Vineri,
29.03.2024
Cer Senin
Acum
19°C

Un expert în siguranță rutieră a identificat mai multe probleme pe autostrada Sibiu-Boița: ”Ce lucrare au avizat cei de la Poliția Rutieră?”

Un expert în siguranță rutieră a identificat mai multe probleme pe autostrada Sibiu-Boița: ”Ce lucrare au avizat cei de la Poliția Rutieră?”

Daniel Fădur, expert în siguranță rutieră, a analizat un videoclip realizat recent cu tronsonul de autostradă Sibiu-Boița identificând mai multe probleme concrete care pot pune în pericol participanții la trafic.

Daniel Fădur și-a început analiza tehnică evidențiind cel puțin câte patru puncte pe fiecare sens de circulație al tronsonului de autostradă unde au fost amenajate spații pentru oprirea de urgență sau un fel de parcări.

”S-a inaugurat cu faimă un ciot de autostradă de la Sibiu la Boița. Am urmărit și eu filmarea din dronă realizată de Adrian Gica și am realizat că nu e bine. Nu e bine deloc. Ce lucrare au avizat cei de la Poliția Rutieră?”, se întreabă Daniel Fădur.

În patru locuri banda de urgență se transformă într-un refugiu sau un fel de parcare. Iată mai jos câteva exemple:

refugiu autostrada

refugiu sibiu boita

”Conform marcajului avem parcări sau stații, fără bandă de decelerare și fără bandă de accelerare. Unii ar spune că este o parcare de urgență, adică să poți să oprești în caz de urgență, însă eu știu că există o bandă de urgență pentru astfel de situații, nu parcări. Autorul videoclipului îmi spune că există astfel de parcări în Italia, Austria sau Germania. Nu știu dacă mai există! Au existat în anii '40, '50 și până prin anii '90, pentru vehiculele defecte care puteau ajunge până într-un astfel de loc, de obicei prevăzut și cu telefon de urgență. Vorbim de era în care telefonul funcționa doar pe cablu. Astăzi, în 2023, există mai multe telefoane mobile pe cap de locuitor și n-am mai văzut pe nimeni care să utilizeze telefoanele de urgență de pe autostradă”, precizează Daniel Fădur.

Expertul în siguranță rutieră detaliază pe urmă și ce se poate întâmpla când un șofer observă zona pentru oprire și decide în câteva secunde să oprească.

”Ce vor înțelege 99,99% dintre șoferi, atunci când vor vedea acest marcaj? Că e un loc de parcare unde să poposească pentru a se destinde, sau să ia masa! Dorel, dacă îl trece la burtă, va fi fericit să treacă pe dreapta pentru acest caz de forță majoră, nu? Cum va realiza Dorel staționarea? Va decelera în banda de urgență de la 130+9 km/h, până aproape de 10-20 de km/h, iar mai apoi va staționa în acest loc. Autostrada înseamnă trafic și viteză. La decelerare, cel mai probabil, Dorel nu va apăsa frâna de la început, doar va ridica piciorul de pe accelerație, iar în ultima parte a procesului va apăsa și frâna. Șoferul din spate care merge liniștit cu 130+9 km/h nu va sesiza că Dorel e în frână de motor și că reduce viteza. Mai apoi va observa luminile de frână însă nu va avea nicio reacție decât atunci când va realiza că Dorel a redus viteza în banda unu, nepermis de mult, și a pierdut deja spațiul de frânare necesar. Așa că frânarea vehiculului din spatele lui Dorel va fi violentă. Și aici avem două posibile finaluri. În primul, șoferul vehiculului din spatele lui Dorel frânează brusc, dar nu reușește să evite impactul. Doi, reușește să evite ciocnirea cu Dorel dar a doua mașină care vine din spate a pierdut și mai mult timp și spațiu de frânare și nu mai are timp și spațiu să frâneze”, spune expertul.

Daniel Fădur completează precizând și cine s-ar face vinovat de producerea accidentului, din puncte de vedere al Poliției.

”Ce se va scrie în procesul verbal în cazul producerii unui accident? Conducătorul autovehiculului din spate nu a adaptat distanța corespunzătoare față de vehiculul din față și se face vinovat de producerea accidentului. Simplu, nu? Poliția nu are nicio responsabilitate, ei doar scriu procese verbale. Ei bine, o expertiză poate schimba vinovatul pentru că legile fizicii sunt peste legile lumești și peste semnătura celui care a dat avizul unei asemenea parcări în autostradă”, explică Daniel Fădur.

Situația rămâne complicată și la plecarea de pe loc, marcajul obligă șoferul să iasă direct în prima bandă, fără să aibă timp să atingă o viteză corespunzătoare autostrăzii. Riscul este același ca la oprire, ceilalți participanți la trafic se pot trezi obligați să frâneze brusc, sporind șansele producerii unui accident.

”Ce se va scrie în procesul verbal?” se întreabă expertul în siguranță rutieră. ”Conducătorul vehiculului a intrat în banda de viteză a autostrăzii fără să se asigure și se face vinovat de producerea accidentului. E corect așa? Dacă pui parcare sau stație pe autostradă ar trebui să pui și bandă de accelerare pentru că altfel eu pot să mă asigur șapte ceasuri, dacă autostrada e circulată bară la bară, nu voi avea nicio fereastră să intru”, concluzionează expertul.

Iată mai jos cât timp are la dispoziție un șofer pentru a frâna pe autostradă, în zona refugiilor indicate, și care sunt riscurile marcajelor rutiere actuale pe autostrada Sibiu-Boița:

Expertul încheie recomandând administratorul drumului să schimbe urgent marcajele rutiere întrucât pun în pericol participanții la trafic.

El mai precizează că în trecut a contactat în scris mai multe Inspectorate de Poliție din țară pentru a semnala diferite probleme punctuale de circulație rutieră, fără un feed back pozitiv.

Pe de altă parte, Daniel Fădur a găsit deschidere la mai mulți parlamentari cu care a colaborat pentru schimbarea punctuală a Codului Rutier, în special în ceea ce privește circulația în sensul giratoriu în România.

Chiar săptămâna trecută Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov, administratorul drumului, a recunoscut într-un fel că există probleme cu refugiile de urgență descrise mai sus. Reprezentanții DRDP au postat pe pagina oficială de facebook un îndemn arătând că este neregulamentară folosirea refugiilor pe post de parcare.

”Staționarea pe banda de urgență a autostrăzilor este interzisă, în afara cazurilor justificate (defecțiuni tehnice care fac imposibilă deplasarea autovehiculului), chiar și în refugiile de depanare special amenajate. Prin oprirea pe banda de urgență puteți pune în pericol viața dvs. și a celorlalți participanți la trafic și puteți îngreuna intervenția echipajelor de urgență în caz de nevoie!”, au transmis reprezentanții DRDP Brașov.

Mai multe detalii pe această temă găsiți aici.

Sursa video inițial editat de Daniel Fădur pentru a explica problemele identificate: Ioan Adrian Gica

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Stefan Dobre

de Stefan Dobre

Administrație
Telefon:
0724 605 815

Comentarii

5 comentarii

AL

Acum 1 an

Explicatii simple pe intelesul tutror. Sa vadem daca va face cineva ceva. Bravo Daniel Fădur !
Raspunde

Mihai

Acum 7 luni

E plină România de experți! Culmea e că tocmai am verificat și în Germania nu numai că sunt asemenea spații dar e și obligatoriu să le folosești. "Specialistul" ar trebui să știe ce e aia "urgență". Dar dacă el e cel care a produs schimbarea regulilor în sensul giratoriu atunci e bine că nu știam pe cine să acuz de asemenea inepție!
Raspunde

Rammstein

Acum 1 an

Domnule mai bea omul o cafea,își face nevoile, aruncă gunoaile,...mai stă miliția la ciupeală ...la asta o țară așa Arahat de autostradă...
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Liviu

Acum 1 an

Expertule, ești puțin prostuț, ca să nu zic bătut în cap ! Pe banda a doua merge Dorel cu 130+9 km/h, pe prima mandă merge fratele lui Dorel, cu autocamionul care este limitat la 90 km/h. Uite diferență de aproape 50 km/h !
Raspunde

Claudiu

Acum 1 an

Liviu,nu-ți doresc să încerci vreodată să reduci brusc viteza sau să frânezi bezmetic pentru a te opri în imitația aia de refugiu atunci când ai in spate un camion care rulează cu 90 de km (exact cum ai menționat) și duce 15-18 de tone pe osie. Nu mai mult Adică,cum se întâmplă în mod frecvent.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus