Sâmbătă,
13.09.2025
Ceata
Acum
14°C

Asfalt în munți: Condiția pusă de primarul din Sadu pentru modernizarea unui tronson din drumul care leagă Mărginimea Sibiului de Țara Oltului

Asfalt în munți: Condiția pusă de primarul din Sadu pentru modernizarea unui tronson din drumul care leagă Mărginimea Sibiului de Țara Oltului

Un tronson de 20 km din proiectul de asfaltare a drumurilor care traversează Munții Cindrel a fost depus pentru obținerea acordului de mediu. Este vorba despre tronsonul care leagă Sădurel de Sadu, parte a drumului de aproape 150 km pe care Consiliul Județean Sibiu vrea să-l modernizeze ca parte a Strategiei de dezvoltare a județului.

Drumul pe care CJ Sibiu intenționează să îl asfalteze, cel puțin parțial, din fondurile europene nerambursabile alocate în viitor unesc trei zone geografice distincte: Munții Cindrel, Valea Sadului și Țara Oltului. Traseul acestor drumuri este DJ 106 A – Sibiu – Păltiniș – Șanta - DJ 106 N - Cabana Gâtul Berbecului - DJ 106 P - DJ 105 G - Râu Sadului – Tălmaciu – Avrig - DN 1 (Bradu) - DJ 104 F – Săcădate – Glâmboaca – Colun - Nou Român - int. DJ 105 D.

drum munte

Proiectul are în vedere și realizarea unei piste de biciclete pentru amatorii de trasee montane, promit reprezentanții Consiliului Județean Sibiu. „Acest proiect este unul foarte curajos care necesită o abordare pe termen lung. Este cu siguranță o provocare, deoarece ne dorim să avem un județ conectat, dar în același timp să fim cât mai prietenoși cu mediul înconjurător. De aceea vom trata cu mare atenție ca, încă din această fază, proiectul să îmbine cât mai echitabil cele două componente: conectivitate și verde”, spunea Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu, la sfârșitul anului trecut când instituția anunța că realizarea proiectelor tehnice pentru asfaltarea drumului va costa un milion de euro, la care se adaugă TVA.

„Prin modernizarea acestui drum se va asigura conexiunea regiunii la Rețeaua TENT-T și la rețeaua națională de drumuri. Totodată, Consiliul Județean Sibiu își propune ca  prin această investiție să asigure progres economic atât prin dezvoltarea turismului din munții Cindrel, cât și prin facilitarea accesului comunităților din această zonă  la servicii medicale, infrastructură școlară și locuri de muncă”, a comunicat CJ Sibiu.

Citește și: 150 de km prin munții Cindrel până în Țara Oltului: se proiectează asfaltarea drumurilor forestiere. Cu un milion de euro

Tronsonul de 18 km supus dezbaterii publice de către Agenția de Mediu Sibiu prezintă numeroase curbe strânse și o parte carosabilă variind între 4,5 - 6 m lățime. „Totodată, în lipsa întreținerii corespunzătoare s-au identificat exfolieri, faianțări, gropi și fisuri longitudinale și transversale ale covorului asfaltic. Acostamentele sunt de multe ori inexistente sau într-o stare avansată de degradare”, se arată în memoriul de prezentare a proiectului elaborat de o firmă din Maramureș.

În memoriu se menționează că „se va respecta condiția impusă prin avizul primarului comunei Sadu, respectiv proiectare pistă de biciclete între comuna Sadu și comuna Râu Sadului”.

drum sadu

Tronsonul propus spre discuție face parte din drumul județean DJ 105G, care se desfășoară pe teritoriul administrativ al județelor Sibiu și Vâlcea, având ca punct de origine flancul stâng al drumulului național DN1 în orașul Avrig, iar ca punct de destinație flancul drept al drumul național DN7A în comuna Voineasa, județul Vâlcea.

„Promovarea investiției de reabilitare a acestui tronson de drum a apărut ca o necesitate dată în principal de starea de degradare a acestora, dar și de potențialul de dezvoltare economico-socială a zonei. Starea tehnică a drumului propus pentru modernizare este precară din punct de vedere al elementelor geometrice în plan longitudinal și transversal, cât și al îmbrăcămintii rutiere.

Modernizarea drumului va avea un impact semnificativ in dezvoltarea economica a judetului Sibiu, va usura schimburile de produse si servicii si va facilita caile de acces spre zonele dezavantajate care au potential de dezvoltare, zone deja consacrate din punct de vedere turistic. Totodata, se vor imbunatati o serie de parametri fizici ale drumului, care conduc la avantaje de ordin material, de confort si de siguranta pentru toti utilizatorii acestora”, se mai descrie în memoriu.

Valoarea investiției este de 86 de milioane de lei fără TVA sau 102,1 milioane lei cu TVA. Perioada de implementare a proiectului este de 24 luni de la momentul primirii ordinului de începere. 

În cadrul proiectului, se propune proiectarea a două stații de autobuz, o parcare, precum și șase platforme de încrucișare.

Potrivit informațiilor din memoriul tehnic, în cazul în care investiția de modernizare nu ar avea loc, cheltuielile anuale de întreținere a sectorului de drum ar costa bugetul județean 673.000 lei.

Pe lângă acordul de mediu, pentru proiectul respectiv mai sunt necesare o serie de avize: alimentare cu energie electrică, canalizare-alimentare cu apă, gaze naturale, telefonizare, salubritate, Garda Forestieră, IPJ Sibiu, MAPN, ABA-Olt – SGA Sibiu, ANANP, ANIF.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 9069

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

4 comentarii

Vanessa von Gara Mică

Acum 2 ani

Daca s-ar fi facut asta in Elvetia sau Austria, super ok! Dar la noi, o sa se umple acele locuri frumoase de cocalarii români pravoslavnici la gratare, mici, la bere ieftină si evident, la taiat padurea! Mai bine nu!
Raspunde

Gheorghe ion

Acum 2 ani

Auzi ca pista de biciclete :)) Bai frate, pai acum pe acolo sunt numai biciclete. De ce as vrra eu, ca biciclist, sa am pista de biciclete cand acum am tot drumul la dispozitie? Faceți drumuri in munti, ca pe restul le.ati rezolvat toate

Raspunde

Ela Popescu

Acum 2 ani

Pe langa absurdul asfaltarilor si drumurile de bicicleta, harta e eronata. In judetul Sibiu, NU exista localitatea Tomesti (cea de pe dealul dintre Sadu si Rau Sadului conform hartii prezentate in articol) Oare asfaltul din munte nu va dezgoli complet muntii. ? Si asa am pierdut padurile la munte, in Sibiu, si peste tot de fapt. Sibiul cred ca e campion la taiat copaci si distrus zone verzi si parcuri. S-a transformat Sibiul dintr-un oras verde si placut intr-un desert plin de praf , cu copacii nou plantati care nu-s de nici o valoare (nu fac umbra, nu aduna praful, nu produc oxigen) . Copacii care faceau mult bine prin cele enumerate mai sus au fost taiati , ciopartiti iar cartierele rand pe rand aduse la starea care exista in Berlin dupa al doilea razboi mondial. Orasul e chel, prafuit, incins vara si bate vantul tot mai tare iarna, aerul e imbacsit. Si ne trebuie asfalt sa se poata distruge "verdele" si cat a mai ramas in munte? Nu-i mai opreste nimeni pe toti astia sus -pusi sa cheltuie bani ca sa distruga ?
Raspunde

Teo

Acum 2 ani

Nici eu nu sunt de acord cu asfaltarea. Înțeleg nevoia de dezvoltare. Dar zona era liniștită și chiar un refugiu pentru multi. Așa acum o sa se umple de mici, bișniță și șmecherie. O să pierdem exact esența, din nou, in favoarea profitului unora. Cat despre Tomești, exista un loc pe Valea Sadului, undeva pe dreapta cum mergi spre lacul Negoveanu. Nu este o localitate în sine, ci mai mult o zona de refugiu, pentru vânători, ciobani, culegetori de ciuperci sau plante medicinale etc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus