Cozi imense la Policlinica Spitalului Județean din Sibiu. O sibiancă a trimis redacției Turnul Sfatului o fotografie făcută în 11 noiembrie, la ora 7.00, care arată zeci de oameni așteptând pentru a-și face o programare la una dintre secțiile spitalului. Femeia spune că a încercat de trei ori să-și facă o programare la recuperare după ce și-a rupt mâna și nu a reușit. Reprezentanții unității medicale spun că printre motivele acestor aglomerări se numără faptul că nu toți oamenii sunt familiarizați cu mijloacele tehnice puse la dispoziție pentru a se programa, existența unor specialități medicale unde nu se fac programări pe perioadă nedeterminată sau numărul mare de pacienți comparativ cu sumele alocate de Casa de Asigurări de Sănătate.
O sibiancă în vârstă de 70 de ani acuză cozi imense la Policlinica Spitalului Județean din Sibiu la care oamenii stau încă de la cinci dimineața pentru a putea a-și face programări la secțiile pentru care au trimiteri. Femeia atrage atenția că această situație trenează de ani de zile și că nimeni nu reușește să o rezolve. Spune că promisiuni au fost, pentru că, personal, a făcut sesizări către conducerea spitalului și către Consiliul Județean, chiar și în urmă cu doi ani, dar situația nu s-a schimbat până astăzi.
„Oamenii vin de la 5.00 dimineața. Ceea ce vă spun este o problemă veche. Eu am mai făcut o sesizare la Consiliul Județean în urmă cu doi ani în aceeași problemă și am fost chiar impresionată pentru că mi-a răspuns foarte repede și mi s-a transmis că se va rezolva. Din păcate, surpriza este și mai mare să constat că după doi ani nu s-a rezolvat nimic”, spune sibianca.
Femeia are nevoie de recuperare după ce și-a rupt mâna și povestește că de trei ori a încercat, fără succes, să se programeze. De câte ori îi ajungea rândul nu mai erau locuri. Spune că a încercat să se programeze și telefonic, dar nu i-a răspuns nimeni, iar când și-a făcut programare on line, cadrele medicale i-au spus că este pierdere de vreme.
„Prima coadă la care am stat a fost la ortopedie unde nu prinzi loc. Eu mi-am rupt mâna, de exemplu. Trebuie mers la control. Sunt cozi infernale. Medicul nu este de vină. În loc de patru pacienți cât ar trebui să vadă în două ore, consultă peste 30. Câtă calitate credeți că este în actul medical? Este groaznic. Ei bine, cozile acestea se formează pentru că telefonic nu răspunde nimeni, iar online nu merg programările. Chiar dacă există acel sistem de câțiva ani buni, nu funcționează. Am pățit să mă programez on line și când am ajuns mi s-a spus, „doamnă, noi nici nu ne uităm la ălea. Nu funcționează, deci nu vă mai faceți de lucru”, povestește sibianca.
Coadă cât zidul Ambulatoriului
Ultima dată când a stat la un astfel de rând a fost în data de 11 noiembrie. Sibianca spune că oamenii, veniți noaptea în cap în speranța că vor reuși să obțină o programare, au format o coadă cât tot zidul policlinicii.
„Când am ajuns la ușă, în fața mea s-au terminat locurile. Este a treia lună în care încerc să-mi fac o programare. Eu am acum nevoie de recuperare, dar orice consultație se face cu coadă. De exemplu, în 7 ale lunii este pentru fizioterapie, în 30 este pentru ortopedie, pentru Neuro este în altă zi, iar cozile sunt imense. La recuperare te scrie pe o listă și te sună când au loc. Asta înseamnă că te sună peste trei luni, că atunci îți vine rândul. Poate înțelegem, dar asta cu programările mă omoară. Oricum am plătit 1.000 de lei să fac recuperare că nu pot sta după ei, că nu mai mișc mâna veci pururi. Dar mă enervează sistemul, pentru că nu funcționează. La Cluj funcționează, la Timișoara funcționează, la noi nu. Să ne trezim la 5 dimineața să stăm la cozi? Am stat suficient la cozi la lapte cu noapte în cap și însărcinată fiind, mai stau și acum?”, încheie femeia.
Nu toți oamenii știu să folosească mijloacele tehnice disponibile
Turnul Sfatului a transmis o solicitare către reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Sibiu pentru a afla de ce se formează aceste cozi. În răspunsul transmis aceștia precizează că sunt mai multe motive care duc la crearea acestei situații.
„Unul dintre motive este faptul că nu toți cetățenii știu să utilizeze mijloacele tehnice disponibile, preferând programarea clasică, la ghișeu. Pe de altă parte, există anumite specialități medicale unde nu se fac programări pe perioadă nedeterminată, din motive organizatorice. Subliniem că, pentru unele specialități medicale la care trebuie controale la intervale fixe pentru prescrierea de medicamente, programările nu pot fi realizate în exclusivitate la liber, deoarece, dacă toate locurile se ocupă, pacienții care au nevoie de controale și prescripții pot rata secvența terapeutică. Pentru astfel de specialități cum sunt Oncologie sau Hematologie, în sistemul online anumite date sunt marcate ca excepții”, se arată în răspunsul transmis.
Doar jumătate din persoanele consultate ajung să beneficiere de recuperare
Tot din răspunsul transmis către redacția Turnul Sfatului reiese că cererea pentru specialitatea de Medicină fizică și de reabilitare este foarte mare, iar fondurile alocate de CJAS pentru tratamentele fizicale sunt insuficiente. De asemenea, capacitatea bazei de tratament în care se efectuează aceste tratamente și care deservește atât pacienții externi cât și pe cei internați nu este suficientă. În acest context, timpul de așteptare este mare și doar jumătatea din pacienții consultați de medici ajung să beneficieze și de recuperare.
„Din acest motiv timpul de așteptare pentru o programare în ambulatoriu este mare. Raportat la numărul de ore de consultații, din cei 450 de pacienți care pot fi consultați lunar doar jumătate pot beneficia de tratament de reabilitare medicală. Până în prezent programările au fost efectuate lunar, urmând ca de la începutul anului viitor să se efectueze permanent deși vor exista o serie de inconveniente (mulți pacienți vor renunța pe parcurs deoarece o programare va dura câteva luni iar utilitatea tratamentului va fi depășită; în plus, vor apărea dificultăți în utilizarea fondurilor de la CJAS, neutilizarea sumelor alocate lunar atrăgând după sine diminuarea lor pentru lunile următoare).
Mai jos publicăm, integral, întrebările transmise și răspunsurile date de reprezentanții Spitalului Județean.
Dacă există linie telefonică și un sistem informatic de programări on line de ce se formează cozi de zeci de oameni la primele ore ale dimineții la Ambulatoriu?
Există mai multe motive pentru care, în anumite perioade se înregistrează aglomerări la fișierul policlinicii unde se realizează programări.
Unul dintre motive este faptul că nu toți cetățenii știu să utilizeze mijloacele tehnice disponibile, preferând programarea clasică, la ghișeu.
Pe de altă parte, există anumite specialități medicale unde nu se fac programări pe perioadă nedeterminată, din motive organizatorice. Subliniem că, pentru unele specialități medicale la care trebuie controale la intervale fixe pentru prescrierea de medicamente, programările nu pot fi realizate în exclusivitate “la liber” , deoarece, dacă toate locurile se ocupă, pacienții care au nevoie de controale și prescripții pot rata secvența terapeutică. Pentru astfel de specialități cum sunt Oncologie sau Hematologie, în sistemul online anumite date sunt marcate ca excepții.
Pentru o informare clară vă aducem la cunoștință specialitățile din Ambulatoriu (Policlinică) la care nu se efectuează programări pe perioadă nedeterminată:
- Gastroenterologie și Neurologie: programările se fac în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni pentru luna următoare, după ce se stabilesc gărzile.
- Ortopedie - programările se fac în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni;
- Dermatologie: în data de 25 a fiecărei luni pentru luna următoare (cu excepția când ziua de 25 este în week-end); de asemenea, tot pentru specialitatea dermatologie, pentru unul dintre medici, programările se fac în fiecare vineri de la ora 11.00 pentru săptămâna următoare, din motive medicale (medicul se află într-o condiție/situație de natură medicală care necesită urmarea un tratament după un program care se modifică săptămânal);
- Neurochirurgie - programările se fac lunar, după ce se stabilesc gărzile.
În ceea ce privește specialitatea de Medicină fizică și de reabilitare, subliniem că solicitările pentru aceasta sunt foarte mari, iar fondurile alocate de CJAS pentru tratamentele fizicale sunt insuficiente. Totodată trebuie avută în vedere și capacitatea bazei de tratament în care se efectuează aceste tratamente și care deservește atât pacienții externi cât și pe cei internați. Din acest motiv timpul de așteptare pentru o programare în ambulatoriu este mare. Raportat la numărul de ore de consultații, din cei 450 de pacienți care pot fi consultați lunar doar jumătate pot beneficia de tratament de reabilitare medicală. Până în prezent programările au fost efectuate lunar, urmând ca de la începutul anului viitor să se efectueze permanent deși vor exista o serie de inconveniente (mulți pacienți vor renunța pe parcurs deoarece o programare va dura câteva luni iar utilitatea tratamentului va fi depășită; în plus, vor apărea dificultăți în utilizarea fondurilor de la CJAS, neutilizarea sumelor alocate lunar atrăgând după sine diminuarea lor pentru lunile următoare).
La numărul de telefon pentru programări răspunde cineva chiar dacă fondurile s-au epuizat?
Da, la numărul de telefon pentru programări răspunde cineva chiar dacă fondurile s-au epuizat.
Sistemul pentru programări on line, funcționează?
Da, sistemul funcționează, ținându-se cont și de situațiile specifice prezentate la punctul 1.
Reamintim cetățenilor care sunt modalitățile de programare funcționale:
Telefonic, pacienții pot efectua programări de luni până joi în intervalul orare 7.00-19.00 iar vineri în intervalul 7.00 – 17.00.
Programări se pot face și direct la fișierul Ambulatoriului, în același zile și intervalele orare.
De asemenea, programările pot fi efectuate pe pagina web a spitalului, secțiunea Programări Online sau pe pagina Portal Medical.
Există disfuncționalități în sistemul online de programare?
Ca în orice sistem, există și disfuncționalități pe care, în momentul în care le identificăm sau ne sunt semnalate, încercăm să le rezolvăm cu rapiditate. Aceste disfuncționalități pot fi cauzate de erori umane cum ar fi selecția greșită precum și de situații de genul celor expuse la punctul 1. De asemenea, există și circumstanțe excepționale/neprevăzute care pot apărea și cauza astfel de situații.
Este sistemul de programare online urmărit și respectat de către medicii și asistentele tuturor cabinetelor?
Întreg personalul care desfășoară activități în Ambulatoriul spitalului este instruit să urmărească și să respecte sistemul de programare sau, dacă acesta nu poate fi respectat din varii motive, să notifice acest fapt către asistentul coordonator și către conducerea medicală.
De ce spun oamenii că nu le răspunde nimeni la telefon și că nu se pot programa online?
Cu privire la dificultatea întâmpinată în vederea efectuării unor programări telefonice în cadrul Ambulatoriului, subliniem că cele două linii alocate programărilor sunt funcționale și deservite de personal, conform programului, însă în momentul în care există apeluri simultane, din punct de vedere tehnic centrala telefonică nu poate genera ton de ocupat, creându-se astfel impresia că apelurile nu sunt preluate. Suntem în căutarea unei soluții tehnice în acest sens și evaluarăm posibilitatea înființării unui call-center.
În ceea ce privește programările online, am expus anterior motivele care pot duce la apariția unor disfuncționalități.
Foto principală: Coadă Ambulatoriu, 11 noiembrie, ora 7.00
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: coada programare spital , programari policlinica sibiu , programari ambulatoriu sibiu , policlinică sibiu , Spitalul Județean Sibiu
Vizualizari: 3774
Ultimele comentarii
Acum 19 ore
Patriotiiromaniei
Acum 19 ore
Emil
Acum 19 ore
Becali fiul poporului
Acum 20 ore
Hermann Stadt
Acum 20 ore
Hermann Stadt