Zece proiecte majore care vor schimba fața Sibiului în 2023

În Sibiu există în prezent, în diferite stadii de implementare, o serie de proiecte publice și private care vor schimba fața orașului așa cum o știm astăzi. Fie că vorbim despre investiții ale administrației locale, fie că sunt inițiative private, anul 2023 va aduce o serie de noutăți cu impact asupra vieții sibienilor.

Turnul Sfatului a centralizat zece dintre cele mai așteptate.

  1. Pista de biciclete de pe malul Cibinului

Se numește pistă de biciclete, însă în realitate primăria transformă malurile Cibinului într-un adevărat parc. Acesta va traversa Sibiul din cartierul Ștrand până la ieșirea spre Agnita, dând ocazia sibienilor să facă plimbări cu biciclete, să admire fauna, să se oprească la un picnic în locurile special amenajate sau, de ce nu, să folosească pista pentru a merge la serviciu și înapoi acasă. Lucrările au început în primele luni ale anului 2022 și estimările sunt că ea va fi inaugurată în primăvara acestui an.

Spre exemplu, cu excepția porțiunii dintre piața Cibin și zona podului de piatră din spatele fostei fabrici Independența, traseul viitoarei piste de biciclete a fost betonat aproape integral. În plus, pe malurile apei au fost plantați sute de copaci și arbuști. Pista este construită de Con-A, are o lungime de 3,5 km, și costă aproximativ 7 milioane de euro.

  1. Noul pod peste Cibin

Legat de pista pentru biciclete de care vorbeam mai sus este podul de pe Șoseaua Alba Iulia. Nu este șofer sibian care să nu știe că în 2022 jumătatea din amonte a fost închisă pentru lucrări, afectând în special traficul spre și dinspre cartierul Turnișor cu prelungire în Zona Industrială Vest.

În 2023 povestea se va relua, de data aceasta închizând-se traficul pe jumătatea din aval, cel mai probabil în luna februarie, în funcție de condițiile meteo. Aici vorbim despre reabilitarea capitală a podului, dar și de lărgirea acestuia cu un metru, pentru a face loc și pentru o pistă de biciclete și un trotuar mai generos.

”Lucrările rămase de executat pentru podul din aval vor dura aproximativ patru luni”, explica recent Ovidiu Simen, director regional Geiger Transilvania SRL, pentru cititorii Turnul Sfatului.

  1. Barajul pentru deșeuri

Ca să încheiem capitolul dedicat râului Cibin, mai amintim că în 2023, după ani și ani de discuții și promisiuni politicianiste, Sibiul va avea în sfârșit un baraj pentru colectare deșeurilor la intrare în oraș. Barajul pentru gunoaie va fi montat în zona străzii Zăvoi din Turnișor și va costa peste 350.000 de lei.

  1. Centru NATO de pe Calea Dumbrăvii

După mai bine de doi ani de lucrări intense, care includ atât renovarea clădirilor existente, cât și construirea unora noi, centrul NATO de pe Calea Dumbrăvii se apropie de inaugurare. Cert este că lucrările se vor finaliza anul acesta, în realitate centrul NATO fiind deja funcțional la Sibiu, el desfășurându-și activitatea în cadrul unității militare de pe Calea Poplăcii.

calea dumbravii nato

Din punct de vedere al impactului asupra cetățenilor, centrul probabil va aglomera și mai mult Calea Dumbrăvii cu parcările din vecinătate, câteva sute de oameni urmând să lucreze aici, mulți cetățeni străini.

  1. Noul parc din cartierul Tilișca

Al doilea cel mai mare parc al Sibiului după Sub Arini și cel mai mare parc nou construit de la zero după mai bine de un secol, Parcul Tilișca, urmează să fie inaugurat în primăvară. Întins pe 6,2 hectare, acesta oferă sibienilor spațiu verde amenajat cu iarbă, arbori, arbuști și flori în suprafață de 56.000 metri pătrați; un labirint realizat din verdeață, cu zone de relaxare; alei pietonale și alei “verzi”; piste pentru biciclete; un teren de minigolf.

Separat există un teren de sport multifuncțional pe care se va putea juca baschet, tenis și minifotbal; o zonă de fitness în aer liber; un loc de joacă pentru copiii cu vârsta între 8 și 15 ani; o mini-tiroliană; două fântâni arteziene și mobilier urban. Parcul încă nu are nume, dacă aveți idei sau propuneri, click aici.

  1. Șantierele Apă Canal

Societatea Apă Canal Sibiu SA implementează în această perioadă cel mai mare proiect din istoria companiei. Mai mult de 220 de milioane de euro, bani europeni, sunt investiți în comunitățile din județele Sibiu și Brașov, totalizând aproape 300 de mii de locuitori și reprezentând cel mai amplu proiect din istoria de peste 120 de ani a societății de apă. Valoarea investițiilor prevăzute pentru aria de operare din județul Sibiu este de peste 190 de milioane de euro. Un impact major asupra locuitorilor din municipiul Sibiu îl vor avea lucrările de reabilitate și modernizare a rețelelor principale de apă din oraș.

”În următorul an o să înceapă lucrări ample de reabilitare a rețelelor majore de apă potabilă din Sibiu. Discutăm de conducte cu diametru de la 400 de milimetri până la 1.000 de milimetri. O mare parte dintre aceste conducte sunt amplasate pe arterele principale ale orașului. Discutăm de străzi ca Șoseaua Alba Iulia, Strada Maramureșului, Calea Rahovei... Toate aceste zone, pe o durată relativ scurtă de timp, vor crea neplăceri și disconfort, atât participanților la trafic cât și locuitorilor din zonă. Dar, pe termen lung, aceste lucrări vor avea beneficii majore”, spunea recent pentru Turnul Sfatului Mihai Banciu, șeful Unității de Implementare a Proiectelor.

  1. Sistemul de salubrizare al Sibiului

Primăria Sibiu pregătește pentru anul 2023 investiții majore în sistemul de salubrizare, investiții cu impact asupra vieții de zi cu zi a cetățenilor. Într-un interviu acordat recent ziarului nostru, primarul Astrid Fodor a explicat ce presupun aceste investiții și unde vor fi ele făcute:

”Pentru dezvoltarea infrastructurii pentru colectarea selectivă vom folosi fonduri europene nerambursabile. Am depus 3 proiecte în cadrul PNRR – Componenta 3. În total, am pregătit investiții de aproximativ 50 de milioane de lei pentru următorii ani. Primul se referă la amenajarea unui centru de aport voluntar în Viile Sibiului, o investiție în valoare de 4,55 de milioane de lei pentru care am obținut deja finanțarea. Aici sibienii vor putea aduce fără să plătească taxă toate deșeurile care nu încap în pubelele de acasă sau la platforma de la bloc: reciclabile, biodeșeuri, voluminoase, textile, lemn, cele din construcții și periculoase, inclusiv electrice și electrocasnice, anvelope și baterii uzate.

Un al doilea astfel de centru pe care dorim să îl construim este mai mare, integrat, pe o suprafață de 30.000 de mp. Acesta va fi mai complex pentru că, pe lângă colectarea deșeurilor, va asigura și procesarea primară a deșeurilor. Investiția se va ridica la peste 32 de milioane de lei.

Modernizăm și platformele de la blocuri. Am depus proiect pentru amenajarea a 110 insule ecologice, digitale, care ne vor permite să extindem implementarea sistemului “Plătește pentru cât arunci”. Concret, fiecare platformă va avea acces controlat, digital, prin intermediul unui card, prin GSM, înregistrându-se numărul de aruncări pe fiecare apartament. Deci fiecare vom plăti în funcție de cât de corect selectăm deșeurile. Valoarea estimată a acestui proiect depășește 12,5 milioane de lei”, a declarat primarul Astrid Fodor.

  1. Noul complex hotelier de lângă parcul Sub Arini

Demarate în iarna anului trecut, hotelurile Mercure Sibiu Sub Arini Park Arini & ibis Styles Sibiu Sub Arini Park, ambele aflate pe terenul fostei fabrici Arsenal, urmează să fie inaugurate anul acesta. Hotelurile sunt ridicate prin compania Arini Hospitality, adică societatea înfiinţată de către Compa Sibiu pentru dezvoltarea acestui proiect, producătorul de componente auto Compa Sibiu fiind unic acționar. De altfel, Compa anunța încă de la finalul anului 2020 parafarea unei înțelegeri cu lanțul hotelier Accor pentru dezvoltarea celor două hoteluri.

Impactul major asupra vieții de zi cu zi a sibienilor este că noile hoteluri, împreună cu noul cartier de blocuri aflat în imediata vecinătate, vor aglomera mult traficul rutier pe Bulevardul Victoriei și vor încărca zonele de agrement din parcul Sub Arini, aflat vizavi.

  1. Gușterlandul

Având în vedere că anul trecut s-a finalizat studiul de fezabilitate pentru construirea Dealului Gușteriței ca zonă pentru ecoturism și agrement, dacă etapele procedurale rămase se desfășoară fără probleme am putea vedea în 2023 demarând lucrările la Gușterland. Acesta va fi creat pe un teren în suprafață de aproximativ 300.000 mp, pe versantul nordic al Dealului Gușteriței, la doar 4 kilometri de centrul orașului și presupune o investiție estimată la 46 milioane de lei. După aprobarea în Consiliul Local a indicatorilor tehnico-economici, în luna noiembrie, următorul pas este realizarea proiectului tehnic, iar apoi contractarea execuției lucrărilor propriu-zise de amenajare.

gusterland sibiu

Ce va oferi viitoarea zonă pentru timp liber:

-  Traseu pentru biciclete amenajat pe dealuri în lungime de 3 km; pe termen lung se vor crea trasee cicloturistice, conectate la rețeaua de trasee de ecoturism Colinele Transilvaniei, care conectează Sibiul, Sighișoara și Brașovul.

- Instalație de sanie/bob de vară cu o lungime de 680 m pe urcare și 960 m pe coborâre

- Pȃrtie de schi și tubing pe suprafață sintetică

- Două tiroliene în lungime de aproximativ 300 m

- Zonă de 4.000 mp cu spații de joacă adaptate pe vârste, care va include și un turn de aventură

- Traseu pietonal de tip potecă în lungime de peste 700 m

- Zonă de popas turistic în suprafață de 1.600 m

- Terasă panoramică cu bănci și spații de relaxare, ce va fi amenajată în zona monumentului de pe Dealul Gușteriței

- Un pavilion multifuncțional cu parter și etaj în care se vor amenaja și spații de alimentație publică

sibiu gusterland

  1. Autostrada Boița – Cornetu

După inaugurarea în decembrie a autostrăzii Sibiu-Boița, a mai rămas un singur tronson din autostrada Sibiu-Pitești care trebuie construit pe teritoriul județului Sibiu. Este vorba despre tronsonul Boița-Cornetu, la care anul acesta ar trebui să vedem primele lucrări în teren. Mai ales că Guvernul a demarat și exproprierile necesare.

Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii 2 Boița – Cornetu a fost semnat pe 7 februarie 2022 cu ASOCIEREA MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S. Durata de proiectare și execuție a acestei secțiuni este de 68 luni, din care 18 luni durata de proiectare și 50 de luni durata de execuție lucrări. Traseul are o lungime de 31,33 km. Valoarea contractului este de 4,25 miliarde de lei fără TVA. Acest proiect nu va avea un impact direct asupra orașului, însă el va crește simțitor nivelul vieții sibienilor, inclusiv din punct de vedere economic.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

11 comentarii

Un sibian

Acum 2 ani

POVESTI NEMURITOARE!!! Clar nu aveti ce scrie zilele astea...

Raspunde

Nonick

Acum 2 ani

"Calea Rahovei" e o strada din Sibiu? N-am auzit pana acum de ea.
Raspunde

Turcanca

Acum 2 ani

Sa nu uitam spitalul judetean virtual. Se va deschide anul aceste . Pupici de la mine si de la amica mea , campeanca
Raspunde

Campeanca

Acum 2 ani

Mersi scumpa mea. Va pup pe toti. Ne vedem la tratament !!!xoxo
Raspunde

Carcotel

Acum 2 ani

"Se numește pistă de biciclete, însă în realitate primăria transformă malurile Cibinului într-un adevărat parc. " Sunt curios daca va bufnit rasu-plansu cand ati scris asta. Auzi ca malurile vor fi un adevarat parc, cand in relaitate cred ca nu exista umbra pe nici 20% din suprafata pistei :))) Va fi foarte placut sa stam la un picnic in arista verii pe malurile Cibinului. Cred ca putem pune si de un gratar, trebuie doar sa avem o suprafata metalica neagra si sa o lasam la soare cateva ore :) Hai ca mai vedem pe la finalul anului cum arata mega proiectele de infrastructura, mai vedem cati arbori vor fi taiati si inlocuiti cu scobitori si mai vedem si cate termene vor fi depasite...ca de bugete, sigur vor fi costuri suplimentare :)
Raspunde

Gheorghe ion

Acum 2 ani

Totusi primaria a plantat copaci. Toti pornesc de undeva, acum sunt scobitori, peste 10 ani vor creste. Hai sa nu mai plantam nimic, fiindca puietii sunt subtiri. Ce ma nedumireste pe mine, e ca ei au taiat salciile de pe ambele maluri si au plantat doar pe un mal. Sper sa planteze copaci si pe malul pe care [inca] nu e pista de biciclete
Raspunde

Gheorghe ion

Acum 2 ani

Si inca ceva, datorita noua, care am tot urlat ca se taie copacii, sibiul va fi mult mai verde peste 10 ani. Cat de incompetenta o fi administratia, totusi s.a apucat de replantari masive fata de cazul lu' werner. Remember strada de langa spartacus, unde domnu' 6 căși a ras toti castanii fara a pune nimic in schimb. Au trecut peste 10 ani de atunci, timp in care, daca s.ar fi replantat in locurile de unde johannis a taiat, zonele ar fi aratat altfel
Raspunde

Aci Duțu

Acum 2 ani

Turbă haurii când văd că se face
Raspunde

Rob

Acum 2 ani

:))))) neted tare galbenule. Nu e rasism promit că nu mă refer la asiatici.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Leonard

Acum 2 ani

Sunt proiecte care trebuie incurajate . La fel ca si PROIECTUL Spitalului Regional Sibiu . Sunt atatea comentarii negative din pacate, probabil CA sunt haterii PMS ului care fac parte din Alta formatiune Politica . Pacat ca Inca buraiana nu a fost starpita si din pacate iese la suprafata. EU am incredere deplina in conducerea PMS si cred ca isi vor duce la bun sfarsit proiectele pe care le-au pus pe masa in fata sibienilor .

Raspunde

@ TS : hotarati-va

Acum 2 ani

"Se numește pistă de biciclete, însă în realitate primăria transformă malurile Cibinului într-un adevărat parc. " Si cateva fraze mai jos: "să folosească pista pentru a merge la serviciu și înapoi acasă. " ne imaginam mame cu carucioare pe pista si pe platformele adiacente pistei (precum sunt pe "pista" de la bolta rece), iar pe pista cativa sibieni care folosesc pista pentru ce este creata o pista – pt tranzit pe doua roti si alternativa la masina. Are potential sa devina o pista "model".
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus