Autoritățile județene au lansat în dezbatere publică proiectul unei piste de biciclete care să lege Sibiul de Poplaca, Orlat și Cristian și care este estimată a costa 47 de milioane de lei. Conform proiectului depus la Agenția de protecție a mediului Sibiu, pista va avea trei posibile configurații în relația cu partea carosabilă.
Pista cu o lungime de 20,854 de km nu va avea aceeași configurație peste tot, în sensul că cele două sensuri de mers vor fi amenajate când separat (de câte o parte și alta a drumului), când de o singură parte a drumului. Ceea ce rezultă, însă, din schițele prezentate este că viitoarea pistă de biciclete este gândită a avea tot minimul prevăzut de legislație, adică o lățime de un singur metru pentru fiecare sens.
Pentru realizarea pistei nu vor fi făcute exproprieri, terenul pe care este trasată fiind parte a domeniului public.
Cu și fără zonă de siguranță...
Memoriul de prezentare elaborat la cererea Consiliului Județean face puține referiri detaliate ale caracteristicilor tehnice în funcție de zonele prin care pista pentru biciclete este propusă a trece. ”Lucrările necesare pistei de biciclete urmăresc elementele geometrice existente ale drumurilor județene DJ106R, DJ106D, DJ106J, DJ106E”, este, de exemplu, singurul detaliu referitor la traseul viitoarei căi de transport velo.
Din detaliile date publicității, autoritățile se gândesc să amenajeze viitoarea pistă de biciclete în trei moduri. Astfel, în afara localităților, pista de biciclete va fi amenajată prin lățirea căii asfaltate. Între partea dedicată bicicliștilor și cea dedicată mașinilor va fi lăsat un spațiu de siguranță cu o lățime de un metru, conform schițelor prezentate. „În afara localităților se păstrează zona de siguranță a pistelor de bicicletă, atât pentru pistele amplasate stânga / dreapta drumului, cât și pentru cele amplasate numai pe o parte a drumului”, scrie în documentul elaborat la comandat autorităților.
În interiorul localităților este prevăzută lățirea căii asfaltate, dar fără a mai fi amenajate și zone de siguranță, deoarece – arată autoritățile – oricum mașinile circulă cu viteză redusă. ”Se va elimina zona de siguranță a pistelor de bicicletă, atât pentru pistele amplasate stânga / dreapta drumului, cât și pentru cele amplasate numai pe o parte a drumului, în interiorul localităților, având în vedere configurația zonei și viteza de circulație redusă care trebuie respectată în interiorul localităților”.
S-a ajuns la această variantă deoarece alternativa studiată – care presupunea amenajarea zonei de siguranță și în interiorul localităților – nu ar fi sustenabilă, deoarece presupune „un consum mai mare de material de construcție și un impact mai mare al activității de execuție”.
Cele trei variante de amenajare a pistei de biciclete cu o lungime de 21 de km. Care variantă va fi aplicată pe diferitele porțiuni ale traseului nu este făcut public. Sursa: memoriul de prezentare
... sau direct pe șosea
Proiectul supus consultării publice prevede ca viitoarea pistă de biciclete să fie marcată pe actualul carosabil în zona podurilor și la trecerea de cale ferată din Cristian.
„La traversarea cursurilor de apă, secțiunea transversală a podului nu se va modifica. Pista de biciclete se va realiza prin marcajul specific pe partea carosabilă a podului și în acest mod se va păstra lățimea podului existent. La traversarea liniilor de cale ferată, se va păstra secțiunea transversală a drumului existent. Pista de biciclete se va realiza prin marcajul specific pe partea carosabilă a drumului și în acest mod se va păstra lățimea carosabilului existent și se va respecta semnalizarea rutieră aferentă trecerii la nivel cu calea ferată”, se arată în memoriul de prezentare.
În detaliile pe care le mai publică autoritățile sunt amintite suprafețe: 87.400 de mp va avea întregul proiect, din care 57.600 – pista de biciclete, iar alți aproape 29.800 de mp -zona de siguranță.
Aproape zece milioane de euro, în trei ani
Prin studiul de fezabilitate pe baza căruia au lansat consultarea publică în discuție, reprezentanții Consiliului Județean Sibiu estimează că amenajarea pistei de aproape 21 de km va dura trei ani.
În ceea ce privește costurile, proiectul este estimat la 47,3 milioane de lei, cu tot cu TVA (aproximativ 9,5 milioane de euro). Din această valoare, partea de construcție și montaj este estimată la 41,4 milioane de lei.
Costurile o fac comparabilă cu proiectul celor 3,5 km de pistă de biciclete pe care Primăria Sibiu o promitea din februarie pe malul Cibinului: aici zece luni era termenul inițial de finalizare, iar valoarea contractului semnat cu Con-A este de 34,7 milioane de lei, cu tot cu TVA. Diferența între cele două proiecte este dată, însă, de „dotările” pe care cei din Primărie le-au cerut pentru pista amenajată prin oraș: de la, spre exemplu, piațetă în zona podurilor de pe șoseaua Alba Iulia, la iluminat pe toată lungimea, bănci de odihnă, balcoane și ”deck-uri”, la pod circular peste confluența dintre Rosbach și Cibin.
Simulare a traseului viitoarei piste de biciclete. Sursa foto: Google Earth
Condiții de trafic sigure
O astfel de pistă de biciclete va asigura, arată autoritățile, o deplasare în siguranță pentru cei care preferă mijloacele velo de deplasare. „Amenajarea acestor piste de biciclete vor imbunătăți legătura între localitățile menționate facilitând accesul persoanelor rezidente la locuri de muncă, servicii esențiale precum educație sau sănătate, la servicii culturale sau comerciale, în condiții de siguranță și cu un impact minim asupra mediului înconjurător.
Utilizarea drumurilor județene de către bicicliști, în situația actuală, afectează siguranța participanților la trafic, duce la accidente și ambuteiaje. Absența unor condiții de trafic sigure pentru bicicliști încurajează utilizarea autovehiculelor și contribuie la poluarea excesivă și o stare de sănătate proastă a populației”, se mai arată în memoriul de prezentare.
Studiul de fezabilitate pentru pista în discuție a fost elaborat de asocierea atelier Unbuilt – Saligny Construction, angajată în luna august a anului trecut pentru suma de aproximativ 260.000 de lei, cu tot cu TVA.
Consultă aici, în format integral, Memoriul de prezentare a proiectului
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: pista biciclete cj sibiu euro
Vizualizari: 4376
Ultimele comentarii
Acum 7 ore
Laur
Acum 7 ore
Adrian
Acum 8 ore
Cornel Sibianul
Acum 8 ore
Q
Acum 8 ore
Max