Vineri,
03.10.2025
Innorat
Acum
7°C

Cine pe cine vrea să păcălească? Primăria Sibiu știa de la început că trebuie să plătească 600.000 de lei pe an pentru programele celor 640 de biciclete închiriate cu un leu pe oră

Cine pe cine vrea să păcălească? Primăria Sibiu știa de la început că trebuie să plătească 600.000 de lei pe an pentru programele celor 640 de biciclete închiriate cu un leu pe oră
Primăria Sibiu trebuie să plătească peste 650.000 de lei pe an, pentru licențele Sibiu Bike City. În ultimii doi ani nu a plătit aceste sume. Sursa foto: Silvana Armat / Turnul Sfatului

A venit pe nepusă masă anunțul Primăriei Sibiu referitor la sutele de biciclete ale Sibiu Bike City, care nu mai pot fi folosite, vina fiind aruncată pe furnizorul acestui sistem. Acuzat de Primărie că nu respectă contractul și dat în judecată cerându-i-se daune de 1.000 de lei pe zi, furnizorul bicicletelor a câștigat lejer procesul: cineva din Primărie a informat greșit decidenții asupra a ceea ce scrie în contract. Și anume că, în fiecare an, trebuie plătiți mai bine de 600.000 de lei pentru licențele programelor pe baza cărora funcționează sistemul.

De mai bine de doi ani, sistemul de închiriat al bicicletelor din cadrul sistemului „Sibiu Bike City” funcționează în afara contractului și ilegal, rezultă din documentele unui proces derulat între Primăria municipiului Sibiu și Sustainable Urban Mobility Solution (SUMS), din București. Și asta pentru că, de doi ani, licențele programelor pe baza cărora funcționează sistemul de închiriere a bicicletelor și cel de urmărire a acestora prin GPS nu sunt achitate de Primărie. Practic, în orice moment, cei de la SUMS pot decide să „taie” accesul administrației sibiene la sistem, lăsând blocate în stații sutele de biciclete.

O astfel de situație s-a și întâmplat, de fapt, în primăvara acestui an: în după-amiaza de vineri, 25 aprilie, Primăria Sibiu anunța că locuitorii și turiștii nu mai pot închiria biciclete din cauză „abuzurilor” reprezentanților SUMS, care le-au blocat accesul la programe. Reprezentanții Primăriei anunțau că au și deschis proces ca urmare a „gestului inacceptabil” al firmei bucureștene. „Acțiunea în instanță a fost inițiată de administrația publică din cauza pretențiilor nejustificate ale SUMS care, deși prin contractul de prestări servicii garantează dreptul Municipiului Sibiu de utilizare a  software-ului pe durată nedeterminată, solicită acum ca Primăria Sibiu să plătească contravaloarea licențelor de software”, se arată în comunicatul Primăriei. După câteva zile, sistemul de închiriere a bicicletelor a fost deblocat.

Procesul s-a judecat la Tribunalul Sibiu și a scos la iveală că, de fapt, de la bun început reprezentanții Primăriei știau că au de plătit, în fiecare an, peste 600.000 de lei pentru licențele programelor pe baza cărora funcționează Sibiu Bike City.

Bicicletele „Sibiu Bike City” pot fi închiriate cu un leu pe oră. Sursa foto: arhiva Turnul Sfatului

Au confundat garanția cu plata licenței

Realizat din fonduri europene nerambursabile, sistemul „Sibiu Bike City” a devenit utilizabil de la finele lunii aprilie 2022, primii utilizatori fiind înregistrați pe 28 aprilie 2022. 

Sistemul a fost realizat în baza unui contract semnat cu SUMS, contract atribuit în urma unei licitații, în care se preciza că programele pe baza căruia se închiriază și sunt monitorizate bicicletele trebuie oferite gratuit pentru o perioadă de 360 de zile de la punerea în funcțiune.

Prin urmare, la un an de la punerea în funcțiune, cei de la SUMS au început să întrebe când să emită facturile pentru licențele programelor „Sibiu Bike City”. Din corespondență, inițial reprezentanții Primăriei Sibiu păreau că înțeleg despre ce este vorba. Spre exemplu, în 13 decembrie 2024, funcționarii fostului Serviciu de administrare a domeniului public trimiteau o adresă la București pentru a li se comunica „ce licențe sunt necesar a fi reînnoite pentru «buna funcționare a sistemului Sibiu Bike City»”. Pe baza răspunsului primit de la SUMS, în bugetul pe 2024 a fost și prevăzută suma de 605.000 de lei pentru plata licențelor, dar la 450 de zile de la data la care acestea ar fi trebuit achitate, banii nu erau virați. Prin urmare, în vara anului trecut, între Primărie și SUMS se poartă o amplă corespondență, încheiată cu o întâlnire pentru concilierea diferendelor. Întâlnirea a avut loc pe 5 august 2024, iar discuțiile purtate au devenit secret: discuțiile au fost înregistrate, dar funcționarii Primăriei au refuzat să mai comunice transcrierea înregistrărilor, au arătat reprezentanții SUMS în fața instanței.

În sala de judecată, de altfel, a ieșit la iveală că, de fapt, reprezentanții Primăriei Sibiu se așteptau ca licențele programelor să poată fi folosite gratuit pe o perioadă de cinci ani, cât este și garanția cerută sistemului de închiriere a bicicletelor. O așteptare nerealistă, au arătat cei de la SUMS și a încuviințat instanța: atât în studiul de fezabilitate pe baza căruia a fost organizată licitația, cât și în caietul de sarcini, în contractul semnat ulterior și în proiectul tehnic elaborat pe baza acestui contract, scria că licențele sunt gratuite doar în primele 360 de zile.

„Referitor la dispoziţiile cuprinse la art. 20.2 din contract invocate în acţiune, prin care pârâta (SUMS – n.r.) s-a angajat să acorde o garanţie de minim cinci ani de la punerea în funcţiune pentru produsele software nu determină concluzia existenţei unei obligaţii de asigurare a funcţionării sistemului în mod gratuit întrucât, din moment ce nu se poate pune semn de egalitate între garanţia de funcţionare şi asigurarea funcţionării gratuite pe timp de cinci ani a unui serviciu în legătură cu bunurile vândute”, se arată în motivarea hotărârii prin care Tribunalul Sibiu a respins acțiunea Primăriei Sibiu.

În hotărâre sunt enumerate și sumele pe care cei de la SUMS le solicită de la Primăria Sibiu în fiecare an, pentru licențele programelor: 354.303,22 de lei pentru licențele programelor de închiriere a bicicletelor și 301.507,92 lei pentru licența de utilizare programelor de monitorizare prin GPS a bicicletelor.

Iar aceste licențe, conform hotărârii Tribunalului Sibiu, ar fi trebuit plătite începând cu ziua de 27 aprilie 2023. „Chiar și la momentul prezentei, Municipiul Sibiu poate să efectueze achiziția subscripțiilor în maxim o zi lucrătoare, însă refuză să efectueze acest demers în speranța că instanța de judecată îi va recunoaște un drept inexistent: dreptul de folosință nelimitată, pe perioadă nedeterminată și necondiționată a licențelor de operare a sistemului de bike-sharing, drept ce nu a fost prevăzut nicăieri în Contract”, au arătat cei de la SUMS în fața instanței.

Hotărârea dată de Tribunalul Sibiu a fost atacată prin apel de către Primăria Sibiu la mijlocul lunii iulie 2025. Primul termen al procesului care se va judeca la Curtea de Apel Alba Iulia a fost fixat pentru ziua de 25 august 2025.

Citește și Actualizare. Toate cele 640 de biciclete Sibiu Bike City sunt blocate pe termen nedefinit. Primăria reclamă abuzuri, dar a pierdut deja un proces. „S-a ajuns la o ruptură”

 

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

14 comentarii

Dan

Acum 2 luni

Astia sunt bugetarii pe care ii avem! Semnezi contrace fara sa le citesti si nimeni nu e responsabil pt incompetenta si poate sa faca orice **** ca cheltuielile sunt de la buget
Raspunde

Pastor Marginas

Acum 2 luni

HAHHAHAA, ce inseamna sa ai un contract bine pus la punct si oameni care stiu ce fac (SUMS) si ce inseamna sa lucrezi cu "pastori marginasi" angajati in functii importante din primarie pe cumetrii si pe baza la cate "kile" de urda si telemea au dat ca si mita. Foarte probabil, oricine ar fi corespondat cu SUMS, nu intelege sensul cuvantului "licenta software"...dar ce mai conteaza acum? Presupun ca fondurile pentru aceste licente vin din buzunarul cetatenilor, nu mai vin din "bani europeni", nu? Faina investigatia, faina descoperirea. In urma apelului de la Alba primaria o sa obtina fix gaura de la covrig, ca sa nu zic fix "altceva" ca o sa imi moderati comentariul. PS: Totusi, scump pretul pentru licente, foarte scump!
Raspunde

Georgescu

Acum 2 luni

Ce varză e în primăria Sibiu...
Raspunde

Lupu

Acum 2 luni

Sa plătească personal funcționării primăriei care au greșit !!!! Este alta teapa data poporului din incompetenta ,etc.......
Raspunde

VOX

Acum 2 luni

Mamaaaa ce juristi "scoliti" are Primria Sibiu. Vai de capul vostru prapaditilor ...oricine va poate fura bucata de paine din mana fara sa va dati seama la cat de tolomaci sunteti!!!
Raspunde

Sibian

Acum 2 luni

Cum dracu sa platesti 600 mii de lei pe an pentu dreptul de a folosi un soft? Ce contracte fac astia de la primarie? Nici jumatate din suma asta nu se recupereaza din inchirierea lor. Le-au trebuit biciclete, ca sa fie aruncate peste tot prin oras. Sa lase firma sa-si gestioneze biciletele, sa vedem daca le convine
Raspunde

Ion Iliescu

Acum 2 luni

Cine pacaleste pe cine? Pe noi, care platim taxe si impozite ne-au pacalit! Cum sa dai peste 100 de mii de euro pe an pentru asa ceva, voi sunteti nebuni? Cum adica un functionar nu a observat 100.000 de euro pe an de platit pentru o aplicatie de doi bani? Cine e si ce masuri disciplinare s-au luat?
Raspunde

CX

Acum 2 luni

Bicicletele nu se pot folosi tot anu, dar ei trebuie sa plateasca licenta software tot anu! Sa faca bine sa plateasca din buzunarul lor, nu din al nostr. Copiii mei invata in doua schimburi intr-o pivnita fara iluminat natural, fiindca ei sunt niste incompetenti!
Raspunde

Adi

Acum 2 luni

Câtă incompetență!
Raspunde

A

Acum 2 luni

Trimiteti personalul din primaria sibiu la alfabetizare. De la consilierii locali nu aveam asteptari oricum. Exemplu-scoala despre modul in care este gestionat banul public.
Raspunde

Eddie Mercks

Acum 2 luni

Primăria e cras incompetenta, softul costă inimaginabil de mult, contractul pare întocmit de copii (din partea primăriei) iar utilizatorii serviciilor de închiriere biciclete sunt jefuiți la drumul mare de primărie sau de firma ce administrează serviciului astfel: daca un utilizator își încarcă contului cu suma xx de bani și la finalul toamnei nu-i consumă , el rămâne fără banii pe care i-a plătit. Contul se resetează (!!??? la final de an. Astfel ori primăria ori firma ce administrează, jefuiește (legal dar imoral) sibienii sau turiștii de bani! Regulamentul de folosire al serviciului stipulează asta cu literele mici in termeni și condiții, dar oricum jaful rămâne.
Raspunde

Doar

Acum 2 luni

600.000 lei : 650 biciclete = 923,0769230769 lei /bicicleta apoi : 240 (aprox 8 luni) = 3,8461538462 lei_zi, mai calculam la aprox 7 ore/zi de utilizare = 0,5494505495 lei/ora Ținând cont ca primăria închiriază cu 1 lei/ora eu zic ca e pe profit. Apoi, cât de tâmp sa fi sa crezi ca poți vinde ceva din care sa faci profit si sa ai pretenția ca vrei sa iei pe gratis ceea ce vinzi.
Raspunde

Pastor Marginas

Acum 2 luni

Pertinent calcul insa nu avem date din teren si nu cred ca le ai nici tu. Crezi tu ca toate bicicletele se folosesc 7 ore pe zi, zilnic, timp de 8 luni? Eu zic sa te mai uiti, ca de multe ori sunt pline parcarile acelea de biciclete, deci nu le foloseste lumea. Si daca le foloseste nu le foloseste 7 ore pe zi, in principiu, bicicletele mai mult stau (nu am monitorizat asta dar nici nu pot spune ca vad "tohanele" alea la tot pasul prin oras - se observa prin parcuri si cam atat).
Raspunde

Newman

Acum 2 luni

Ar putea creste numarul orelor de utilizare daca ar fi folosite de politistii locali (aproape 100 bucati) , astfel reducand drastic cheltuielile cu autoturismele din dotare folosit frecvent in interes personal.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus