Sâmbătă,
16.08.2025
Cer Senin
Acum
16°C

Cea mai lungă pistă de biciclete propusă de CJ Sibiu: aproape zece mil. de euro, 21 de km. Cu zonă de siguranță, fără o astfel de zonă și direct pe șosea

Cea mai lungă pistă de biciclete propusă de CJ Sibiu: aproape zece mil. de euro, 21 de km. Cu zonă de siguranță, fără o astfel de zonă și direct pe șosea

Autoritățile județene au lansat în dezbatere publică proiectul unei piste de biciclete care să lege Sibiul de Poplaca, Orlat și Cristian și care este estimată a costa 47 de milioane de lei. Conform proiectului depus la Agenția de protecție a mediului Sibiu, pista va avea trei posibile configurații în relația cu partea carosabilă.

Pista cu o lungime de 20,854 de km nu va avea aceeași configurație peste tot, în sensul că cele două sensuri de mers vor fi amenajate când separat (de câte o parte și alta a drumului), când de o singură parte a drumului. Ceea ce rezultă, însă, din schițele prezentate este că viitoarea pistă de biciclete este gândită a avea tot minimul prevăzut de legislație, adică o lățime de un singur metru pentru fiecare sens.

Pentru realizarea pistei nu vor fi făcute exproprieri, terenul pe care este trasată fiind parte a domeniului public.

Cu și fără zonă de siguranță...

Memoriul de prezentare elaborat la cererea Consiliului Județean face puține referiri detaliate ale caracteristicilor tehnice în funcție de zonele prin care pista pentru biciclete este propusă a trece. ”Lucrările necesare pistei de biciclete urmăresc elementele geometrice existente ale drumurilor județene DJ106R, DJ106D, DJ106J, DJ106E”, este, de exemplu, singurul detaliu referitor la traseul viitoarei căi de transport velo.

Din detaliile date publicității, autoritățile se gândesc să amenajeze viitoarea pistă de biciclete în trei moduri. Astfel, în afara localităților, pista de biciclete va fi amenajată prin lățirea căii asfaltate. Între partea dedicată bicicliștilor și cea dedicată mașinilor va fi lăsat un spațiu de siguranță cu o lățime de un metru, conform schițelor prezentate. „În afara localităților se păstrează zona de siguranță a pistelor de bicicletă, atât pentru pistele amplasate stânga / dreapta drumului, cât și pentru cele amplasate numai pe o parte a drumului”, scrie în documentul elaborat la comandat autorităților.

În interiorul localităților este prevăzută lățirea căii asfaltate, dar fără a mai fi amenajate și zone de siguranță, deoarece – arată autoritățile – oricum mașinile circulă cu viteză redusă. ”Se va elimina zona de siguranță a pistelor de bicicletă, atât pentru pistele amplasate stânga / dreapta drumului, cât și pentru cele amplasate numai pe o parte a drumului, în interiorul localităților, având în vedere configurația zonei și viteza de circulație redusă care trebuie respectată în interiorul localităților”.

S-a ajuns la această variantă deoarece alternativa studiată – care presupunea amenajarea zonei de siguranță și în interiorul localităților – nu ar fi sustenabilă, deoarece presupune „un consum mai mare de material de construcție și un impact mai mare al activității de execuție”.

Cele trei variante de amenajare a pistei de biciclete cu o lungime de 21 de km. Care variantă va fi aplicată pe diferitele porțiuni ale traseului nu este făcut public. Sursa: memoriul de prezentare

... sau direct pe șosea

Proiectul supus consultării publice prevede ca viitoarea pistă de biciclete să fie marcată pe actualul carosabil în zona podurilor și la trecerea de cale ferată din Cristian. 

„La traversarea cursurilor de apă, secțiunea transversală a podului nu se va modifica. Pista de biciclete se va realiza prin marcajul specific pe partea carosabilă a podului și în acest mod se va păstra lățimea podului existent. La traversarea liniilor de cale ferată, se va păstra secțiunea transversală a drumului existent. Pista de biciclete se va realiza prin marcajul specific pe partea carosabilă a drumului și în acest mod se va păstra lățimea carosabilului existent și se va respecta semnalizarea rutieră aferentă trecerii la nivel cu calea ferată”, se arată în memoriul de prezentare.

În detaliile pe care le mai publică autoritățile sunt amintite suprafețe: 87.400 de mp va avea întregul proiect, din care 57.600 – pista de biciclete, iar alți aproape 29.800 de mp -zona de siguranță.

Aproape zece milioane de euro, în trei ani

Prin studiul de fezabilitate pe baza căruia au lansat consultarea publică în discuție, reprezentanții Consiliului Județean Sibiu estimează că amenajarea pistei de aproape 21 de km va dura trei ani. 

În ceea ce privește costurile, proiectul este estimat la 47,3 milioane de lei, cu tot cu TVA (aproximativ 9,5 milioane de euro). Din această valoare, partea de construcție și montaj este estimată la 41,4 milioane de lei.

Costurile o fac comparabilă cu proiectul celor 3,5 km de pistă de biciclete pe care Primăria Sibiu o promitea din februarie pe malul Cibinului: aici zece luni era termenul inițial de finalizare, iar valoarea contractului semnat cu Con-A este de 34,7 milioane de lei, cu tot cu TVA. Diferența între cele două proiecte este dată, însă, de „dotările” pe care cei din Primărie le-au cerut pentru pista amenajată prin oraș: de la, spre exemplu, piațetă în zona podurilor de pe șoseaua Alba Iulia, la iluminat pe toată lungimea, bănci de odihnă, balcoane și ”deck-uri”, la pod circular peste confluența dintre Rosbach și Cibin.

Simulare a traseului viitoarei piste de biciclete. Sursa foto: Google Earth

Condiții de trafic sigure

O astfel de pistă de biciclete va asigura, arată autoritățile, o deplasare în siguranță pentru cei care preferă mijloacele velo de deplasare. „Amenajarea acestor piste de biciclete vor imbunătăți legătura între localitățile menționate facilitând accesul persoanelor rezidente la locuri de muncă, servicii esențiale precum educație sau sănătate, la servicii culturale sau comerciale, în condiții de siguranță și cu un impact minim asupra mediului înconjurător.

Utilizarea drumurilor județene de către bicicliști, în situația actuală, afectează siguranța participanților la trafic, duce la accidente și ambuteiaje. Absența unor condiții de trafic sigure pentru bicicliști încurajează utilizarea autovehiculelor și contribuie la poluarea excesivă și o stare de sănătate proastă a populației”, se mai arată în memoriul de prezentare.

Studiul de fezabilitate pentru pista în discuție a fost elaborat de asocierea atelier Unbuilt – Saligny Construction, angajată în luna august a anului trecut pentru suma de aproximativ 260.000 de lei, cu tot cu TVA.

Consultă aici, în format integral, Memoriul de prezentare a proiectului

Citește și Întrebările sunt ”inoportune”: răspunsul CJ Sibiu pe subiectul pistelor de biciclete la marginea drumului

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 4376

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

21 comentarii

Mița Biciclista

Acum 2 ani

Pe Ni biL !

Raspunde

Mihai Tanase

Acum 2 ani

"aproape zece mil. de euro" Serios, un proiect cu un pret exprimat înt-o alta moneda decât cea nationala ?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Elzoroaba

Acum 2 ani

da mă, nu e ca la teldrum
Raspunde

Claudiu

Acum 2 ani

@Tanase, e vorba de "România educată". Nu riscă să calculeze în moneda națională că nu e destul de ioropean, chipurile Realitatea e că s-ar încurca in matematică elementară. Aia pe care nu o stăpânesc Și sumele finale ar speria calculatoarele de pe telefoane. Și nici n-ar ști să le citească cu voce tare Prea multe ZERO(uri)
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Elzoroaba

Acum 2 ani

Excelent proiect, gândit, felicitări!
Raspunde

Claudiu

Acum 2 ani

Nu întreb cum de se găsesc 10 milioane de euro pentru o pistă de bicicleta dar nu și pentru o parcare la Piața Cibin:, că, poate, e prea complicat. Rămânem la chestii simple Aceiași 10 milioane de euro -sa presupunem, de dragul aceleiași simplități că suma rămâne fixa și fără adaugiri- ii împărțim la cei aproape 21 de kilometri propuși in proiect. Matematică la fel de simplă Cât (ne) va costa un kilometru din pista asta,in general, fără zone de siguranță? Prețul trebuie exprimat tor in euro. Deoarece transformând totul în moneda națională ne vom îngrozi și mai teribil. România trăiește din împrumuturi pe secundă,cu dobânzi uriașe . Foarte curând vom redeveni slugile supuse ale FMI ului după ce se va finaliza de amanetat viitorul a cine știe câte generații viitoare condamnate la a returna împrumuturile deșănțate. Iar super bugetarii super misteaux plătiți din primărie și CJ doar asta pot pentru Sibiu cu 10 MILIOANE DE EURO??? Deja le e scârbă sa mai lucreze cu zeci sau sute de mii....
Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

In primul rand se gasesc pt ca e cu totul alta entitate decat cea cu Piata Cibin. CJ , nu primaria.
Raspunde

Claudiu

Acum 2 ani

Asa diferite cum sunt, nu se presupune ca ar trebui sa (si) colaboreze pentru o dezvoltare armonioasa si nicidecum sa faca fiecare cum le trece prin cap ? Nu sunt ambele populate de functionari in slujba orasului si judetului care, cel putin in teorie, se duc acolo pentru mai binele tuturor ? Daca doar primaria se poate gandi ca ar mai fi nevoie si de marirea capacitatii de parcare a masinilor tot mai numeroase iar CJ -ul doar cum sa continue la infinit cu pistele de biciclete, atunci, da, dreptate ai
Raspunde

Liviu

Acum 2 ani

E deplasata comparația cu pista în construcție de pe malul Cibinului. Sunt complet diferite condițiile de execuție. Fără a lua în considerare dotarile
Raspunde

Marius Pop

Acum 2 ani

Pista doamnei Fodor, aia de dai cu capul de balcoanele din metal, este perfecta. Are salcile cam subtiri, costa mult, dar este superba. Asa am citit la voi pe sait.
Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

Nu mai lua in seama aberatiile usereului.
Raspunde

Un biciclist

Acum 2 ani

Daca latirea drumului se face IMPREUNA CU REASFALTAREA BENZILOR AUTO la aceeasi calitate si planeitate (stas de DJ) e totul ok. FARA borduri, FARA denivaleri precum standardele de "pista" de sat sibian. Altfel , mai bine nu faceti nimic !
Raspunde

Bubi Seven

Acum 2 ani

Capusele oficiale si-au dat seama ca daca construiesc asa zise piste de biciclete se sifoneaza banii foarte usor ! Nici macar nu trebuie sa faci treaba buna , standardul spune ca poti face lucru de mantuiala dar banii i castigi inzecit !!
Raspunde

Noaptea mintii la CJ Sibiu

Acum 2 ani

Are cineva din CJ Sibiu mai mult de 2 neuroni functionali ??? Astazi, de la Emilian – Selimbar pe CENTURA EXISTENTA – pe autostrada pana la Conti, sunt fix 20km. Ei ne propun in schimb sa mergem din Selimbar 21 de km pana la Conti prin Rasinari. Incompetentii din CJ ne propun acum sa incorsetam padurea dumbrava cu un drum a carui amenajare presupune distrugerea unui coridor de 130m latime pe 3 laturi ale padurii dumbrava: platforma circulabila + acostamente = 30m si 50 m latime de fiecare parte zona de siguranta.
Raspunde

Rty

Acum 2 ani

inapoiatii astia din Consiliul Judetean nu au fost in strainatate sa vada cum trebuie sa fie o pista de bicileta? de ce nu le face izolate de strada si late de macar 2.5m (1.25/sens) asa cum sunt in tarile cu apa calda? fac doar sa bifeze si sa atraga electorat dar utilitatea nula...
Raspunde

Noaptea mintii la CJ Sibiu

Acum 2 ani

evident cometariul era pentru alt articol...
Raspunde

Sparrow

Acum 2 ani

Am ajuns sā ne lāudām cu " a mea e mai lungā", " da' da' a mea e mai latā ! " Ne intrecem in " proiecte de anvergurā care vor redefini mobilitatea urbanā in urmātoarele decenii " dar avem boschetari care se omoarā in cocioabe la 10 pasi de Big square!!!!!! copii care n-au unde invāta si ce mânca daaaaar hai sā facem piste de biciclete cā Zona Industrialā Vest se va nāpusti la lucru doar pe bicle!!!!
Raspunde

Kukuruku

Acum 2 ani

Si ce legatura au boschetarii cu investitiile? E o tara libera, ai voie sa fii boschetar. Daca se omoara, aia nu are treaba cu banii cheltuiti de CJ.
Raspunde

Dan

Acum 2 ani

alternativa studiată – care presupunea amenajarea zonei de siguranță și în interiorul localităților – nu ar fi sustenabilă, deoarece presupune „un consum mai mare de material de construcție și un impact mai mare al activității de execuție”. Astia sunt bolnavi. Aia se numeste pista de biciclete bai incompetentilor ? Uitati-va cum arata o pista in Germania, Olanda , etc si faceti si voi ceva util. Dar de ce sa faci ceva bun cand poti sifona bani aiurea !?
Raspunde

Domnului Traian Deleanu

Acum 2 ani

Despre starea drumului respectiv, tot nimic? Facem pistele de bicicleta in valuri? Acolo nu mai conteaza siguranta rutiera? Nici despre drumul dintre gura raului si paltinis, observ ca nu vreti sa spuneti nimic. Oare de ce?
Raspunde

Calin

Acum 2 ani

Unde are loc dezbaterea publica si cand? (Sau unde se pot scrie parerile?)

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus