc și ”primate” al căror scop este să și distrugă, toate bicicletele pe care le-am folosit au fost curate și în bune condiții de funcționare.
Este foarte ieftin. Și rapid. Deplasările mele medii prin oraș au fost de sub cinci kilometri la fiecare călătorie. Iar cinci km îi parcurgeam în 17 minute, ajungând fix unde aveam treabă. La care să zicem că mai adaug cinci minute cel mult până la și dinspre stația de biciclete. Cel mai mult într-o zi am pedalat prin oraș aproape 12 km, trasee care mi-au consumat 55 de minute pe bicicletă. Dincolo de plăcerea de a pedala, mai ieftin îmi era doar dacă mergeam pe jos.
Ce nu îmi place
Cel mai mare minus. Folosesc exclusiv bicicleta pentru deplasarea prin Sibiu de mai bine de doi ani (cu excepția cumpărăturilor voluminoase și a celor nici patru săptămâni pe an când e zăpadă pe străzi), prin urmare lipsa unei infrastructuri adecvate oricărui biciclist indiferent de nivelul de pregătire nu mă mai afectează. Dar pe majoritatea sibienilor care ar avea minimul interes să pedaleze îi descurajează. Prin urmare, chiar de nu face parte din proiectul Sibiu Bike City, lipsa unor rețele sigure de deplasare pentru bicicliști aduce cel mai mare minus sistemului. Obligând bicicliștii ”recreativi” să împartă aceleași trotuare înguste cu pietonii, dar și cu mulți pe trotinete, este o chestiune de timp până când medicii vor trata primele accidente.
Numeroasele erori ale sistemului. Totuși, nu a fost zi în care sistemul informatic să nu dea erori, deși conform contractului sistemul trebuia pornit după ce a fost testat și erorile remediate. Acum zic că e încă în teste. Cele mai dese erori sunt la deblocarea bicicletei. De la după-amiaza în care am încercat toate cele 15 biciclete din Piața Mică și la absolut toate apărea mesaj de eroare, fără ca aceasta să fie semnalată de aplicație, la lipsa de atenție la detalii: deși am plătit abonament, nu puteam debloca decât o singură bicicletă în același timp, nu patru cum este promisiunea. La faptul că deși am blocat bicicleta în stație, contorul de timp în funcție de care se face plata încă rula după 45 de minute. Am făcut o sesizare după ce am observat, iar o reacție plăcută a fost faptul că întreaga călătorie a fost oferită gratuit.
Într-o seară doar una din cele opt biciclete disponibile am putut debloca. Asta după numeroase mesaje de eroare, printre care și cel de mai sus, în care eram atenționat că mă aflam la peste 300 de metri de stație și de aceea nu mi se permitea să deblochez o bicicletă
În plus, dacă vrei să cauți o stație, aplicația nu te poate direcționa. Adică îți arată unde ești și săgeata cu direcția înspre care privești, sunt marcate pe hartă stațiile, dar dacă nu ești din zonă îți e mai dificil să te orientezi către străzile pe care scrie că sunt amplasate. Și asta pentru că denumirile nu sunt totdeauna conforme locului: pe hartă este anunțată o stație dublă în parcul Cetății, dar aceasta este de fapt amplasată în parcarea Sălii Thalia. E aproape, e adevărat, dar prin cartierele necunoscute pare mai greu de găsit străzile. Apoi, faptul că nu îți poți vedea consumul dacă plătești abonament: ți se arată un istoric al ultimelor 50 de călătorii, destul de detaliat, dar trebuie să îți faci tu socoteala intrând pe fiecare călătorie, notând undeva timpul.
Notă: Ulterior publicării acestui articol mi-a fost transmis că aplicația calculează automat consumul de timp, iar acesta poate fi vizualizat din meniul ”Profil”.
Discriminarea unor cartiere. Când a fost făcut studiul de fezabilitate, prin care a fost stabilit numărul necesar de stații și amplasarea acestora, câteva cartiere ale orașului au fost lăsate mai ”la urmă”. Terezianul, Turnișorul, Dumbrăvii sunt zone ale orașului în care stațiile sunt la mai mult de cinci minute de mers pe jos, fapt care descurajează utilizarea sistemului. ”Farmecul” utilizării bicicletei prin oraș este mai ales că te poți deplasa din punctul A în punctul B fără să mai fi nevoit să pleci mai întâi la locul unde ai parcat mașina, să conduci înspre un alt loc unde să parchezi mașina pentru a merge iarăși până la punctul final.
Biciclete de rezervă
Nu toate cele 540 de biciclete achiziționate de Primărie sunt puse în traseu. Conform administrației, cam 380 de biciclete sunt date înspre utilizare. În deplasările mele nu am văzut tricicletele (14 la număr) pentru persoanele în vârstă sau cu dizabilități. ”Toate bicicletele sunt livrate, iar stațiile de închiriere sunt puse în funcțiune în toate cele 44 locații prevăzute în proiect. Ca organizare logistică, stațiile de închiriere sunt încărcate în proporție de 70% cu biciclete pentru a oferi porturi de andocare libere celor care returnează bicicleta la finalul călătoriei și pentru a evita astfel abandonarea bicicletelor pe trotuare sau în spații de parcare. În sezonul cald și în funcție de evoluția cererii, numărul bicicletelor disponibile în stații va fi suplimentat, dar cu menținerea unui număr de porturi disponibile celor care returnează bicicletele”, transmit cititorilor Turnul Sfatului reprezentanții Primăriei Sibiu.
În fiecare zi, în Sibiu bicicletele sunt relocate în stații în funcție de gradul acestora de încărcare.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: cat costa sa inchiriezi sibiu , cat costa sa inchiriezi bicicl , lucruri bune si rele despre si , o saptamana cu bicicletele pri , de unde , cat costa sibiu bike city , o saptamana cu sibiu bike city , Sibiu Bike City
Vizualizari: 7837
Ultimele comentarii
Acum 13 ore
MB
Acum 13 ore
Claudiu
Acum 13 ore
Liberal autentic
Acum 13 ore
Neli Oproiu
Acum 13 ore
Bobo