Sâmbătă,
18.05.2024
Partial Noros
Acum
10°C

Agenția de știri a Patriarhiei Române împlinește azi 15 ani. „Îndemnul ferm pe care îl am către toți este să distribuie «Binele de știut»!”

Agenția de știri a Patriarhiei Române împlinește azi 15 ani. „Îndemnul ferm pe care îl am către toți este să distribuie «Binele de știut»!”

Astăzi, 16 iunie, se împlinesc 15 ani de la lansarea site-ului basilica.ro, agenția de știri a Patriarhiei Române. Agenția completează ansamblul mediatic al Bisericii ortodoxe. Redacția a fost creată în octombrie 2007, iar site-ul a fost lansat un an mai târziu, în vară. Despre începuturile agenției, despre oamenii care sunt in spatele ei, misiune și despre angajamentul față de cititori a vorbit Aurelian Iftimiu, directorul Agenției de știri într0un interviu acordat Turnul Sfatului.  

A absolvit două facultăți – cea de Relații Economice Internaționale în cadrul Academiei de Studii Economice și pe cea de Teologie Ortodoxă (pastorală), ambele în București. Aurelian Iftimiu spune că, oricât de neobișnuit ar părea, în activitatea pe care o desfășoară în prezent se îmbină excelent cele două specializări. „Sunt o persoană autodidactă, căreia îi place să studieze, să exploreze culturi și să cunoască. Iubesc lectura, sfinții, natura, cântarea bizantină, sportul și dialogul. De când mă știu mă cufund în limbi străine, pe care le văd ca o poartă spre alte popoare și culturi, dar și ca o provocare pentru minte. Am preluat activitatea de coordonare a Agenției de știri Basilica la data de 1 septembrie 2015. Deci mă apropii de al optulea an de activitate mediatică.”

Spuneți-ne spre începuturile Basilica. Cum s-a ajuns la crearea unei astfel de agenții de știri?

Este o instituție de presă a Patriarhiei Române care a fost fondată de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel la scurt timp după întronizarea sa la București în anul 2007 pentru a completa ansamblul mediatic compus din Radio Trinitas, Trinitas TV, Publicațiile Lumina și Biroul de Presă al Patriarhiei. Consider că tot Centrul de Presă Basilica reflectă caracterul vizionar al Părintelui Patriarh Daniel. După înființarea redacției în octombrie 2007, primii angajați ai Agenției au avut la dispoziție doar câteva luni pentru a creiona conceptul de comunicare, strategiile editoriale, dar și pentru a da o formă concretă a activității redacției prin lansarea site-ului basilica.ro în anul 2008 de sărbătoarea Sfintei Treimi. Gândit inițial ca un punct de convergență pentru celelalte redacții de știri ale Centrului de Presă al Patriarhiei Române, ulterior, Agenția de știri Basilica s-a ghidat tot mai mult după conceptul marilor agenții de presă din țară și străinătate. Astfel, editorii Basilica.ro au asimilat practici și metode noi de lucru într-un proces lung de formare, care continuă și astăzi.

Și cum ați crescut?

Anul 2015 a însemnat pentru noi extinderea mesajului Bisericii și pe platformele de socializare. Fără prea multă experiență în utilizarea social media, dar cu abnegație și dorință de inovație, am inaugurat paginile noastre de Facebook, Twitter și Instagram. Elementele identitare de astăzi ale Agenției – logo-ul, motto-ul și inclusiv site-ul – au fost create în anul 2016, cu sprijinul unor apropiați ai Centrului de Presă, cu o experiență considerabilă în domeniu.

Pe măsură ce dezvoltam instrumentele de augmentare a vizibilității Agenției, acordam o dublă atenție aspectelor de ordin jurnalistic. Vizibilitatea atrage după sine o responsabilitate crescândă, mai ales că în urmă cu 7-8 ani internetul găzduia o efervescență negativă evidentă la adresa Bisericii. Basilica este despre Biserică și despre Bine. Nu am putut lăsa Biserica să fie doar discreditată în spațiul online și am apăsat pedala de accelerație pentru tot ce a însemnat comunicarea modernă, jurnalismul online, social media marketing, PR, optimizarea pe motoarele de căutare, etc.

Raportat la activitățile întreprinse, mereu am considerat că suntem o echipă mică. La preluarea coordonării redacției aveam doar 3 colegi. Astăzi suntem 9. Dar mereu am avut în minte pilda talanților, care indiferent de valoare trebuie și pot fi dublați.  

Ce înseamnă, de fapt, să fii Agenția de știri a Patriarhiei Române? Care este principala misiune?

În principal este o binecuvântare să fii canalul oficial de transmitere a știrilor din Biserică. Practic misiunea a tot ceea ce înseamnă Basilica.ro este de a promova și anunța până la marginile lumii (virtuale) cum lucrează Dumnezeu în viața oamenilor și cum pot lucra oamenii împreună pentru a cultiva valorile perene ale credinței, dragostei, speranței, solidarității, fraternității. Adesea citind unele mărturii venite de la persoane poate necunoscute până la momentul intervievării de către noi m-am umplut eu însumi de lumină, am fost inspirat și încurajat să continui împreună cu echipa mea misiunea online. De asemenea, am văzut Agenția și ca pe un instrument prin care se poate forma jurnalismul religios la nivelul țării noastre.

În general, care este caracterul informațiilor transmise prin intermediul acestei agenții de știri?

Basilica.ro este ca o bibliotecă virtuală unde pot fi găsite informații cu precădere ecleziastice, adică în legătură cu lucrarea Bisericii în toate domeniile ei de activitate. Și aceste domenii nu sunt deloc puține. Desigur, centrale sunt evenimentele liturgice, catehetice și misionare. Pagini și fotografii multiple sunt dedicate activităților filantropice, pentru că realmente, după cum a afirmat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel ani la rândul, Biserica este cel mai mare filantrop din România. Pe mine mă pasionează relațiile internaționale și de aceea, sub îndrumarea Părintelui Patriarh și în consultare cu multe persoane, evidențiem diferite aspecte care privesc diplomația bisericească, dialogul inter-ortodox și nu numai. Ne mai atrag atenția evenimentele culturale, inițiativele de dezvoltare durabilă la nivel micro și macro, activitățile tinerilor și ale laicatului ortodox în general. Am considerat mereu că Basilica trebuie să reflecte componența Bisericii: episcopi, preoți, diaconi, călugări, laici. Toți trebuie să își găsească locul în Basilica.  

Și cine stă în spatele știrilor și materialelor de presă?

O echipă tânără, cu abnegație și vitalitate, care depune efort și manifestă de la zi la zi tot mai multă capacitate de sinergie și de jertfă. Ceea ce vede lumea pe canalele noastre de comunicare poate avea zile și chiar săptămâni de lucru, de reconsiderare, de editare, de șlefuire. Din respect pentru cititorii și urmăritorii noștri, vrem să oferim doar ce e mai bun. Avem însă și oboseală, uzură, dezamăgiri, descurajări, care își pun amprenta pe ceea ce facem. Însă, cu ajutorul multor rugăciuni de la persoane cunoscute și necunoscute, le depășim pe toate și progresăm. Momentan, sub coordonarea unui editor șef dibace și cu drag pentru cuvântul scris, avem patru editori care fac muncă polivalentă de reporter, redactor, editor, editor online și mai administrează și social media. La aceștia se adaugă cei doi fotoreporteri, care după ce îndură toate condițiile meteorologice și contextele cele mai imprevizibile pentru a realiza fotografii, depun încă pe atât timp pentru editarea și selecționarea imaginilor. În timpul care le mai rămâne, pe lângă formarea continuă pe domeniul fotografiei, realizează săptămânal materiale catehetice digitale care rulează de ani de zile pe rețelele de socializare. Bineînțeles, pentru administrarea paginilor de social media se mai adaugă o persoană foarte creativă, iar pentru gestionarea aspectelor administrative avem și un post de secretar.

Echipa Basilica

De unde ați pornit în calitate de director și unde doriți să ajungeți?

De la zero. În sensul că am avut foarte puțin timp la dispoziție să mă pun la curent cu tot ceea ce înseamnă o agenție de știri, cu ce înseamnă jurnalismul religios, cum se utilizează rețelele de socializare pentru alte scopuri decât cele comerciale, ce înseamnă să conduci o echipă și cum să faci față atacurilor mediatice constante. Am pornit cu trei editori în echipă și cu zero lei în cont. Am pornit cu un entuziasm nestăvilit, dar fără un renume pentru a putea primi credit. Totul a trebuit să fie construit și dobândit cu mult efort. Încrederea cea mai multă a venit din partea Părintelui Patriarh Daniel, pentru care nu pot exprima în cuvinte suficiente gratitudinea.

În ceea ce privește perspectivele de viitor, îmi doresc să ne optimizăm din punct de vedere tehnic, pentru a putea face față tuturor provocărilor digitale. De asemenea, un obiectiv central îl reprezintă formarea continuă a echipei. Îmi doresc ca Basilica.ro să fie partener media de încredere pentru cât mai multe instituții și evenimente. Și văd echipa noastră ca pe un model de bună practică la nivel de jurnalism ortodox. Nu în ultimul rând, mi-aș dori să organizăm diferite evenimente care să faciliteze discuții și perspective de dezvoltare în domeniul comunicării.

Atunci care considerați că este cea mai mare provocare a agenției în misiunea pe care o are?

Cea mai mare provocare este să ne menținem conștiința misionară eclezială în vacarmul internetului. Parcă toate celelalte pot fi depășite mai ușor, dar pentru a avea mintea mereu centrată în Hristos și să ne păstrăm pacea minții și a inimii trebuie să cultivăm smerenia și conștiința că suntem „lucrători în via Domnului”, nu principi ai tărâmului online.

Ce vă doriți pentru cititorii dumneavoastră și de la cititorii dumneavoastră?

M-aș bucura să știu că cititorii noștri se simt mai aproape de Dumnezeu dacă intră în contact cu articolele și materialele noastre. M-aș bucura dacă ajung să cunoască multiplele fațete ale binelui și mai apoi îl imită. Și m-aș bucura dacă ar înțelege că există o modalitate de a face bine și pe internet, respectiv fiind acolo atunci când trebuie. Iar când văd că se întâmplă un neajuns cu cineva, să nu devină co-părtași la creșterea scandalizării prin evidențierea căderii aproapelui chiar și prin „nevinovatul” share.

Totodată, pe cititori i-aș ruga ca, dacă s-au folosit vreodată de un singur paragraf de pe site-ul nostru sau de pe platformele de socializare, să nu pregete să spună o scurtă rugăciune pentru noi. Și mi-aș dori să ne scrie și să ne spună ce părere au despre misiunea noastră, cum cred că putem deveni mai profesioniști și să servim și mai mult Bisericii.

Iar îndemnul ferm pe care îl am către toți este să distribuie „Binele de știut”!

Un gând la ceas aniversar.

Aniversările au reprezentat mereu pentru mine un moment de reflecție: cu o perspectivă îndreptată spre trecut ca analiză și cercetare a ceea ce am făcut și un alt gând îndreptat spre viitor pentru o mai conștientă responsabilizare. Sentimentele care mă încearcă sunt de recunoștință și copleșire pentru ajutorul primit de la Dumnezeu în decursul timpului și pentru faptul că a vrut să mă includă cumva în lucrarea Bisericii Sale.

Credit foto: Basilica.ro/Mircea Florescu - Basilica.ro / Raluca Ene

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Raluca Budușan

de Raluca Budușan

Sănătate, Educație
Telefon:
0766 905 671

Comentarii

1 comentarii

Till Eulenspiegel

Acum 11 luni

Despre Onila si Pomohaci mai stiti ceva dl director?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus